Midden in de wereld:.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Advertisements

Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
De marketing-omgeving
De branche in kaart gebracht.
Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein
3. Marketingomgeving Interne “omgeving”, micro-omgeving, eigen verantwoordelijkheid, beheersbaar (definitie Thiemen is fout) bedrijfsfuncties (afdelingen)
Monopolistische concurrentie
Markt en marktvormen.
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
Marktgedrag, strategie en instituties
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
VWO 4 & 5: Micro Hoofdstuk 5: Absolute macht
Opdracht Strategieontwikkeling
Marketing theorie Week 1 To do Opzet & doelstellingen periode 1 Onderwerp week 1.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Hoofdstuk 3 Externe analyse, omgevingsdiagnose
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Swot analyse
Marketing voor verkeerskunde
Hoofdstuk 10: Onvolmaakte Mededinging en Productdifferentiatie
Business Marketing Management
De omstandigheden waaronder de prijsvorming op een markt plaatsvindt
Hoeveelheidsaanpassing I
Commercieel beleid en recht
College 2 Marketingomgeving
Detailhandelsmarketing
Midden in de wereld:.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
INVLOEDEN UIT DE MICRO-OMGEVING INVLOEDEN UIT DE MACRO-OMGEVING
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Het geheel van vraag en aanbod
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
Welkom VWO 5..
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Wanneer er maar één aanbieder is
Welkom VWO 5..
Indeling van hoofdstuk 2
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Marktsegmentatie en een praktische oefening
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Marktvormen.
Internationale handel
Marktonderzoek Marktonderzoek.
International Business Practice
Prijszetter binnen grenzen
Marktgedrag.
Marktgedrag.
Transcript van de presentatie:

midden in de wereld:

H3 – Floreren in de marketingomgeving DE AARDE IS PLAT DE AARDE IS PLAT: (Friedman) ook klanten aan het eind van de wereld werven

marketing omgevingsfactoren: Micro: beïnvloedbaar, intern Interne analyse: kijken binnen de onderneming: bijvoorbeeld financiën, afdelingen, R en D, personeel Externe analyse: kijken buiten de onderneming: Meso-nivo/ Bedrijfstak: afnemers, leveranciers, concurrenten, publieksgroepen Macro-nivo/ landelijk en mondiaal/ DEPEST

DEPEST (macro-omgeving) Demografisch: bevolkingsopbouw, bijvoorbeeld: vergrijzing, hoger geschoolden

DEPEST (macro-omgeving) Economisch: o.a. nationaal inkomen,BBP, rentestand, werkgelegenheid, export , Economische cyclus

DEPEST (macro-omgeving) Politiek/ Juridisch: bijvoorbeeld: rookverbod horeca

DEPEST (macro-omgeving) Ecologisch: (environmentalism). balans tussen de mens en zijn omgeving. Bijvoorbeeld: geen hardhout uit de Amazone

DEPEST (macro-omgeving) Sociaal culturele: Hoe gaan mensen met elkaar om: bijvoorbeeld: meer een ouder gezinnen, invloed op jongeren, meer internationale producten

DEPEST (macro-omgeving) Technologische: Technische vooruitgang: nieuwe producten als I Phone.

(tabel 3.1)

De marktomstandigheden (meso-omgeving) Per bedrijfstak Marktvormen Aantrekkelijkheid markt

Marktvormen Monopoly Oligopoly Monopolistische concurrentie Volledige mededingen

Marktvormen: a) Monopolie: één aanbieder (= monopolist) homogene producten prijszetting geen vrije toetreding bijvoorbeeld: nutsbedrijven (gas, water, elektriciteit) b) Homogeen oligopolie: weinig aanbieders (bij twee aanbieders: Duopolie) moeilijke toetreding bijvoorbeeld: benzine c) Heterogeen weinig aanbieders heterogene goederen bijvoorbeeld: auto's, wasmiddelen, computers d) Monopolistische concurrentie: veel aanbieders heterogene goederen (dus in de ogen van de consument is iedere aanbieder monopolist van zijn eigen product) vrije- toe en uittreding bijvoorbeeld: kleding, schoenen e) Volkomen homogene goederen hoeveelheidsaanpassing bijvoorbeeld: tarwe, rogge, koffie, cacao, melk

Concurrentie in de bedrijfstak De concurrentiekrachten (Porter) 1. macht van leveranciers 2. macht van afnemers 3. substituten en complementaire goederen 4. dreiging nieuwe toetreders 5. interne concurrentie

Porter

Concurrentie niveau’s Verschillende soorten Concurrentie: (Verhage) Behoefte/budgetconcurrentie: behoefte waaraan consument geld uit wil geven generiek: muziekdrager, vakantie product(vorm): mp3speler, cd speler merk: Philips, Sony