Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie met de klant
Advertisements

De psychologie van communicatie
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Interculturele Communicatie
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Communicatie en relatie
Communicatieproblemen
Volksuniversiteit Zwolle
voor familie en vrienden van
Interculturele communicatie
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Beroepshouding en beroepscode
VP15 Begeleidingskunde Bert Buter December 2015 Hoofdstuk 8.
Communicatie & Relatie
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verbindend communiceren met ouders
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Kwaliteitszorg
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Luisteren en begrijpen
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Hand-Out.
Wat is DRAMA??.
Communicatie 5e les.
Wat is DRAMA??.
Op het werk, in de klas en prive.
LOB zeven stappen naar succes
Op het werk, in de klas en prive.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Communicatie Les 1.
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
H1 Media en communicatie
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Communicatie.
Basics over communicatie
Training communicatie
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
Factoren die het communicatie proces beïnvloeden
Communicatie Les 2.
Communicatie 7e les.
Vandaag De Alpen: wat, waar, waarom daar?
Interculturele communicatie
Op het werk, in de klas en prive.
Interculturele communicatie
Les 5: Verbale communicatie
Communicatie 5e les.
Een gesprek voeren Boek Begeleiden H14 en H15 (t/m par. 15.2)
Les 6: non-verbale communicatie
Sociale Vaardigheden.
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen

Huiswerk vorige keer bespreken Verwerkingsopdrachten bij hoofdstuk 12 bladzijde 120 opdracht 9 en 10.

Communicatie Filmpje over communicatie (draadstaal) http://www.youtube.com/watch?v=bdjKE_1_cYs

Problemen in de communicatie Heb je wel eens meegemaakt dat je niet begreep wat de ander bedoelde? Of dat iemand jou niet begreep? Heb je wel eens een ‘aanvaring’ met iemand gehad omdat die je leek te kwetsen, wat niet zo was? Of dat er lawaai was, zodat je niets kon horen?.

Opdracht: Maak, in een groepje van 2, een mindmap over communictieproblemen en presenteer deze in de klas.

We hebben immers geleerd dat: We onthouden… 10% van wat we lezen; 20% van wat we horen; 30% van wat we zien; 50% van wat we zien en horen; 70% van waar we met anderen over hebben gediscussieerd; 80% wat we persoonlijk ervaren hebben; 95% van wat we uitleggen aan anderen.

Communicatieprobleem: Wanneer de zender de boodschap niet goed kan overdragen / wanneer de ontvanger de boodschap niet begrijpt zoals de zender bedoeld heeft. Door: Verschil in achtergrond en gewoonten Vertalen van de boodschap Beperkingen van de zintuigen / spraakorgaan Begrijpen van de boodschap Ruis (zie uitwerking op volgende sheets)

1. Communicatieproblemen door verschil in achtergrond en gewoonten Jij kunt er, als zorgverlener, tegen aan lopen dat mensen andere waarden en normen hebben, ofwel: een ander referentiekader. De ander: - denkt anders; - heeft andere interesses; - doet ander werk; - heeft een andere overtuiging. Met name in de communicatie met mensen van een andere cultuur kunnen makkelijk misverstanden ontstaan – bijvoorbeeld in de zorg(!)

2. Communicatieproblemen met het vertalen van de boodschap Wanneer de zender een ‘fout’ maakt, waardoor zijn boodschap niet goed over komt: De zender gebruikt woorden waarvan de ontvanger de boodschap niet kent; Filmpje De zender gebruikt heel persoonlijke woorden, die minder duidelijk zijn dan ze in eerste instantie klinken, vb: “dit is kwaliteit.” – Maar wàt is kwaliteit? Intonatie: Hoe moet het begrepen worden? Vb: “Nou, goed gedaan!” Compliment? Spot? Sarcasme?

3. Communicatieproblemen door beperking van zintuigen en / of spraakorgaan zender  ontvanger

4. Communicatieproblemen bij het begrijpen van de ‘boodschap’ Wanneer de ontvanger de verbale en non-verbale signalen niet goed begrijpt: Vb: - Ontvanger geeft een andere (emotionele) betekenis aan de woorden van de zender; - Ontvanger geeft eigen invulling aan de woorden van de zender. Naarmate de gewoonten en achtergronden van de zender en de ontvanger meer van elkaar verschillen, leidt dat tot meer communicatieproblemen. (Zie ook vlgd sheet)

4. Vervolg Communicatieproblemen bij het begrijpen van de ‘boodschap’

5. Communicatieproblemen door ruis

5. Communicatieproblemen door ruis Externe ruis = van buitenaf, wat je afleidt van de boodschap. vb: gesprek tijdens een rockconcert, achtergrond-geluiden, druppende kraan, puist iemand’s neus. Interne ruis = bij zender of ontvanger: Concentratieproblemen; Hoofdpijn; Al aan je antwoord denken tijdens het verhaal van de zender; Vooringenomenheid – vooroordelen. Een belangrijke taak van de Verzorgende is het voorkomen van ruis – luistervaardigheid.

Het communicatieschema: Communicatie is een ingewikkeld proces Ruis: storing van binnen uit Ruis: storing van buiten af Ruis: storing van binnen uit vertaalt begrijpt Zender met eigen referentiekader, verwachtingen, gevoelens en gedachten Ontvanger met eigen referentiekader, verwachtingen, gevoelens en gedachten Boodschap (in woorden en lichaamstaal)

huiswerk Verwerkingsopdrachten bij hoofdstuk 13 bladzijde 120/123 opdracht 1 t/m 8.