Master in de Ingenieurswetenschappen: Computerwetenschappen – Koen De Bosschere Faculteit Ingenieurswetenschappen – Opleidingscommissie Master Computerwetenschappen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Keuzevak in de Tweede Fase HAVO en VWO
Advertisements

Faculteit Wetenschappen BAMA-programma's in de faculteit wetenschappen studeerbaarheid en onderzoek.
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Informatica  NL&T Ideeën voor een vruchtbare samenwerking tussen NL&T en informatica in de bovenbouw van havo/vwo René Franquinet, 2006.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
24/05/06 | pag. 1 BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN FACULTEIT WETENSCHAPPEN VAKGROEP BIO-INGENIEURSWETENSCHAPPEN INFOCONTACTNAMIDDAG 24 mei 2006.
Ingenieurstudies na de BAMA hervorming: anders dan vroeger?
Faculteit Sociale Wetenschappen
Biomedical Engineering Master of Science in Engineering:
Voorlichting oktober Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) oktober 2001 Hans.
Najaarsvoorlichting TI Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica 17 en 21 oktober 2003.
Wetenschap & Technologie Rol van opleiding en onderzoek in de innovatieketen Karen Maex, vicerector.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
De opleiding mechatronica
Bachelor Politieke en Sociale Wetenschappen Afstudeerrichting Politieke Wetenschappen.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Ondernemen(d) in het onderwijs
1 Geschiedenis van de Informatica 2011 – 2012 Bart Demoen, Luc De Raedt, Philip Dutré, Erik Duval, Bern Martens, Karl Meerbergen, Sien Moens, Pierre Verbaeten,
Programmahervorming semester 3 van burg ir.. waarom programmahervormingen kwaliteitscultuur –rekening houden met onderwijslandschap en decreten bv bachelor/master.
Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen Economie en Bedrijfswetenschappen.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze.
Bachelor ir (3 jaar) gemeenschappelijke basis (3 semesters, 90 stp) materie en energie (33 stp) informatie (12 spt) wiskunde (25 stp) probleemoplossen.
Voorlichting oktober Voorlichting Opleidingen Technische Informatica en Media en Kennistechnologie TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen.
Bachelor Elektrotechniek Prof. M. Moeneclaey Voorzitter OCE.
Studeren aan ons instituut Erik Barendsen lid onderwijsdirectie.
Informatica Nijmegen1 Informatica Studeren in Nijmegen Subfaculteit Informatica Faculteit der Nat. Wisk. Inf. K.U. Nijmegen KUN.
Waarom kies je dit vak in de bovenbouw?
Ouderinfo - 18 november 2015 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 18 November Studiegebied IWT.
Software Ontwikkeling Voorbereiding Visitatie ZAP vergadering donderdag 7/2/2008.
Informatica aan de Universiteit Antwerpen Academische Bachelor en Master.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
EEN 9 JARIGE ROUTE – LEREN VANUIT PERSPECTIEF 20 JUNI 2013.
Opleiding Kunst-, Muziek en Theaterwetenschappen Informatie Minors & Majors in het opleidingsprogramma Kunstwetenschappen Bachelor II & III Prof. dr. Linda.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Wiskunde is de studie van kwantiteit, structuur, ruimte en verandering. Wiskundigen zoeken naar patronen, formuleren nieuwe vermoedens en stellen waarheid.
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
de verschillende soorten wiskunde
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Burgerlijk bouwkundig ingenieur
Programma van deze avond
Ouderinfo - avond Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie
Ouderavond Profielkeuze
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
Ouderavond Profielkeuze
Informatie over hbo bacheloropleidingen
Programma van deze avond
Sieberdam/ROCS & KODOS
Welke “wiskundes” zijn er?
Computational thinking != Programmeren != Coderen
Welke “wiskundes” zijn er?
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Welkom! structuur van onze school
Informatica Keuzevak in de 2e fase.
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Soepel: al in een vorige periode opgenomen in programma
Digitale geletterdheid
Programma van deze avond
Transcript van de presentatie:

Master in de Ingenieurswetenschappen: Computerwetenschappen – Koen De Bosschere Faculteit Ingenieurswetenschappen – Opleidingscommissie Master Computerwetenschappen 1

Master in de computerwetenschappen Eerste bachelor in de ingenieurswetenschappen Tweede bachelor in de computerwetenschappen Derde bachelor in de computerwetenschappen Eerste master in de computerwetenschappen Tweede master in de computerwetenschappen 2

Bachelor Computerwetenschappen 1e sem 2e sem 3e sem 4e sem 5e sem 6e sem Algemene scheikunde (6) Bedrijfskunde (3) Elektrische schakelingen en netwerken (6) Algoritmen en datastructuren (6) Besturings-systemen (6) Automatenleer (6) Discrete wiskunde I (4) Materiaal-technologie: basisconcepten en project (5) Mechanica van materialen (3) Computer-architectuur (6) Communicatie-netwerken (6) Formele systeemmodele-ring van software (6) Informatica (6) Meetkunde & lineaire algebra (8) Natuurkunde II (6) Discrete wiskunde II (6) Communicatie-theorie (6) Multimedia-technieken (6) Ingenieurs-project I (6) Natuurkunde I (6) Systemen en signalen (6) Ingenieurs-project II (3) Databanken (6) Software-ontwikkeling (6) Wiskundige analyse 1 (5) Waarschijnlijjk-heidsrekenen en statistiek (4) Wiskundige analyse III (6) Programmeren (6) Digitale elektronica (6) Vakoverschrij-dend project (6) Wiskundige basis- techniek (3) Wiskundige analyse II (4) - Keuzevak Toegepaste probabiliteit (3) 3

Uitstroommogelijkheden voor de bachelors computerwetenschappen Bachelor in de computerwetenschappen Master computerwetenschappen Master wiskundige Informatica 4

Uitstroommogelijkheden voor de bachelors informatica Bachelor in de informatica Master computerwetenschappen Master wiskundige Informatica 5

Instroom naar de master in de computerwetenschappen Industrieel ingenieur ICT/Informatica Bachelor computer-wetenschappen Bachelor Informatica Master in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen 6

Instroommogelijkheden voor de industrieel ingenieurs Industrieel ingenieur ICT of informatica Master computerwetenschappen

Burgerlijk ingenieur in de computer-wetenschappen: quod est?

Hij/Zij bouwt complexe informatieverwerkende systemen Digitale systemen

Hij/Zij bouwt complexe informatieverwerkende systemen Digitale systemen Softwaresystemen

Hij/Zij bouwt complexe informatieverwerkende systemen Digitale systemen Softwaresystemen Mobiele Multimedia

Hij/Zij is ingenieur

Hij/Zij is ingenieur Hij beheerst de complexiteit van technische systemen door systeem- of procesmodellen te gebruiken Zij verzoent tegenstrijdige specificaties en randvoorwaarden in een kwaliteitsvol en innovatief ontwerp of proces Hij zet onvolledige, tegenstrijdige of redundante gegevens om in bruikbare informatie Zij bezit voldoende parate kennis en inzicht om resultaten van complexe berekeningen te controleren of benaderend te voorspellen Hij heeft aandacht voor de volledige levenscyclus van systemen, machines en processen Zij heeft aandacht voor energie-efficiëntie, milieukost, grondstofverbruik, en arbeidskost Hij heeft aandacht voor aspecten van betrouwbaarheid, veiligheid en ergonomie Zij heeft inzicht in en begrijpt het belang van de rol van ondernemerschap in de maatschappij Hij geeft blijk van doorzettingsvermogen, innovatiedrang en zin voor het creëren van meerwaarde

Hij/Zij is informaticus

Hij/Zij is informaticus Hij heeft een grondige kennis van de informatica en past deze toe bij het vinden van oplossingen voor complexe problemen Zij maakt creatief en doelgericht gebruik van geavanceerde ontwikkelomgevingen Hij ontwerpt complexe digitale informatieverwerkende systemen met een belangrijke hardwarecomponent Zij ontwerpt complexe intelligente softwaresystemen met behulp van hedendaagse programmeermodellen, -talen en hulpmiddelen Hij ontwerpt complexe telecommunicatienetwerken en multimediale applicaties in diverse toepassingsdomeinen Zij werkt met wiskundige modellen van informatieverwerkende systemen

Hij/Zij is wetenschapper

Hij/Zij is wetenschapper Hij kan complexe problemen analyseren en omzetten in een wetenschappelijke vraagstelling Zij kan een literatuuronderzoek in de wetenschappelijke literatuur uitvoeren Hij kan de best passende modellen, methoden en technieken selecteren en toepassen Zij kan wiskundige modellen en methoden ontwikkelen en valideren Hij kan de resultaten van eigen onderzoek en dat van anderen objectief en kritisch interpreteren

Hij/Zij is een academicus

Hij/Zij is een academicus Hij kan zich zelfstandig een standpunt vormen over complexe situaties en dit standpunt verdedigen Zij kan de eigen kennis creatief, doelgericht en innovatief inzetten bij de uitvoering van haar taken Hij kan kritisch reflecteren over eigen denken en handelen en de grenzen van de eigen competenties kennen Zij volgt de evoluties in het vakdomein op de voet en zij ontwikkelt de eigen competenties verder tot op expertniveau Hij kan zich flexibel aanpassen aan veranderende professionele omstandigheden

Hij/Zij is communicatief/teamplayer

Hij/Zij is communicatief/teamplayer Hij is in staat om ook in de Engelse taal te communiceren over de informatica Zij kan projectmatig werken: doelstellingen formuleren, gericht rapporteren, einddoelen en ontwikkeltraject in het oog houden Hij functioneert als lid van een team in een multidisciplinaire omgeving en hij kan beginnend leiding geven Zij kan schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren over een technisch of wetenschappelijk onderwerp

Hij/Zij is zich bewust van zijn/haar plaats in de maatschappij Hij handelt steeds ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord Hij kent de belangrijkste bedrijfskundige en juridische aspecten van de informatica Hij kan de historische evolutie van de informatica en haar maatschappelijke relevantie duiden

Burgerlijk ingenieur in de computer-wetenschappen: quod est?

Structuur masterprogramma Algemene vakken Keuzevakken Masterproef

Master Computerwetenschappen: 2014 1e sem 2e sem 3e sem 4e sem Parallelle computersystemen Mobiele en breedbandtoegangs-netwerken Machinaal leren Informatiebeveiliging Parallelle en gedistribueerde softwaresystemen Informatietheorie Keuze Ontwerp van multimedia-toepassingen Wachtlijntheorie en simulatie Onderzoeksproject Ontwerpproject Masterproef 25

Bachelor Informatica Parallelle en gedistributeerde softwaresystemen 1e sem 2e sem 3e sem 4e sem 5e sem 6e sem Programmeren 1 Programmeren 2 Software ontwikkeling 1 Software ontwikkeling 2 Algoritmen en datastructuren 3 Vakoverschrij-dend project Computergebruik Algoritmen en datastructuren 1 Algoritmen en datastructuren 2 Computer-architectuur Besturings-systemen Internet technologie Discrete wiskunde Scriptingtalen Databanken Multimedia Communicatie-netwerken Waarschijnlijk-heidsrekenen en statistiek Toepassings-gerichte formele logica 1 Lineaire algebra en meetkunde Toepassings-gerichte formele logica 2 Wetenschappe-lijk rekenen Data-communicatie Formele talen, automaten en complexiteit Communicatie-vaardigheden Analyse 1 Analyse 2 Inleiding tot de elektrotechniek Recht van intellectuele eigendom Keuzevak Parallelle en gedistributeerde softwaresystemen Parallelle computersystemen Mobiele en breedbandtoegangsnetwerken Ontwerp multimediatoepassingen Wachtlijntheorie en simulatie Informatietheorie 26

Keuzevakken 18 uit Opleidingsonderdeel Stp. Sem. Analoge elektronica 6 1/3 Artificiële intelligentie Beeldverwerking Documentverwerking 4 Estimatie- en decisietechnieken HFC toegangsnetwerken: case study Informatiebeheer Internet of things Modulatie en detectie Ontwerpmethodologie van complexe systemen Prestatie-analyse van telecommunicatiesystemen Robotica Softwarearchitectuur Softwarehacking en -protectie

Keuzevakken 18 sp uit Opleidingsonderdeel Stp. Sem. Big Data Science 6 2/4 Compilers Computergrafiek 4 Computersturing van industriële processen Digitale bouwstenen Geavanceerde modulatie en codering Geavanceerde multimediatoepassingen Netwerkmodellering en -ontwerp Optimalisatietechnieken Programmeertalen Sensoren en actuatoren Signaalverwerking Softwarebeheer Spraakverwerking Vage databanken

Maatschappelijke keuzevakken 6 sp Opleidingsonderdeel Stp. Sem. Veiligheid van elektrische en mechanische installaties 3 2 De kennismaatschappij en ICT 1 Beginselen van het recht en het bouwrecht Ethiek, techniek en samenleving Ondernemingsrecht Inleiding tot de psychologie Milieuvriendelijk produceren 4 Technologie en milieu Filosofie en wetenschap Inleiding tot ondernemerschap [en] Durf ondernemen [en] Durf starten [en] Bewegen en sport: nu en later Krachtige leeromgevingen 6 Klasmanagement en reflectie De leraar binnen school en maatschappij Psychologie van de adolescentie Gesprekstechnieken en toegepaste groepsdynamica J (Internationale) Stage 1 (Internationale) Stage 2 (Internationale) Stage 3

Masteropleiding ir. Masteropleiding 1 2 3 4 5 Tot % 22 26 55 7% 28 36 Biomedische ingenieurstechnieken 22 26 55 7% Chemische technologie 28 36 64 8% Bouwkunde 62 78 140 18% Computerwetenschappen 72 35 11 6 126 16% Elektrotechniek 17 32 52 Werktuigkunde 86 90 179 23% Bedrijfskundige ingenieurstechnieken 27 23 50 6% Materiaalkunde 16 21 3% Fotonica 25 Toegepaste natuurkunde 12 29 4% Textiel 10 1% 373 367 8 776 100% Inschrijvingen: 1, 2, 3, 4, 5 zijn de eerste, tweede, derde inschrijving. Bij een tweede inschrijving in de opleiding ir. moeten de studenten een richting kiezen (tenzij ze geen enkel vak uit het tweede jaar zouden kiezen, maar dit is heel zeldzaam). Eerste inschrijving in de CW == het aantal studenten dat de eerste keer te kennen geeft dat ze CW gaan studeren (soms beginnen ze met 60sp, maar soms ook maar met 30 sp of minder, afhankelijk van hun git met het eerste jaar). Tweede inschrijving = studenten die vorig jaar te kennen gegeven hebben CW te willen doen, en nog niet opgegeven hebben ;-). Dit zijn cijfers van vorige donderdag. Ik probeer maandagochtend nog een update in handen te krijgen. De tendens kan echter besproken worden en deze is positief voor de cw. Alle opleidingen dalen dit jaar behalve chemie en CW die stijgen. Misschien is dit de kentering waarop we wachten.

Kan ik een stage volgen? Stagiair

Hoe zit het met de masterproef?

Kan ik een ba3-ma1 combineren?

Het is mogelijk...

Technopreneurial onderwijs computerwetenschappen ba1 ba2 ba3 ma1 ma2 OP MP MP VOP DO BK LO IO DS BK= Bedrijfskunde LO = Leer Ondernemen (3sp) IO = Inleiding tot het Ondernemerschap (3sp) DO = Durf Ondernemen (4sp) DS = Durf Starten (3sp) VOP = vakoverschrijdend project OP = ontwerpproject MP = masterproef

Master in de Ingenieurswetenschappen: Computerwetenschappen – Koen De Bosschere Faculteit Ingenieurswetenschappen – Opleidingscommissie Master Computerwetenschappen 39