Lerarenopleiding Master Science Education and Communication (SEC)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Open dag TU Lerarenopleiding
Advertisements

Industriële Chemie VWO 6
Vrije Universiteit amsterdam Voorlichting minoren Business Analytics 8 mei 2012.
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Engelse Taal en Cultuur
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Starten met de master Voorlichting, 16 maart 2011.
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Veronique van de Reijt Teamleider masteropleidingen FLOT 5 April 2017
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Verkorte vwo-route gericht op de tekortvakken
Het vierde jaar ORGANISATIE 2 E FASE REIZEN BEGELEIDING LOOPBAANBEGELEIDING KENNISMAKING MENTOREN.
Communicatie & Educatie Variant
Welkom Masteropleiding Science Education and Communication
Voorlichtingsavond MAVO 3
Startbijeenkomst Welkom Master Science Education and Communication Master Leraar VHO Maatschappijleer en maatschappijwetenschappen Minor Leren Lesgeven.
Welkom Masteropleiding Science Education and Communication
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
Lerarenopleiding Master Science Education and Communication 3TU Master, track scheikunde Fer Coenders, vakdidacticus scheikunde.
Introductie premaster CEM/CME
Studeren aan ons instituut Erik Barendsen lid onderwijsdirectie.
Welkom Masteropleiding Science Education and Communication
Producten van TU Delft, SEC
Welkom bij de UT lerarenopleidingen
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Voorlichtingsavond ILO 13 oktober 2015 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
4 mavo ouderavond 14 september 2015 WELKOM. Programma Annemiek van Mieghem, conrector Judith Reijmer, afdelingscoördinator Liliana Stevens, decaan.
College of Child Development & Education
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Master of Science Education Leraar Natuurkunde 13 januari 2016 Lesley de Putter –
Voorlichtingsavond ILO 16 februari 2016 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
Investigating Economic Classroom Experiments
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Studeren Informatie over inschrijving en studiefinanciering Dennis See, decaan vwo.
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Twents Meesterschap in actie: Opleiders en docenten samen aan de slag ECENT-vakvernieuwingsconferentie 4 juni 2010 Jan van der Veen
COMMUNICATIE & EDUCATIE De CE variant. COMMUNICATIE & EDUCATIE In cijfers 1 jaar disciplinair + 1 jaar CE – punten CE gedeelte –30 punten modules.
Communicatie & Educatie Variant AMSTEL Instituut.
TU/e Lerarenopleiding
Aanleiding en doelstelling
Werken met de Digitale Toets Omgeving FaSMEd Bijeenkomst 1
Pré-NLT-module 3D-printen
Daphne Keller 30 augustus 2017
Master of Science Education & Communication
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Product van TU Delft, SEC
Daphne Keller 29 augustus 2018
Informatie voor tweedejaars
TU/e Lerarenopleiding
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
Niemand vergeet een goede leraar
Producten van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Product van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Educatie en Communicatie in de Bètawetenschappen
Transcript van de presentatie:

Lerarenopleiding Master Science Education and Communication (SEC) 3TU Master, track scheikunde Fer Coenders, vakdidacticus scheikunde

Spoorboekje Routes Studieprogramma Vakdidactiek Arbeidsmarkt Toelating Regelingen Onwijs Contactgegevens Master SEC scheikunde: 1e graads bevoegd docent scheikunde én NLT

TWEE ROUTES Na Ba-ST: Master ST + educatief jaar (dubbelmaster) Na je Ba-ST: Master SEC: - 1 jaar vakinhoudelijk (onderzoek 30 EC, 4 vakken, 2 keuzevakken) - 1 jaar educatief Varianten (en maatwerk): * binnen de master ST onderdelen uit het educatieve jaar * tijdens je promotietraject: krijgt extra tijd voor je onderzoek

TWEE ROUTES in een plaatje . Bachelor Master SEC Master ST Vakinhoudelijk, 60 EC Educatief, 60 EC Vrijstelling vakinhoudelijk 60 EC Master, 120 EC Dubbelmaster, 180 EC

STUDIEPROGRAMMA educatieve jaar Semester 1 Semester 2 Kwartiel 1 Kwartiel 2 Kwartiel 3 Kwartiel 4 Onderwijskunde 1 5EC Onderwijskunde 2 Onderzoek van Onderwijs 10EC Science Education and Communication Schoolpracticum 2 15 EC Schoolpracticum 1 Inleiding Vakdidactiek Vakdidactiek 1 Bètadidactiek .

Vakdidactiek, belangrijke onderwerpen Lesvoorbereiding Begripsontwikkeling Systematisch probleemoplossen (+ leerlingen ondersteunen) Demonstraties Leerling experimenten (Getting Practical: Millar & Abrahams) Toetsing (formatief en summatief) Examen programma en syllabus Ontwikkelen van leermaterialen ICT gebruik in de scheikunde klas (bv digitale labs GoLabz) Onderwijzen van specifieke onderwerpen (mol, redox, stereochemie) Instructiemethodes: onderzoekend / samenwerkend leren

Voorbeeld structuur (de mol) Activeren / ophalen van kennis Atoommassa; relatieve atoommassa molecuulmassa; relatieve molecuulmassa Mol Wat moeten leerlingen weten (examenprogramma + syllabus) Hoe onderwijzen Toetsing: Formatief, eind van de les / paar lessen Summatief Misconcepties

Voorbeeld: de mol, hoeveelheid stof Drie niveaus: macroscopisch, microscopisch, symbolisch Unpacking the Meaning of the Mole Concept for Secondary School (J. Chem. Educ. 2014)

Arbeidsmarkt en doorgroei Docent eerstegraads voortgezet onderwijs (sk en NLT) Vervangingsvraag docenten groot Lerarenbeurs voor extra studie en of extra bevoegdheid Promotiebeurzen voor docenten Docentontwikkelteams, science specialist op school Mentor, leerlingbegeleider Teamleider, conrector e.d. Auteur schoolboeken Auteur examenopgaven Internationalisering

Toelating Met master met veel chemie: direct toelaatbaar tot de eenjarige master. Eventueel specifieke vakinhoud aanvullen (chem4all) Met bachelor met veel chemie direct toelaatbaar tot tweejarige master.

VRIJSTELLINGEN, STUDIEKOSTEN, BEURZEN Minor Leren Lesgeven zorgt voor vrijstellingen Geen verhoogd collegegeld voor 2e master Tegemoetkoming studiekosten (5000 euro), extra jaar studiefinanciering als tweede master, normaal collegegeld https://www.wordleraarinhetvo.nl/mogelijkheden/subsidies/

Studievereniging Onwijs www.onwijs.utwente.nl Nieuw en uniek Gezelligheid Netwerk Onderwijsactiviteiten Lezingen Kamer (tenminste elke donderdag) Commissies Studiereis   http://www.onwijs.utwente.nl/

CONTACTGEGEVENS Studieadviseur / onderwijscoördinator: Gerdy ten Bruggencate g.c.tenbruggencate@utwente.nl Vakdidacticus scheikunde: Fer Coenders fer.coenders@utwente.nl Carré 4011 Website: www.utwente.nl/elan