De X-road Pleidooi om niet incrementeel te blijven verbeteren aan de geautomatiseerde overheid over te stappen naar een digitaal opgezette overheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MPM Maarten Frenk 15 oktober 2004 Groningen Werkgroep automatisering Doel :  Uitwisseling informatie en ervaringen  Gezamenlijk optimaliseren van MPM.
Advertisements

Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
“Digitaal delen is het nieuwe hebben” 9 vragen over de toekomst van overheidsinformatie ICTU Café 11 februari 2014.
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
VVV Kop van Noord-Holland: Website ontwikkelingen 31 mei 2012
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Welkom bij de presentatie van Onlinezeilen.nl. - Gratis online boekingssoftware - Automatisering voor zelfstandige schippers - Onafhankelijke platform.
Netwerken. Wat is een netwerk? Je spreekt van een netwerk van zodra twee of meer computers met elkaar verbonden zijn. Je kan thuis een klein netwerkje.
De hoeden van Edward de Bono
Dutch Bird Alerts Blijf op de hoogte van alle zeldzame vogelwaarnemingen in NL Ontvang waarnemingen op je vaste adres, maar ook op je mobiele .
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
Adobe formulieren : stand van zaken.
De kracht van Herke ICT Group Herke is gespecialiseerd in automatisering en optimalisatie van bedrijfsprocessen in de bouw. Als marktleider in rolgebaseerde.
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Stelling: Het duale stelsel WAS een goed idee
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 Stichting SeniorWeb Zoetermeer Cursus Internet les 1 Uw docenten zijn:  Peter Blansjaar  Carla Velthuijsen.
Service Oriented Architecture
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Betrouwbaar, efficiënt en helder Anja Lelieveld, programmamanager
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Burger een elektronische brievenbus waarin de burger op een gecentraliseerde en beveiligde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen.
De toekomst van EDISON Informat, EDISON en Internet 27 april 1999 Freddy Deprez.
PROCES 21 MEI GOUDA Marvin Hendrikse. Even voorstellen 2 Marvin Hendrikse Directeur Stipter Telefoon: Vestigingsadres:
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW maart.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
De Bouwplaats-ID, een goed idee?
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
E-Health en de patiënt Pieter Anthonio Cindy Oudshoorn 11 maart 2014.
Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Titel van de presentatie | 20 oktober 2010 Afsprakenstelsel eHerkenning Freek van Krevel Versie 28 november 2011.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Aanbevelingen voor ketenzorg bij GHB- gerelateerde problemen Actuele situatie in twee regio’s in Nederland in kaart gebracht.
Uw wereld draait door Logius 9 mei 2017
Katern GEMMA Mobiel.
Minder vergunningen, meer meldingen, minder rompslomp
De X-road Pleidooi om niet incrementeel te blijven verbeteren aan de geautomatiseerde overheid over te stappen naar een digitaal opgezette overheid.
website pakket Je Bedrijf Onbezorgd Online!
Digitalisering en inhoudelijke doorontwikkeling van documenten P&C
Format Presentatie CISO aan gemeentebestuur
ZOOM IN OP DE TYPISCHE PlanetPress-GEBRUIKER.
Implementatie ECK Jorrit Janszen
Escrow, is dat niet iets van vroeger?
INFORMATIEBEVEILIGING EN pRIVACY Borgesiusstichting
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
INSTRUCTIE SPELER VOLG SYSTEEM SDCP
Conclusies evaluatie Regieraden
Processen Knelpunten Oplossingen
Big Data.
Referentie CYOD Cor Gooijer
Big Data.
Case: Nieuwe website Anne Heining (M&C
Het E-depot van Rotterdam
De rol van de burger in de ICT keten Presentatie tijdens BB Debat Eenheid in 3D “Digitaal ontschotten in de gemeente” Dieneke schouten Starten met ‘grap’
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Slim tellen.
Slim tellen.
The many faces of Application Programmes Interfaces
Open Data gemeente Nijmegen
Transcript van de presentatie:

De X-road Pleidooi om niet incrementeel te blijven verbeteren aan de geautomatiseerde overheid over te stappen naar een digitaal opgezette overheid

Waarom? Het systeem van bestaande processen automatiseren werkt aan de buitenkant redelijk, maar De opzet kraakt en piept, gaat steeds sneller achterlopen en is onnodig duur Privacy is steeds minder te waarborgen

1. Dienstverlening Wij hebben ‘Steffie’ nodig om uit te leggen hoe je digitaal zaken met ons doet. Dat ligt niet aan de gebruikers! Een goed digitaal ontworpen proces met goed ontwikkelde software is voor iedereen (98%) digitaal bruikbaar. “Er bestaan geen digibeten, er bestaan wel slechte processen en slechte software”

Hier heeft ‘Steffie’ haar handen aan vol

Hier komt Steffie niet in beeld

Ontwikkeling stagneert Hoge score op ‘hoeveel is digitaal beschikbaar’ Allerlaagste score (50 landen) op ‘vooruitgang’

Nederland ‘Rapidly receding’

Inspanningen buitenproportioneel Elke gemeente bouwt en onderhoudt ICT infra, applicaties, koppelvlakken, zaaksystemen, websites, etc .

400 koppelingen burgerzakenmodule 400 koppelingen zaaksysteem Iedere kleine stap, bijv. “digitale melding voorgenomen huwelijk” leidt tot (o.a.): 400 procesontwerpen 400 digitale formulieren 400 websites aanpassen 400 koppelingen burgerzakenmodule 400 koppelingen zaaksysteem

Afhankelijkheid van leveranciers groot en kostbaar

Kleinere innovatieve oplossingen niet bruikbaar De grote leveranciers bepalen de aard en de snelheid van de ontwikkelingen bij de overheid Leuke gebruiksvriendelijke apps staan buitenspel Daarmee staat de gebruiker buitenspel

2. Privacy Hoge hekken en muren rondom de databanken van de overheid

Probleem wordt zo dagelijks groter Datalek Datalek Datalek

Privacy kan door overheid niet gewaarborgd worden Resultaat huidige koers: Remmeloze en ongecontroleerde duplicatie data Geen spoor van overzicht

Uit eigen ervaring:

Afnemend vertrouwen in de overheid Geen inzage wat er van mij is vastgelegd en waar Datalekken dagelijkse kost Afnemend vertrouwen in de overheid

Last van de remmende voorsprong

Opbouw overheid vanuit ‘papieren’ wereld De ambtenaar is schakelpunt tussen de burger en het specifieke onderdeel van de overheid.

ICT wordt ingezet voor efficiency in gelijkblijvende systematiek

Bestanden worden aan elkaar gekoppeld. “Eén loket” met ambtenaar als in- en uitgang. De uitwisseling achter de ambtenaar niet zichtbaar voor de burger.

De ambtenaar zit nog steeds tussen de burger en een onoverzichtelijke hoeveelheid systemen.

Ondertussen in de echte wereld:

We hoeven het niet te verzinnen De X-road bestaat al en werkt al jaren Meer en meer landen gaan ermee aan de slag

Schematische opzet digitale overheid Estland

Essentiële Randvoorwaarde Digitale identiteit (rechts)personen

Inmiddels ook mobiel in gebruik (op de SIM kaart) Geen software te installeren op PC Werkt bij iedere webbrowser Werkt op iedere device Werkt bij iedere provider

Niet aan elkaar koppelen, maar toegankelijk maken!

Voorbeeld van het inlogscherm

Eén website voor alle gemeenten 1 keer teksten schrijven Presentatie vormgeving per gemeente 1 keer alle koppelingen goed zetten 1 keer onderhoud

Voorbeelden 1. Homepage hoofdstad

2. Homepage gemeente 100.000+

3. Homepage gemeente 3500 inwoners

Dit doen we gemeenschappelijk Hier komt de individuele keuze tot zijn recht

Gemeentelijke site “rijbewijs vernieuwen”

Dit is in Estland in de testfase, bijna klaar voor productie Zo kan het ook! Dit is in Estland in de testfase, bijna klaar voor productie Beste mevrouw ter Mors, uw rijbewijs verloopt binnenkort. Zullen we het voor u verlengen? Ja Nee ?

Mw. ter Mors is rijvaardig Examinator Mw. ter Mors is rijvaardig examen ID nummer politie overtredingen 12345 medisch arts 54321 Dhr. Pietersse is NIET rijvaardig

X-road: data zijn niet van de overheid maar van mij De overheid mag info maar 1 keer vragen De overheid MOET alle info hergebruiken De toegang is breed, logging + timestamping met ID Sancties niet op toegang maar op niet verantwoord gebruik Ik kan alle data inzien Ik kan alle data (laten) veranderen Ik zie iedere mutatie in mijn data Ik zie alle raadplegingen van mijn data