Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hogere denkvaardigheden
Advertisements

Collectief portfolio groep 3
Reflectie.
Experts werkvorm + begrippentest
Kinderen en hun sociale talenten
Informatie- avond groep 6
Pass’t Montessorionderwijs ?
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Lezen: doe het goed voor
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Sleutels, codes en aanwijzingen
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Wegwijs Groep 8 Thema 4De buurt en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Een vergadering organiseren
Onderwijspsychologie
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Sleutels, codes en aanwijzingen
Begeleiden Les 8.
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Vergadering Personeelsdienst
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Activernde didactiek & passende werkvormen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Slim tellen.
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Slim tellen.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Cijferloos lesgeven bij talen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
ADL Les 1.
Project gamemarket Les 1.
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest), https://youtu.be/PuxtdylbwVs Workshop Hoezo creatief? Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest), Bart van Teutem (Amalia-Astroschool Baarn, ONS Muiderberg), Rik Kuiper (EduScience, Daltonschool Neptunus, Wijzer aan de Vecht)

3e workshop: Hoezo creatief? 15.40 Inleiding, voorstellen, uitdelen hand-out 15.50 20 minuten in drie groepjes aan de slag 16.10 daarna maakt iedereen kennis met de andere opdrachten 16.40 Tijd voor overleg, uitwisselen ervaring en ideeën 16.55 Afsluiting, einde workshop Waarom kinderen zelf laten denken? Dat doen we omdat (verband ) we kinderen niet de kennis kunnen overdragen die ze later nodig hebben.

Creativity should be in the center of our educational priorities Creativity is the process of having original ideas that have value www.youtube.com/watch?v=vlBpDggX3iE (6.55 min)

15.50 Hoe bereid je een kind voor op de toekomst als je niet weet hoe die toekomst er over vijf jaar uitziet? Kritisch en analytisch leren denken Systeem denken Zelfoplossend leren denken Creativiteit Onderwijs heeft de onmogelijke opgave om kinderen de kennis bij te brengen die ze later nodig hebben.... Welke kennis is dan nuttig? Welke kennis is dan nog waar? Basale vaardigheden als leren lezen, schrijven en rekenen buiten beschouwing gelaten.... We weten het niet: kunnen niet in de toekomst kijken Wat dan wel? Waar hebben ze dan wel iets aan? Vaardigheden om kennis kritisch te leren beschouwen (eigen kennis en die van anderen) Leren informatie zoeken en informatie op waarde leren schatten Leren op systematische en onderbouwde manier oplossingen voor problemen te bedenken

De eerste stap in zelf leren denken: Nieuwsgierige mensen/kinderen stellen vragen

Wat is er met Norman de Egel gebeurd? Info sheet gebruiken voor intro 20 minuten zelf spelen Vraag: “Wat denk je dat kinderen hiervan zouden kunnen leren? (plenaire discussie) 5 minuten Onderzoeken van verbanden. Oorzaak-gevolg relaties. Nadenken over hoe je een vermoeden (hypothese) zou kunnen toetsen Verschillende meningen/theorieën vergelijken Overleggen over de waarschijnlijkheid Norman is de eerste WNT/OOL activiteit die jullie in de eigen groep gaan uitvoeren. Overleg in duo’s hoe je deze les zou kunnen voorbereiden voor jouw groep (15 minuten) Wat heb je nodig? Wil je de instructie op de infosheet aanpassen voor jouw groep? Zo ja: wat moet er anders en waarom? Maak hier aantekeningen van op de Casefile van Norman

Kinderen zelf leren denken: hoe bevorder je dat? Door niet aan te sturen op het juiste antwoord maar: In je begeleiding het denkproces van leerlingen te stutten (“scaffolding”) Hier korte instructie: Trechter voorbeeld (woordenschat vergroten) Absorptie voorbeeld. Leerlingen hebben gewerkt met verschillende materialen (uitleg). Na afloop van de activiteit. “wat heb je geleerd?” en WAAROM WILLEN WETEN OF EN HOE STERK BEPAALDE MATERIALEN VOCHTOPNEMEN? Praktische toepassing bedenken (denkproces stimuleren)

Dialogic teaching (Mercer, 2009) Door het stellen van open vragen en doen van suggesties het leer/denkproces van kinderen ondersteunen “Waarom denk je dat dat zo is?” “Hoe zou je kunnen nagaan of dat klopt?” “Wat ga je doen als jullie het in het groepje niet eens zijn?” Hier korte instructie

16.40 Open vorm stimuleert talenten W&T Talenten van kinderen voor W&T: Nieuwsgierigheid en verwondering Vragen stellen De empirische cyclus volgen Ervaringen en waarnemingen aangrijpen Oplossingen beredeneren Verklaringen geven Modellen maken en gebruiken Handelen (hulpmiddelen en gereedschappen, vaardigheden ontwikkelen) Vastleggen, presenteren en bespreken Hier korte instructie

16.40 Terugblik Welke WNT lessen – activiteiten bied je zelf aan in de klas waarmee leerlingen aan talenten werken? Kun je een voorbeeld noemen waarbij een leerling iets zelfstandig aan het uitzoeken was, tot een verassend resultaat kwam en de leerkracht (bijna) net zoveel geleerd heeft als de leerling? Welke les – activiteit uit deze workshop / hand- out wil je een keer proberen in je eigen klas?

www.natuurentechniek.nl

http://twitter.com/Neptunus_WNT (Neptunus WNT op Twitter)