Groep 7 Begrijpend lezen lezen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

Welkom op de informatieavond van groep 7!
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Welkom.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Welkom op de informatieavond van groep 7
Arkelstein, school voor Praktijkonderwijs Oefenen met de zoekmachine Google Deel 5: Zoeken met meerdere trefwoorden.
Al doende leren training docenten
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Workshop: Begrijpend lezen
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Hoe leer je lange teksten
Welkom in groep 6.
Lezen Nu Nederlands.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Onderzoeksvaardigheden 3
Kritisch denken ‘vertaald’
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Waar is de zevende dwerg?
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Centraal Examen Nederlands
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Woordenschat Letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Psychomotorische taxonomie
Cursus Leesvaardigheid
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Oefening met atlas en kaarten
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
Informatieve teksten, interviewverslag
Reading strategies 2 Meaning of words, fixed expressions, multiple choice questions, open questions, article.
Teksten lezen/Schrijven
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Hoe leer je geschiedenis?
CITO examentraining leesvaardigheid vrl.
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

Groep 7 Begrijpend lezen lezen Welke vaardigheden heeft een kind nodig? Wat doen wij op school? Wat kunt u thuis doen om deze vaardigheden te stimuleren?

Doel bepalen Waarom lees ik de tekst? Kinderen kunnen de leesdoelen genieten, kennis uitbreiden en gerichte informatie zoeken en onderscheiden. Ze kunnen daar ook een leesaanpak aan koppelen. De leesaanpak is van belang: voorspellend lezen, over de regel heen lezen, interpretatie van leestekens.

Voorspellen Waar gaat de tekst over? Door het globaal lezen van verschillende teksten over één onderwerp kunnen kinderen bepalen welke tekst geschikt is voor het leesdoel. Zij kunnen deze tekst vervolgens precies lezen.

Voorkennis ophalen Wat weet ik al over het onderwerp? Kinderen kunnen over een onderwerp voorkennis ophalen in de vorm van een beeld of een schema. Na afloop wordt gekeken welke nieuwe informatie ze kunnen toevoegen.

Herstellen Wat doe ik als ik het niet meer snap? Kinderen kunnen de betekenis van moeilijke woorden achterhalen door in de tekst te zoeken naar woorden die hetzelfde of juist het tegenovergestelde betekenen. Kinderen kunnen de betekenis van een stukje tekst uit de context halen. Doel bepalen 02. Voorspellen Voorspellen 03. Voorkennis ophalen Voorkennis ophalen 04. Herstellen Herstellen 05. Vragen stellen Vragen stellen 06. Visualiseren Visualiseren 07. Samenvatten Samenvatten 08. Opzoek- vaardigheden Opzoekvaardigheden 09. Informatie en meningen vergelijken en beoordel Informatie en meningen vergelijken en beoordelen bladerboek-Malmberg-lesmateriaal-image Kinderen kunnen verschillende tekstsoorten herkennen en benoemen. Kinderen kunnen voorbeelden geven van verschillende redenen om iets te lezen. Kinderen kunnen voorbeelden geven van (het nut van) verschillende teksten.

Vragen stellen Welke vragen zie ik? Kinderen zien verbanden in een tekst door signaalwoorden te herkennen: overeenkomst & verschil, oorzaak & gevolg, doel & middel etc. Kinderen kunnen relevante informatie uit schema’s en tabellen halen om vragen te beantwoorden.

Samenvatten Hoe vat ik samen? Kinderen kunnen aantekeningen maken van belangrijke dingen tijdens het lezen. Kinderen kunnen relevante informatie uit een tekst op de juiste wijze in een agenda noteren.

Visualiseren Welk plaatje past bij de tekst? Kinderen kunnen informatie uit een tekst weergeven in een venndiagram.

Opzoekvaardigheden Waar kan ik het vinden? Kinderen kunnen trefwoorden en zoekwoorden voor een trefwoordenregister of zoekmachine bepalen. Kinderen kunnen informatie opzoeken in een trefwoordenregister.

Informatie en meningen vergelijken en beoordelen Wat is waar? Kinderen kunnen aangeven of teksten geschikt en betrouwbaar zijn op basis van bron en onderschriften.

Studievaardigheden Studieteksten (Begrijpend lezen) Informatiebronnen ( Inhoud opgaven, woordenboek register, kookboek) Kaartlezen (Waar op de kaart staat iets, verschillende kaarten vergelijken om tot een antwoord te komen) Schema’s, tabellen en grafieken. (aflezen)

Wat kunt u thuis doen? Begrijpend lezen. Technisch lezen. Begrijpend lezen met de doelen die al gegeven zijn / gedaan zijn. Studievaardigheden Schema’s aflezen. Kaarten aflezen. Muiswerk. Helpen met koken

Oefenen met studievaardigheden http://www.kids4cito.nl/C_studievaardigheden.html http://leestrainer.nl/Studievaardighedencito.htm https://www.citotoets-oefenen.nl/cito-groep-7/studievaardigheden Muiswerk! Samen met iemand een tekst lezen en de begrijpend leesdoelen behandelen.

Vragen?