‘Git’ Nordisk Kryssare uit 1961 Vraagprijs: € ,--

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Advertisements

Kikker in de kou geschreven door Max Velthuijs
1 havo/vwo 2 klimaat, §7 en 8.
De kapitein.
Toekomst Huishoudelijk proces: De was
Bedrijfsbezoek Hakvoort Gemaakt door Tim, Enar, Tijn, Mitchell, Ike en Jimi.
WAAROM IK MIJN LIEVELINGS JOB VERLOREN BEN? Ik begon ooit als heftruckchaufeur in het leger….
Zeven kleuren Een wijze leermeester ging eens
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Levensvragen Over geluk…..
Het ziekenhuisvenster.
Het ziekenhuisvenster
Gemaakt door Nicky beekman Klas 3H.
Gemaakt door: Lucas Vrijhof
Iedere morgen bewonder ik het uitzicht die zo mooi en rustgevend uitte. Dat ik soms vergeet dat de wereld in werkelijkheid er heel anders uitziet. Was.
Gemaakt door: Esther, Oscar en Jaimie.
met 'n bus bij 't bezoekerscentrum wordt je losgelaten en dan wordt gezegd dat je over twee uur terug moet zijn.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
We hadden 'n zogenaamde log cabin, dat is 'n hotelvoorziening, maar dan in de vorm van houten huisjes die een beetje in de natuur stonden.
dus dat zag je inderdaad zo af en toe gebeuren. dus we gingen 's-morgens om zes uur in de bus en toen waren we daar dan om 'n uur of half tien bij die.
maar het uiteindelijk doel was canada, dus ben ik maar weer verder gegaan met de trein richting vancouver, ook een hele mooie stad, omringd door bergen.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Witte wieven Dit verhaal Karlijn, Lori, Sanne, Lisa, Lotte. Betekenis.
PANTOFFELS.
nou, ik ben dus inderdaad naar la defense geweest.
Beste Vriend,    Het is met een enorm verdriet dat wij U heden het overlijden moeten melden van een zeer dierbare vriend, gekend onder de naam « Gezond.
E-minds Gemaakt door: Marie Joëlle. Menu.  E-minds  Foto's  Zwem game  Stop filmpje.
Een sterk onderschatte klus Hans Stuivenberg Almere
DAG De tijd die de aarde erover doet om één volledige beweging om zijn as te maken. Dit is 23 uur en 56 minuten óf De tijd die ligt tussen twee opeenvolgende.
‘Git’ Nordisk Kryssare uit 1961
Een vrachtschip heeft woensdagmorgen 18 april 2012, in de Rotterdamse Nieuwe Maas een aantal containers verloren nadat het de Willemsbrug had geraakt.
1 havo/vwo H2 klimaat, §4.
Apartamenta “Bouwvallia”
Bedrijfsbezoeken 2015  Groenhart, Kluster, Ruiter en Eipie.
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Nageltrends 2015 Nagellak en Gellak
1 T/H Hoofdstuk 2 Klimaten § 7 - 8
1 HV Hoofdstuk 2 Klimaat § 8-9
Adri Hartkoorn Beleid en voorbereiding juli 2013 Herinrichting speelplek Grote buitendijk Velserbroek 10 juli 2013 Resultaten interviews.
De Titanic.
Instructies Gebeden en bezinningen worden aangevraagd tussen streeplijnen kunnen over meer dan één kolom worden aangevraagd regeleinden worden hier gerespecteerd.
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien.
FRUIT.
Escher in het Paleis Melody, lexi, anne-beth.
Je neemt nooit afscheid van wat echt telt.
AANLEG GAZON.
Daddy’s Home Productions – Alle rechten voorbehouden ©
AANLEG GAZON.
Schattebout. Schattebout Er is meer tussen hemel en aarde! Ècht wel! Eindeloos bewustzijn bij God. Zo heet dit schilderij. Dat is net zoiets als eeuwig.
BPR-Binnenvaart Politie Regelement voorrangsregels
Een oosterse, wijze leermeester ging eens met zeven leerlingen een ochtendwandeling maken, terwijl de dauw nog over het land lag. Na enige tijd brak de.
Krachten op de surfplank en hun gevolgen
Genesis 37:3-11 Vader Jakob was al oud. Toen kreeg hij een zoon, Jozef. Jozef werd verwend door zijn vader. Hij maakte een heel mooie jas voor Jozef. De.
2 Samuël 4:4 Mefiboset kon niet goed lopen.
De geschiedenis van de aardappel
Het ziekenhuisvenster
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Peter de Grote een bevlogen tsaar 2 Peter en Rusland.
Het ziekenhuisvenster.
Slaven op de plantages.
Abel Tasman.
Atari ! Amai ! Ik ben dood. Ik gooi deze steen in, dat kost je zo een
Het begin van elk reisverhaal
Deze presentatie gaat over de risico’s van het werken hellende daken en de manieren om deze risico’s te verkleinen. De presentatie is algemeen. Gebruik.
Semantisatieverhaal:
Als je nog jong bent is een jongensdroom okee Onbekend met wie je bent, help een handje mee Maar nu ik wijzer word en weet waarom ik leef Je vergeet hoe.
Foto 1:(appartementengebouw) balkon in vorm van schip Foto 2: foto 3:
Transcript van de presentatie:

‘Git’ Nordisk Kryssare uit 1961 Vraagprijs: € 17.500,-- Ontwerper: Bertil Bothen Werf: Oskarshamn Bouwjaar: 1961 Boottype: Nordisk Kryssare 5 1/2 meter Tuigage : Zevenachtste Rompvorm: S-spant Rompmateriaal: Mahonie, hoogglans wit Lengte over alles: 10,65 m Lengte over stevens: 10,65 m Breedte: 2,25 m Diepgang: 1,50 m Klasse: 5 1/2 meter Cruiser Zeilteken: KR (S) 549 Voortstuwing: 11 pk Lombardini diesel Mast : Aluminium Historie: Bekend

Arne Helgosson bouwde ‘Git’ in 1961. Haar naam is een afgeleide van de naam van zijn dochter Bir’git’ta, met wie ik nog steeds contact heb. In 1961 kreeg ze direct haar zeilnummer KR (S) 549 Arthur Lundberg had namens Berthil Bothen opdracht om de bouw van Git te begeleiden. Helaas werd hij ziek, waardoor Arne hem regelmatig op de hoogte moest brengen van de vorderingen. Bertil Bothen, inmiddels op leeftijd wist hiervan en heeft daar uiteindelijk ook goedkeuring aan gegeven. Ook Bertil Bothen was toen al ernstig ziek, vermoedelijk is Git zijn laatste wapenfeit alvorens hij begin’66 overleed. Zusterschip Fregata, is nog steeds in de vaart, zie : www.nordiskkryssare.org werd een paar jaar eerder gebouwd , tussen 1956- 1958. Het schip had veel gelijkenis maar voldeed net niet aan de 5½ Meter Rule die toen gold. ‘Git’ is daardoor iets breder en ligt iets hoger in het water. Kenmerkend is de iets hogere, comfortabele opbouw bij de kajuit ingang. Git en Fregata in de jaren ‘60 Arne’s zoon Jan was degene in de familie die het meest voer met ‘Git’, samen met zijn vrienden, waaronder de zoon van de eigenaar van Fregata. In de ogen van zijn vader nam Jan veel teveel en te grote risico’s en besloot daarom uiteindelijk het schip in 1970 te verkopen aan Bjorn Altnas, die haar op verzoek van Arne, herdoopte in ‘Anja’ !

In 1998 is het schip, inmiddels ‘Britt Marie’ genaamd en voorzien van een buitenboordmotor vanuit Stockholm, naar Nederland gehaald door Chiel de Zeeuw van ‘t Kapiteins Huys in Heeg. Hij deed dit in samenwerking met Anders Engberg uit Göteborg , die dergelijke schepen in Zweden, voor hem vond. Chiel verkocht het schip aan David Visser, die er een in board Lombardini 11pk diesel in liet bouwen. Verder liet hij, nadat hij de houten mast overboord had gezeild, een aluminium mast plaatsen. David verkocht op 1 mei 2009 het schip aan mij. In 2010, precies 40 jaar nadat ze haar naam verloor, kreeg ze haar naam weer terug! Toepasselijker kon het ook niet want de naam van mijn zus Renta BirGITta. Leuk detail is dat ik in 1999 al, met Chiel de Zeeuw, heb gesproken over de aankoop van het schip, echter ‘Britt Marie’ in 1999/ 2000 wilde ik mijn toenmalige schip ‘Resolute’, een D klasse uit 1924 (zie VKSJ boek), inruilen. Dat was toen helaas geen optie! ‘Git’ Zomer 2010

2010/2011, Git blijft dit jaar lekker in het water liggen, voornamelijk tegen het opentrekken. Kap&Zeil uit Woerden maakt dekkleed op maat met lucht happers en uit 3 delen! De strenge winter van 2011 met bijna weer een 11 stedentocht! Steigers zijn niet meer nodig, je kunt zo naar de boot lopen of schaatsen natuurlijk. Git ligt ‘warm’ en droog in de verenigingshaven van Almere haven!

In het voorjaar is van 2012 is het dek aangepakt en opnieuw gerubberd door Ton, een absolute vakman werkzaam bij de Botterwerf in Spakenburg. Tevens het onderwaterschip gebreeuwd en gekit. Juli 2012, René Westerhuis, reporter van de´Spiegel der Zeilvaart´ en ‘Zeilen’, vaart mee en maakt later foto’s. 25 graden en windje 4, onder vol tuig knallen op het Gooimeer! September 2012, 6 a 7 Bft, 19 graden een dubbel rif en mijn vader op de dijk. Had 6mR Azaїs met haar 4-koppige bemanning en vol tuig eigenlijk wel een eerlijke kans…. Dit zijn de dagen waar ik het voor doe!

Er kunnen geen rechten worden ontleend aan bovenstaande informatie. 2013/2014 is het jaar dat Git Wit werd. Zowel het onderwater als het boven waterschip is afgebrand en afgekrabd. Op de spiegel en een klein stukje aan bakboord was de romp nog in uitstekende staat. Bovenwater is ze geplamuurd, gegrond (3x) en vervolgens 3x met Epifanes hoogglans afgelakt. Onderwater 2x primer en 3 x Hempel blauw Anti fouling. Kajuit berghout en potdeksel kaal gehaald en 7x gelakt met Epifanes blanke lak. Kajuitdak wit geschilderd. Ze is weer om door een ringetje te halen en dus voor het eerst WIT een kleur die haar lijnen nog beter tot haar recht laten komen en er hopelijk voor gaat zorgen dat ze in de zomer wat minder open trekt dan met de donkerdere, blank gelakte romp. Spiegel door Ton vervangen. Ondanks dat ze vroeg te water ging, weer veel te weinig gevaren….. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan bovenstaande informatie.

Haar tewaterlating april 2014 en O, O wat is ze mooi Haar tewaterlating april 2014 en O, O wat is ze mooi! Ook haar Rol Reefsysteem is inmiddels vervangen door een zwaarder type Furlex.

‘15 De liefde van je leven zou je niet moeten verkopen, maar toch heb ik uit pure liefde, respect en waardering voor deze oude dame besloten dit te doen. Ze verdient meer aandacht en tijd met haar eigenaar dan ze nu krijgt, veeleisend als ze soms kan zijn. Ik wil haar dus overdragen aan de volgende die op haar past en zorgt dat ze nog jaren een lust voor het oog blijft, waarbij we over tientallen jaren nog haar verhalen kunnen vertellen. Dat verdient ze!

1961

1961

Er kunnen geen rechten worden ontleend aan bovenstaande informatie. 1961 Er kunnen geen rechten worden ontleend aan bovenstaande informatie.

Er kunnen geen rechten worden ontleend aan bovenstaande informatie. ‘16. Na een paar weken in Bunschoten, waar het dakje van de roef ter hoogte van de mast, de kielbalk en wat spanten verstevigd zijn door Timmer Ton, gaan we weer naar Almere. Grote beurt aan de motor waarna we de startmotor hebben vervangen, die af en toe haperde. Inmiddels oktober en maar 4 keer gevaren…. De keiharde waarheid dat het nu toch maar moet gaan gebeuren… Er kunnen geen rechten worden ontleend aan bovenstaande informatie.