De verschillende ministers De beleidscyclus Rechten & plichten van ouders en leerlingen SESSIE 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In dialoog rond onderwijs Is dit nu beter voor mijn kind?
Advertisements

Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
De regionale overheid p
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
MZC WELKOM 14 OKTOBER INLEIDING Bezinning 10 jaar scholengemeenschap.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Presentatie gemeente Beek
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Forum Onderwijsvernieuwing ICC Ghent 1 juni 2007.
Voorontwerp van decreet houdende diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van leerlingen in het basis- en secundair onderwijs en betreffende de.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? 2. Is er een limiet aan gelijke kansen? 3. Kunnen concentratiescholen ook goede scholen zijn?
Participatie op school & Vlaamse Onderwijsraad Participatie Beleidsprioriteit Historiek 1988Gemeenschapsonderwijs 1991Participatieraden gesubsidieerd onderwijs.
Flankerend onderwijsbeleid De beleidsprioriteiten van onderwijs in het decreet (art 19) gelijke onderwijskansen, kleuterparticipatie, spijbelen,
Brede school in Berkenbos
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
Het nieuwe schooljaar in de tienkamp Frank Vandenbroucke 29 augustus 2008.
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Taalbeleid – Mater Dei Lagere school
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Het ABC van de Vlaamse Onderwijsraad Mia Douterlungne administrateur-generaal.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Vandaag kampioen in wiskunde, morgen ook in gelijke kansen Beleidsnota Onderwijs en Vorming Frank Vandenbroucke 23 december 2004.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Directiedag CLB 12 februari 2015
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
De Modernisering van het secundair onderwijs
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6.
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Wetgeving prioritaire doelgroepen
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
De verschillende ministers De beleidscyclus Rechten & plichten van ouders en leerlingen SESSIE 2.
Lokaal overlegplatform basisonderwijs 23/10/ 2013
Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen.
Opleiding voor schoolsecretariaten
het katholiek basisonderwijs
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Opleiding voor schoolsecretariaten
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Opleiding voor schoolsecretariaten
Regering en parlement Regering en parlement Machten… Machten…
INTRODUCTIE academiejaar
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Drie richtinggevende vragen: 1
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

De verschillende ministers De beleidscyclus Rechten & plichten van ouders en leerlingen SESSIE 2

De verschillende ministers (boek ‘Een kwarteeuw onderwijs in eigen beheer’: hoofdstuk 4 – 4.1)

Daniël Coens (1988-1992) christendemocraat was reeds sinds 1981 federaal minister voor Nederlandstalig onderwijs ijverde voor wegwerken van financiële achterstand van het vrij (katholiek) onderwijs drie grote decreten: o.a. ARGO-decreet aan de basis van het onderwijsvoorrangsbeleid

Luc Van den Bossche (1992-1998) socialist klemtoon op kwaliteitsnormen & rationalisering externe factoren: - toenemende nadruk op meetbare output - noodzaak om begroting onder controle te houden enveloppenfinanciering & schaalvergroting secundair onderwijs hogescholen: fusie / reorganiseren studieaanbod / visitatiecommissies eerste eindtermen basisonderwijs

Marleen Vanderpoorten (1999-2004) optrekken minimumleeftijd brugpensioen van 55 naar 58 jaar start bachelor-masterstructuur in hoger onderwijs Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie 2002: Decreet Gelijke Onderwijskansen hervorming buitengewoon onderwijs (Maatwerk in samenspraak)

Frank Vandenbroucke (2004-2009) verder stroomlijnen GOK-decreet voortzetten plannen leerzorg aanpakken financieringsmechanismen grootschalige hervormingsplannen hoger onderwijs: outputgerelateerde financiering hervormingen in leerplichtonderwijs beperkt: verder versterken beleidsvoerend vermogen proeftuinen opdrijven kleuterparticipatie blauwdruk hervorming secundair onderwijs

Pascal Smet (2009-2014) levenslang leren professionalisering leerkrachten versterken beleidsvoerend vermogen brede scholen doorgedreven aandacht kleuteronderwijs betere afstemming onderwijs / arbeidsmarkt 2012: ontwerpdecreet “betreffende dringende en andere maatregelen voor leerlingen met SOB” laten uitdoven terbeschikkingstelling leerkrachten opdoeken Steunpunt GOK 2013: decreet hervormingen secundair onderwijs

SES - H5 Hilde Crevits (2014-…) juli 2014: regeerakkoord - ‘Vertrouwen, verbinden, vooruitgaan.’ budget: ongeveer 39,5 miljard euro ongeveer 11 miljard euro voor onderwijs november 2014: beleidsnota (prioriteiten 2014-2019) MISSIE: Samen realiseren van een onderwijsomgeving waarbij het onderwijs elke lerende uitdaagt om zijn of haar eigen talenten te ontdekken en te vormen, zodat ieder groeit tot een individu met een sterke persoonlijkheid. Daarbij vormt de vrijheid van onderwijs de hoeksteen. 2014-2015

Talenten van elke lerende ten volle ontwikkelen. SES - H5 5 STRATEGISCHE DOELEN: Talenten van elke lerende ten volle ontwikkelen. Voldoende, deskundig en gemotiveerd onderwijspersoneel garanderen. Onderwijsinstellingen versterken. Werk maken van een masterplan scholenbouw. Topkwaliteit realiseren. 2014-2015

Talenten van elke lerende ten volle benutten. SES - H5 Talenten van elke lerende ten volle benutten. kleuterparticipatie versterken van het curriculum ‘wetenschappen & techniek’ evalueren, bijsturen en waar nodig reduceren van huidige eindtermen talenbeleid verder uitbouwen M-decreet zorgzaam uitvoeren 2014-2015

Voldoende, deskundig en gemotiveerd onderwijspersoneel garanderen. SES - H5 Voldoende, deskundig en gemotiveerd onderwijspersoneel garanderen. lerarenopleiding aantrekkelijker arbeidsomstandigheden, betere aanvangsbegeleiding, flexibel loopbaantraject, continue professionele ontwikkeling & aandacht voor taakbelasting begeleiding van leerkrachten door pedagogische begeleidingsdiensten 2014-2015

Onderwijsinstellingen versterken. SES - H5 Onderwijsinstellingen versterken. inschrijvingssysteem: decretaal kader vereenvoudigen bestuurlijke schaalvergroting werkingsmiddelen: evolutie naar basistoelage die voor elke leerling gelijk is op basis van het onderwijsniveau herleiden planlast tot redelijke proporties 2014-2015

Masterplan scholenbouw. SES - H5 Masterplan scholenbouw. naast reguliere ook bijkomende middelen voor scholenbouw capaciteit, duurzaamheid, multifunctionaliteit & multi- inzetbaarheid vereenvoudigen procedures 2014-2015

Topkwaliteit realiseren. SES - H5 Topkwaliteit realiseren. kwaliteitsbeleid = opdracht van de school controle via meer gedifferentieerde doorlichting op het einde van het basisonderwijs: toets afnemen van alle leerlingen 2014-2015

De beleidscyclus

HOE KOMT ONDERWIJSBELEID TOT STAND? SES - Hoofdstuk 1 HOE KOMT ONDERWIJSBELEID TOT STAND? 2014

WIE HEEFT WETGEVENDE BEVOEGDHEID? SES - Hoofdstuk 1 WIE HEEFT WETGEVENDE BEVOEGDHEID? Meer info? www.belgium.be PARLEMENTEN 2014

ONDERWIJSREGELGEVING GEBEURT OP HET NIVEAU VAN… SES - Hoofdstuk 1 ONDERWIJSREGELGEVING GEBEURT OP HET NIVEAU VAN… de Gemeenschappen HET VLAAMS PARLEMENT Meer info? www.vlaamsparlement.be 2014

VLAAMSE REGERING Minister- President en ministers www.vlaanderen.be SES - Hoofdstuk 1 VLAAMSE REGERING Minister- President en ministers www.vlaanderen.be neemt beleidsmaatregelen beleidsnota’s per thema en legislatuur http://www.vlaanderen.be/nl/publicaties/detail/beleidsnota- 2014-2019-onderwijs 2014

Marie-Martine Schyns (cdH) SES - Hoofdstuk 1 Vlaams minister van Onderwijs & Vorming Ministre de l'Enseignement obligatoire Hilde Crevits (CD&V) Marie-Martine Schyns (cdH) 3 uitzonderingen! 2014

www.vlaamsparlement.be

www.vlaamsparlement.be ‘volksvertegenwoordigers’ drieledige opdracht goedkeuren decreten benoemen en controleren van de regering goedkeuren begroting Vlaamse deelstaat

BELEIDSDOMEIN ONDERWIJS & VORMING

ONDERWIJSINSPECTIE http://www.ond.vlaanderen.be/inspectie/ zie sessie 5

www.VLOR.be advies op vraag of eigen initiatief onderwijskundige, pedagogische en wetenschappelijke criteria overleg studie en documentatie

Rechten en plichten van ouders en leerlingen in het basisonderwijs

http://www. ond. vlaanderen http://www.ond.vlaanderen.be/wegwijs/agodi/pdf/gids-ouders/Gids_voor_ouders_basisonderwijs.pdf