De verschillende ministers De beleidscyclus Rechten & plichten van ouders en leerlingen SESSIE 2
De verschillende ministers (boek ‘Een kwarteeuw onderwijs in eigen beheer’: hoofdstuk 4 – 4.1)
Daniël Coens (1988-1992) christendemocraat was reeds sinds 1981 federaal minister voor Nederlandstalig onderwijs ijverde voor wegwerken van financiële achterstand van het vrij (katholiek) onderwijs drie grote decreten: o.a. ARGO-decreet aan de basis van het onderwijsvoorrangsbeleid
Luc Van den Bossche (1992-1998) socialist klemtoon op kwaliteitsnormen & rationalisering externe factoren: - toenemende nadruk op meetbare output - noodzaak om begroting onder controle te houden enveloppenfinanciering & schaalvergroting secundair onderwijs hogescholen: fusie / reorganiseren studieaanbod / visitatiecommissies eerste eindtermen basisonderwijs
Marleen Vanderpoorten (1999-2004) optrekken minimumleeftijd brugpensioen van 55 naar 58 jaar start bachelor-masterstructuur in hoger onderwijs Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie 2002: Decreet Gelijke Onderwijskansen hervorming buitengewoon onderwijs (Maatwerk in samenspraak)
Frank Vandenbroucke (2004-2009) verder stroomlijnen GOK-decreet voortzetten plannen leerzorg aanpakken financieringsmechanismen grootschalige hervormingsplannen hoger onderwijs: outputgerelateerde financiering hervormingen in leerplichtonderwijs beperkt: verder versterken beleidsvoerend vermogen proeftuinen opdrijven kleuterparticipatie blauwdruk hervorming secundair onderwijs
Pascal Smet (2009-2014) levenslang leren professionalisering leerkrachten versterken beleidsvoerend vermogen brede scholen doorgedreven aandacht kleuteronderwijs betere afstemming onderwijs / arbeidsmarkt 2012: ontwerpdecreet “betreffende dringende en andere maatregelen voor leerlingen met SOB” laten uitdoven terbeschikkingstelling leerkrachten opdoeken Steunpunt GOK 2013: decreet hervormingen secundair onderwijs
SES - H5 Hilde Crevits (2014-…) juli 2014: regeerakkoord - ‘Vertrouwen, verbinden, vooruitgaan.’ budget: ongeveer 39,5 miljard euro ongeveer 11 miljard euro voor onderwijs november 2014: beleidsnota (prioriteiten 2014-2019) MISSIE: Samen realiseren van een onderwijsomgeving waarbij het onderwijs elke lerende uitdaagt om zijn of haar eigen talenten te ontdekken en te vormen, zodat ieder groeit tot een individu met een sterke persoonlijkheid. Daarbij vormt de vrijheid van onderwijs de hoeksteen. 2014-2015
Talenten van elke lerende ten volle ontwikkelen. SES - H5 5 STRATEGISCHE DOELEN: Talenten van elke lerende ten volle ontwikkelen. Voldoende, deskundig en gemotiveerd onderwijspersoneel garanderen. Onderwijsinstellingen versterken. Werk maken van een masterplan scholenbouw. Topkwaliteit realiseren. 2014-2015
Talenten van elke lerende ten volle benutten. SES - H5 Talenten van elke lerende ten volle benutten. kleuterparticipatie versterken van het curriculum ‘wetenschappen & techniek’ evalueren, bijsturen en waar nodig reduceren van huidige eindtermen talenbeleid verder uitbouwen M-decreet zorgzaam uitvoeren 2014-2015
Voldoende, deskundig en gemotiveerd onderwijspersoneel garanderen. SES - H5 Voldoende, deskundig en gemotiveerd onderwijspersoneel garanderen. lerarenopleiding aantrekkelijker arbeidsomstandigheden, betere aanvangsbegeleiding, flexibel loopbaantraject, continue professionele ontwikkeling & aandacht voor taakbelasting begeleiding van leerkrachten door pedagogische begeleidingsdiensten 2014-2015
Onderwijsinstellingen versterken. SES - H5 Onderwijsinstellingen versterken. inschrijvingssysteem: decretaal kader vereenvoudigen bestuurlijke schaalvergroting werkingsmiddelen: evolutie naar basistoelage die voor elke leerling gelijk is op basis van het onderwijsniveau herleiden planlast tot redelijke proporties 2014-2015
Masterplan scholenbouw. SES - H5 Masterplan scholenbouw. naast reguliere ook bijkomende middelen voor scholenbouw capaciteit, duurzaamheid, multifunctionaliteit & multi- inzetbaarheid vereenvoudigen procedures 2014-2015
Topkwaliteit realiseren. SES - H5 Topkwaliteit realiseren. kwaliteitsbeleid = opdracht van de school controle via meer gedifferentieerde doorlichting op het einde van het basisonderwijs: toets afnemen van alle leerlingen 2014-2015
De beleidscyclus
HOE KOMT ONDERWIJSBELEID TOT STAND? SES - Hoofdstuk 1 HOE KOMT ONDERWIJSBELEID TOT STAND? 2014
WIE HEEFT WETGEVENDE BEVOEGDHEID? SES - Hoofdstuk 1 WIE HEEFT WETGEVENDE BEVOEGDHEID? Meer info? www.belgium.be PARLEMENTEN 2014
ONDERWIJSREGELGEVING GEBEURT OP HET NIVEAU VAN… SES - Hoofdstuk 1 ONDERWIJSREGELGEVING GEBEURT OP HET NIVEAU VAN… de Gemeenschappen HET VLAAMS PARLEMENT Meer info? www.vlaamsparlement.be 2014
VLAAMSE REGERING Minister- President en ministers www.vlaanderen.be SES - Hoofdstuk 1 VLAAMSE REGERING Minister- President en ministers www.vlaanderen.be neemt beleidsmaatregelen beleidsnota’s per thema en legislatuur http://www.vlaanderen.be/nl/publicaties/detail/beleidsnota- 2014-2019-onderwijs 2014
Marie-Martine Schyns (cdH) SES - Hoofdstuk 1 Vlaams minister van Onderwijs & Vorming Ministre de l'Enseignement obligatoire Hilde Crevits (CD&V) Marie-Martine Schyns (cdH) 3 uitzonderingen! 2014
www.vlaamsparlement.be
www.vlaamsparlement.be ‘volksvertegenwoordigers’ drieledige opdracht goedkeuren decreten benoemen en controleren van de regering goedkeuren begroting Vlaamse deelstaat
BELEIDSDOMEIN ONDERWIJS & VORMING
ONDERWIJSINSPECTIE http://www.ond.vlaanderen.be/inspectie/ zie sessie 5
www.VLOR.be advies op vraag of eigen initiatief onderwijskundige, pedagogische en wetenschappelijke criteria overleg studie en documentatie
Rechten en plichten van ouders en leerlingen in het basisonderwijs
http://www. ond. vlaanderen http://www.ond.vlaanderen.be/wegwijs/agodi/pdf/gids-ouders/Gids_voor_ouders_basisonderwijs.pdf