Genetische manipulatie bij mensen
Doelen Stand van zaken gen.man. kunnen verwoorden Wat is het? Hoe ver zijn we? Gentherapie en eugenetica, klonen, crispr Debat hierover: standpunten kunnen verwoorden Transhumanisten voor Bioconservatieven tegen Jij voor/tegen/anders Debatskills verbeteren
1. genetische manipulatie? 1-2
Wat vindt deze klas van: Vrije geslachtskeuze?
Genen manipuleren Bewust beïnvloeden van erfelijke eigenschappen Genen naar je hand zetten Alle levende dingen! Mogelijk: ziekte voorkomen, voedsel verbeteren Mogelijk: bepalen van uiterlijke/innerlijke kenmerken Mogelijk: paradijs / hel / beide
Video1 19min
Video2 16min
Video3 15min
Insuline interferon
Mogelijkheden: Gentherapie Eugenetica - Francis Galton - VS begin 20eeeuw
Klonen Therapeutisch: deel van jezelf, niet zo omstreden Reproductief: heel mens, ethisch omstreden
2. Mag het? Ja: transhumanisten nee: bioconservatieven 4+5+6
Transhumanisten 1561-1626, Engels staatsman/filosoof Kennis is macht. Moet: met wetenschappelijke kennis en techniek sociale problemen oplossen. Doel: Utopie van Het nieuwe Atlantis
Argumenten: Individu is vrij om zelf te beslissen Morele plicht om mensen gelukkiger te maken Evolutieproces niet stopzetten Klas: argumenten + Klas: argumenten -
bioconservatisme Conservatief: bewaren, niet veranderen Zijn bang voor technicisme Techniek – ethiek – filosofie - politiek
Argumenten: Disrespect vd schepping van een god Wij niet beslissen voor toekomstige mensen Zorgt ongelijkheid id samenleving Democratie komt onder druk te staan Alleen als “identiteit ve mens niet echt aangetast wordt”
3. Schriftelijke overhoring in de les 30min – par1,2,4,5,6 + deze powerpoint les1+2. mpc-vragen
4. Debat1 - stellingen Voorbereiden
Klas in 8 groepen Per stelling 2 groepen, 1 voor 1 tegen Inlezen in je onderwerp a4 maken met argumenten (5+5-) Debat 10 minuten - 1 speech voorstander - 1 speech tegenstander - 7 open debat - 1 jury wijst winnaar aan
Stellingen vd debatten 1. Ouders moeten hun baby’s oogkleur zelf kunnen bepalen. 2. Embryo’s met ernstige erfelijke ziektes die tot vroege dood leiden, moeten worden verwijderd. 3. Universiteiten/Hoge scholen mogen bij selectie genetische gegevens van studiegeïnteresseerden meenemen. 4. Justitie moet een databank aanleggen van de genetische gegevens van alle net geboren Nederlanders.
Inleveren per groepje: a4 met od voorkant jullie openingsspeech en od achterkant de uitgewerkte argumenten bij jullie stelling. 5+ en 5-
Debatvorm = Vaste rollendebat met openingsspeech Het debat wordt geleid door een gespreksleider. Openigsspeech: daarin vat 1p per team samen waarom ze voor/tegen de stelling zijn. Voor begint. Gespreksleider moet de spreektijd op een eerlijke manier verdelen. Sprekers moeten staan. De gespreksleider bepaalt wie het woord heeft. Men kan met een eigen argument komen of ingaan op een argument van de tegenstander (vraag, weerlegging etc.) De gespreksleider mag lange betogen afbreken De tijd wordt bijgehouden door de debatklok. De jury wijst ah einde vd wedstrijdronde de winnaar aan. De jury let op drie zaken: Argumenten A hoeveelheid B kracht C originaliteit Strategie A. initiatief nemen B. kunst vh weerleggen C. Interrumperen D teamwork Presentatie A. stemgebruik B. gebaren C. humor
Links naar goede info:
m.n. Afl 6 en afl1
5. Debatvoorbereiding
6. Debatteren 4 debatten à 10 minuten
7. reserve