Genetische manipulatie bij mensen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende meningen en verschillende.
Advertisements

Media en creativiteit module 8 Engagement
Handvatten voor implementatie in het examenprogramma
Filosofie Op HAVO en VWO.
Biotechnologie, voor iedereen
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Michel Foucault ( ) De moed tot [de] waarheid “er bestaat geen vaststelling van de waarheid zonder een wezenlijke (op)stelling (position) ten opzichte.
Zoek de zwarte stip. Propedeuse 07/08 Cultuur & Media College 5 the western als spiegel van het collectief gemoed The Good, the Bad and the Invisible.
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Bah cultuur, bèèèh debatteren, aaaaaaaaaaaarch denken! relevantie van en vooruitblik op het vak uitdelen readers Propedeuse 08/09 Cultuur & Media College.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Voor CMI-MEDIA Engagement MEDMEC 08 Les 7 Engagement MEDMEC 08 Les 7.
Het Debat Opbouw en inhoud.
Leren debatteren Discussie vs debat Eisen Structuur Parlementair debat
Straatsburg werkweek havo september Opdracht Nederlands Wat ga je doen? -In groepjes van negen tot twaalf leerlingen, -bereid je je voor op school.
Regels zijn regels.
Opbouw debat (3-3) Voorstander minuten
1 TEKST 22 Individuele ethiek BLOK 7: ACTUELE DISCUSSIE OVER WAT GOED/FOUT IS IN HET GEDRAG VAN ORGANISATIES EN MEDEWERKERS Bv. Overheid: studieleenstelsel.
Leven in vrijheid Vrijheid heeft te maken met: in je element zijn… Als mens ben je vrij als je leeft in het ‘element’ waar jij voor gemaakt en bedoeld.
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
Debat Onderwerp Datum:
Utopie De ideale samenleving.
Politiek.
OFC28 mediawijsheid les 3.
Het debat.
7.3: Trampolinebed of hangmat? Bespreken oplossingen armoede HC Opdracht.
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
7.3: Trampolinebed of hangmat?
Presenteren en communiceren
Betogende spreekbeurt
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
W.M. de Jong, INI-Research Grenzen aan de Evolutie, oktober 2015 Grenzen aan de Evolutie.
HET DEBAT Discussiëren met regels Basis = onenigheid Voor- en tegenstanders Een derde partij overtuigen (het publiek, de jury)
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
LAGERHUIS DEBAT DEBATTEREN 1. 1.Beargumenteerd je mening geven. 2.Wat een (Lagerhuis)debat is. 3.Hoe je een debat voorbereidt en voert. 2 AAN HET EINDE.
1. genetische manipulatie bij mensen 1-2.2
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Anatomie en Fysiologie
Xperience Liefde en relaties
S/k/l 3.6 debatteren.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland; rechts-staat en democratie De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
SPREEKVAARDIGHEID V6.
Passend onderwijs.
Onderhouden bestratingen
5 havo/6 vwo Debat
Beleving tijdens het sterven
Les 6 Replicatie: voortplanting en genomics
Het discussiespel In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende.
Political Communication & Journalism
Huiswerkopdracht Politiek
Toolbox Ongunstige werkhouding
ETHIEK/ kwaliteitszorg
Over onderwerpen uit het thema ‘Vrede en recht’.
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Debat informatica en ethiek
Oorcheck op het mbo 6 Over Gehoor & gehoorschade
Hoofdstuk 3 Jij staat aan het roer
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Een rietje moet verboden worden.
ADL Les 1.
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Transcript van de presentatie:

Genetische manipulatie bij mensen

Doelen Stand van zaken gen.man. kunnen verwoorden Wat is het? Hoe ver zijn we? Gentherapie en eugenetica, klonen, crispr Debat hierover: standpunten kunnen verwoorden Transhumanisten voor Bioconservatieven tegen Jij voor/tegen/anders Debatskills verbeteren

1. genetische manipulatie? 1-2

Wat vindt deze klas van: Vrije geslachtskeuze?

Genen manipuleren Bewust beïnvloeden van erfelijke eigenschappen Genen naar je hand zetten Alle levende dingen! Mogelijk: ziekte voorkomen, voedsel verbeteren Mogelijk: bepalen van uiterlijke/innerlijke kenmerken Mogelijk: paradijs / hel / beide

Video1 19min

Video2 16min

Video3 15min

Insuline interferon

Mogelijkheden: Gentherapie Eugenetica - Francis Galton - VS begin 20eeeuw

Klonen Therapeutisch: deel van jezelf, niet zo omstreden Reproductief: heel mens, ethisch omstreden

2. Mag het? Ja: transhumanisten nee: bioconservatieven 4+5+6

Transhumanisten 1561-1626, Engels staatsman/filosoof Kennis is macht. Moet: met wetenschappelijke kennis en techniek sociale problemen oplossen. Doel: Utopie van Het nieuwe Atlantis

Argumenten: Individu is vrij om zelf te beslissen Morele plicht om mensen gelukkiger te maken Evolutieproces niet stopzetten Klas: argumenten + Klas: argumenten -

bioconservatisme Conservatief: bewaren, niet veranderen Zijn bang voor technicisme Techniek – ethiek – filosofie - politiek

Argumenten: Disrespect vd schepping van een god Wij niet beslissen voor toekomstige mensen Zorgt ongelijkheid id samenleving Democratie komt onder druk te staan Alleen als “identiteit ve mens niet echt aangetast wordt”

3. Schriftelijke overhoring in de les 30min – par1,2,4,5,6 + deze powerpoint les1+2. mpc-vragen

4. Debat1 - stellingen Voorbereiden

Klas in 8 groepen Per stelling 2 groepen, 1 voor 1 tegen Inlezen in je onderwerp a4 maken met argumenten (5+5-) Debat 10 minuten - 1 speech voorstander - 1 speech tegenstander - 7 open debat - 1 jury wijst winnaar aan

Stellingen vd debatten 1. Ouders moeten hun baby’s oogkleur zelf kunnen bepalen. 2. Embryo’s met ernstige erfelijke ziektes die tot vroege dood leiden, moeten worden verwijderd. 3. Universiteiten/Hoge scholen mogen bij selectie genetische gegevens van studiegeïnteresseerden meenemen. 4. Justitie moet een databank aanleggen van de genetische gegevens van alle net geboren Nederlanders.

Inleveren per groepje: a4 met od voorkant jullie openingsspeech en od achterkant de uitgewerkte argumenten bij jullie stelling. 5+ en 5-

Debatvorm = Vaste rollendebat met openingsspeech Het debat wordt geleid door een gespreksleider. Openigsspeech: daarin vat 1p per team samen waarom ze voor/tegen de stelling zijn. Voor begint. Gespreksleider moet de spreektijd op een eerlijke manier verdelen. Sprekers moeten staan. De gespreksleider bepaalt wie het woord heeft. Men kan met een eigen argument komen of ingaan op een argument van de tegenstander (vraag, weerlegging etc.) De gespreksleider mag lange betogen afbreken De tijd wordt bijgehouden door de debatklok. De jury wijst ah einde vd wedstrijdronde de winnaar aan. De jury let op drie zaken: Argumenten A hoeveelheid B kracht C originaliteit Strategie A. initiatief nemen B. kunst vh weerleggen C. Interrumperen D teamwork Presentatie A. stemgebruik B. gebaren C. humor

Links naar goede info:

m.n. Afl 6 en afl1

5. Debatvoorbereiding

6. Debatteren 4 debatten à 10 minuten

7. reserve