De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlingbemiddeling / mediation
Advertisements

Huiswerktips.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Welkom op de ouderavond van klas 4 Schooljaar
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Welkom op de ouderavond van klas 4 Schooljaar
Communicatie met ouders
Onderwerpen van deze avond
De kracht van focussen Volgehouden aandacht en concentratie centraal Executieve functies in de dagelijkse praktijk op school en thuis.
Doelen Het stimuleren van een positieve sfeer in de klas
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Welkom bij les 06 van de training Internet & Commercie.
Presentatie Vreedzame school Woensdag 3 december 2014 Door mediatoren/ speelcoaches van basisschool Natuurlijk!
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Informatieve ouderavond
Welkom bij de Raketten en de Ruimtevaarders.
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Bij de informatieavond van groep 1/2
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Beter omgaan met ruzies
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Inhoudsopgave Hoe ziet ons ritmisch weekplan eruit? Instructie en werk Project Blokperiode Spel Kring Viering Goed voor mekaar Vragen?
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
“Ouderavond Bouwen & Bewaren” 16 juni Programma uur Opening en gebed door J. van Hoeven uur uur: Terugblik uur uur:
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Doelen realiseren met media
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Regels in school Leerlingen van groep 1/2 van CBS De Gearrin:
Cursus vrijwilligers werven
Wat is coöperatief leren?
Informatieavond september 2016
Mediation door leerlingen
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Week 1, les 5.
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
Praktijk Opleiders Cursus
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Duurzame inzetbaarheid
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
BOM-model PV 25/03/2014.
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Algemene ouderavond schooljaar
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb. Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb.
Basisschool St. Lambertus September 2018
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
De Vreedzame School Ouderavond Nova Montessori Venlo.
De Vreedzame School Bovenbouw.
Transcript van de presentatie:

De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!

Doelen Vreedzame School De school als een gemeenschap Conflicten beter oplossen Kinderen krijgen meer verantwoordelijkheid Kinderen gaan beter met elkaar en de groep om

Wat tot nu toe gedaan Elke week een les Training voor de leerkrachten Toepassing van les in dagelijkse gang van zaken Kinderen meer taken en verantwoordelijkheden

De lessen Blok 1: Onze klas Blok 2: Conflicten zelf oplossen Blok 3: Communicatie Blok 4: Gevoelens Blok 5: Mediatie Blok 6: Anders en toch samen

Blok 1 Onze klas Creëren van een positieve sfeer in de groep Afspraken maken Taken en verantwoordelijkheden Opstekers en afbrekers

Blok 2 Conflicten zelf oplossen Wat is een conflict? Manieren om te reageren op een conflict (de drie petten) Het stappenplan om samen een conflict op te lossen

Blok 3 Communicatie Wat zijn misverstanden? Wat is goed luisteren? Oefenen met samenvatten Je verplaatsen in iemand anders

Blok 4 Gevoelens Eigen gevoelens herkennen Over gevoelens vertellen Erkennen en accepteren van gevoelens van anderen

Blok 5 Mediatie Conflictbemiddeling Stappenplan Vaardigheden van de eerdere blokken geïntegreerd

Het stappenplan PRAAT HET UIT ! 1. STOP! Afkoelen! 2. Zet je gele pet op. Praat en luister. Wat willen jullie allebei? 3. Bedenk zoveel mogelijk oplossingen voor het probleem. 4. Kies de oplossing die voor jullie allebei goed is. Maak een plan en voer het uit!

Blok 6 Anders en toch samen Samenwerken Waarderen van verschillen Vooroordelen ten aanzien van verschillen

Inzet van leerlingmediatoren Doel: Kinderen mede verantwoordelijk voor het klimaat op school Kinderen krijgen tools voor hun verdere leven

Selectie van leerlingen Kinderen uit groep 7 en 8 Twee vragen: Wil je zelf mediator worden? Naar wie zou jij toe gaan als je een conflict had? Leerkrachten maken een keuze

De training 4 bijeenkomsten van 1,5 uur Marant samen met twee leerkrachten Oefenen met het stappenplan Diploma-uitreiking

Na de training Voorstellen aan de hele school Aan de slag! Altijd samen! Bij iedere bemiddeling wordt een formulier ingevuld Een leerkracht is aanwezig Intervisie bijeenkomsten

Wat gebeurt er bij een conflict? Kinderen zoeken de mediatoren op via foto’s bij de ingang herkenbaar aan hesje Naar een rustige plek Mediatie Invullen van formulier

En nu…… Kijken naar lessen Vreedzame school Binnenkomers doen Een onderdeel van een les volgen