Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lokaal OverlegPlatform Boom en Willebroek Spijbelpreventie Overleg met Huisartsen 1 maart 2012.
Advertisements

Dienst Time Out Projecten
Grensoverschrijdende participatie van leerlingen en leerkrachten
wat zegt het decreet opvoedingsondersteuning?
Opleiding voor schoolsecretariaten
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor CLB-secretariaten
Opleiding voor schoolsecretariaten
Communicatiecampagne Ministerie van Onderwijs en Vorming
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Jeugdwelzijnsoverleg Eeklo. Enkele cijfers over Eeklo > % ,6 7,90%
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Handelingsgericht samenwerken
Aanpak Onderwijsbeleid Stad Antwerpen
Welkom Algemene vergadering LOP Aalst BaO. Agenda (1)  Verwelkoming en inleiding door de voorzitter  Werking LOP Aalst Basisonderwijs  Korte voorstelling.
Opleiding voor schoolsecretariaten
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi December 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
Vlaamse krachtlijnen inzake aanpak spijbelproblematiek.
FOCUS OP LOP-WERKING Regio Mechelen SO Lamot - 15 mei 2009.
FOCUS OP LOP-WERKING Regio Mechelen SO Lamot - 15 mei 2009.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
16 april 2015 Miniconferentie VO  MBO Regio Eem Welkom.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom?
BOC van LOP SO regio Mechelen
LOP Oostende – Middelkerke Secundair
Aan de slag met spijbelrapporten
Naar een verbindend en herstellend schoolklimaat
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Netwerk samen tegen Time out project HALLE schooluitval 22/09/2017
Thema extra kansen (website) in het LOP BaO en SO Genk
Wetgeving prioritaire doelgroepen
Voorlichting leerplicht
Groot Forum 05/02/2018.
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
Hasselt LOP BaO en SO Algemene Vergadering
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Voortgangsrapport schooljaar
LOP Secundair onderwijs
Inhoud en doelstelling
Uitstroomgesprekken.
Betrokken ouder, tevreden ouder
LOP – Programma ‘t Steunpunt: Nulmeting lager onderwijs
Cijfergegevens leerrecht
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Algemene Vergadering LOP SO Dilsen-Stokkem – Maasmechelen
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Transcript van de presentatie:

Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom 16 december 2016 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen

LOP's en gekwalificeerde uitstroom Lies Zaenen (LOP-deskundige)

Inhoud Een terugblik op de aandacht voor dit thema in de LOP’s Duiding bij de ondersteuning vanuit AgODi

Een terugblik op de aandacht voor dit thema in de LOP’s Aan de hand van: de werking van de werkgroep leerrecht de werking in de LOP’s cf. jaarlijkse bevraging van LOP-deskundigen

Werkgroep leerrecht LOP’s Werkwijze Doelstelling Thema’s Bevraging

Werkwijze Samenstelling van onze werkgroep 11 LOP-deskundigen 1 medewerker van AgODi (Steven Bruneel) Een 4-tal samenkomsten per schooljaar in functie van de voorbereiding en opvolging van de prioritair vooropgestelde thema’s naar aanleiding van vragen van de LOP-deskundigen of signalen vanuit de LOP’s

Doelstelling Expertisedeling en -bevordering Ervaringsuitwisseling tussen de LOP-deskundigen Input leveren voor het opstellen van cijferrapporten Informeren en bespreken van: signalen en vragen van de LOP-deskundigen actuele en relevante beleidsinformatie Zo nodig wordt input/aanwezigheid gevraagd aan het Departement Onderwijs & Vorming

Thema’s Aanvankelijk sterk vanuit de insteek spijbelen In 2014: verruiming van het kernthema van de werkgroep van spijbelen naar leerrecht Conclusie op basis van bevraging werking LOP’s en beleidskeuzes

Thema’s Leerrecht in de ruimere betekenis omvat volgende thema’s: Spijbelen ongekwalificeerde uitstroom vroegtijdig schoolverlaten (VSV) en schooluitval voorkomen elders definitief uitgesloten leerlingen (EDU) rechtsbescherming van leerlingen

Thema’s De werkgroep is nu werkzaam rond SO, maar we willen ook meer en meer inzetten op BaO.

Bevraging werkingen LOP’s Werkwijze Tendensen

Werkwijze De LOP-deskundigen krijgen jaarlijks een fiche met vragen over leerrecht Volgende items komen aan bod: spijbelen/schoolverzuim VSV ongekwalificeerde uitstroom EDU

Werkwijze Volgende vragen worden gesteld: Zijn dit thema’s waar het LOP rond werkt? Is het LOP initiatiefnemer of niet? Is dit opgenomen als thema in het beleidsplan of het jaarplan? Beschrijf de acties/projecten Opstart Termijn Doelstelling Partners Resultaten …

Tendensen (1) 2010 - 2013: Door de implementatie van het decreet inschrijvingsrecht (2011) raakt het thema spijbelen in de meeste LOP’s op de achtergrond 2013-2016: In 2013 - 2014: een verschuiving Spijbelen komt in verschillende LOP’s opnieuw op de agenda … en een verruiming van het thema: spijbelen → leerrecht (VSV/EDU/ongekwalificeerde uitstroom)

Tendensen (2) Eigen aanpak in de LOP’s: Verschillende invulling van het thema naargelang het LOP en de lokale context: LOP als initiatiefnemer van projecten en afspraken LOP als participant aan overlegfora of projecten LOP als forum voor afstemming tussen onderwijs en niet- onderwijs

Tendensen (3) LOP verstrekt en verzamelt informatie: cijfers, projecten, nieuwe beleidsinformatie … LOP agendeert of bespreekt het thema a.d.h.v. concrete cases m.b.t. inschrijvingsrecht en leerrecht Ad hoc vs. structurele werking

Tendensen (4) Gelijklopend in de LOP’s: De meeste LOP’s starten en werken rond dit thema vanuit cijfers i.f.v. draagvlak (in kaart brengen problematiek) Focus op voorkomen vroegtijdig schoolverlaten en gekwalificeerde uitstroom Afspraken over definitieve uitsluitingen en elders definitief uitgesloten leerlingen i.f.v. gekwalificeerde uitstroom

Tendensen (5) Afstemming tussen onderwijs en niet-onderwijs: Hoe kunnen we jongeren die dreigen uit te vallen op school houden? Hoe zowel de school als de jongere hierin ondersteunen? LOP als forum voor informatie-uitwisseling en afstemming tussen verschillende partners

Duiding bij de ondersteuning vanuit AgODi (1) Cijferrapporten leerrecht op vraag van de werkgroep leerrecht (sinds 2009-2010) De rapporten bevatten informatie over: problematische afwezigheden tijdig en laat ingeschreven definitieve uitsluitingen schoolveranderingen meldingen tucht Informatie over nieuwe beleidsontwikkelingen op deskundigenoverleg

Duiding bij de ondersteuning vanuit AgODi (2) Faciliteren en ondersteunen van de ervaringsuitwisseling tussen LOP-deskundigen tijdens het deskundigenoverleg Gemeenschappelijk budget: extra steun aan enkele projecten rond leerrecht

Duiding bij de ondersteuning vanuit AgODi (3) Voorbeeld 1: Spijbelfilm van en voor leerkrachten - leerlingen ‘Ik ben blij dat je terug bent op school’ (LOP Oostende-Middelkerke secundair en Gent secundair) Voorbeeld 2: Onderzoeksproject met diepte-interviews van leerlingen (LOP Oostende- Middelkerke) rond stoppen met spijbelen i.s.m. vzw Kind en Samenleving

Duiding bij de ondersteuning vanuit AgODi (4) Voorbeeld 3: De brochure ‘Wat als … je toch nog een diploma wil behalen?   LOP regio Mechelen

Bedankt voor uw aandacht

Meer info over de LOP-werking Patrick Vanspauwen Coördinator LOP’s   Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AFDELING BASISONDERWIJS, DKO en CLB  –  SCHOLEN EN LEERLINGEN Koning Albert II-laan 15  –  bureau 4a18 1210 Brussel T 02 553 04 03, M 0473 93 89 34 patrick.vanspauwen@ond.vlaanderen.be www.agodi.be