5 diepe valkuilen op weg naar een Zorgorganisatie ‘in control’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rolverdeling tussen secretaris, ontvanger en andere actoren
Advertisements

- Administratie - Analyse - Actie -
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
10 tips voor een gouden start Groeitips
“Elk voordeel heb z’n nadeel”
Alumni-portals gezien vanuit een ICT-perspectief Robert van ‘t Sant.
Ervaringen Wat is het doel van het project?
Milieudienst Westfriesland November 2005 Dia nr. 1 Inhoud presentatie Aanleiding Introductie Milieudienst Westfriesland ICT Digitale handhaving Ervaringen.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Risico’s en gevaren van techniek
Decentralisaties maken e-facturatie nog interessanter.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
Presentatie NGI BI Bijeenkomst
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
ICT in een dynamische context
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Presentatie 20/20 vision Elektronische factuurverwerking.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Erica van Henten (Alysis Zorggroep)
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Introductie G!DS. Inhoud  Wat is G!DS?  Wat kan ik met G!DS?  Data in G!DS  Kwaliteitscontrole  Uitvoer uit G!DS  G!DS Sites  Aan de slag met G!DS.
1 CORPORATEi FINANCE.. 2 FINANCE Welkom bij Solar Finance. Solar Finance is een internationaal werkend onafhankelijke adviseur gespecialiseerd in corporate.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Return to Sender Retourneren bij verkopen via internet vanuit technisch bedrijfskundig oogpunt Annella Slob Faculteit IE&IS Technische Bedrijfskunde Annella.
VNG Project - Declaratie Jeugd
Revalidatie DBC versie 5.9
Debatbijeenkomst Binnenlands Bestuur
Visie informatievoorziening
Samenwerking in uitvoering In vogelvlucht Cyrille de Jong Manager Verzekeringen & Uitvoering Zeist, 26 november 2014.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
Centrum Jeugdgezondheid – Ursula Letschert Informatiebank Jeugdgezondheidszorg Kenniskring Jeugdgezondheidszorg 26 mei 2008.
Deze week: inkoop en verkoop Probeer de focus te verleggen van het intypen van de voorgeschreven instructies naar de grote lijn.
Congres Rechtmatige zorg: Een kijkje in de keuken van de medisch specialist Herman-Jan Pennings, longarts Michael Ehlen, Manager F&C Laurentius ziekenhuis,
Business Intelligence
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
2015….en dan? Informatie over werkprocessen voor aanbieders van hulp aan jeugd in de regio Zuidoost Utrecht.
Monitoring van het Sociaal Domein. Ontwikkelingen  Gemeentelijke monitor Sociaal Domein GGK VECOZO  Regionale monitor R.O.S.D.F.  Landelijke monitor.
+ Praktijkscasus Business Intelligence Dashboard in de thuiszorg.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Sociale Verzekeringsbank Betaling & overzicht Tim Eijpe Tjitske Nieboer.
In het hoger onderwijs Identity Management. partner in IGI Group Peter Jurg.
Congres 2016 “Kerk in Uitvoering” Welkom bij de workshop Geld Door: Huib van der Burg, portefeuillehouder ‘geld’
Ervaring regio met ESF actie J Karin van Meer. Beeld van de regio Noordoost Brabant.
1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.
Presentatie ‘BSOB op orde’ bijeenkomsten gemeenteraden en bestuur najaar 2013.
Cliëntvolgende bekostiging, AZR & declareren. Enkele cijfers  32 zorgkantoren van 13 concessiehouders  6 CIZ districten met 30 vestigingen  Ruim 3000.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Ministerie van BZK – 3 november 2016
KNVI Congres Introductie BI.
Sturen op ambitie in het sociaal domein
Programma ISD voor gemeenten en aanbieders
Agenda Danial en Chris Business Process Management Achterzijde van het zorgproces Proces van zorg naar marge Management informatie op data uit Nedap Behoefte:
Kennis delen.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
BTN Masterclass iZA Voor en door zorgaanbieders
BTN 11 februari 2015 Indra Henneman
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Transcript van de presentatie:

5 diepe valkuilen op weg naar een Zorgorganisatie ‘in control’ Presentatie voor congres ‘Zorgdeclaraties: terug in control’ 22/9/2016 te Utrecht Wie ben ik? Waar werk ik? Ervaring Focus op Langdurige Zorg dr. Teun Oosterbaan

Tijd voor interactie! Pak uw smartphone Open uw internetbrowser Typ: go.avint.nl Username: avintinfomedics Password: 1314CH Login

Peiling ‘1 op de 5 zorginstellingen leidt verlies over 2015’, aldus Ernst & Young vorige week. Vraag: verwacht u dat uw instelling over 2016 verlies draait ja of nee? 3

Introductie ZK Justitie ZA ZV 4

Introductie ZK Justitie ZA Gem ZV Wie ben ik? Waar werk ik? Ervaring Focus op Langdurige Zorg ZV 5

Klein deel van de omzet/#cliënten, groot deel van de administratie Introductie Klein deel van de omzet/#cliënten, groot deel van de administratie ZK Justitie ZA Gem Wie ben ik? Waar werk ik? Ervaring Bronnen voor nu zijn onderzoek, ervaring Focus op Langdurige Zorg ZV 6

Effect op liquiditeit. Noodzakelijk is nu: Introductie Effect op liquiditeit. Noodzakelijk is nu: Wie ben ik? Waar werk ik? Ervaring Focus op Langdurige Zorg 7

Effect op liquiditeit. Noodzakelijk is nu: Introductie Effect op liquiditeit. Noodzakelijk is nu: Sales op orde Wie ben ik? Waar werk ik? Ervaring Focus op Langdurige Zorg 8

Declaratiediscipline Introductie Effect op liquiditeit. Noodzakelijk is nu: Sales op orde Declaratiediscipline Wie ben ik? Waar werk ik? Ervaring Focus op Langdurige Zorg 9

Het declaratieproces Registratie van productie Verzamelen gegevens Controleren gegevens Opmaken factuur Controleren retourinfo Controleren op ontvangst Inboeken 10

Het declaratieproces Registratie van productie Verzamelen gegevens Controleren gegevens Opmaken factuur Controleren retourinfo Controleren op ontvangst Inboeken Kennis van beleid Voldoende contracten Contracten op orde Productenboek op orde Debiteuren-beheer op orde Applicatie- landschap op orde 11

5 diepe valkuilen op weg naar een ‘zorgorganisatie in control’ De organisatie is te veel activiteiten- of proces georiënteerd, en mist ketenoriëntatie De organisatie leunt teveel op ‘ICT als oplossing’ en daarmee op de keuzes en roadmaps van Vendors We verwachten teveel van standaardisatie, en zijn bereid daar lang op te wachten Te zelden primaat van bedrijfsvoering, te weinig urgentie voor ‘kassa op orde’/bereidheid daarin te investeren Te volle projectenkalender Reserve: administratie wordt gezien als ‘last’ en dat is onzinning/onnodig/contraproductief 12

Ad 1. INK-model Activiteit georiënteerd 13

Ad 1. INK-model Proces georiënteerd Activiteit georiënteerd 14

Ad 1. INK-model Systeem georiënteerd Proces georiënteerd Activiteit georiënteerd 15

Ad 1. INK-model Keten georiënteerd Systeem georiënteerd Proces georiënteerd Activiteit georiënteerd 16

Ad 1. INK-model Maatschappij georiënteerd Keten georiënteerd Systeem georiënteerd Proces georiënteerd Activiteit georiënteerd 17

Tijd voor interactie! Pak uw smartphone Open uw internetbrowser Typ: go.avint.nl Username: avintinfomedics Password: 1314CH Login

Stelling 2 In onze instelling zijn wij vergaand georiënteerd op de keten: wij passen ons aan ketenpartners aan, en omgekeerd  19

Ad 2. ICT Business Alignment Processen Informatie Applicaties Infrastructuur Business ‘Proxy’: ECD-leveranciers als beleidsuitvoerders? Applicaties zijn ‘tools’ voor het uitvoeren van processen ‘Kassa’ is specialistisch architectuurdomein Pleidooi voor best-of-breed benadering: pakketten van leveranciers die op hun domein specialist zijn met onderlinge koppelingen en een datawarehouse 20

DWH ECD/EPD Agenda Kassa Client admin Boekhouding Ad 2. ICT Buitenwereld 21

Ketenberichten zijn in de WMO en JW nog niet goed gestandaardiseerd: Ad 3. Standaardisatie Ketenberichten zijn in de WLZ goed gestandaardiseerd, inclusief productenboek en bedrijfsregels Ketenberichten zijn in de WMO en JW nog niet goed gestandaardiseerd: Er zijn weliswaar formats maar nog geen standaard productenboek en bedrijfsregels Niet alle gemeenten ondersteunen berichtenverkeer Berichtenverkeer is inhoudelijk nog niet altijd op orde, en gemeenten zoeken naar achterliggende processen Nog te weinig partnerships tussen gemeenten en instellingen Er is gelukkig wel steeds meer congruentie, en echte standaarden komen er wel, maar duurt nog even Niet stilstaan in de tussentijd! 22

Ketenberichten zijn in de WMO en JW nog niet goed gestandaardiseerd: Ad 3. Standaardisatie Ketenberichten zijn in de WLZ goed gestandaardiseerd, inclusief productenboek en bedrijfsregels Ketenberichten zijn in de WMO en JW nog niet goed gestandaardiseerd: Er zijn weliswaar formats maar nog geen standaard productenboek en bedrijfsregels Niet alle gemeenten ondersteunen berichtenverkeer Berichtenverkeer is inhoudelijk nog niet altijd op orde, en gemeenten zoeken naar achterliggende processen Nog te weinig partnerships tussen gemeenten en instellingen Er is gelukkig wel steeds meer congruentie, en echte standaarden komen er wel, maar duurt nog even Niet stilstaan in de tussentijd! Landelijke standaarden zijn er niet volledig, komen er wel;  wacht niet af en standaardiseer intern 23

Alleen samen kom je verder: goede zorg vereist goede bedrijfsvoering Ad 4. Bedrijfsvoering Alleen samen kom je verder: goede zorg vereist goede bedrijfsvoering Tijdige productieregistratie in de zorg is de basis! Alle uren op tijd schrijven en declareren Planning en duidelijkheid naar cliënten (ondersteunende) processen kosten-efficiënt uitvoeren ZDO en zorgplannen Scherp en professioneel onderhandelen met financiers Budgetbewaking Controleren op vlotte boeking Primaat van de zorg of primaat van de bedrijfsvoering? Een instelling kan nog zo goed zorg leveren, als de bedrijfsvoering niet op orde is dreigt risico van tekort op inkomsten en bijvoorbeeld salarissen niet betalen 24

Ad 5. Projecten Kassa op orde Registratie 25

Ad 5. Projecten Nieuwe processen Nieuw ECD Reorganisatie Decentralisatie Zelforganisatie Kassa op orde Registratie 26

Tijd voor interactie! Pak uw smartphone Open uw internetbrowser Typ: go.avint.nl Username: avintinfomedics Password: 1314CH Login

In onze instelling zijn wij gedisciplineerd in het declareren 28

Sales en declaratiediscipline zijn noodzakelijk Conclusie Sales en declaratiediscipline zijn noodzakelijk Er zijn verschillende valkuilen om deze te bereiken Nodig is: Ketenorientatie Best of breed applicatielandschap Heft in eigen handen ten aanzien van standaardisatie Prominente rol voor bedrijfsvoering Focus op de projectenkalender Niet wachten op overheid: goede bilaterale afspraken met financiers, vanuit autonomie en kennis van de eigen organisatie en omgevingsbewustzijn, gecombineerd met proactief handelen op de gemaakte afspraken 29