Studieloopbaanbegeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Intentie veranderen door bewustzijn
Doelstellingen formuleren
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Doelstellingen formuleren
Talent in Ontwikkeling
CanDo Coaching.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
R&D trainingsbijeenkomst Ethiek & R&D.
Leerdoelen SMART maken
Plannen Doelen.
VOORBEREIDING BEROEPS PRAKTIJKVORMING SCHOOLJAAR
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Nieuwe doelen Waarom: Het is duidelijk waar je naar toe werkt >> motiverend Makkelijker tussentijds reflecteren Start van je portfolio Je weet waar je.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Bijeenkomst 1 – 24 September 2015
Ondernemen moet je doen
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Plannen, uitvoeren en evalueren
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
Talent in Ontwikkeling
ZGK les 4 Coördineren en afstemmen van de zorg in de branches.
Resultaat in de Raad basispresentatie
Welkom in “de Bovenkamer”
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Het loopbaangesprek.
OR Kompas 13 april 2017 Liesbeth van Bakel en Marian Beeren
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Talent in Ontwikkeling
SMART.
Drama Reflectie Jennie van Baalen
Probleemomschrijving/PES
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Studiedag 11 april 2017 Groene Welle Zwolle
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Beeld magazine.
Begeleiden les 2.
Plannen en optimaliseren
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Begeleiden les 2.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Leren leren.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
SMART.
Prioriteiten stellen.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Begeleiden les 1.
Zichtbaarheid Creëren
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Mindset, targets en doelen
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Studieloopbaanbegeleiding les 2 Doelen stellen

Doelen van de les Je kunt: een doel zo formuleren dat het makkelijker te bereiken is. Een spaghetti toren bouwen Achteraf je doel beoordelen

SMART SMART is: manier om (leer)doelen zo precies mogelijk, op te schrijven. het helpt je om een leerdoel haalbaar te maken. een heldere afspraak, wat ga je wanneer doen en hoe. altijd positief geformuleerd en beschrijft het resultaat dat je wilt behalen.

SMART SMART betekent letterlijk slim, maar de letters van het woord hebben ook elk hun betekenis: Specifiek: wat wil je precies leren?. Meetbaar: waaraan kun je zien dat het behaald hebt? Acceptabel: kunnen alle betrokkenen zich hierin vinden? Realistisch: is dit doel haalbaar? Tijdsgebonden: op welk termijn wil je dit doel behalen? Het antwoord op deze vragen verpak je in een goedlopende zin en dan heb je een (leer)doel.

Hoe maak je een doel SMART? Bedenk een doel Vraag jezelf af: Waar wil ik beter in worden? Wat vind ik nog lastig? Wat wil ik nog leren? Wat wil ik bereiken? Denk goed na wat voor jou belangrijke doelen zijn en zet ze allemaal op een rij.

Specifiek Wat wil je precies? Het moet een waarneembare actie, gedrag of resultaat beschrijven. Concreet, precies, duidelijk. Geen gebruik van: beter, minder, vaker, mooier, sneller, meer, groter en dunner.

Meetbaar Waaraan kun je zien dat het behaald is? Het gaat hier vaak over een kwantitatief gegeven, een cijfer of een hoeveelheid. Maak het resultaat zichtbaar. Als iets meetbaar is, is het haast automatisch ook specifiek. De S en de M zijn dus sterk met elkaar verwant.

Kunnen alle betrokkenen zich hierin vinden? Acceptabel Kunnen alle betrokkenen zich hierin vinden? Benadeel je er niemand mee? Is iedereen het er mee eens? Ben je het er zelf mee eens?

Realistisch Is je doel haalbaar? Een uitdagend doel is goed, maar het moet niet te moeilijk worden. Haalbare doelen zijn motiverend, daarmee vergroot je de kans dat je het doel daadwerkelijk behaald.

Tijdsgebonden Binnen welke termijn wil je dit doel behalen? Wanneer ga je aan dit doel werken? Wanneer is je doel bereikt?

Voorbeeld 2 “Ik wil een leuke stage.” Leerdoel Waarom Specifiek Nee   Leerdoel Waarom Specifiek Nee Leuk is een vage term, wat houdt leuk in voor je stage? Meetbaar Je hebt geen criteria om te bepalen wanneer je die leuke stage gevonden hebt. Acceptabel Ja Met een leuke stage schaad je niemand. Realistisch Een beetje Een leuke stage vinden is goed mogelijk, maar is wel lastig zonder duidelijke criteria. Tijdsgebonden Er staat niet bij op welke termijn

Voorbeelden: Voorbeeld 1 “Aan het eind van het schooljaar heb ik alle eerstejaars vakken van mijn opleiding met minimaal een 6 behaald.”   Leerdoel Waarom Specifiek Alle eerstejaars vakken. Dit is specifiek omdat het duidelijk is om hoeveel vakken het gaat en waar die bij horen (jouw opleiding). Meetbaar Ja, minimaal een 6 Dit is een hoeveelheid die je kunt meten. Cijfers kun je zien op je rapport. Acceptabel Ja. Student en docent zijn het hier mee eens. Realistisch De student is in staat om dit doel te behalen. Tijdsgebonden Aan het eind van het schooljaar. Dit geeft aan wanneer het doel bereikt is.

Oefening Welke rol denk jij dat je hebt in een groep? ( sub-assertief / assertief / agressief ) Wat wil je nog verbeteren met betrekking tot samenwerking, jou rol of aandeel in een groep?  formuleer dit als een Smart doel. *** bouw een toren *** Reflectie: -Klopt het wat ik van te voren dacht? -hoe heb je aan je doel gewerkt? Gehaald?