EVALUATIE PASSEND TOEWIJZEN 2016
PASSENDHEID IN DE NIEUWE WONINGWET Per 1-1-2016 moeten woningcorporaties hun woningen voor 95% passend toewijzen. Passendheid houdt in dat nieuwe huurders met recht op huurtoeslag alleen nog een woning toegewezen krijgen onder de aftoppingsgrens die hoort bij hun gezinssamenstelling en inkomen.
PASSEND TOEWIJZEN IN DE PRAKTIJK Vier groepen woningzoekenden Grijze monniken; 1- en 2- persoonshuishoudens met huurtoeslag Rode monniken; 3+- persoonshuishoudens met huurtoeslag Gele monniken; huishoudens zonder huurtoeslag Blauwe monniken; Monasch monniken huishoudens met inkomen tussen € 35.739 en € 39.874
PASSEND TOEWIJZEN IN DE PRAKTIJK Drie groepen woningen Lila vis < €586 Oranje vis €586 - €628 Dolfijn €628 - €710
OUDE TOEWIJZING Iedereen mag alles vissen: Slaagkans voor iedereen gelijk; ongeveer 40% Blauwe monniken mogen niet meedoen
PASSEND TOEWIJZEN: REPARATIE NODIG Zonder reparatie: Onacceptabele slaagkans primaire doelgroep Monasch-groep mag niet meedoen Leegstandsrisico duurdere woningen Criteria voor scenario’s: Passend Slagingskans Armoedeval Huuropbrengsten Keuzevrijheid Eenvoud
PASSEND TOEWIJZEN; OPTIMALE MODEL In het optimale model: Meer goedkope woningen verhuren (60/20/20 ipv 36/14/50) Eén vijver lager vissen mag (beetje keuzevrijheid en minder kans op armoedeval) Huishoudens met drie of meerpersonen (gezinnen) mogen ook beneden de € 586 huren Huishoudens zonder recht op HT mogen ook tussen de € 586 en € 628 huren De “Monaschgroep” mag ook tussen de € 628 en € 710 huren 3. Lagere huuropbrengsten
PASSEND TOEWIJZEN VANAF 1 DECEMBER 2015
EVALUATIEVRAGEN Effect op slaagkansen? Financieel effect? Aanzuigende werking? 4. Prestatie ten opzichte van andere regio’s? 5. Treedt armoedeval op? Is het voldoende eenvoudig?
1. EFFECT OP DE SLAAGKANSEN, aanbod Afspraak Apeldoorn 2016 Brummen Deventer Lochem Voorst Zutphen Stedendriehoek 2016 Vijver 1 60% 64% 70% 68% 56% 66% 67% Vijver 2 20% 16% 15% 19% 13% 17% Vijver 3 21% 31%
1. EFFECT OP DE SLAAGKANSEN, aanbod vs vraag 2015 2016 Aantal actief woningzoekenden 10.701 10.251 Aantal verhuringen 3.622 3.325
1. EFFECT OP DE SLAAGKANSEN, daling aanbod Daling aantal verhuringen met 8% Daardoor per definitie lagere slaagkans
1. EFFECT OP DE SLAAGKANSEN? Verwachte slaagkans 2016 (uitgangspunt bij start werkwijze) Slaagkans 2016 Verschil 2015-2016 1- en 2 persoonshuishoudens met recht op huurtoeslag 33% 7042 wozo 2359 verh 29% 30% 6702 wozo 2023 verh -3% Meer persoonshuishoudens met recht op huurtoeslag 2173 wozo 657 verh 40% 25% 2177 wozo 547 verh -5% Woningzoekenden zonder recht op huurtoeslag tot de EU grens 24% 2111 wozo 508 verh 35% 26% 2227 wozo 571 verh +2% Woningzoekenden boven de EU grens tot 39,874 32% 309 wozo 98 verh 38% 41% 448 wozo 184 verh +9%
1. EFFECT OP DE SLAAGKANSEN, Apeldoorn 2015 2016 WoZo Verhuurd Slaagkans Wozo Apeldoorn 3923 1180 30% 3718 1090 29%
Apeldoorn: SLAAGKANSEN en herkomst per doelgroep Actieven 1-2 pers HT 3+ pers HT > HT <= Monasch > Monasch 2357 828 1022 32 Verhuringen 627 152 293 18 Slaagkans 26,60% 18,36% 28,67% 56,25%
2. FINANCIEEL EFFECT? Voorspeld € 1,05 mio Resultaat 2016 € 0,5 mio In 2017 € 1,5 mio
3. AANZUIGENDE WERKING? NEE
4. PRESTATIES T.O.V. ANDERE REGIO’s? Vergelijking met Arnhem – Nijmegen en N-Kennemerland Slaagkans was en is groter Prijs volgt kwaliteit, niet inkomen Uniform systeem hele regio Stedendriehoek Arnhem-Nijmegen N-Kennemerland 2015 34% 16% 15% 2016 32%
5. TREEDT ARMOEDEVAL OP? Vooral voor de doelgroep boven de huurtoeslaggrens tot € 35.000 Deze doelgroep reageert vaak op woningen tussen € 586 en € 628 (was 16% is nu 42%), maar daardoor daalt slaagkans van gezinnen met huurtoeslag
6. IS HET VOLDOENDE EENVOUDIG? Blijft ingewikkeld maar woningzoekenden raken er aan gewend Huurders soms ontevreden over lagere huurprijs na vertrek Administratieve last is een draak
CONCLUSIES Het model werkt volgens verwachting; voortzetten Aanbod corporaties Woonkeus is conform regionale afspraak Gemiddelde slaagkans daalt (door minder aanbod) Voor gezinnen met recht op huurtoeslag is het effect het grootst Monitoren van concentratie doelgroepen (op gemeentenivo) Aandacht voor regelruimte
DANK VOOR UW AANDACHT