Commercie-architectuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 5
Advertisements

Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Senegal Senegal.
Hoofdstuk 1 Aardrijkskunde, cultuur en maatschappij
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
IN BRUGGE Gezien door een marketingbril Brugge Donderdag 08/09/2011 Georges Van Nevel CEO DVN & Calidat.
Hst 4: De wereld indelen.
EYE.
Hitler aan de macht Paragraaf 2.
§15 Japan, een oude tijger Dichtbevolkt: 130 miljoen inwoners.
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
1.4 een geglobaliseerde wereld
vragen en opdrachten binnen massacultuur
Latijns Amerika, wereld van verschillen
Cultuurgebieden.
§6 Grote steden beleid.
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Vuurval Het is absoluut super!.
Hst 4: De wereld indelen.
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 3
BESTUUR IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
1.5 Drie Amerikaanse steden global cities
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 4
Cultuur is een grondrecht. B = p(G+V) Cultuur is een grondrecht.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
HET SPREKEN VAN MEER NEDERLANDS OP SXM KAN Maar hoe dan?
Harry Potter Studios.
Social Media Door Dyonne en Yanthe
Toerisme in Zuidoost Azië
Samenvatting  Sociaal-economische verschillen in ongezond gedrag  Voor een verklaring moet aan twee voorwaarden worden voldaan: 1.Een relatie met het.
Stad en platteland raken steeds meer met elkaar vervlochten.
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Het Maastrichts Uitburo Een initiatief van het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht.
Made by: BadBoysBroekhin
Alle toepassingen direct toegankelijk op één startscherm naar eigen keuze Eenvoudig Iedereen kan het Dus snel registreren Het kost niets! Het kan echt.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
gespreksvaardigheden
Cultureel en kunstzinnige vorming
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling SITUERING IN EEN EUROPESE EN MONDIALE CONTEXT 28 oktober 2009.
1.4 Een geglobaliseerde wereld Welke gevolgen heeft globalisering?
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Winkelstraat de Heurne
Hoofdstuk 3 De tijd van monniken en ridders
Tijdvak 7 De tijd van pruiken en revoluties
Grote economische groei in Zuidoost- Azië.
Gemaakt Door: Mila en Finet
Thema 5 “De Stad”.
Welkom bij GO.
Cultureel en kunstzinnige vorming
Internationalisering
Sociologische paradigma’s
Studiereis Schotland/Edinburgh
Buitenlesdag - QUIZ Met de steun van:.
Dans.
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
Rapportage van voortgang of status
Pelgrim-zijn in een digitale wereld
Nederland en de rest van de wereld
Niet alleen op de wereld
PROJECT INTERFACE.
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Hallo ! Ontdek onze gemeenschappelijke ruimte: de Europese Unie
Mijn Ogen.
Transcript van de presentatie:

Commercie-architectuur Disneyficatie Commercie-architectuur

Commercie-architectuur Disneyficatie het begrip Disneyficatie. Het ontstaan, de betekenis en de kritiek op dit fenomeen!

USA Als we naar Amerika kijken, is steeds meer te zien dat het centrum van een stad niet meer wordt gevormd door het stadshart, maar door artificiële centra buiten de stad. Elke Amerikaanse stad heeft een paar shoppingmalls en Urban Entertainment Centers waarvan de modernere versies veelal voorzien zijn van bars, bioscopen, restaurants, kinderspeelplaatsen en natuurlijk een groot aanbod van winkels.

Europa en Disneyficatie Deze ontwikkeling valt ook te zien in Europa en zelfs in Nederland. In deze centra zijn de belangrijkste doelstellingen massavermaak en consumptie. Als we om ons heen kijken merken we langzaam dat de gehele openbare ruimte in dienst lijkt te staan van consumptie en massavermaak. Disneyparken zijn het eerste voorbeeld van deze consumptieve gedachte, geplaatst in een architectonische en stedenbouwkundige context.

Wat is nu eigenlijk disneyficatie? Disneyland en Disneyworld en alle andere Disneyparken zijn plaatsen waar alles veilig is en men vermaakt wordt, werelden waar geen onplezierige verrassingen plaatsvinden en alles is gesaneerd. Dit concept geprojecteerd op de wereld buiten de themaparken, heet Disneyficatie. In Disneyworld is alles overal hetzelfde. Disney is een gigantisch multinationalbedrijf dat veel controle heeft over de entertainmentindustrie, zoals tv, films, muziek, radiostations en tijdschriften.

Culturele diversiteit Deze producten zijn betoverend, zeer aantrekkelijk, prikkelend, spannend en technisch up-to-date, zodat ze gemakkelijk onderdeel vormen van de cultuur die mensen met hun vrienden delen. Als gevolg hiervan wordt de rol van de lokale, traditionele cultuur minder sterk evenals de eigen karakters en figuren. Gezien het feit dat de Westerse cultuur zich steeds meer uitspreidt over de wereld, zal de wereld veel van haar culturele diversiteit verliezen. Iedereen wordt langzamerhand meer hetzelfde: over de hele wereld dragen tieners dezelfde kleding, bestaande uit een spijkerbroek met T-shirt en sportschoenen.

Protectionisme Landen als Canada, Frankrijk en Maleisië hebben zich ingezet om hun eigen culturele tradities te beschermen door de import van buitenlandse boeken, films en andere producten te limiteren. Maar grote bedrijven zoals Disney Inc. maken consumptie onderdeel van sport, entertainment en kunst en daaraan valt moeilijk te ontkomen.

Disney als model voor Steden Als kinderen bijvoorbeeld de laatste Disneyfilm hebben gezien, is dat nog maar het begin van het consumptieproces, want dan willen ze ook de video’s, sleutelhangers, speelgoed, T-shirts, kladblokken, puntenslijpers met hun nieuwe helden erop hebben. Elke film komt uit met een heel pakket aan producten, spelletjes, kinderboeken en natuurlijk met een goed doordacht marketing plan. Disney’s themaparken blijken tegenwoordig model te staan voor steden en commerciële projecten.

De ervaring moet optimaal zijn: een volmaakt verblijf in een perfect georganiseerde wereldtheater met het publiek als acteur. Wat voort komt uit een reactie op de mediasering van de maatschappij ofwel de opkomst van ‘Global Informational City’ en Disney Inc. Helaas neemt Disneyficatie de levendigheid en gevarieerdheid weg uit de wereld.