Tevredenheidsmeter.be Een praktisch, eenvoudig en bruikbaar antwoord op de wetgeving inzake psychosociale risico-analyses
Waarom? Productiviteit en rendement Wettelijk verplicht Sociaal beleid Enquête SD Worx bij 2500 Belgische werknemers: 28,2% van de Belgen heeft regelmatig last van stress 'van een onaanvaardbaar niveau‘ Gevolgen op aanwezigheid, productiviteit, sfeer, … Wettelijk verplicht KB 2014 inzake psychosociale risico’s Elke werkgever in België Sociaal beleid Preventief werken aan goede werksfeer Preventief werken aan burn-out
Wetgeving 10 april 2014: KB betreffende de preventie van psychosociale risico’s op het werk van kracht. KB verplicht werkgever om nodige maatregelen te treffen om de psychosociale risico’s op het werk te voorkomen, om de schade ten gevolge van deze risico’s te voorkomen of om deze schade te beperken. Tevredenheidsmeter.be omvat het volledige traject om aan deze verplichting te voldoen op een praktische en eenvoudige manier.
Verlaag bedrijfskosten – verbeter werksfeer Psychosociale belasting uit zich in lichamelijke schade: angsten, depressie, burn-out, zelfmoordgedachten, posttraumatische stress, lichamelijke uitputting, slaapproblemen, verhoogde bloeddruk, hartkloppingen, maag- en darmproblemen, … Gevolgen zijn: verslechterde arbeidssfeer, conflicten, arbeidsongevallen, absenteïsme en presenteïsme, daling van de kwaliteit van het werk, van de productiviteit, … Door Tevredenheidsmeter.be verlaagt u die psychosociale belasting en dus ook de gevolgen, wat meer rendement oplevert
Wie is Forma? Adviesbureau kwaliteit-veiligheid-milieu Multidisciplinair: ingenieurs en pedagogen Activiteit sinds 1989: norm- en wetbegeleiding Ad interim preventie en quality Opleidingen Verbeterprojecten Waarden Praktisch en eenvoudig Op maat Met resultaat Persoonlijk/ menselijk
Troeven Tevredenheidsmeter.be
Traject Tevredenheidsmeter.be
Traject – stap 1: Voorbereiding In deze stap bepaalt u wie u wilt bevragen in uw organisatie, doelgroepen vb: bedienden, arbeiders, productiemedewerkers, werfmedewerkers,… het toepassingsgebied van de bevraging: algemene bevraging psychosociale risico’s, personeelstevredenheid, geweld op het werk, ... De structuur in de bevraging is volledig zelf te bepalen Vervolgens brengt u de nodige gegevens in van het bedrijf: Beheer en rechten Interne gegevens om een afgewerkt document te hebben volgens de wetgeving Beheer van inlogcodes
Traject – stap 2: Vragenlijst opstellen In deze stap bepaalt u per aspect wat er zal bevraagd worden (blootstelling, kans, ernst). Er zijn per aspect standaardvragen Vervolgens bepaalt u per aspect wat de gemiddelde score is waarbij de PAPS verwittigd wordt. U hebt eveneens de mogelijkheid om facetten en aspecten toe te voegen.
Traject – stap 3: Impact meten Het is bijzonder belangrijk om medewerking te bekomen. In deze stap hecht u belang aan de marketing rond het bekend maken van deze tool bij de gebruikers. Alle respondenten krijgen een unieke code. Zij kunnen overal inloggen waar ze internet hebben. Bij elke vraag kunnen de respondenten ook commentaar geven.
Traject – stap 4: Analyse gegevens & prioriteiten bepalen Het analyseren van de antwoorden (zowel cijfer- als tekstmateriaal) en vastleggen van de facetten waarop acties te nemen zijn met bepaling van de prioriteiten. Selecties mogelijk volgens groepen, subgroepen, aspecten, deelvragen, … Rangschikking volgens impactgrootte
Traject – stap 5: Acties bepalen en resultaat halen Samen met de betrokken wordt een actieplan opgesteld en via deze webtool opgevolgd. De betrokkenen zijn leidinggevenden, vertrouwenspersoon, indien bestaand CPBW en de PAPS indien dit uit de analyse kwam. Acties zijn gekoppeld aan het vastgesteld risico. Aan acties worden verantwoordelijken gekoppeld en deadlines met opvolging. De mogelijkheid bestaat om automatisch vanuit het systeem een email te laten vertrekken naar de verantwoordelijke met zijn actie + reminders.
Ondersteuning 1 jaar vrij en onbeperkt gebruik van de web tool. Meegeleverde handleiding die u leidt doorheen www.tevredenheidsmeter.be Helpdesk voor telefonische ondersteuning. Mogelijkheid tot on-site begeleiding volgens uw behoeften.
Kostprijs – huidige marktprijs 995 euro eerste jaar licentie Tevredenheidsmeter.be 795 euro voor volgende jaren 5 euro per code (respondent) Voorbeeld: Bedrijf met 500 medewerkers = 3495 euro Bedrijf met 150 medewerkers = 1745 euro Bedrijf met 50 medewerkers = 1245 euro
Contactgegevens Forma bvba Bureel: Evolis 78, 8500 Kortrijk 056/ 70 77 30 info@verbeteren.be www.tevredenheidsmeter.be Zaakvoerder Pierre Lambrechts: 0475/ 25 35 95 – pierre.lambrechts@verbeteren.be Zaakvoerder Stijn Mahieu: 0485/ 61 34 04 – stijn.mahieu@verbeteren.be