Tevredenheidsmeter.be Een praktisch, eenvoudig en bruikbaar antwoord op de wetgeving inzake psychosociale risico-analyses.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

Veiligheids- bewustwording Quality of Working Life
Welzijn op het werk van uitzendkrachten koninklijk besluit van 15 december 2010 Invullen van de werkpostfiche Nadine Gilis attaché FOD WASO AD Humanisering.
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
Beleids- en Beheerscyclus
STRATEGISCHE PLANNING
TOOLBOXMEETING.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
MVO en marketing College 3.
Een gestructureerde manier van rapporteren en analyseren
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Netwerking & Organisatieontwikkeling
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
22 VN – standaardregels als basis Herwerkt door ‘Zweedse Federatie van Personen met een Handicap’ Nationale regels toepasbaar op gemeentelijk niveau Methdodiek.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
E VALUATIE VAN DE SENSIBILISERINGSACTIES VAN DE OCMW' S Nathalie Wuiame Engender asbl.
Wat is een communicatieplan?
Ziekteverzuim Niveau 4 Kerntaak 1 PM Blz. 115.
Vaststellingen Stijging verzuimpercentage 1 à 2%.
Introductie OHSAS
Een theoretische verkenning
Voldoende Bewegen op het werk
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Psychosociale risico’s op het werk
NVAB Leidraad Verplichte Medische Keuringen September 2007 [datum]
Gezond werken in de zorg Resultaten onderzoek januari 2015 Transvorm Marc Spoek – Sichting IZZ Babette Bronkhorst – Erasmus Universiteit Rotterdam.
Psychische klachten en werk
MEETING SYSTEMS BV VOOREFFECTIEFVERGADEREN.  Meeting Systems bv levert software als hulpmiddel om het vergaderen te ondersteunen met de volgende kenmerken:
ARB(eids)O(mstandigheden
Risicoanalyse van de elektrische installatie
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Bedrijven overtuigen wat de toegevoegde waarde is om risicomanagement te implementeren als bedrijfsbeleid Adviseurs in staat stellen om op een innovatieve.
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM Voorbereiding PersoneelsResultatenOnderzoek 2006.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Medezeggenschap & ARBO Het bedrijf ziet Arbo alleen als kostenpost en wil er niet in investeren. Het bedrijf stelt zich ten doel om te voldoen aan de.
ARBO.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Psychosociale Risico’s (PSR’s)
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Werkstress en de rol van de preventiemedewerker Jan Harmen Kwantes inPreventie.nl.
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Het Ondersteuningsplan Persoonsvolgend Budget (OP PVB) 29 april 2016 – Florian Roman.
Komt dit beeld u bekend voor? Quality Manager Of dit?
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Veilig en gezond aan ’t werk, dat raakt iedereen. Goed voor jou en voor de zaak. Samen sterk voor preventie Wat kunt u van Esener opsteken over leiderschap.
Pesten op het werk.
Medezeggenschap en agressie en geweld in de marktsector Jo Scheeren Harry Hartmann.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Opleiding Hiërarchische lijn Onthaalbeleid
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
Uitkomsten Beste Werkgevers
Pilootproject ‘De Brug’
Psychosociaal welzijn in organisaties
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Een re-integratiebeleid van de 21e eeuw
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
Proactief werken aan agressie-preventie in de zorg Geïntegreerde aanpak met de belangrijkste welzijnspartners Preventieadviseurs psychosociale aspecten.
DEEL DRIE Evaluatie van de activiteiten uit het beroepsleven
Onderzoeksproject Service’
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

Tevredenheidsmeter.be Een praktisch, eenvoudig en bruikbaar antwoord op de wetgeving inzake psychosociale risico-analyses

Waarom? Productiviteit en rendement Wettelijk verplicht Sociaal beleid Enquête SD Worx bij 2500 Belgische werknemers: 28,2% van de Belgen heeft regelmatig last van stress 'van een onaanvaardbaar niveau‘ Gevolgen op aanwezigheid, productiviteit, sfeer, … Wettelijk verplicht KB 2014 inzake psychosociale risico’s Elke werkgever in België Sociaal beleid Preventief werken aan goede werksfeer Preventief werken aan burn-out

Wetgeving 10 april 2014: KB betreffende de preventie van psychosociale risico’s op het werk van kracht. KB verplicht werkgever om nodige maatregelen te treffen om de psychosociale risico’s op het werk te voorkomen, om de schade ten gevolge van deze risico’s te voorkomen of om deze schade te beperken. Tevredenheidsmeter.be omvat het volledige traject om aan deze verplichting te voldoen op een praktische en eenvoudige manier.

Verlaag bedrijfskosten – verbeter werksfeer Psychosociale belasting uit zich in lichamelijke schade: angsten, depressie, burn-out, zelfmoordgedachten, posttraumatische stress, lichamelijke uitputting, slaapproblemen, verhoogde bloeddruk, hartkloppingen, maag- en darmproblemen, … Gevolgen zijn: verslechterde arbeidssfeer, conflicten, arbeidsongevallen, absenteïsme en presenteïsme, daling van de kwaliteit van het werk, van de productiviteit, … Door Tevredenheidsmeter.be verlaagt u die psychosociale belasting en dus ook de gevolgen, wat meer rendement oplevert

Wie is Forma? Adviesbureau kwaliteit-veiligheid-milieu Multidisciplinair: ingenieurs en pedagogen Activiteit sinds 1989: norm- en wetbegeleiding Ad interim preventie en quality Opleidingen Verbeterprojecten Waarden Praktisch en eenvoudig Op maat Met resultaat Persoonlijk/ menselijk

Troeven Tevredenheidsmeter.be

Traject Tevredenheidsmeter.be

Traject – stap 1: Voorbereiding In deze stap bepaalt u wie u wilt bevragen in uw organisatie, doelgroepen vb: bedienden, arbeiders, productiemedewerkers, werfmedewerkers,… het toepassingsgebied van de bevraging: algemene bevraging psychosociale risico’s, personeelstevredenheid, geweld op het werk, ... De structuur in de bevraging is volledig zelf te bepalen Vervolgens brengt u de nodige gegevens in van het bedrijf: Beheer en rechten Interne gegevens om een afgewerkt document te hebben volgens de wetgeving Beheer van inlogcodes

Traject – stap 2: Vragenlijst opstellen In deze stap bepaalt u per aspect wat er zal bevraagd worden (blootstelling, kans, ernst). Er zijn per aspect standaardvragen Vervolgens bepaalt u per aspect wat de gemiddelde score is waarbij de PAPS verwittigd wordt. U hebt eveneens de mogelijkheid om facetten en aspecten toe te voegen.

Traject – stap 3: Impact meten Het is bijzonder belangrijk om medewerking te bekomen. In deze stap hecht u belang aan de marketing rond het bekend maken van deze tool bij de gebruikers. Alle respondenten krijgen een unieke code. Zij kunnen overal inloggen waar ze internet hebben. Bij elke vraag kunnen de respondenten ook commentaar geven.

Traject – stap 4: Analyse gegevens & prioriteiten bepalen Het analyseren van de antwoorden (zowel cijfer- als tekstmateriaal) en vastleggen van de facetten waarop acties te nemen zijn met bepaling van de prioriteiten. Selecties mogelijk volgens groepen, subgroepen, aspecten, deelvragen, … Rangschikking volgens impactgrootte

Traject – stap 5: Acties bepalen en resultaat halen Samen met de betrokken wordt een actieplan opgesteld en via deze webtool opgevolgd. De betrokkenen zijn leidinggevenden, vertrouwenspersoon, indien bestaand CPBW en de PAPS indien dit uit de analyse kwam. Acties zijn gekoppeld aan het vastgesteld risico. Aan acties worden verantwoordelijken gekoppeld en deadlines met opvolging. De mogelijkheid bestaat om automatisch vanuit het systeem een email te laten vertrekken naar de verantwoordelijke met zijn actie + reminders.

Ondersteuning 1 jaar vrij en onbeperkt gebruik van de web tool. Meegeleverde handleiding die u leidt doorheen www.tevredenheidsmeter.be Helpdesk voor telefonische ondersteuning. Mogelijkheid tot on-site begeleiding volgens uw behoeften.

Kostprijs – huidige marktprijs 995 euro eerste jaar licentie Tevredenheidsmeter.be 795 euro voor volgende jaren 5 euro per code (respondent) Voorbeeld: Bedrijf met 500 medewerkers = 3495 euro Bedrijf met 150 medewerkers = 1745 euro Bedrijf met 50 medewerkers = 1245 euro

Contactgegevens Forma bvba Bureel: Evolis 78, 8500 Kortrijk 056/ 70 77 30 info@verbeteren.be www.tevredenheidsmeter.be Zaakvoerder Pierre Lambrechts: 0475/ 25 35 95 – pierre.lambrechts@verbeteren.be Zaakvoerder Stijn Mahieu: 0485/ 61 34 04 – stijn.mahieu@verbeteren.be