Een museum is géén bedrijf! Maar een non-profit-organisatie die Cultureel onderneemt
Een museum is een Schatkamer Voorwerpen (objecten) Kennis
Een museum is een toeristenmagneet Imago-onderzoek Medemblik: nummer 1 associatie ‘Bakkerijmuseum’
Een museum kost geld
Museale taken Museumregister (zowel museale taken als algemene bedrijfsvoering) 1. Rechtspositie, bestuur en beleid 2. Kwaliteitssysteem 3. Financiële middelen 4. Voorzieningen en veiligheidszorg 5. Toegankelijkheid 6. Personeel 7. Collectie: beleid, verwerven en afstoten 8. Collectie: registreren en behouden 9. Collectie: onderzoek 10. Presentatie 11. Communicatie en marketing 12. Educatie
75% van de kosten gaat naar museale taken
Het Medemblikker Museumdepot kostte circa 400.000,- En het levert niks op….. Maar een depot is het fundament van een museum: de plaats waar veel van de museale taken uitgevoerd kunnen worden.
De musea zijn Kenniscentrum op hun vakgebied Onderzoek Behouden en beheren Registratie Educatie Presentatie en informatie: ter lering en vermaak een Bibliotheek, School, Universiteit of Restauratieafdeling kost geld: waarom zou het dan in een museum iets opleveren?
Gemeentelijke ondersteuning t.o.v. situatie in andere gemeenten Medemblik Gemeentelijke ondersteuning t.o.v. situatie in andere gemeenten Marktconform?
Museum in een Westfriese stad 38.000 bezoekers Inkomsten uit Entree: 227.819 Fondsen: 77.836 Gemeente: 2.790.062
Bakkerijmuseum in een Westfriese stad 51.000 bezoekers Inkomsten uit Entree: 225.000 Fondsen: 25.000 Gemeente: 15.000
Museana (Benchmarking)
Subsidie per bezoeker Stedelijk Alkmaar : 72,71 Zuiderzeemuseum : 27,71 Rijksmuseum : 19,68 Marktconform: 20,71 Medemblik : 0,29- 1,00
Hoe groter de organisatie hoe hoger de kosten Coördinatie en de dagelijkse aanwezigheid vereist om vrijwilligers aan te sturen, processen te managen, kwaliteit en continuïteit te borgen: kan alleen professioneel. Musea tot 2.000 bezoekers kunnen veelal (vrijwel) zonder ondersteuning, daarna zijn er staffels rond 5, 12, 25, 50, 125 en 250 duizend waarbij de professionele staf licht exponentieel toeneemt.
Er is economisch gezien geen enkele reden om in Medemblik te blijven De financiële problemen bij de Stoomtram verdwenen toen gemeente(s) substantieel meer subsidie ging verschaffen.
Wat leveren de musea op? Belangrijkste Toeristentrekker (250.000 per jaar) Directe inkomsten : toeristenbelasting (660.000 per jaar) Omzet : extra 8- 10 miljoen per jaar (ca. 20% van het totaal) Direct en indirect veel extra banen Kennis over Toeristische Marketing
Voorbeeld 1: Dashboard Museumkaart
Voorbeeld 2: Doorlopend bezoekersonderzoek Hendrik Beerda UVA samenwerking Veel dwarsverbanden Veel inhoudelijke info Concrete info : een bezoeker besteed gemiddeld 13,90 in het museum en nog 39,10 in Medemblik exclusief reis- en verblijfkosten
Medemblik heeft topmusea gekregen Oprichters Piet Scholten Kees Jongert Ans en Theo Spil … Oplossing Substantieel extra ondersteuning Sponsoring Professionalisering ….
En dat vereist een groot draagvlak Er is visie, beleid en professionaliteit nodig …om te zorgen dat die musea ook in de (nabije) toekomst nog bestaan En dat vereist een groot draagvlak
Kunnen bedrijven ook wat betekenen in dit verhaal? Er kan zelfs extra aan verdiend worden!
CityMarketing via Museum
Maar ‘Nee’ is ook een antwoord