Sovjet-tekenfilm.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

De wereld draait door Uitzending De wereld draait Door.
j.roesink_uu utrecht_november 2013
Arbeidsfactor Arbeidsfactor.
….een korte presentatie

Spotprenten in het geschiedenisonderwijs
Economische systemen en verzorgingsstaten
Waardenmanagement De Transities
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Hoofdstuk 5.
Paragraaf 2.5 Sovjetunie.
Media en creativiteit module 2 Identiteit
Klik op deze link om een filmpje over
Kapitalisme  Communisme
Openlijke conflict.
Historische context Koude Oorlog 4
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
Dekolonisatie en Koude Oorlog in Vietnam
De betekenis van de Vietnam-oorlog voor de Amerikaanse samenleving.
- Als je klikt verschijnt er telkens een vraagteken links boven - Bedenk dan of het om jagers, boeren of geen van beiden gaat - Leg uit waarom - Als je.
OORLOG IN VIETNAM. ACHTERGROND Het midden van de 20e eeuw stond in het teken van de opkomst van grote mogendheden: de Verenigde Staten en de Sovjet Unie.
Een instrument om ouderparticipatie te meten
De Eerste Wereldoorlog Louis Raemaekers. Louis Raemaekers Geboren te Roermond op 6 april Schoolcarrière: diploma rijks HBS  Academie Royale.
NICOLE, BINTOU, MARYSIA. VWO 3
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
H5 Koude Oorlog §3 Duitsland verdeeld.
HISTORISCHE CONTEXT KOUDE OORLOG
Paragraaf 2.5 Sovjetunie.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Ongeveer in 850 na Christus ontstond de "Staat van Kiev"
De Koude Oorlog ?.
WO I
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Relatie VS - SU WO - I WO - II In 1945 Samenwerking door o.a. VN
Par 3. De wereld verdeeld in twee ideologische blokken
Koreaoorlog Cubacrisis Berlijnse Muur
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
HOOFDSTUK 3 Gespreksvaardigheden.  ature=related ature=related.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Gespreksvaardigheden
De Koude Oorlog
Leiderschapstypen in de klas Diederik Slob. Wat is de vraag? Film op de tweede bijeenkomst Artikel over Weber’s leiderschapstypen = 2! Kan ik de.
Voorspelbaar? mooie gemeente! missionaire gemeente dat begint met verlangen.
Oktober (1928) Sergei Eisenstein
Seminarie Historisch-Didactisch Onderzoek
Pioniers.
Wat gaan we vandaag doen?
indien er geen opstanding is…
De wereld na 1945 samenvatting les 4.
Albert van der Kaap 4 november 2016
Over God Én onze twijfel aan Hem Die twijfel is niet raar:
Hoe teksten uit de achttiende eeuw te benaderen…
De Herinnering Verbeeld
Een goede poster: Focussed Visueel Gestructureerd
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Schouwen van de openbare ruimte
Posters voor in het geschiedenislokaal
De koude oorlog.
Historische context Koude Oorlog 4
Trends & ontwikkelingen
Wat is natuur? Is natuur iets dat helemaal niet door mensen is aangeraakt? Is natuur iets dat overal aanwezig is? Of zijn mensen juist ook onderdeel van.
Van receptuur naar referentie
Thema 10 Blok 3: Nooit meer oorlog
Transcript van de presentatie:

Sovjet-tekenfilm

MR. mILLIONAIRE Oude rijke dame sterft: haar hond erft alles. De hond neemt deel aan het leven van kapitalisten en neemt geleidelijk aan hun trekjes over (en vice versa). Hond wordt uiteindelijk verkozen tot senator

Context Bron Sovjettoons: verzamelnaam voor animaties geproduceerd door de Sovjet-Unie. Gemaakt in 1963: Koude Oorlog Mr Millionaire (1963) Geproduceerd door Soyuzmultfilm. Regisseur: Vitold Bordzilovsky Schrijver: Sergei Mikhalkov Geproduceerd tijdens Chroesjtsjov-dooi

Confronterende bron Make Mine Freedom (1948) Propagandafilmpje uit VS Kwakzalver die het Amerikaanse publiek “ISM” probeert aan te smeren. Weerlegd door voorbijganger die het kapitalisme verheerlijkt en kwakzalver wordt verjaagd.

Confronterende bron Make Mine Freedom (1948) Geproduceerd door belangengroep Verdedigt expliciet de eigen zaak

Historisch denken Beide animatiefilms zijn weinig verhulde kritieken op het andere systeem Hoe wordt “de ander” afgebeeld? Hoe bepaalt het doel van de propaganda de boodschap? Hoe gaat propaganda om met feiten? Animatie is erg toegankelijk.

Concrete vragen Translatie Interpretatie Welk verhaal brengt de animatie? Welke samenleving(en) is/zijn hier afgebeeld? Interpretatie Welke indruk krijg je van de samenleving(en) in de animatie? Welke metaforen worden gebruikt om het andere kamp te beschrijven? Hoe worden beeld en klank gebruikt om het publiek aan te spreken? Op welke manier leent animatie zich voor het maken van propaganda?

Links Mr Millionaire: https://www.youtube.com/watch?v=jETJt_zbnKk Make Mine Freedom: https://www.youtube.com/watch?v=mVh75ylAUXY