Programma Opening door de middagvoorzitter prof.dr. M. van de Mheen, voorzitter Tranzo Dr. Sridhar Venkatapuram: Introduction in the Capabilty Approach.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ‘capability approach’: kader voor ons dagelijks werk
Advertisements

Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
User Centred Development
Drs. Fiona de Vos Ph.D. Candidate at the Graduate Center of the
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
DICK RIJKEN 30/03/01 DE WAAG AMSTERDAM. OMROEPEN? WAT? WAAROM?
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Creative Dialogue Arnhem 18 maart 2011 Leidinggeven aan het vrijmaken van creatief potentieel van een team.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
Outcome monitoring Empowerment of clients and their local and national representatives Chris Nas Senior policy advisor WHO Collaborating.
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Alliantiemanagement PGM Open, 4 februari 2016 Prof. dr. Ard-Pieter de Man.
NINE TRUTHS ABOUT EATING DISORDERS Truth #1: Many people with eating disorders look healthy, yet may be extremely ill. Truth #2: Families are not to blame,
WELKOM#WZW16 “Iedereen gelukkig” – 15 maart 2016.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
In the loop Game: introduction on Circular Economy
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
John Rawls: Rechtvaardigheid buiten Nederland
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
De Betekeniseconomie.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Inspiratiesessie 15 februari 2017
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Social benefits, residence permits and more ….
Journal of the American board of Family Medicine
Salt & Light Zout & Licht
Sector, Firm Size and ICT investments
Joint Leiden-Delft-Erasmus project on Cyber Insurance
Disclosure belangen NHG spreker
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
DSM FIT | Worklife center Werkgeluk of Duurzame Inzetbaarheid?
Verlangen naar God Longing for God
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Thinking like an economist
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
Disclosure belangen NHG spreker
Vormgeving van experimenten voor beter beleid
Disclosure belangen NHG spreker
Participatory Action Research
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
how to create an Optimal Classroom Experience
Rob Heyman and Ilse Mariën
Who knows something about scenarioplanning?
Dynamic Architecture What about you?
Jannes Huisman Senior coach
Safe Guarding and Child Protection
Towards and Africa Europe Partnership
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Testphases still relevant?
Mixed-Signal Design Engineer
LIESBETH RUOFF - VAN WELZEN CHAIR IG DIGITAL SKILLS KNVI
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Past simple vs present perfect
Transcript van de presentatie:

Sustainable employability in the light of the Capability Approach Seminar 18 mei 2017

Programma Opening door de middagvoorzitter prof.dr. M. van de Mheen, voorzitter Tranzo Dr. Sridhar Venkatapuram: Introduction in the Capabilty Approach Prof.dr. Jac van der Klink: Vertaling van de Capability Approach naar werk Drs. Patricia van Casteren, Ascender: The Capability Approach at work Discussie Afsluiting door de middagvoorzitter

Academic Collaborative Center Work and Health Seminar May 18th, 2017

Tranzo Scientific Center for Care and welfare Department of Tilburg School for Social and Behavioral Sciences, Tilburg University Mission To build a bridge between science and practice in the field of care and welfare Purpose Knowledge development and -exchange Missie en doel van Tranzo zijn in de loop van de tijd niet wezenlijk veranderd.

The evidence based work: more than ‘science based’ 3 types of knowledge of interest Knowledge of the demand side Scientific knowledge   Missie en doel van Tranzo zijn in de loop van de tijd niet wezenlijk veranderd. Professional knowledge

Academic Collaborative Centers and Knowledge Networks Mental Health Care Addiction Intellectual Disability Healthcare Providers and Systems Public Health Work and Health Social Work Elderly Youth Individual Prevention 11. Health Economics 12. Care Innovation Nu gegroeid naar 12! AW 12 vb van interfacultair!

Academic Collaborative Center Work and Health Partners: - Netherlands School for Public & Occupational Health (NSPOH) - Ascender - Dow Benelux b.v. - Humantotalcare (Humancapitalcare & Arboned) - Tranzo, Tilburg University - part of NETHLAB, multidisciplinary network of researchers on work and health of TiU Missie en doel van Tranzo zijn in de loop van de tijd niet wezenlijk veranderd.

Academic Collaborative Center Work and Health Focus on two themes: Sustainable employability in work (Capability Model) Mental health and work Missie en doel van Tranzo zijn in de loop van de tijd niet wezenlijk veranderd.

More interest? 29 june 15-17 hours: ‘Sustainable employability of people with high intelligence / intellectual giftedness Autumn: Symposium 'Work resumption from the perspective of sick listed employees with psychological problems'. Missie en doel van Tranzo zijn in de loop van de tijd niet wezenlijk veranderd.

More interest? Sign up for the newsletter for these and future meetings, via Tranzo website www.tilburguniversity.edu/tranzo TilburgU_Tranzo @EvelienBrouwers @Margotjoos Missie en doel van Tranzo zijn in de loop van de tijd niet wezenlijk veranderd.

Dr. Sridhar Venkatapuram: Introduction in the Capabilty Approach

Why the capabilities approach? 17 may 2017 School of Social Sciences & Public Policy Social Science, Health & Medicine

Macron, the philosopher ?

‘ Egalitarian liberalism ‘ John Rawls, Amartya Sen

Liberty and Equality John Rawls Amartya Sen (Equality of What ? 1979)

Sen and Nussbaum

Enormous Influence Human Development Index OECD Quality of Life Indicators Stiglitiz, Fitoussi, Sen Commission on the Measurement of Economic Performance and Social Progress World Bank Famine Policy Poverty Policy in Germany Netherlands – philosophy, technology, sustainability, law, economics, health, occupational health, et cetera.

Central Arguments

Capabilities Approach

Ingrid Robeyns – CA

So What?

How is it useful? Conceptually? Causal explanation? Ethically? Politically?

Health is determined by the conditions where we are born, live, play, work and age

Occupational Justice

Core Components Individuals are the primary unit of analysis Capabilities & Functionings Freedom Equity

Philosophy and public policy Poor reasoning Self-interest Ignorance Genuine & Wicked philosophical problems

Sridhar Venkatapuram senior Lecturer in Global Health & Philosophy Founding Director, MSc Global Health & Social Justice King’s College London London WC2R 2LS Email: sridhar.venkatapuram@kcl.ac.uk

Vertaling van de capability benadering naar werk Jac van der Klink AWAG symposium 18 mei 2017 Ik heb deze pp gemaakt op 16 september!

Disclosures Jac van der Klink (potentiële) Belangenverstrengeling Geen / Zie hieronder Voor bijeenkomst mogelijk relevante relaties met bedrijven Bedrijfsnamen Sponsoring of onderzoeksgeld Honorarium of andere (financiële) vergoeding Aandeelhouder Lid van AWAG Nvt NSPOH / HCC / Ascender / Dow

Vertaling van de capability benadering naar werk maar eerst nog kort over (psychische) gezondheid werk, gezondheid en psychische gezondheid zijn immers alle sterk veranderd

Kleine quiz Vraag 1: wie herkent deze vier mannen? Vraag 2: wie hoort in het rijtje het minste thuis

Kleine quiz Sigmund Freud: arts, psychoanalyse Albert Ellis: psycholoog, cognitieve gedragsrherapie Michel Foucault: filosoof, machtstructuren / levenskunst Amartya Sen: econoom, capability benadering

Kleine quiz wie hoort in het rijtje het minste thuis

Kleine quiz

Kleine quiz

Ontwikkelingen in gezondheid WHO: gezondheid als doel / output: ‘... staat van totaal fysiek, psychisch en fysiek welbevinden, ...’ WHO-ICF: gezondheid als input; participatie als output ‘positieve gezondheid’ (Huber): gezondheid als mechanisme capability visie: gedifferentieerde en richtinggevende visie (Venkatapuram)

Positieve gezondheid Huber et al. (2011) 'Gezondheid als het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven’

Ontwikkelingen in psychologie Freud: intrapsychisch; inzicht in en controle over psychodynamischa processen Ellis: intrapsychisch; inzicht in en controle over cognities en gedrag Foucault: sociologisch; inzicht in en controle over machtstructuren Capability visie en positieve psychologie: individuele en contextuele invalshoek

Positieve psychologie: drie thema’s Seligman & Csikszentmihályi, 2000: positieve ervaringen die mensen kunnen hebben, zoals geluk, hoop en liefde positieve eigenschappen, zoals vitaliteit, doorzettingsvermogen en wijsheid positieve instituties oftewel manieren waarop instellingen een positief verschil kunnen maken binnen de maatschappij.

‘Positieve psychische gezondheid’ Het vermogen met optimale zelfregie belangrijke, positieve doelen (waarden) na te streven en te realiseren en daarbij aan de sluiten bij de positieve krachten binnen de persoon en binnen diens context

Ontwikkelingen in werk Voor veel werkenden is het werk ingrijpend veranderd Inhoud: van 85% I&A naar 85% diensten; werk gemechaniseerd en gecomputeriseerd; toenemende concurrentie Risico’s: van fysiek naar (anders) fysiek en mentaal / psychosociaal Arrangementen: flexibilisering

Positief werk Werk is in toenemende mate een levensdomein waarin mensen belangrijke waarden willen realiseren mensen willen steeds meer zelf het werk vormgeven en eigen keuzes maken

‘Positieve arbeid en gezondheid’ Het vermogen met optimale zelfregie belangrijke, positieve doelen (waarden) na te streven en te realiseren en daarbij aan de sluiten bij de positieve krachten binnen de persoon en binnen diens context

Sen: capability De mogelijkheden waarover mensen beschikken om een invulling te geven aan hun leven die overeenstemt met datgene wat zijzelf en de mensen in hun omgeving als waardevol beschouwen “Beings and doings people have reason to value”

Amartya Kumar Sen Amartya Sen (India, 1933) Professor in economics, Harvard en Cambridge 1998: Nobelprize ‘for his contributions to welfare economics’ Human Development Index (United Natiios) The Idea of Justice, 2009

Centrale vragen in het werk van Sen Wat is daadwerkelijk belangrijk voor mensen om hun welvaart en welzijn af te meten? Stel dat we willen bepalen hoe goed een gemeenschap erin slaagt om een rechtvaardige samenleving te creëren, waar zouden we dat dan aan af moeten meten?

Sen: capability = individu + context ‘…the freedom of agency that we individually have is inescapably qualified and constrained by the social, political and economic opportunities that are available to us. There is a deep complementarity between individual agency and social arrangements.’ Sen, Development as freedom, OUP 1999, pp. xi - xii

Capability: focus on value “In contrast to the utility-based or resource-based lines of thinking, individual advantage is judged in the capability approach by a person’s capability to achieve things he or she has reason to value.” Sen, The Idea of Justice. Allen Lane, 2009, p.231.

Capability benadering Sen (1980, 1985, 1992, 1999, 2009) Nussbaum (2006, 2011) Drie belangrijke “verschuivingen”: Hulpbronnen leiden niet automatisch tot capabilities daadwerkelijke “doings and beings” (functionings) in plaats van geluk of tevredenheid “vrijheden” in plaats van realisatie / invulling van capabilities

Capability model (linkerzijde)

Gelijke middelen? Gelijke mogelijkheden? Rechtvaardigheid Gelijke middelen? Gelijke mogelijkheden? Utility Capability

Welkom namens Academische Werkplaats Arbeid en Gezondheid Tranzo zorgsalon De CA isolereert en stigmatiseert mensen niet in hun ken- merken, maar benadert ze als gelijkwaardig in hun diversiteit

Capability model (rechterzijde)

Toegevoegde waarde CA voor werk Het model geeft handvatten na te denken (en in kaart te brengen) wat belangrijk is in werk. te beoordelen of iemand in staat is en in staat wordt gesteld die waarden daadwerkelijk te realiseren Bewust te zijn van de keuzes die mensen – in en met hun context - maken

Capabilities professional Ook de professional moet zijn of haar capabilities kunnen realiseren. Moet kunnen zijn wie zij / hij wil zijn en moet dingen kunnen doen die waarde toevoegen voor hem/haarzelf en de omgeving

Vragenlijst werkwaarden Relevante werkwaarden volgens capability methode ‘opgehaald’ uit de praktijk literatuur interviews

Traditie van nadenken over waarden in werk Drie waardedimensies van Aristoteles tot Arendt: 1) economisch / bestaanszekerheid, in het eigen levensonderhoud kunnen voorzien 2) creativiteit / het scheppende karakter van werk, creativiteit, vakbekwaamheid, persoonlijke ontwikkeling 3) participatie / deel uitmaken van een groter geheel, sociale ontwikkeling, identiteit, respect voor anderen en gevoel van eigenwaarde

Zeven werkwaarden Kennis en vaardigheden gebruiken Kennis en vaardigheden ontwikkelen Betrokken zijn bij belangrijke beslissingen Betekenisvolle werkcontacten met anderen hebben of opbouwen Eigen doelen stellen Een goed inkomen verdienen Een bijdrage leveren aan het creëren van iets waardevols

Van waarde naar capability Hoe belangrijk is deze waarde voor u in uw werk? Biedt uw huidige werk u voldoende mogelijkheden om deze waarde te realiseren? Lukt het u daadwerkelijk om deze waarde te realiseren?

(Capability) model duurzame inzetbaarheid

Take home messages Capabilities kunnen richting geven aan positieve gezondheid en positieve psychologie Ga op zoek naar wat waardevol is voor de cliënt in zijn of haar context en wat belemmerende of helpende factoren zijn Bewaak uw eigen capabilities: je moet zelf kunnen zwemmen om geloofwaardig zwemles te kunnen geven

Dank u voor uw aandacht! Tilburg, 18 mei 2017 Jac van der Klink Tilburg University / Tranzo

The capability approach at work Patricia van Casteren Occupational psychologist Science practitioner/ Phd candidate

The Capability set for work The opportunity to use your knowledge & skills The opportunity to develop your knowledge & skills The opportunity to be involved in important decisions about your work The opportunity to have or to build meaningfull working relationships with others The opportunity to set your own goals in your work The opportunity to earn a good income The opportunity to contribute to the creation of something valuable Abma, F. I., Brouwer, S., de Vries, H. J., Arends, I., Robroek, S. J. W., Cuijpers, M. P. J., ... van der Klink, J. J. L. (2016). The capability set for work: development and validation of a new questionnaire. Scandinavian Journal of Work, Environment & Health, 42(1), 34-42. DOI: 10.5271/sjweh.3532

How important is it to you that you can use your knowledge and skills in your work? Does your work offer you opportunities to do that? To what extent do you succeed to actually do that?

Teams/ associations Example: association of ear-, nose- and throat specialists in a general hospital Fill out questionnaire Discuss in small groups Discuss with all participants Emphasis on conversion factors.

Use knowledge and skills Not at all Neutral Yes Very much Important? X Enabled? Succeed? AA lot of distractions Bureaucracy Support staff not up to their tasks etc

Counseling and therapy Helps to define goals and focus of counseling Helps clients think about the role of work in their lives beyond the obvious. Fill out questionnaire Discuss in first session Compare with other questionnaires and findings.

use your knowledge & skills Example 1: Dentist Female, 38 years old Stress, panic attack, exhaustion Combines busy practice with care of three young children. use your knowledge & skills Not at all Neutral Yes Very much Important? X Enabled? Succeed?

Develop knowledge & skills Not at all Neutral Yes Very much Important? X Enabled? Succeed? Set your own goals Not at all Neutral Yes Very much Important? X Enabled? Succeed?

contribute to the creation of something valuable Example 2: Teacher (college level) Female 29 years old Background in business, wanted to do something more meaningfull Panic attacks, social anxiety contribute to the creation of something valuable Not at all Neutral Yes Very much Important? X Enabled? Succeed?

use your knowledge & skills Not at all Neutral Yes Very much Important? X Enabled? Succeed? Develop knowledge & skills Not at all Neutral Yes Very much Important? X Enabled? Succeed? Very insecure about teaching skills Not the standard treatment for panic attacks, but coaching.

contribute to the creation of something valuable Example 3, Home care nurse, works with very complex family dynamics Female, 48 years old Has been working with a family for two years. When something tragic happens to a member of this familiy, she suffers a mental breakdown and exhaustion. contribute to the creation of something valuable Not at all Neutral Yes Very much Important? X Enabled? Succeed?

involved in important decisions about your work Not at all Neutral Yes Very much Important? X Enabled? Succeed? Develop knowledge & skills Not at all Neutral Yes Very much Important? X Enabled? Succeed? She loves her job, but needs more support from her organization

Any questions?

Thank you p.vancasteren@ascender.nl

Discussie

Afsluiting door middagvoorzitter