Psychologie van het leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Advertisements

H1 Gedraag je (Ethologie)
Thema 6 Gedrag Paragraaf 1 Gedrag
Sociaal gedrag.
Basisstof 4: Hoe wordt gedrag bepaald?
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Een lessenserie van drie lessen
Leren B. Reitsma & C.N. Tromp
Psychologie van de beweging: afspraken
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Gedrag in organisaties. Hoofdstuk VI
Leren op organismeniveau
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Conditionering Sander Slootman, Christian Mesman, Tom den Ouden.
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Communicatie en dementie
Kijk op leerlingen en leren
Model-leren.
Eric Postma NWO Cognitie publieksdag “De Toekomst van het Leren”
Boek: biologie voor jou HAVO A
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkeling van het jonge kind
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Dieren, gedrag en leefomgeving
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Gedrag.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Sheets: Kamer: ML
Gedrag.
Welkom ik maak me sterk.
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
Gedrag.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK VI
Opdracht 3.3.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Gedrag, gedragsleer - ethologie
Gedrag Gedrag = alle waarneembare activiteiten van dier of mens
Psychologie Conditioneren
Gedrag Aangeboren en aangeleerd Natuurlijk en in gevangenschap
H1 Hoe word je wie je bent?.
Nog enkel begrippen..
Psychologieles 11 lesweek 1
Psychologie van het leren
Groepje: Samy, Ishan, Arik en Harsimran
Ethologie = gedragsleer
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Thema Gedrag.
Gedrag.
4.2 leren Hoofdstuk 4 gedrag.
Gedrag.
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren & Aangeleerd gedrag
Gedrag en Wetenschap Afleveringen 1 t/m 16.
Creëer je zelf!.
Hoofdstuk 2 Stoffen Wat gaan we vandaag doen? Opening Nieuwe stof
Observeren, rapporteren
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
Transcript van de presentatie:

Psychologie van het leren Hoofdstuk 2

Informatie verwrken

Opdracht 2.1 A Maak een analyse van het systeem (input, black box, output, geheugen) voor hoe een kind het woord 'speeltuin' leert en zet dat in een schema.

Lerende robots

Waarnemen: filteren filteren, https://www.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo&feature=youtu.be richard wiseman Richard Wiseman - Psychologist & specialist on deception, humour and the characteristics of luck.

Waarnemen: aandacht Expliciete geheugen: het geheugen waar moeite voor wordt gedaan Aandacht: Bewust Automatisch  Betekenisvolle input (naam, emotie) Afleiding en multitasking  minder onthouden Onbewust waarnemen  toch onthouden (sluikreclame)

Leren Gevoelige periode: periode waarin je iets optimaal leert https://www.youtube.com/watch?v=G2XBIkHW954

Memory

Traplopen Tweeling 1 Tweeling 2 46 weken oud  6 weken 53 weken  2 weken

Genie I hear music ice cream truck.

Opdracht 2.1 B Leg voor Genie uit wat er bij haar in haar jeugd ontbrak in bovengenoemd systeem.

Opdracht 2.1 C Leg uit wat er nu in haar systeem ontbreekt waardoor ze niet zo goed meer taal kan leren.

Nature - nurture Erfelijke aanleg bepaalt de grenzen. Door training worden bestaande gedragingen versterkt en de plasticiteit uitgebuit.

Leren Imitatie Trial and error Gewenning (habituatie) Inprenting (tijdens een gevoelige periode) Conditioneren

Imitatie Baby's leren lopen omdat ze de mensen om hen heen imiteren. Noem enkele andere gedragingen die je aangeleerd hebt door imitatie.

Trial and error: Thorndike

Gewenning

Opdracht 2.2: Gewenning Neem een voorwerp met wat uitsteeksels en houd dit vast in je hand. Ga na of je het voorwerp duidelijk in je hand voelt. Houd je hand onbeweeglijk gesloten. Probeer na een minuut of je de vorm van het voorwerp nog ervaart. Beweeg intussen niet met je vingers. Wat valt je op? Op dezelfde manier zal je gewend raken aan omgevingsgeluiden, of een geur in de omgeving. Realiseer je dat dit ook geldt voor licht: zonder veranderingen in lichtintensiteit zie je na korte tijd niets meer. Hoe is het mogelijk dat je bij gelijkblijvend licht toch blijft zien? Wat zie je na een poosje als je aan het staren bent? Probeer drie voorbeelden te noemen van gewenning bij andere zintuigen.

Inprenting (tijdens gevoelige periode): Konrad Lorenz

Opdracht 2.4: Gevoelige periode Hoe zou je de term gevoelige periode definiëren? Welke verklaring kun je bedenken voor het feit dat het moeilijker is om vóór de gevoelige periode iets te leren dan in de gevoelige periode.

Klassieke conditioneren: Pavlov

Operante conditionering: Skinner Skinnerbox: Belonen Straffen

Opdracht 2.3 Op twee benen leren lopen, gebeurt behalve door imiteren ook door conditioneren. Leg dit uit. Zijn er nog andere vormen van leren van belang bij het leren van lopen? Leg uit.

Inzichtelijk leren: Wolfgang Köhler