BE CONNECTED Hoe betrekken we het bedrijfsleven financieel met Bedrijfswagen opleidingslocatie te Helmond als voorbeeld
Rick van der Velden EVEN VOORSTELLEN Teamleider Summa Automotive en Opleidingsmanager MBO Automotive Center (MAC)
Hoe ziet de lezing eruit Investeert het bedrijfsleven voldoende in onderwijs? Leiden we op volgens KD of voor de arbeidsmarkt, of beide? Hoe kunnen we het bedrijfsleven over de streep trekken mee te investeren? Kan iedere school dit voor elkaar krijgen? Een voorbeeld (Truck Academy) Een rondleiding op locatie met Truck Academy als voorbeeld
Investeert het bedrijfsleven voldoende in onderwijs Bedrijven zijn op zoek naar goed geschoold personeel Betalen bedrijven nog iets extra’s naast eventueel boeken en schoolgeld? Hoeveel subsidie ontvangt een bedrijf voor een student? Investeert hij deze subsidie in de student en hoe dan?
Leiden we op volgens KD of voor de arbeidsmarkt, of beide? Ooit de vraag gekregen om iets anders te doen dan in het curriculum staat omschreven? Durft onderwijs wel van het KD af te wijken en mag dat wel? Voor wie leiden we op?
Hoe kunnen we het bedrijfsleven over de streep trekken Hoe wordt u over de streep getrokken door een bedrijf om een investering te doen? Een vraag/behoefte moet dan beantwoord worden Het moet voldoen aan het gewenste……
Kan iedere school dit voor elkaar krijgen? Heeft u al een keer de vraag gesteld aan een bedrijf of leermeester of zijn student voldoet aan de verwachtingen? Heeft u vervolgens ook de vraag gesteld wat jullie er samen aan kunnen doen en wat dit het bedrijf en de student kan opleveren? Heeft u vervolgens samen met het bedrijfsleven een plan uitgewerkt om dit samen op te pakken? Heeft u al een succesverhaal, of bent u gedwarsboomd door regel- en wetgeving?
Een voorbeeld: Truck Academy De vraag en opmerking enkele jaren geleden was de volgende: We hebben te weinig monteurs die willen instromen Het beroepsbeeld is helemaal verkeerd Ze kunnen niets als ze bij ons beginnen, dus stoppen we ook maar weer snel Ik ga niet opleiden voor een ander De opleiding loopt 10 jaar achter op de werkplaats werkzaamheden
Een voorbeeld: Truck Academy En dan nu de antwoorden van school: We hebben te weinig monteurs die willen instromen Wij kunnen samen een werving opzetten om een grotere instroom te genereren dmv gastlessen en trucks naar scholen met een leermeester Het beroepsbeeld is helemaal verkeerd Dit kunnen we in een voorlichting goed wegzetten en het zou goed zijn om proefstages open te zetten om studenten het beroep te laten ervaren Ze kunnen niets als ze bij ons beginnen, dus stoppen we ook maar weer snel Kunnen ze niets of kunnen ze nog niets omdat de basis niet goed is of er misschien wel niet is. Wij kunnen de student op school eerst voorzien van de juiste basis en dan laten starten met werken. Eerst ontzorgen we het bedrijf en daarna komt een slagvaardige student
Een voorbeeld: Truck Academy En dan nu de antwoorden van school: Ik ga niet opleiden voor een ander Alle bedrijven samen zijn de “kweekvijver” voor de nieuwe generatie monteurs en het is bijna niet denkbaar dat alle mensen in de werkplaats door het bedrijf zelf zijn opgeleid. Gezamenlijk verantwoordelijk voor kwaliteit en kwantiteit van personeel De opleiding loopt 10 jaar achter op de werkplaats werkzaamheden Bij voldoende instroom en committment van het bedrijfsleven kan er ook door school worden geïnvesteerd.
De uitdaging aangaan GEMAAKTE KEUZES TRUCK ACADEMY EINDHOVEN Vooropleiding van de instroom is zeer divers Binnen de bedrijven is er de behoefte om studenten te contracteren, waarbij de basis aanwezig is en dus inzetbaar zijn Welke basis? Te denken valt aan basisvaardigheden truck techniek, basisvaardigheden metaal, samenwerken, veilig werken en communicatie Er is behoefte aan een gewenningsperiode voor student en bedrijf Door urenintensivering duurt de opleiding korter
HOE ZIET DE OPLEIDING ER DAN UIT? Alle 1e jaars studenten zitten in dezelfde klas, ongeacht hun vooropleiding Na het 1e jaar wordt besloten of er een niveau 2 of niveau 3 vervolg komt Iedere student start in een BOL traject(voltijd) opleiding om de basis te leggen (staat als BBL-er ingeschreven) Iedere student loopt stage bij het bedrijf waar hij wil gaan werken (er wordt al een match gemaakt voor start van de opleiding)
1e leerjaar Half jaar BOL student, waarvan: 1e 10 weken: 4 dagen school (50% theorie en 50% praktijk) 1 dag BPV (stage bij geselecteerd bedrijf) 2e 10 weken 3 dagen school (50% theorie en 50% praktijk) 2 dagen BPV (stage bij geselecteerd bedrijf) 2e half jaar BBL student met arbeidscontract, waarvan: 20 weken 1 dag school (combinatie theorie en praktijk) 4 dagen werken op contractbasis
2e en 3e leerjaar BBL student, waarvan: Hele schooljaar: 1 dag school (theorie en praktijk) 4 dagen werken Aangevuld met RPT dagen door school iedere 10e week (bekostigd door bedrijf) excursies en extra certificaten zoals tachograaf, APK, ruitreparatie………..
BEDRIJFSAUTOTECHNICUS - BBL Opleidingsportfolio Summa Automotive BEDRIJFSAUTOTECHNICUS - BBL EBAT 3 LJ4 TSB 4 LJ5 EBAT 3 LJ3 TSB 4 LJ4 EBAT 3 LJ3 BAT 2 LJ2 EBAT 3 LJ2 BAT 2 LJ1 EBAT 3 lJ1 VMBO Basis VMBO TL, GL, Kader
Wat wordt er door het bedrijf dan betaald Binnen de TA Eindhoven hebben we inmiddels 13 dealerbedrijven met 43 filialen (Brabant en Limburg) die zijn aangesloten en ondertekenen iedere 2 jaar een convenant met school Het te betalen bedrag stemmen we per 2 jaar met een stuurgroep af en is afhankelijk van hoeveel extra uren, certificaten, RPT dagen enz worden afgenomen Ook in uw regio heeft het bedrijfsleven vast en zeker een vraag, maar heeft u deze al geïnventariseerd of op het netvlies?