Over de Mechelse mobiliteit van morgen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Stand van zaken.  Nieuwe woningen Minister De Taeyelaan en de woningen op de Kafhoek.  Werkgroep ging van start  Onderzoek van vraag en aanbod woonondersteuning:
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Debatavond over de toekomst van Stein 8 juni 2011 MFC Berg aan de Maas.
Spelleiders: Vul namen in Datum: X XX 2009, uur Game Professioneel Opdrachtgever- en Opdrachtnemerschap.
Gedelegeerd bestuurder
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Handel-en dienstenzones in Heist-op-den-Berg
P4.3 Het grotestedenbeleid
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
 Volgende dia’s: ◦ Verschillende modaliteiten  Elke functie in het samenwoningssysteem (wonen, werken, recreëren etc.) gaan anders om met mobiliteit…
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
De stad als woonplaats Stad Veel huizen en weinig ruimte
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Dienst Wijken Wijkdialoog Leidsche Rijn In gesprek met bewoners en professionals over de wijkambities tot 2014.
Visie Zwiggelte Met mekaor Veur mekaor.
Oversteken. uitkijken links rechts voorzichtig.
Lancering Traject
Bewonerscommunicatie Ilse van den Berg, dinsdag 13 oktober 2015.
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
Experiment 2: Museumbezoek in schoolverband. Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de.
Automatic Number Plate Recognition (ANPR-camera’s)
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
Community Land Trust (CLT). FILMPJE CLT BRUSSEL nieuw woonmodel bedoeld voor mensen met een laag inkomen goedkoper: door enkel de woning en niet de grond.
Participatieavond 29 september 2015 Mobiliteit wijk Oostkouter.
Presentatie Raadscommissie Verkeer en Vervoer – gemeente Dordrecht
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Welkom Toerist in vervoering Voor ondernemers die vooruit willen met recreatiemobiliteit in de Zuidwestelijke Delta.
Parochiekerkenplan Tongeren Toelichting Federatie Noord
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
DE NOORDERLIJN IN EEN NOTENDOP Tramverbinding tussen centrum, Eilandje en noorden van de stad Nieuwe P+R Havana Heraanleg Noordelijke Leien, Rooseveltplaats.
AMBER, ELISE, FEMKE, FAITH, LIZIE, TAHA VOOR WIE IS DIT PROJECT? Voor Artcadia Lang in de file staan Lang wachten op tram, trein, bus.
De trein als motor van een vlotte mobiliteit sp.a-spoorplan 30 augustus 2016.
De stad verandert Blok 3.
Mechelen Mobiel voor Iedereen
Gezondheid & de Omgevingswet
Inzetten op Mechelen Fietsstad Duurzaamheid krijgt boost via subsidies en Klimaatprijs Marina de Bie Schepen van Klimaat, Leefmilieu, Natuur- en Groenontwikkeling,
De eerste lijn is aan zet!
JEUGDACADEMIE ‘OLTEGOARE’
Achtergrond Wat hebben we geleerd uit de bevraging van de handelaars:
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
BEVRAGING CD&V - SENIOREN
Thema 5 “De Stad”.
‘Ontwikkelen doen we samen’
Nadere uitleg gewenst()
Aanpak bedrijventerreinen Overbetuwe
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Hoofdstuk 1 Wat is politiek?
Toekomst van de Fietsersbond
De Fietsersbond op weg naar 2015
Ouderenzorg: op weg naar een leeftijdsvriendelijk Gent
SUCCESFACTOREN BINNEN TOEGANKELIJKE VRIJETIJDSBESTEDING
Achtergrond Wat hebben we geleerd uit de bevraging van de handelaars:
Vrijetijdsweefsel Oostrozebeke
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
Dorpsvisie Ternaard
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Excelsior naar de 100 – en verder
Gastgemeente gezocht! | 28 Oktober 2019
Gastgemeente gezocht! | 28 Oktober 2019
Op naar modern mobiliteitsbeleid
Erfgoed in de Omgevingswet: Technische toelichting bestemmingsplan Amstelwijck 19 juni 2019.
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
Transcript van de presentatie:

Over de Mechelse mobiliteit van morgen MIDDEN DE MECHELAARS Over de Mechelse mobiliteit van morgen

Traject mobiliteit Resultaten online enquête Onze voorstellen voor Mechelen? En nu?

1 1. Traject Mobiliteit

Wat deden we tot op vandaag? Inspiratie-avond Op 26 april gingen experten van de Fietsersbond, Trein-Tram- Bus en de Mechelse politie, in gesprek met ons en met een geïnteresseerd publiek. Enquête Meer dan 200 Mechelaars vulden onze mobiliteitsenquête in. Zodadelijk meer over de resultaten. Gezinsevent Vandaag staan we met CD&V Mechelen op de Grote Markt: ons grootste uitbreekmoment in jaren. Met ontspanning jong en oud, én educatieve spelen en stands!

2. Online Enquête samengevat 1 2. Online Enquête samengevat

“Welke mobiliteits-score geef je aan Mechelen?” (10= perfect)

Wat is de sterkste mobiliteitstroef van Mechelen? Meer en meer aandacht voor fietsers Autoluwe of –vrije (winkel)straten Verbindingen via de stations, fietsostrade en E19 De randparkings Compact centrum: ‘doorwandelbaar’

Wat is het belangrijkste mobiliteitsprobleem Mechelen? Openbaar vervoer: vooral wat de bussen betreft Bereikbaarheid van de binnenstad voor mindermobielen: rolstoelgebruikers, senioren,.. Parkeergelegenheid: zowel voor wagens als fietsen Files, oa op de grote en kleine ring. Overdreven snelheid

1 3. Onze voorstellen

Investeren in de fiets Quick-win: spoedig bijkomende fietsstallingen Extra bewaakte parkings? Omvormen leegstaande woningen? Interessant, in functie bewaakte fietsstalling. Op dit moment niet verstandig om de ondergrondse parkings volledig om te vormen naar fietsparkings Nieuwe fietspaden? Inzetten op breedte Investeren in hoffelijkheid + duidelijkheid Meer en meer ‘botsende vervoersmodi’ Weginrichting zorgt geregeld voor verwarring

De fietsdeal. Stad, bedrijven en fietsersorganisaties, maken plan om zoveel mogelijk woon-werkverkeer via de fiets te laten gebeuren. Douche op het werk? Omkleedruimte? Veilige fietspaden naar bedrijven terreinen? Missing links fietssnelwegennetwerk..?

Busvervoer moet beter Alles begint met betrouwbaar en kwalitatief vervoer Hoogfrequentie-verbinding tussen Station en het Centrum. Bewaken dat ook mindermobielen aan bod komen: kerkhof, ziekenhuis. Een werkpunt! Beter bereikbaar maken van attractiepolen

De M-bus. Bus die de grote attractiepolen van onze stad op één lijn verbindt, in cofinanciering met de private sector. Nekker, Bloso, Dossin, Utopolis/Schaatsbaan, Planckendael, …

M-bus Station Zandpoort Bruul/Thomas More Perron M Mercierplein Schaatsbaan P Station Utopolis P Erfgoeddepot Rato De Nekker P P Planckendael Nekkerhal P Mechelen Mobiel voor Iedereen / TreinTramBus

Mobiliteitstoets Heel positief: Mechelen vernieuwt in sneltempo Risico: de aantrekkelijkheid van Mechelen die daalt door het ‘dichtslippen’ van de verkeersaders Nodig: van bij het prille begin van elk project een doorgedreven mobiliteitstoets hanteren. Gebeurt nu soms te weinig

Inzetten op participatie Stadshernieuwing gebeurt met een flinke snelheid Kennis van adviesraden, wijkcomités valoriseren, maar ook inzetten op betrekken àlle wijk- en dorpsbewoners

“Investeer in participatie “Investeer in participatie. Enkele maanden extra de tijd nemen kan jaren besparen aan procedures en protest van omwonenden.”

Meer gezond verstand Duidelijkere weginrichting, markering, etc. “Een boete elke keer ik in Mechelen kom” Mechelaar aanmoedigen onduidelijke verkeerssituaties te melden Quick-wins “Bushalte Schoenmarkt

Lage Emissie Zone Lessen trekken uit andere voorbeelden Antwerpen:4 jaar voorbereiding Enorme complexe discussies, ook mbt de uitzonderingen Gezond verstand? Bv. 10.000 euro premie marktwagen Geen blinde copy-paste Essentieel Àlle cijfers voorhanden hebben mbt effectieve gezondheidswinsten etc Alle gegevens en lessen buitenlandse voorbeelden? Geen overhaaste invoering Op dit moment niet vastpinnen op één moment, alle noodzakelijke voorwaarden moeten vervuld zijn

Inhaalbeweging dorpen Heel wat investeringen, denk maar aan de dorpshuizen Maar wegen, fietspaden, wandelpaden: nog werk

Samengevat Fiets: pak onontgonnen potentieel. Busvervoer. Moet. Beter. Fietsdeal! Busvervoer. Moet. Beter. M-bus & minder-mobielen Mobiliteitstoets bij stadsvernieuwing Inzetten op participatie “Enkele maanden extra voor participatie spaart jaren aan procedures en protest”. Gezond verstand laten primeren LEZ: fact en figures, geen haastwerk. Inhaalbeweging dorpen

1 4. En nu?

Vervolgtraject Meeschrijfavond Op woensdagavond 7 juni organiseren we een meeschrijfavond. Concreet aan de slag gaan om onze mobiliteits- speerpunten verder aan te vullen en uit te werken. Waar: onder-den-toren 7 Wanneer: Vanaf 20u Programma Wanneer de meeschrijfavond achter de rug is, zullen we al dit materiaal verwerken in ons programma. Op die manier zal het voornaamste deel van het hoofdstuk ‘mobiliteit’ samen met de Mechelaar geschreven zijn. Najaar: samenleven In het najaar zetten we nu nieuw participatief traject op, ditmaal rond ‘samenleven’. Over buurtwerking en verenigingen, de verschillende Mechelse gemeenschappen,…

1