Toezichtkader MBO CNV Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit en onderwijstijd
Advertisements

GERICHT VERBETEREN VAN DE KWALITEIT VAN HET ONDERWIJS
L&B in het MBO.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Opbrengstgericht werken
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Wie is eigenaar van de onderwijskwaliteit?
Landelijke Platformdag Gehandicapten
TOEZICHT BVE IN 2009 Conferentie Btg HTVF 15 april 2009.
HOOFDLIJNEN TOEZICHT EXAMINERING BIJEENKOMST 29 november 2007 ‘AANTOONBAAR COMPETENT’
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
Inspectietoezicht EC vanaf 2012
Workshop vernieuwd toezicht
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Introductie OHSAS
Toezicht op educatie 2 oktober 2014.
De kracht van samenwerking Passend Onderwijs in Beweging Ben Brinkman 22 mei 2014.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Van, voor én door het onderwijs.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Kwaliteitsaspecten van examinering in de BPV. 25 maart Binden en boeien BPV De beoordeling zit wel goed!?
Inhoud presentatie Trends Doelen regeerakkoord Meerwaarde Wlz
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Toezicht door de Nederlandse Zorgautoriteit Loes de Maat Goed Bestuur: een zorg? Loes de Maat, directeur Toezicht & Handhaving, NZa.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Meidoorn 10 e Montessorischool datum onderzoek 31 augustus en 1 september 2015.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
Examinering in het mbo: inspectietoezicht vanaf 2012 Gerard Bukkems 17 november 2011.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Kwaliteitsafspraken mbo
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
Verzilveren en toezicht op examinering Marita Oosterkamp Inspecteur bve-examens.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Akker datum onderzoek 31 mei 2016.
Schets van de ontwikkelingen -Examinering: een punt van aandacht! -Ontwikkelingen Examencommissies -Procesarchitectuur Examinering (PE)
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Datum: 20 september 2016 Auditoren: Pieter Goudappel Jan Witkam
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Toezicht op het onderwijs (aan jonge leerlingen)
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Nieuwe onderzoekskaders
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Voor goed bijzonder onderwijs
Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
Mini-conferentie vavo-netwerk 31 oktober 2016
Kwaliteitszorg les 3.
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Inspectie Justitie en Veiligheid
De toren van Babel Spraakverwarring in toezichtland
Van toezicht op scholen naar toezicht op besturing in het onderwijs
Borgen in het VUCA tijdperk
24 september 2019 Charlotte ten Kate Rianne van den Berg
Transcript van de presentatie:

Toezichtkader MBO 2012-2016 CNV Onderwijs Utrecht, 2014

Inhoud Ontwikkelingen in toezicht Onze missie en doelstellingen Hoofdlijnen huidige TK Fasering 2014-2016 Waarderingskader 16 Addendum: klein, belangrijk Afronding, in gesprek

Ontwikkelingen in toezicht en governance Van goed naar beter: meer nadruk op verbetercultuur op alle niveaus Besturen meer en meer in beeld Meer nadruk op transparantie, verantwoording Klassiek dilemma: beperken toezichtlast maar ook scherp op incidenten

Missie en doelstellingen 1. Het (blijven) bewaken van de basiskwaliteit MISSIE Effectief toezicht voor beter onderwijs 2. Het bevorderen van beter onderwijs 3. Meer effect door thematisch en probleemgestuurd toezicht

Bevorderen van beter onderwijs (doelstelling 2) Acties Differentiatie in oordelen Open dialoog en stimulerend toezicht Toezicht op mengvormen in toezicht Pilots In pilots nagaan welke interventies beter onderwijs stimuleren

Hoofdlijnen huidige toezicht 2012 TK 12 Ambities Mbo-opleidingen voldoen minimaal aan de basiskwaliteit (maar bij voorkeur zijn ze beter). Mbo-instellingen zijn ‘in control’. De kwaliteitsborging is op orde, invulling eigen verantwoordelijkheid voor de onderwijskwaliteit.

Opzet huidige toezicht 2012 Driejaarlijkse cyclus: Staat van de instelling Jaarlijks 1/3 van de instellingen Zelfevaluatie uitgangspunt Kwaliteitsborging cruciaal Jaarlijkse cyclus: Risicomonitoring Ernstige, nieuwe tekortkomingen Gesprek met bevoegd gezag Mogelijke onderzoek Werkwijze Inhoud Kwaliteitsgebieden (7) Onderwijsproces Examinering en diplomering Opbrengsten Kwaliteitsborging Naleving wettelijke vereisten Kwaliteit van het leraarschap Financiële continuïteit 22 aspecten en 57 indicatoren (exclusief Opbrengsten)

Huidige TK 12 mbo, waarderingskader Kwaliteitsgebieden (7) Onderwijsproces Examinering en diplomering Opbrengsten (pm) Kwaliteitsborging Naleving wettelijke vereisten Kwaliteit van het leraarschap Financiële continuïteit Met 22 aspecten en 57 indicatoren (exclusief Opbrengsten) TK 12 mbo, schema TK 16 mbo TK 12 mbo, inhoud

Toezicht mbo in transitie: context Extern Focus op vakmanschap Toezicht in transitie Toekomstbestendig MBO Intern Evaluatie TK BVE 12 KTO, inspectie Veldconsultaties

Transitie binnen de inspectiebrede context Inspectiebrede innovatie Focus Integraal toezicht per bestuur Stimuleren door gedifferentieerd toezicht Verbetercultuur bij besturen realiseren Bewaken van de basiskwaliteit Verstevigen toezicht op stelsel Methodiek Risicogericht en gedifferentieerd Goed is de norm Leerwinst & toegevoegde waarde Werkwijze Gebruik info van de instelling Context/ontwikkelingsrichting Onderzoeksniveau

Aanpak verandering toezicht: tijdpad 2014 2015 2016 1-1-2015 1-8-2016 TK 12 TK 12 met addendum TK 16

Addendum, klein maar ….(1) Normering herijken Aanscherpen kwaliteitsgebied financieel toezicht Wijziging toezicht op examenleveranciers Werkwijze OKV opbrengsten Administratieve toedeling ongediplomeerde uitstroom bij opbrengstbepaling Normering jaarresultaat en diplomaresultaat in 2015 Omgaan met het oordeel ‘slecht’ TK 12 + Onderwerpen in addendum

Addendum, klein maar ….(2) Illustratie van een aanpassing Normering: de gelaagdheid Normering van drie naar twee stappen Indicatoren en portretten zijn indicerend en richtinggevend Vereenvoudiging betreft : - Onderwijsproces - Examinering en diplomering - Kwaliteitsborging

Waarderingskader 16: doel TK IvhO Doel Eenvoud en professionele ruimte Een vereenvoudigd waarderingskader met minder lagen en meer ruimte voor het expertoordeel; Gemeenschappelijkheid Een tot op grote hoogte voor alle sectoren gemeenschappelijk waarderingskader.

Waarderingskader 16: opbouw TK 16 mbo Structuur en evaluatie Structuur 6 kwaliteitsgebieden (uit Kamerbrief Toezicht in transitie) 21 standaarden verdeeld over de kwaliteitsgebieden Gereedschap voor de inspecteur, portretten (eventueel aangevuld met handreikingen) Evaluatie Voor de pilots, na sectoruitwerking, in gesprek met klankbordgroepen Na de pilots (2015) Na raadpleging externe stakeholders Wettelijke vereisten

Waarderingskader: Vergelijking (1) TK 12 mbo TK 16 mbo Wettelijke vereisten

Waarderingskader: Vergelijking (2) TK 16 mbo Kwaliteitsgebieden (7) Onderwijsproces Examinering en diplomering Opbrengsten (pm) Kwaliteitsborging Naleving wettelijke vereisten Kwaliteit van het leraarschap Financiële continuïteit Met 22 aspecten en 57 indicatoren TK 12 mbo Wettelijke vereisten

Waarderingskader 16: Overzicht standaarden   KWALITEITSGEBIED 1: ONDERWIJSRESULTATEN STUDIESUCCES VERVOLGSUCCES KWALITEITSGEBIED 2: ONDERWIJSPROCES PROGRAMMA ZICHT OP ONTWIKKELING DIDACTISCH HANDELEN ONDERSTEUNING SAMENWERKING BEROEPSPRAKTIJKVORMING EXAMENINSTRUMENTARIUM AFNAME EN BEOORDELING DIPLOMERING KWALITEITSGEBIED 3: SCHOOLKLIMAAT EN VEILIGHEID SCHOOLKLIMAAT VEILIGHEID LEEROMGEVING KWALITEITSGEBIED 4: KWALITEITSZORG EN AMBITIE EVALUATIE EN VERBETERING KWALITEITSCULTUUR VERANTWOORDING EN DIALOOG KWALITEITSGEBIED 5: FINANCIEEL BEHEER CONTINUÏTEIT DOELMATIGHEID RECHTMATIGHEID OVERIGE WETTELIJKE VEREISTEN

Waarderingskader 16: standaard en portret Illustratie standaard en portret Zicht op ontwikkeling Standaard. De docenten volgen en analyseren de ontwikkeling van hun studenten met als doel het onderwijs voor hen vorm te geven. Portret. Studenten worden na aanmelding passend geplaatst en begeleid. De voortgangsbegeleiding is gestructureerd en zorgvuldig en is afgestemd op de behoeften van de student en de vereiste competentieontwikkeling. Docenten gaan regelmatig na in welke mate de studenten profiteren… enzovoort.

Afronding, in gesprek Van belang Meerwaarde voor diverse betrokkenen Delen en herkennen Stimuleren en verbeteren Oproep: in gesprek …