Toezichtkader MBO 2012-2016 CNV Onderwijs Utrecht, 2014
Inhoud Ontwikkelingen in toezicht Onze missie en doelstellingen Hoofdlijnen huidige TK Fasering 2014-2016 Waarderingskader 16 Addendum: klein, belangrijk Afronding, in gesprek
Ontwikkelingen in toezicht en governance Van goed naar beter: meer nadruk op verbetercultuur op alle niveaus Besturen meer en meer in beeld Meer nadruk op transparantie, verantwoording Klassiek dilemma: beperken toezichtlast maar ook scherp op incidenten
Missie en doelstellingen 1. Het (blijven) bewaken van de basiskwaliteit MISSIE Effectief toezicht voor beter onderwijs 2. Het bevorderen van beter onderwijs 3. Meer effect door thematisch en probleemgestuurd toezicht
Bevorderen van beter onderwijs (doelstelling 2) Acties Differentiatie in oordelen Open dialoog en stimulerend toezicht Toezicht op mengvormen in toezicht Pilots In pilots nagaan welke interventies beter onderwijs stimuleren
Hoofdlijnen huidige toezicht 2012 TK 12 Ambities Mbo-opleidingen voldoen minimaal aan de basiskwaliteit (maar bij voorkeur zijn ze beter). Mbo-instellingen zijn ‘in control’. De kwaliteitsborging is op orde, invulling eigen verantwoordelijkheid voor de onderwijskwaliteit.
Opzet huidige toezicht 2012 Driejaarlijkse cyclus: Staat van de instelling Jaarlijks 1/3 van de instellingen Zelfevaluatie uitgangspunt Kwaliteitsborging cruciaal Jaarlijkse cyclus: Risicomonitoring Ernstige, nieuwe tekortkomingen Gesprek met bevoegd gezag Mogelijke onderzoek Werkwijze Inhoud Kwaliteitsgebieden (7) Onderwijsproces Examinering en diplomering Opbrengsten Kwaliteitsborging Naleving wettelijke vereisten Kwaliteit van het leraarschap Financiële continuïteit 22 aspecten en 57 indicatoren (exclusief Opbrengsten)
Huidige TK 12 mbo, waarderingskader Kwaliteitsgebieden (7) Onderwijsproces Examinering en diplomering Opbrengsten (pm) Kwaliteitsborging Naleving wettelijke vereisten Kwaliteit van het leraarschap Financiële continuïteit Met 22 aspecten en 57 indicatoren (exclusief Opbrengsten) TK 12 mbo, schema TK 16 mbo TK 12 mbo, inhoud
Toezicht mbo in transitie: context Extern Focus op vakmanschap Toezicht in transitie Toekomstbestendig MBO Intern Evaluatie TK BVE 12 KTO, inspectie Veldconsultaties
Transitie binnen de inspectiebrede context Inspectiebrede innovatie Focus Integraal toezicht per bestuur Stimuleren door gedifferentieerd toezicht Verbetercultuur bij besturen realiseren Bewaken van de basiskwaliteit Verstevigen toezicht op stelsel Methodiek Risicogericht en gedifferentieerd Goed is de norm Leerwinst & toegevoegde waarde Werkwijze Gebruik info van de instelling Context/ontwikkelingsrichting Onderzoeksniveau
Aanpak verandering toezicht: tijdpad 2014 2015 2016 1-1-2015 1-8-2016 TK 12 TK 12 met addendum TK 16
Addendum, klein maar ….(1) Normering herijken Aanscherpen kwaliteitsgebied financieel toezicht Wijziging toezicht op examenleveranciers Werkwijze OKV opbrengsten Administratieve toedeling ongediplomeerde uitstroom bij opbrengstbepaling Normering jaarresultaat en diplomaresultaat in 2015 Omgaan met het oordeel ‘slecht’ TK 12 + Onderwerpen in addendum
Addendum, klein maar ….(2) Illustratie van een aanpassing Normering: de gelaagdheid Normering van drie naar twee stappen Indicatoren en portretten zijn indicerend en richtinggevend Vereenvoudiging betreft : - Onderwijsproces - Examinering en diplomering - Kwaliteitsborging
Waarderingskader 16: doel TK IvhO Doel Eenvoud en professionele ruimte Een vereenvoudigd waarderingskader met minder lagen en meer ruimte voor het expertoordeel; Gemeenschappelijkheid Een tot op grote hoogte voor alle sectoren gemeenschappelijk waarderingskader.
Waarderingskader 16: opbouw TK 16 mbo Structuur en evaluatie Structuur 6 kwaliteitsgebieden (uit Kamerbrief Toezicht in transitie) 21 standaarden verdeeld over de kwaliteitsgebieden Gereedschap voor de inspecteur, portretten (eventueel aangevuld met handreikingen) Evaluatie Voor de pilots, na sectoruitwerking, in gesprek met klankbordgroepen Na de pilots (2015) Na raadpleging externe stakeholders Wettelijke vereisten
Waarderingskader: Vergelijking (1) TK 12 mbo TK 16 mbo Wettelijke vereisten
Waarderingskader: Vergelijking (2) TK 16 mbo Kwaliteitsgebieden (7) Onderwijsproces Examinering en diplomering Opbrengsten (pm) Kwaliteitsborging Naleving wettelijke vereisten Kwaliteit van het leraarschap Financiële continuïteit Met 22 aspecten en 57 indicatoren TK 12 mbo Wettelijke vereisten
Waarderingskader 16: Overzicht standaarden KWALITEITSGEBIED 1: ONDERWIJSRESULTATEN STUDIESUCCES VERVOLGSUCCES KWALITEITSGEBIED 2: ONDERWIJSPROCES PROGRAMMA ZICHT OP ONTWIKKELING DIDACTISCH HANDELEN ONDERSTEUNING SAMENWERKING BEROEPSPRAKTIJKVORMING EXAMENINSTRUMENTARIUM AFNAME EN BEOORDELING DIPLOMERING KWALITEITSGEBIED 3: SCHOOLKLIMAAT EN VEILIGHEID SCHOOLKLIMAAT VEILIGHEID LEEROMGEVING KWALITEITSGEBIED 4: KWALITEITSZORG EN AMBITIE EVALUATIE EN VERBETERING KWALITEITSCULTUUR VERANTWOORDING EN DIALOOG KWALITEITSGEBIED 5: FINANCIEEL BEHEER CONTINUÏTEIT DOELMATIGHEID RECHTMATIGHEID OVERIGE WETTELIJKE VEREISTEN
Waarderingskader 16: standaard en portret Illustratie standaard en portret Zicht op ontwikkeling Standaard. De docenten volgen en analyseren de ontwikkeling van hun studenten met als doel het onderwijs voor hen vorm te geven. Portret. Studenten worden na aanmelding passend geplaatst en begeleid. De voortgangsbegeleiding is gestructureerd en zorgvuldig en is afgestemd op de behoeften van de student en de vereiste competentieontwikkeling. Docenten gaan regelmatig na in welke mate de studenten profiteren… enzovoort.
Afronding, in gesprek Van belang Meerwaarde voor diverse betrokkenen Delen en herkennen Stimuleren en verbeteren Oproep: in gesprek …