Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden
Waarom zijn we hier vanavond op de Klippeholm bijeen? De schooltijden werkgroep wil de ouders van de school laten: informeren meepraten meedenken over de diverse schooltijdenmodellen die er zijn
Vragen staat vrij, en....... Dat wat voor de ene ouder een voordeel is, is voor de andere ouder en/of voor school een nadeel. En andersom. Daarom gaan we de diepte in, maar dan wel samen! De vragenflap is er voor iedereen!
Modellenbureau Traditionele model 7-tot-7-model Een continurooster Het vijf-gelijke-dagenmodel Hoorns model Het bioritmemodel
Traditionele model Voor al onze groepen geldt: ‘s morgens 08.30 - 11.45 uur woensdag 08.30 – 12.00 uur ‘s middags 13.00 - 15.15 uur woensdagmiddag vrij Alleen de groepen 1 en 2 zijn vrijdagmiddag vrij
Traditionele model Voor en nadelen?
7-tot-7-model Aaneengesloten programma met afwisseling in blokken met onderwijs, opvang, sport en ontspanning Vijftig weken per jaar open Flexibele schoolvakanties= de leerlingen mogen er vakantie opnemen wanneer hun ouders dat willen
Voor en nadelen Kinderen +Fijn om soms een dag vrij te krijgen +Alles onder één dak en overzichtelijk voor de kinderen -Geen gelijke start met vriendjes / vriendinnetjes Leerkrachten +Flexibele werktijden (57% zeer tevreden) -Verschillende start en eindtijden, daardoor meerdere instructies geven. Ouders +Hoeven tussen de middag niet thuis te zijn / voor opvang te zorgen +Tijden sluiten aan bij ritme van 2-verdieners +De school is het hele jaar open, dus ouders kunnen zelf kiezen wanneer ze vakantie nemen
Een continurooster model Een continurooster is een schoolrooster waar leerlingen tussen de middag niet meer naar huis gaan, maar op school blijven. De pauze die de leerlingen krijgen is korter dan die in het traditionele schoolrooster.
Voor en nadelen Kinderen +Geen verkeer tussen de middag qua halen en brengen +Minder uit het leerritme, ze worden minder afgeleid +Tussen de middag op school +De schooldag eindigt eerder -Niet meer thuis een broodje eten -Groep1-2 lange dagen Ouders +Geen geld verplicht betalen voor TSO +Geen opvang nodig tussen de middag -Uren opvang worden langer= meer kosten School + School eerder uit -Wie doet de pauzewacht?
Het 5 gelijke dagen model Vijf identieke schooldagen, van 8 tot 14 uur of van 8.30 tot 14.30 uur, of..... Geen vrije woensdag- en vrijdagmiddag Korte lunchpauze met leerkrachten in de klas (geen aparte overblijfvoorziening) Naschoolse opvang sluit elke dag direct aan op de lessen Gaat verder dan het continurooster, dat wel de middagpauze verkort, maar vasthoudt aan begintijd en vrije woensdagmiddag
Voor en nadelen Kinderen +Overblijven voor alle kinderen daardoor geen verschil tussen kinderen +Minder wisselende gezichten +Langere middag voor ontspanning en activiteiten -Geen keuze tussen thuis eten of op school Ouders +Minder haal en brengmomenten -School is eerder uit en kan voor ouders problemen geven met huidige werktijden School +School eerder uit -Invulling pauzes leerkrachten
Bent u er nog bij???
Hoorns model Alle leerjaren maken 940 schooluren, waarbij vaak Woensdag- en vrijdagmiddag vrij zijn. ‘Traditionele’ schooltijden Reguliere vakanties
Voor en nadelen Ouders -Opvang vrijdagmiddag Kinderen +Vrijdag en woensdagmiddag vrij -Onderbouw meer uren draaien School +Vrijdag en woensdagmiddag voor overleg e.d. +Fte technisch...... -’Lastig’ invoertraject qua uren
Het bioritmemodel Het leren volgt het bioritme van de kinderen en maakt gebruik van de momenten van maximale alertheid (10 - 12 uur voor leren en presteren en 14.30 - 16.30 voor repeteren) Extra lange middagpauze met sport, cultuur e.d.verzorgd door de kinderopvang of andere organisaties Leerkrachten gebruiken de lange middagpauze voor voorbereiding, vergadering, bijscholing.
En nu u.....tijd voor de ouders In de lokalen liggen de modellen op een flap. Gaat u met elkaar in gesprek om de flappen te vullen. Met voor-en nadelen, vragen en antwoorden, tips en trics. Voor de werkgroep. Voor het vervolg. Meetbaar en weetbaar.
Hoe nu verder?