Workshop Schulden & Laaggeletterd Nieuwegein, 8 december 2016
Programma Doel van de workshop Kennismaking Stadsring51 Pilotproject Taalmeter Groepsopdracht 1 Groepsopdracht 2 Conclusies & aanbevelingen 8 december 2016
Doel van de workshop Kijkje in de keuken: dagelijkse praktijk in de schuldhulpverlening Kennismaking: wie is die laaggeletterde?! Vertaalslag: afstemming vraag en aanbod 8 december 2016
Kennismaking Stadsring51 Schuldhulp Raadsliedenwerk Geldloket Diensten Curatief (advies, betalingsregeling, schuldenregeling) Preventief (educatie, inkomensprojecten, voorkomen…) 8 december 2016
Pilotproject Taalmeter Schuldhulpverlening 8 december 2016
Diagnose Schuldhulpverlening Uitgangspunt is zelfredzaamheid Op zoek naar contra-indicaties (kwetsbaarheid van de klant) Pilot: unieke samenwerking Klant indien nodig ondersteunen, hulp inschakelen, doorverwijzen. minder uitval, meer burgers geholpen? 8 december 2016
Feiten & Cijfers Aanmeldingen: gemiddeld 1350 per jaar Schuldpaketten van €1.000,- tot >€50.000 44% achterstand woonlasten, 65% zorgverzekering Voor een kwart geen traject (landelijk ligt dit vermoedelijk hoger): uitval, niet meewerken, etc. 8 december 2016
Debbie 34 jaar 8 december 2016
Rinus, 53 jaar
Delina, 56 jaar 8 december 2016
Groepsopdracht 1 Met welke organisaties had, heeft of krijgt hij/zij te maken? Wat is er verder allemaal aan de hand? (overdrijven mag!) Bedenk samen hoe het kan dat hier sprake is van laaggeletterdheid? (kort scenario) PLENAIRE TERUGKOPPELING 8 december 2016
Overlevingsmodus Korte termijn denken IQ daalt letterlijk (tijdelijk) Je reflectieve systeem functioneert minder Dreiging van verlies basisbehoeften Dreiging van deurwaarders Dreiging van sociaal isolement Etc. 8 december 2016
Financieel zelfredzaam Schuldhulptrajecten: Admin. Ordenen Budgetplan maken Brieven lezen, post openen Geen nieuwe schulden Termen als VTLB, afloscapaciteit, BVV Beslagleggingsregels Beschikking, budgetbeheer Etc. 8 december 2016
Groepsopdracht 2 CASUS: Welk aanbod heeft wie in huis? Inventarisatie van het aanbod. Voor wie is wat geschikt? Weet deze doelgroep van dit bestaan? Hoe zorg je ervoor dat je deze doelgroep gaat bereiken? Wat is daarvoor nodig? Hoe zorg je ervoor dat vraag en aanbod nauw op elkaar worden afgestemd. PLENAIRE TERUGKOPPELING 8 december 2016
Conclusies & aanbevelingen 3 highlights 8 december 2016
Bedankt voor jullie deelname! VRAGEN? 8 december 2016