Leerlingenprognose en Ruimtebehoefte
Programma Inleiding Werkwijze Pronexus Basisonderwijs Voortgezet onderwijs Ruimtebehoefte Afsluiting Rondvraag
Inleiding Prognoses zijn een basis voor besluitvorming Prognoses zijn hard Prognoses komen nooit uit Prognoses geven een richting voor de toekomst
Werkwijze Pronexus Basisonderwijs Gebiedsindeling Locatie Scholen Herkomst Leerlingen Voedingsgebied Scholen
Werkwijze Pronexus Basisonderwijs Basis voor de prognoses is de gebiedsindeling van een gemeente De herkomst van leerlingen bepaalt per school het voedingsgebied De herkomst wordt gekoppeld aan de bevolking, doelgroep basisonderwijs, dit levert belangstelling op Op belangstelling worden aannames gemaakt voor de toekomst
Werkwijze Pronexus Basisonderwijs Doelgroep A 500 kinderen Doelgroep B 300 kinderen Kinderen op school uit A 150 Kinderen op school uit B 150 Belangstelling uit A 150/500 30% Belangstelling uit B 150/300 50%
Werkwijze Pronexus Basisonderwijs Toekomst doelgroep A 400 kinderen Toekomst doelgroep B 500 kinderen Leerlingen op school Aanname gebied A 30% 120 Aanname gebied B 50% 250 370
Werkwijze Pronexus Basisonderwijs Hoe kunnen we belangstelling beïnvloeden? Op basis van korte termijn ontwikkeling Op basis van verschil instroom totale belangstelling Op basis van aanvullende informatie van scholen
Werkwijze Pronexus Basisonderwijs Korte termijn ontwikkeling Opbouw van de school naar leeftijd Vergelijken van opeenvolgende jaren Bepalen doorstroomfactor Bepalen instroom Resultaat prognose voor komende vijf jaar
Werkwijze Pronexus Voorbeeld Opbouw School
Werkwijze Pronexus Voorbeeld Doorstroom
Werkwijze Pronexus Voorbeeld Resultaat
Werkwijze Pronexus Verschil Instroom Totaal Doelgroep A 500 kinderen Instroom A 100 kinderen Leerlingen uit A 150 BL% 30% Instroom uit A 50 BL% 50% Meer instroom uit A, indicatie dat de totale belangstelling uit A kan stijgen
Basisonderwijs Aandachtspunten Na T+5 wordt de bevolking leidend Scholen met een groot voedingsgebied zijn moeilijk te beïnvloeden Korte Termijn geeft richting aan, geen absoluut getal Binnen één gebied kan de deelname niet boven de 100% komen Dit is een restrictie voor een aanname
Werkwijze Pronexus Voortgezet Onderwijs Verschillen ten opzichte van Basisonderwijs Voedingsgebieden zijn niet wijken maar stadsdelen of gemeenten Schaal is over algemeen groter Aanbod onderwijstype van groter belang Deel doelgroep al doorgestroomd naar ander onderwijs MBO, HBO, WO
Werkwijze Pronexus Voortgezet Onderwijs Hoe kunnen we de prognoses beïnvloeden Korte termijn prognoses Check verblijfsduur instroom (Cogvo) Informatie van instellingen
Werkwijze Pronexus Voortgezet Onderwijs Korte termijn prognose Gebaseerd op leerjaar voor totale instelling Op onderwijs type vaak niet mogelijk agv registratie Instroom bepalen op basis van historie Doorstroom doorrekenen Resultaat, richting voor eerste 5 jaar
Werkwijze Pronexus Voortgezet Onderwijs Check Verblijfsduur Instroom Kijk in historie naar gemiddelde instroom. Deel het totaal aantal leerlingen door de gemiddelde instroom Resultaat de verblijfsduur Verblijfsduur maal toekomstige instroom is indicatie leerlingontwikkeling
Leerlingenprognose naar Ruimtebehoefte De laatste stap is om de prognoses om te zetten naar de ruimtebehoefte Dit gebeurt op basis van de gemeentelijk verordening Deze hoeft niet overal gelijk te zijn
Afsluiting Prognoses zijn een basis voor besluitvorming Ja, mits ze door beide partijen (besturen en gemeente) goed gebruikt worden Prognoses zijn hard Nee, prognoses zijn dynamisch en moeten daarom ook met enige regelmaat worden herhaald
Afsluiting Prognoses komen nooit uit Wat is uitkomen? Prognoses voorspellen geen uitschieters en beleid. Met prognoses proberen we objectief een richting te schetsen van waar we naar toe gaan. Prognoses geven een richting voor de toekomst Ja met behulp van de prognoses proberen we de toekomstige bevolkingsontwikkeling te vatten in de toekomstige leerlingenstromen.
Bram van der Klauw bvdklauw@pronexus.nl