Leerlingenprognose en Ruimtebehoefte

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Universiteit van Amsterdam
Advertisements

Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Groei van hof ter weide Informatie geven Vragen beantwoorden
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
informatiemodel BBO trajecten, schoolwisselingen, leeftijden,
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Scenariomodel basisonderwijs
Nalatenschappenwerving
Regionale probleemanalyse VSV
Krimpen met perspectief
Edukans 4 april 2017.
Informatie-avond doorstroming klas 1 MH naar klas 2 Mavo of 2 Havo
Voorlichting Voortgezet Onderwijs
Workshop LEA conferentie Oberon, 5 november 2008 Van overleg naar afspraken naar resultaten.
Symbiose?? (v)So po vo mbo vavo.
Invoering Associate degree Hans Daale Leido. Aan bod komen… ► Nog even: Wat is de Associate degree… ► Verdere uitrol ► Discussiepunten die nu spelen ►
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Dorpen in verandering Basisonderwijs en kinderopvang 8 oktober 2012 Marleen Vermeer.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
1 informatiemodel BBO deelname en herkomst. 2 informatiemodel BBO BBO bronnen alle tellingen op vestigingsniveau aantal inschrijvingen op teldatum vanaf.
Taaltuin Twente “Leren met meer effect”. 1 april 2009.
Scenariomodel basisonderwijs
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
Informatie Havo-kansklas Eerstvolgende presentatie: 12:30.
De arbeidsmarkt voor MBO techniek in Haaglanden Peter Louter Den Haag, 23 januari
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Het Voortgezet Onderwijs
Informatieavond Het Kompas Woensdag 15 april 2015.
De directeur en het nieuwe inschrijvingsdecreet. Start van de inschrijvingen Indien een school niet hoeft te weigeren omwille van capaciteit kunnen: 
Een prachtige kans voor uw kinderen
Het Voortgezet Onderwijs
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Ouderavond toekomst basisscholen Sluis/Schoondijke Welkom.
Eval LOP 2004 Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 1 Omgevingsanalyse LOP SO Vlaamse Ardennen.
Huisvesting Maaswijk. Inleiding Huisvestingsbeleid gemeente – hoe werkt het? Blik op Spijkenisse …en m.n. op de Maaswijk Beleid van de VCPO.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Geld voor school en studie Dienst Uitvoering Onderwijs
Geld voor school en studie Dienst Uitvoering Onderwijs Telefoon: – uur Servicekantoor Eindhoven Clausplein XP Eindhoven Internet:
Bevolkings- & Leerlingenprognose Gemeente Alphen aan den Rijn Donderdag 26 februari 2009.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
‘Van Kinderuniversiteit naar het Hoger Onderwijs’ Pravini Baboeram 14 december 2012.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
1 Voortijdig Schoolverlaten Een regionale verantwoordelijkheid Bestuurlijk Overleg Jeugd, Onderwijs en Zorg 15 juni 2012.
Monitor “BO-JOZ op koers” Michiel van der Grinten Eelco van Aarsen.
CAOP Utrecht 8 november  32 besturen VO-scholen, ROC’s en lerarenopleidingen in provincie Utrecht  Diverse projecten m.b.t. personeelsbeleid en.
Voorlichting Voortgezet Onderwijs Informatieavond voortgezet onderwijs Voorstellen Voorstellen Het voortgezet onderwijs Het voortgezet onderwijs.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Monitoring OPO-PCBO Tytsjerksteradiel Schooljaar
Bevolkings- en Leerlingenprognose Valkenburg aan de Geul.
Dashboard Passend Onderwijs Dashboard passend onderwijs.
toekomst basisonderwijs Vriescheloo
Nieuwe wetgeving sinds 1 januari 2015
Landelijke Netwerkdag Workshop Onderwijsresultatenmodel
Wijkscan Bevelanden, Schouwen- Duiveland, Walcheren
Dienst Kinderopvang Stad Gent
Naar het Voortgezet Onderwijs in Enschede
Preventieproject De Overstap 2017
Workshop basisonderwijs
“Leren met meer effect”. 1 april 2009
WoON 2012 Differentiatie woningaanbod in aandacht wijken
Medezeggenschap? Ook voor u!
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
Koersdag lucas onderwijs
Transcript van de presentatie:

Leerlingenprognose en Ruimtebehoefte

Programma Inleiding Werkwijze Pronexus Basisonderwijs Voortgezet onderwijs Ruimtebehoefte Afsluiting Rondvraag

Inleiding Prognoses zijn een basis voor besluitvorming Prognoses zijn hard Prognoses komen nooit uit Prognoses geven een richting voor de toekomst

Werkwijze Pronexus Basisonderwijs Gebiedsindeling Locatie Scholen Herkomst Leerlingen Voedingsgebied Scholen

Werkwijze Pronexus Basisonderwijs Basis voor de prognoses is de gebiedsindeling van een gemeente De herkomst van leerlingen bepaalt per school het voedingsgebied De herkomst wordt gekoppeld aan de bevolking, doelgroep basisonderwijs, dit levert belangstelling op Op belangstelling worden aannames gemaakt voor de toekomst

Werkwijze Pronexus Basisonderwijs Doelgroep A 500 kinderen Doelgroep B 300 kinderen Kinderen op school uit A 150 Kinderen op school uit B 150 Belangstelling uit A 150/500 30% Belangstelling uit B 150/300 50%

Werkwijze Pronexus Basisonderwijs Toekomst doelgroep A 400 kinderen Toekomst doelgroep B 500 kinderen Leerlingen op school Aanname gebied A 30% 120 Aanname gebied B 50% 250 370

Werkwijze Pronexus Basisonderwijs Hoe kunnen we belangstelling beïnvloeden? Op basis van korte termijn ontwikkeling Op basis van verschil instroom totale belangstelling Op basis van aanvullende informatie van scholen

Werkwijze Pronexus Basisonderwijs Korte termijn ontwikkeling Opbouw van de school naar leeftijd Vergelijken van opeenvolgende jaren Bepalen doorstroomfactor Bepalen instroom Resultaat prognose voor komende vijf jaar

Werkwijze Pronexus Voorbeeld Opbouw School

Werkwijze Pronexus Voorbeeld Doorstroom

Werkwijze Pronexus Voorbeeld Resultaat

Werkwijze Pronexus Verschil Instroom Totaal Doelgroep A 500 kinderen Instroom A 100 kinderen Leerlingen uit A 150 BL% 30% Instroom uit A 50 BL% 50% Meer instroom uit A, indicatie dat de totale belangstelling uit A kan stijgen

Basisonderwijs Aandachtspunten Na T+5 wordt de bevolking leidend Scholen met een groot voedingsgebied zijn moeilijk te beïnvloeden Korte Termijn geeft richting aan, geen absoluut getal Binnen één gebied kan de deelname niet boven de 100% komen Dit is een restrictie voor een aanname

Werkwijze Pronexus Voortgezet Onderwijs Verschillen ten opzichte van Basisonderwijs Voedingsgebieden zijn niet wijken maar stadsdelen of gemeenten Schaal is over algemeen groter Aanbod onderwijstype van groter belang Deel doelgroep al doorgestroomd naar ander onderwijs MBO, HBO, WO

Werkwijze Pronexus Voortgezet Onderwijs Hoe kunnen we de prognoses beïnvloeden Korte termijn prognoses Check verblijfsduur instroom (Cogvo) Informatie van instellingen

Werkwijze Pronexus Voortgezet Onderwijs Korte termijn prognose Gebaseerd op leerjaar voor totale instelling Op onderwijs type vaak niet mogelijk agv registratie Instroom bepalen op basis van historie Doorstroom doorrekenen Resultaat, richting voor eerste 5 jaar

Werkwijze Pronexus Voortgezet Onderwijs Check Verblijfsduur Instroom Kijk in historie naar gemiddelde instroom. Deel het totaal aantal leerlingen door de gemiddelde instroom Resultaat de verblijfsduur Verblijfsduur maal toekomstige instroom is indicatie leerlingontwikkeling

Leerlingenprognose naar Ruimtebehoefte De laatste stap is om de prognoses om te zetten naar de ruimtebehoefte Dit gebeurt op basis van de gemeentelijk verordening Deze hoeft niet overal gelijk te zijn

Afsluiting Prognoses zijn een basis voor besluitvorming Ja, mits ze door beide partijen (besturen en gemeente) goed gebruikt worden Prognoses zijn hard Nee, prognoses zijn dynamisch en moeten daarom ook met enige regelmaat worden herhaald

Afsluiting Prognoses komen nooit uit Wat is uitkomen? Prognoses voorspellen geen uitschieters en beleid. Met prognoses proberen we objectief een richting te schetsen van waar we naar toe gaan. Prognoses geven een richting voor de toekomst Ja met behulp van de prognoses proberen we de toekomstige bevolkingsontwikkeling te vatten in de toekomstige leerlingenstromen.

Bram van der Klauw bvdklauw@pronexus.nl