Commissies van Huurders van WonenBreburg in Tilburg Over het jaar 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In een goede VvE doen de huurders mee!
Advertisements

Hoe werkt een (gemengde) VvE?
Commissie Wijkgericht werken
Huurder en de VvE Door één deur!
Bewonersparticipatie en VVE Mark Bal 21 september 2011 Alliantie.
20 decembe r 2011 Energiebesparing particuliere verhuurders.
Belangenbehartiging door ouderenbonden in Oost Veluwe
Een veilige en fijne buurt maak je samen
Website voor bewonerscommissies
Is uw gemeente Ouderenproof? Samen werken aan een optimale toekomst voor ouderen.
MKBA inkoop VvE Woonbron Oud Mathenesse Rotterdam
Stadgenoot verhuurder en eigenaar
Portaal, participatie en Bewonersgroepen Frauke van Iperen 23 februari 2012.
Schema overleg en advies Vidomes Algemeen Aedes
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Gebiedscommissies Rotterdam Vanaf 19 maart 2014 geen deelgemeenten meer, maar…
Participatie en Portaal
Participatie en een Klantenraad
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Klantwaardering in beeld met KWH
8 september 2014 Veiligheid Dorplein Eerst wat algemene informatie.
Wijkplatform Hoogenhof Oprichtingsvergadering Wijkplatform Hoogenhof Dinsdag 13 november 2007.
De (T)OR en de bestuurder
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Welkom Regio overleg 5 november 2009 VAC Haarlem VAC Bloemendaal VAC Heemstede VAC Haarlemmermeer.
Besluit portiekflats Grote Waal Noord.
Bestek 2014/HFB/00/31576 : technisch beheer, onderhoud en totale waarborg van de technische installaties van en prestaties op afroep voor Dossin, Goswin.
2013/AFM/OA/22655 Masterplan uitbreiding KMSKA - fase 2 Opening d.d. 06/12/2013 Informatievergadering 04/10/2013.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Benchmark MPZ werkgroep monitoren Over gegevens 2011.
Social work Week 2.
Onveilig ……… Met name in:  Oostsingel, Westdampark  Achterstraat, Wagenstraat  Pinautomaten, Stegen Hangjongeren Slechte verlichting.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
Resultaten “Waar staat je gemeente.nl” Najaar 2011.
Sociaal Plan fase I voor bewoners Siriusstraat 278 t/m 456.
Dorpsraad Acht Van harte welkom in het Dorpshuis Acht!
LTC VLEUTEN DE MEERN Ledentevredenheidsonderzoek 2014.
Resultaten enquête Agenda Inleiding door de voorzitter (1/6 enquêtes retour) Bespreken van de enquête Volgorde van belang bepalen door u?
Gemeenteplan 2025 Frank van Kooten Aron Vroomen Marouane Ahidar Chenghuan Zheng.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
De werkwijze van de op hoofdlijnen. Regulier overleg met Woonpartners op directie niveau. Overleg met gemeenten en overige partijen in het werkgebied.
Wijkaanpak in Gouda ‘Gebiedsgericht samenwerken aan leefbaarheid en bewonersparticipatie’ 1994 start wijkaanpak 2007 vernieuwde inhoudelijke werkwijze.
Prisma Brabant Provinciale steunfunctie-instelling op het terrein van welzijn en educatie. De provincie Noord-Brabant is de grootste opdrachtgever. Bijdrage.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Workshop 5 Leefbaarheid - Onderhoud 14 juni 2016.
DORPSONTWIKKELINGSPLANNEN projectwethouders Carine Blom en Jan Brenninkmeijer.
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Jaarvergadering Stichting Huurdersorganisatie WBVAP
De nieuwe woningwet. Wat betekent dat voor u?
Hbo-tbv wonen Algemene vergadering 2016.
Werkzaamheden aan Geepstraat Steurweg, Makreel-straat, Spieringstraat
Stichting Eindhovense Kwaliteitstaxi
Verslag bestuur over maart 2017.
Bouwen aan de toekomst II
Tijdelijke woningen gemeente Leiden
Van Wijk- naar Dorpsraad “Echt werk maken van burgerparticipatie”
Statuten / oprichtingsactie d.d
Commissie voor vrijwilligerswerk
Lichen Planus Vereniging Nederland,
MKBA Buurtbeheerbedrijven
Duurzaam Wonen Woensdag 15 oktober 2018, HBO Thema avond
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Overlegvergadering Woonbelang-BOC
Huurders betrekken bij het beleid van Vecht en Omstreken
Toelichting stand van zaken Harnehal
Uitkomst Quickscan Kampen
Andries Reinhart 3 maart 2019
Transcript van de presentatie:

Commissies van Huurders van WonenBreburg in Tilburg Over het jaar 2014 8-11-2017 Uitslag Enquête nr. 16 Commissies van Huurders van WonenBreburg in Tilburg Over het jaar 2014

Enquête nr. 16 over 2014 Uitslagen bespreken 8-11-2017 Enquête nr. 16 over 2014 Uitslagen bespreken Ingediende formulieren worden besproken tussen CvH en Woonconsulent Basis van deze enquête zijn de formele afspraken en bevoegdheden die zijn overeengekomen in Reglement Huurdersparticipatie Uitslagen enquête geven HBO goed beeld of belangenbehartiging adequaat is Uitslagen rubrieken met conclusies die verbeterpunten opleveren voor een nog beter resultaat Van de 35 commissies hebben 33 commissies meegewerkt aan de enquête In complexen waar geen commissie actief is, behartigt bestuur HBO WONEN de belangen van de huurders. Dit kan in nauwe samenwerking met een Klankbordgroep (deze heeft geen officiële status; Commissie van huurders heeft wel officiële status conform Wet en afgesloten samenwerkingsovereenkomst) Klankbordgroep kan bijdrage leveren aan planvormingstraject. Bij Klankbordgroep dient 70% van de bewoners zich uit te spreken of in te stemmen met voorgestelde maatregelen en kosten huurder (wettelijk vereiste)

Algemene gegevens HBO – 46 CvH deelname 43 Commissies: 8-11-2017 HBO – 46 CvH deelname 43 Aantal woningen per complex van 9 tot 274 (in enquête iedere commissie gelijk gewogen) Bestuurssamenstelling 91% voorzitter, 86% secretaris,88 % penningmeester 43 CvH totaal 78 AB leden gemiddeld 1,8 Totaal aantal bestuursleden 193 Gemiddeld 3,8 bestuurslid per CvH Commissies: 4 geen voorzitter, 6 geen secretaris, 5 geen penningmeester, 15 functies vacant in Dagelijks Besturen Belangenbehartiging 100 vrijwilligers actief Aanvulling is en blijft gewenst!

Overleg met WonenBreburg 8-11-2017 Overleg met WonenBreburg Gemiddeld 3,8 keer per jaar overleg (afspraak min. 1x p/j) Voldoen ruim aan afspraak In de afgelopen periode is het aantal commissies afgenomen (van 46 naar 35 in 2015) HBO gaat op zoek naar oorzaken. Bestuurskader is zeer trouw; aanvulling met bestuursleden is gewenst. Geen probleem bij vaker overleg WonenBreburg en commissies. Herstel in de frequentie aantal kerenoverleg tussen WonenBreburg en commissies Breed scala onderwerpen besproken in overleggen Naast woonconsulent en huismeester ook overleg met andere medewerkers WonenBreburg Agenda opstellen, voorzittersrol, uitnodigingen voor 2/3 door CvH Verslagen voor 4/5 door CvH vastgesteld op volgende bijeenkomst Agenda en relevante stukken tijdig in bezit 2/3 is voorzien van handtekeningen voorzitter of secretaris en medewerker WonenBreburg Aanbeveling om verslagen wel te ondertekenen.

Planmatig onderhoud Planmatig onderhoud bij 16 CvH’s - Ja 36% 8-11-2017 Planmatig onderhoud Planmatig onderhoud bij 16 CvH’s - Ja 36% Presentatie planmatig onderhoud Ja = 62% ,nee = 38% Advies gevraagd Ja=62%, nee= 38% Bewoning huurders en kopers bij 6 CvH’s Ja= 38%, nee bij =62% Overleg CvH afstemming VvE onderhoudsprogramma Ja = 0%; Nee = 100% Planmatig onderhoud dient afgestemd en besproken te worden met CvH. Bij 2/5/ gebeurt dat niet = verbeterpunt Aandachtspunt “gemengde complexen” afstemming onderhoudsprogramma CvH en VvE

Grootonderhoud Grootonderhoud ( 6 CvH’s) Ja = 14%, Nee = 86 8-11-2017 Grootonderhoud Grootonderhoud ( 6 CvH’s) Ja = 14%, Nee = 86 Betrokken CvH door WB Ja = 33%, Nee = 67%; Betrokken (2 CvH’s) bij Grootonderhoud Presentatie planvorming 100% Overeenstemming geriefsverbeteringen 0% Energetische maatregelen 50% Gevolgen voor huur 0% Info tijdsplanning 50% Op de hoogte gehouden tijdens uitvoering 100% Betrokkenheid CvH gewenst en noodzakelijk 2 wel betrokken en 4 niet 2 betrokken CvH geen overeenstemming gevolgen huur en energiebesparing Bij geriefsverbetering 70% vereist Verbeterpunt: Betrekken huurders in gemengde complexen Goed overleg, duidelijke afspraken en het niet wekken van verwachtingen.

Servicekosten Servicekosten bij 32 CvH’s 8-11-2017 Servicekosten Servicekosten bij 32 CvH’s Overeenstemming WB en CvH Ja = 50%, nee =50% Advies gevraagd aan CvH Ja = 50%, nee = 50% Tevredenheid servicekostenpakket Ja= 81%, Nee= 19% Conclusies 16 van de 32 CvH’s niet bespreekbaar gemaakt (wettelijke regels) Verbeterpunt: Opnemen in jaarlijkse cyclus Bij wijzigingen dient overeenstemming bereikt te worden meer aandacht bij het onderdeel afrekening warmtelevering en kosten.

8-11-2017

8-11-2017

Waardering huismeesters 8-11-2017 Grote waardering. Bekendheid huismeester is dekkend 86% op de hoogte van takenpakket, 83% vindt dat niets ontbreekt of overbodig is (97%). Bereikbaarheid (8,3) kan in weekend beter Toezicht netheid en schoonheid in en rondom complex: 7,3 Dienstverlening doorverwijzen en kleine reparaties: 7,6 1/3 van de CvH vindt dat huismeester te beperkt aanwezig is en wil meer aanwezigheid Opgegeven reden: te groot werkgebied (veel complexen) Aandachtspunt: op welke wijze tegemoet kan worden gekomen aan wens (vooral hoogbouwcomplexen) om aanwezigheid huismeester te vergroten Suggestie: Maak afspraken over duidelijke aanwezigheid

Waardering consulenten 8-11-2017 Waardering consulenten Bekendheid consulent optimaal Takenpakket heeft breed draagvlak Voor verbetering vatbaar: Sneller terugbellen Nakomen toezeggingen Betrokkenheid en meer persoonlijk overleg Informatieverstrekking Accurater worden Bereikbaarheid Meer begrip tonen Geen toezeggingen doen die niet worden nagekomen Openheid van zaken geven Onderhoudsplan bespreken Meer aandacht CvH bij VvE Voorstellen toekomstig onderhoud door CvH Jaarlijks overleg servicekosten Aandacht energiebesparing

Waardering woningen van het complex 8-11-2017 Waardering woningen van het complex grootte van de woningen = 7,8 aanwezigheid van warmte-isolatie = 5,9 geluidsisolatie m.b.t. geluid van de buren = 7,1 aanwezigheid van inbraakwerende voorzieningen (PKVW) = 7,1 de kwaliteit van het schoonmaakwerk = 6,9 de onderhoudstoestand van de buitenkant = 6,9 het functioneren van de centrale verwarming = 6,0 de huurprijs in relatie tot de kwaliteit = 6,7 Forse toename zorg over betaalbaarheid huren en woonlasten

Waardering dienstverlening WonenBreburg 8-11-2017 Waardering dienstverlening WonenBreburg de snelheid waarmee WonenBreburg reparatieverzoeken afhandelt = 7,8 de kwaliteit van het werk van de uitgevoerde reparatie = 7,7 de controle door WonenBreburg op de uitgevoerde reparatie = 6,6 bereikbaarheid van WonenBreburg overdag = 7,6 bereikbaarheid van WonenBreburg buiten kantooruren = 6,2 de klantvriendelijkheid van medewerkers in het algemeen = 7,7 de voorlichting door WonenBreburg in het algemeen = 7,4 de website van WonenBreburg = 7,4 aandacht voor huurderorganisaties in de uitgave Venster = 7,4 omgang met zelf aangebrachte voorzieningen = 7 WonenBreburg als het zijn van verhuurder in het algemeen = 7,4

Waardering woonomgeving 8-11-2017 Waardering woonomgeving hoeveelheid groen = 7,4 onderhoud van het groen = 6,6 de aanwezigheid van speelvoorzieningen = 6,7 de netheid rondom uw complex (rommel op straat e.d.) = 5,5 de verlichting van de woonomgeving = 7 de sociale veiligheid (’s avonds en ’s nachts) = 6,2 de aanwezigheid van parkeervoorzieningen = 6,2 de verkeersveiligheid = 6 het onderlinge contact / de saamhorigheid = 6,6 de hoeveelheid voorzieningen in uw buurt of wijk = 7 de activiteiten van de wijk- of dorpsraad in uw wijk = 6,5

Waardering HBO In moeilijke tijden 200 vrijwilligers actief. Chapeau! 8-11-2017 Waardering HBO In moeilijke tijden 200 vrijwilligers actief. Chapeau! In Participatie- overeenkomst minimaal 1 x overleg per jaar. Gemiddeld 3,8 keer -> Ruim voldaan aan afspraak Bekendheid HBO = 7,4 Algemeen functioneren HBO = 7,4 Wijze van communiceren en terugkoppelen = 6,9 Duidelijkheid over taken HBO = 6,7 Informatieverstrekking = 7,1 Openstaan voor wensen commissies = 6,9 Bereikbaarheid contactpersonen HBO = 7,3 Website HBO = 6,9

Conclusies en verbeterpunten 8-11-2017 Conclusies en verbeterpunten Betrokkenheid van en overeenstemming met de CvH bij grootonderhoud is noodzakelijk en gewenst om meerdere redenen (geriefsverbetering, gevolgen huur, energiebesparing). Slechts 2 van de 6 betrokken Kleine behoefte aan meer zorgwoningen Servicekosten: Consulent schiet tekort door bij 50% van de CvH niet bespreekbaar te maken– meer betrekken CvH Leefbaarheid (schoon, heel en veilig) is belangrijk aandachtspunt. Deels verantwoordelijkheid WonenBreburg, deels van andere partijen. Dekkend netwerk huismeesters. Waardering voor huismeesters is groot. Aandachtspunt: hun aanwezigheid vergroten! Bekendheid woonconsulent optimaal en takenpakket heeft breed draagvlak, wel enkele verbeterpunten.

Gemiddelde eindscore = 7,2 8-11-2017 Eindscore Huismeester 7,7 Woonconsulenten 7,6 WonenBreburg 6,9 HBO 7,6 Woningen 7,0 Dienstverlening WB ? Woonomgeving 7,5 Gemiddelde eindscore = 7,2