GOVERNANCE AS THE GOVERNING OF THE COMMONS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

Stadsburgerschap en participatie in het lokaal sociaal beleid
3D: In de diepte daagt het glocale
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
1 Prof. dr. B. Denters Hoogleraar Bestuurskunde (UT) Wetenschappelijk directeur KennisInstituut Stedelijke Samenleving (KISS) In de kramp vanwege de krimp?
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Cocreatie in de opsporing
HOOFDSTUK 15: DE ACTIVITEITEN VAN DE VIERDE PIJLER DE VIERDE PIJLER VAN DE VLAAMSE ONTWIKKELINGSSAMENWERKING:
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Vormen van bestuurlijke lichtheid CoP Conferentie d.d. 7-8 december 2006 Carol van Eert secretaris-directeur.
Hoe is stabiel maatschappelijk leven mogelijk?
Het Politiek Systeem 2 Beleid Politieke Cultuur
Regiobijeenkomsten ter voorbereiding op transities sociaal domein
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
Het cultiveren van zelforganisatie Justus Uitermark Erasmus Universiteit Rotterdam Lezing VNG Utrecht, Breukelen, 8 november 2012.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
De vierde pijler van de ontwikkelingssamenwerking Daphné Holvoet 1BASWc Academiejaar
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Prof. Dr. T. Vander Beken.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Initiatiefnemers: Philip Idenburg (BeBright)
BLIK OP DE SAMENLEVING.
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Zorgcoöperaties in Brabant
Governance / Baten uitdagingen: het verschil maken in de praktijk Reflectie op hoe uw project het verschil kan maken in de praktijk; een hulpmiddel vanuit.
Burgerinitiatieven: Alle helpers weg?
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
De Toekomst van adviesraden Bert Holman Voorzitter Koepel Wmo-raden Heereveen 29 oktober 2015.
Jos van der Lans De Melkfabriek Bunne, 24 maart Burgers aan zet! Dorpskracht in Drenthe.
Agrarisch natuur- en landschapsbeheer: de wisselwerking tussen wetenschap en praktijk Prof.dr. Hens Runhaar, buitengewoon hoogleraar Beheer van biodiversiteit.
Zelforganisatie: einde van instituties? 10 november 2010 Inleiding Ton van Overbeek Voorzitter Raad van Bestuur Careyn Zuwe Aveant.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Twisten over publieke en quasi- publieke ruimte Thuislozen in Belgische stations Pieter Cools Ympkje Albeda.
Vloeibare steden Vitaal netwerk. Het netwerk 1 G32 bestaat bij gratie van rijk en van problemen van de steden in de jaren 90, dus: Beperking in omvang.
Veranderstrategie en inkoop Utrecht 2015 Toke Tom.
De burger aan zet Ben van Essen Strateeg provincie Limburg, Voorzitter Vereniging Kleine Kernen Limburg, Welzijnsstg. Synthese, Gezondheidscentrum America.
Burgerplanvorming. Participatiesamenleving volgens de overheid 1. Terugtredende verzorgingsstaat (budgettair en stuurbaarheid)  nieuwe taakverdeling.
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Het belang van samenwerken en verbinden van senioren
Besturen met Burgerkracht
Burger in vier rollen Burgers als kiezers Burgers als rechtsonderhorige Burgers als klant Burgers als producent van politiek hier situeert zich, onder.
Werken in de Tussenruimte
Positie van de gemeenteraad in 2017
Kantelperiode in onderwijs en zorg?
Piet Van Schuylenbergh
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Raadsleden in soorten Ombudsman Partijpoliticus Bestuurder Coach
A+O project Co-creatie in de praktijk
de tijd van burgers en stoommachines
Cliëntenraad Sociaal Domein
Conclusies evaluatie Regieraden
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Plaats, datum bijeenkomst
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Politieke veranderingen in het bindingsvraagstuk
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
De Politieke Rol van het Vlaams Middenveld
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Transcript van de presentatie:

GOVERNANCE AS THE GOVERNING OF THE COMMONS ‘GOVERNANCE’ – ARRANGEMENTEN OP DE BRUG TUSSEN OVERHEID, BURGER EN MARKT Filip De Rynck Hoogleraar Bestuurskunde UGent

MICHEL BAUWENS (2015) “ miljoenen mensen zijn hun leven aan het veranderen. Ze accepteren steeds minder het dominante neoliberale economische denken ... Mensen zetten zich in voor hun wijk en voor natuurbehoud, organiseren repair cafés, zetten coworking spaces en FabLabs op, delen hun wagens en materiaal, en produceren alternatieve energie, geïnspireerd door de succesvolle burgercoöperatieven in Duitsland waar 96 procent van de hernieuwbare energie wordt geproduceerd buiten de energiemaatschappijen om “ (De Standaard, december 2015)

coöperatieven Van der Steen, 2013: 7

GOVERNANCE – ARRANGEMENT Functioneren van burgerinitiatieven als sociale innovatie – praktijken Als vormen van zelfsturing In relatie tot het ‘systeem overheid’ in al zijn complexiteit (politici, ambtenaren, bestuursniveaus, agentschappen, regulering van markten, regelgeving, financiering, interpersoonlijke en politieke relaties,...) In relatie tot de ‘markt’ (vormen van sociaal ondernemerschap; heroveren van de markten?) Zelfsturing, Markt en Overheid: bestaande en nieuwe (?) instituties Dat geheel is voor ons een ‘governance - arrangement’

overheid in zesvoud Overheid als facilitator Overheid als marktmeester en regulator Overheid als organisator met eigen belangen Overheid als beschermer van belangen en groepen Overheid als verdediger van bepaalde belangen Overheid als bureaucratie (routines, scheiding tussen diensten, gestolde routines en beleidstheorieën)

Interactie centraal “ het gaat er niet om de markt te verbieden of de staat af te schaffen om alleen via de commons te besturen. Het gaat erom te begrijpen hoe die drie pijlers (privaat, publiek en gemeenschappelijk) met elkaar kunnen interageren, elkaar kunnen aanvullen en naast elkaar kunnen bestaan “ Bestuur door polycentrisch systeem (Ostrom en Ostrom, 2005) (Ostrom, Tiebout en Warren, 1961) “ de beweging zal waarschijnlijk voortkomen uit een combinatie van praktijken uit de drie polen: commons, markt en staat. De tussenkomst van de staat zou beslissend kunnen zijn voor de commons of het mogelijk wordt om met al hun potentieel bij te dragen aan de menselijke ontwikkeling binnen de grenzen van de planeet te bereiken “ (Dedeurwaerdere en Cassiers, 2012)

TERUGTREDENDE OVERHEID? ‘de’ overheid bevindt zich op verschillende ‘fronten’ in verschillende stadia van terugtreden of optreden, stabiliseren of hervormen (Schillemans, 2014: 26) “ velen vrezen dat zelforganisatie van betrokken burgers wordt vertroebeld door het ‘dumpen’ van overheidstaken op de samenleving. Maatschappelijke initiatieven worden verondersteld de gaten te vullen die de terugtrekkende overheden laten vallen “ (WRR, 2012:108) “ bij dat terugtreden klinkt ook wel erg veel optimisme dat, terwijl staat en markt het in de afgelopen decennia hebben laten liggen, het nu de samenleving wel gaat lukken om publieke taken goed vorm te geven “ (Binnema, 2014: 54)

Bovendien bestaat in het debat de neiging om de burger (de samenleving) en de (lokale) overheid tegenover elkaar te zetten, alsof er sprake is van twee uitersten waartussen zich niets bevindt. In de praktijk is er echter vaak juist sprake van intensieve samenwerking tussen deze beide partijen (burger en lokale overheid) maar ook breder (burger, maatschappelijke organisatie, lokale overheid en bedrijf). In een perspectief op de stad als zelforganiserend systeem is de stad niet eenvoudigweg los te zien van de brede waaier aan actoren die de stad laten functioneren. Dat is ook logisch: in een stad als complex, zelforganiserend systeem maken alle actoren binnen dat systeem deel uit van het zelforganiserend vermogen (burgers, bedrijven, maatschappelijke partijen, maar ook de lokale overheid). Samen maken zij de stad. Het is een continuüm met meer of minder betrokkenheid van de overheid, en meer of minder betrokkenheid van bedrijven, burgers of maatschappelijke organisaties. De Toekomst van de Stad, 2014

Politici Ambtenaren Veldwerkers Systeemwereld Overheid Tussenruimte Leefwereld Burgerinitiatieven Schema dat ik later nog gebruik: nu systeemwereld overheid en burgerinitiatieven

Tussenruimte Uit onderzoek vorig jaar: de belangrijke rol van professionals als ‘boundary spanners’ tussen overheid en burgerinitiatieven in de case van Gent Dat zijn soms politici, soms stedelijke ambtenaren, soms professionals gesubsidieerd door de lokale en/of Vlaamse overheid, soms constellaties van meerdere ‘boundary spanners’ ‘Boundary spanners’ bemiddelen, zijn ‘brookers’ binnen het overheidssysteem