Les 4 havo Leesvaardigheistraining;

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Het schrijven van een practicum verslag
Hoe kun je informatie het beste in het geheugen opslaan?
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
INTERACTION DESIGN Week 8.
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
Experts werkvorm + begrippentest
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Het presenteren van het onderzoek
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Medialandschap Blok 2, week 5 College #4. Wat gaan we doen? - ordenen = schrappen - hoe staat het met de bezoeken? - ordenen, hoe gaat dat? - opdracht.
Samenvatting h1-h3.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Hoe leer je geschiedenis?
Les 1. Boeven in beeld Haha ah. Doelen Na deze les: kunnen jullie uitleggen hoe, als we naar een filmpje kijken, onze indrukken wordt beïnvloed door kleur,
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
MEDIAWIJSHEID LES 1 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Wie ben ik? o Lessen Mediawijsheid Les 1: Zoeken op het internet. Herkennen van betwouwbare sites Les.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Spreekbeurt Hoe maak je dat?.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Xperience Liefde en relaties
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Welkom T1A Goedemorgen! Ga op je plek zitten volgens de klassenplattegrond. Je hebt voorlopig geen IPad nodig. Berg je telefoon op, of lever hem bij mij.
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
De bouw van een wagen! Hefbomen en katrollen..
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Overtuigende tekst/betoog
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Loopbaan en burgerschap les 2
Hoe schrijf je een recensie?
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Didactische structuren
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
volgende bladzijde terug
Inleiding beoordelen.
beslist geen rocket science
Het tweede LOS-gesprek
Loopbaan en burgerschap les 3
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Persoonlijke doelen maken
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Les 4 havo Leesvaardigheistraining; Lire d’une manière intélligente n’est pas difficile.

But de la première leçon Aan het einde van deze les ben je in staat om een indeling te maken tussen teksten. Deze indeling vergemakkelijkt uiteindelijk het lezen van teksten. Je hebt geleerd hoe je leesstrategieën gebruikt. Je hebt er al een keer mee geoefend. (we werken de hele les met een timer.)

Leçon 1 Je krijgt een instructie. Maak aantekeningen. De informatie wordt één keer uitgelegd. De instructie duurt ongeveer 5 minuten. Tijdens de instructie worden leesstrategieën uitgelegd. Je moet ze zelf noteren in je schrift. Geef 3 voorbeelden van teksten waarbij je zoekt naar één vaste informatie en teksten waarbij je structurerend leest.

Leçon 1 Vergelijk nu in je groep wat jullie hebben opgeschreven en wat voor soort teksten jullie benoemen. Maak aantekeningen op jouw vel als je denkt dat een opmerking zinvol is die je zelf niet hebt. (aantekeningen maken is een onderdeel van de leesstrategieën. Hierdoor leer je kort en bondig informatie weer te geven.)

Leçon 1 Les textes. Je krijgt van je docent negen teksten. Je hebt 5 minuten om voor jezelf twee stapels te maken: één stapel met eenvoudige informatie teksten en één stapel teksten met tekstverbanden. Schrijf op een blaadje waarom je de indeling maakt. - Werk weer helemaal voor jezelf en bedenk dat goed of fout niet bestaat. Leren is een mooi proces.

Leçon 1 Vergelijk jouw indeling met die van de andere leden van jouw groep. Beargumenteer en schrijf belangrijke argumenten op. Jullie hebben 8 minuten. Na afloop presenteert iedere groep kort de bevindingen. Iedere deelnemer van je groep legt van één of twee teksten de redenen van de indeling uit. (Verwerk de volgende argumenten eventueel. Lengte van de tekst – doel van de tekst – aantal alinea – soort informatie (waar is de informatie voor bedoeld) )

Leçon 1 Schrijf nu al jullie bevindingen schematisch op. Geef argumenten voor de indeling en verwerk alles op een A3 blaadje. Geef zoveel mogelijk redenen waarom je deze indeling hebt gemaakt. Als je het niet met elkaar eens bent, probeer dan goed te luisteren naar elkaars argumenten. Ik kan je helpen als jullie er niet uit komen.

Leçon 1 Jullie gaan nu een poster maken voor toekomstige havo 4 leerlingen. Op jullie 1ste leesstrategieposter maken jullie duidelijk op welke twee manieren je teksten kunt indelen. Een willekeurige leerling moet je poster kunnen begrijpen en op een afstand van 2 meter kunnen lezen. Geef voorbeelden en je eigen ervaringen. Jullie poster moet gebruikt kunnen worden voor een presentatie.

Leçon 1 Jullie presenteren jullie poster. Iedere deelnemer van je groepje vertelt iets over een van de volgende onderwerpen; Uitleg van de poster. Hoe jullie tot de poster zijn gekomen. Benoem tekstsoorten die je vanaf nu herkent. Hoe je het proces ervaren hebt.