Les 4 havo Leesvaardigheistraining; Lire d’une manière intélligente n’est pas difficile.
But de la première leçon Aan het einde van deze les ben je in staat om een indeling te maken tussen teksten. Deze indeling vergemakkelijkt uiteindelijk het lezen van teksten. Je hebt geleerd hoe je leesstrategieën gebruikt. Je hebt er al een keer mee geoefend. (we werken de hele les met een timer.)
Leçon 1 Je krijgt een instructie. Maak aantekeningen. De informatie wordt één keer uitgelegd. De instructie duurt ongeveer 5 minuten. Tijdens de instructie worden leesstrategieën uitgelegd. Je moet ze zelf noteren in je schrift. Geef 3 voorbeelden van teksten waarbij je zoekt naar één vaste informatie en teksten waarbij je structurerend leest.
Leçon 1 Vergelijk nu in je groep wat jullie hebben opgeschreven en wat voor soort teksten jullie benoemen. Maak aantekeningen op jouw vel als je denkt dat een opmerking zinvol is die je zelf niet hebt. (aantekeningen maken is een onderdeel van de leesstrategieën. Hierdoor leer je kort en bondig informatie weer te geven.)
Leçon 1 Les textes. Je krijgt van je docent negen teksten. Je hebt 5 minuten om voor jezelf twee stapels te maken: één stapel met eenvoudige informatie teksten en één stapel teksten met tekstverbanden. Schrijf op een blaadje waarom je de indeling maakt. - Werk weer helemaal voor jezelf en bedenk dat goed of fout niet bestaat. Leren is een mooi proces.
Leçon 1 Vergelijk jouw indeling met die van de andere leden van jouw groep. Beargumenteer en schrijf belangrijke argumenten op. Jullie hebben 8 minuten. Na afloop presenteert iedere groep kort de bevindingen. Iedere deelnemer van je groep legt van één of twee teksten de redenen van de indeling uit. (Verwerk de volgende argumenten eventueel. Lengte van de tekst – doel van de tekst – aantal alinea – soort informatie (waar is de informatie voor bedoeld) )
Leçon 1 Schrijf nu al jullie bevindingen schematisch op. Geef argumenten voor de indeling en verwerk alles op een A3 blaadje. Geef zoveel mogelijk redenen waarom je deze indeling hebt gemaakt. Als je het niet met elkaar eens bent, probeer dan goed te luisteren naar elkaars argumenten. Ik kan je helpen als jullie er niet uit komen.
Leçon 1 Jullie gaan nu een poster maken voor toekomstige havo 4 leerlingen. Op jullie 1ste leesstrategieposter maken jullie duidelijk op welke twee manieren je teksten kunt indelen. Een willekeurige leerling moet je poster kunnen begrijpen en op een afstand van 2 meter kunnen lezen. Geef voorbeelden en je eigen ervaringen. Jullie poster moet gebruikt kunnen worden voor een presentatie.
Leçon 1 Jullie presenteren jullie poster. Iedere deelnemer van je groepje vertelt iets over een van de volgende onderwerpen; Uitleg van de poster. Hoe jullie tot de poster zijn gekomen. Benoem tekstsoorten die je vanaf nu herkent. Hoe je het proces ervaren hebt.