Autisme: Weak central coherence of man brain?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kibboets-opvoeding: Nachtelijk huilen en gehechtheid
Advertisements

CPB-studie Vernieuwingsimpuls 16 mei 2013 Sander Gerritsen Erik Plug Karen van der Wiel.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
ontwikkelingspsychologie
Pelsser-Voeding en Gedrag-dieet als behandeling van ADHD
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
SKIMDOC Week 8.
Evaluatie Technieken Course 10, CMC, 04/11/03. 04/11/03HC102 Evaluation and Testing “ Experienced designers have attained the wisdom and humility to know.
Ronnie Slijkhuis Onderzoekersforum CQI The Internet: Valid or Flawed?
Evaluatieonderzoek naar de effectiviteit van
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Writing exercise This one goes into your language portfolio!!! You have until the end of the week to hand it in… (So you have a little longer than it says.
Natuurwetenschappelijk verslag
Pre-University College Blok 5 Groep 12 Johanna, Michelle, Maartje, Eveline & Melissa.
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Laatste Scriptieseminarie
Geheugen in beeld Caroline Apeldoorn en Nanda Zonjee Benedictus, Heiloo september april 2013 Inleiding In het verwonderingsdagboek van de onderzoekers.
Examentraining wiskunde A Wat gaan we doen ? 1. Voorbereiding examen 2. Hoeveel punten moet ik halen? 3. Korte samenvatting Examen-onderwerpen.
Birthdays Contents 1. School birthdays 2. Childrens’ parties 3. Songs and games.
The ethical decision making of men and women executives in international business situations Valentine & Rittenburg (2007). Journal of Business Ethics,
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Mijn Design Manifesto Inspire, Meaningful, Remembered, Immortal.
Deltion College Engels B1 Luisteren [Edu/002] thema: A cyber listening lab can-do : kan eenvoudige, duidelijke informatie begrijpen © Anne Beeker / Randall.
Kenmerken van organismen BIODOEN
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
LEREN ONDERZOEKEN Inleiding: Wat heb je nodig? - Handleiding “leren onderzoeken”, dit is ook je werkboek. Wat gaan we doen? Theorie. Hoe zet je een onderzoek.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Reshmi Marhe 1 Andrew Waters 2 Ben van de Wetering 3 Ingmar Franken 1 1 Erasmus Universiteit Rotterdam, Instituut voor Psychologie 2 USUHS, Dept of Medical.
Hypnose bij het prikkelbare darmsyndroom
Minderjarigen, ‘oude’ en ‘nieuwe’ media: een blik op de toekomst Recente ontwikkelingen in de sectoren van het mediarecht, de intellectuele rechten en.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
1 Relatie Intelligentie Quotiënt en de Motorische Vaardigheid Marco Borhem Fleur van Dam Sanne Hein Opdrachtgever Docent Begeleider Opdrachtgever Docent.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Ketenbrede analyse van het Zorgpad Immunologie S. Christiaanse, BSc, 1 Th. Macken, MD, 2 J.F.M. Pruijt, MD, PhD, 3 J. van Esch, 1 and E. de Vries, MD,
De incidentie-trend van dementie Analyse van Nederlandse eerstelijns data Emma F. van Bussel PhD student en huisarts in opleiding.
PINET Huisartsen in opleiding: hoe gaan zij om met klinische vragen over patiënten? Marlous F. Kortekaas, Lia Boelman, Marie-Louise E.L. Bartelink, Arno.
 Na deze les weet je wat worteltrekken is.  Na deze les ken je praktische toepassingen van het worteltrekken.
De ultieme flexicurity tool? Deeltijd-WW Dimitris Pavlopoulos (VU) Katja Chkalova (CBS en UvA)
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Disclosure belangen NHG spreker
Natuurkunde-project Typ hier de titel van je project Jouw naam
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Socrative-code: QZKVJVDXV Wifi-code: Muntgebouw1
Project-les “de ontkieming”
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Titel wetenschapsproject
Het gebruik van de Rekenmachine.
Small Basic Console deel 2
Disclosure belangen NHG spreker
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
volgende bladzijde terug
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
De Radboud Kids: Meet the professor quiz
how to create an Optimal Classroom Experience
Titel van wetenschappelijk project
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
Wetenschapsbeursproject
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Parodontitis en OSAS Alexander Verhelst Oral Health Science
Materiaal en methode Welke materialen en methode worden er gebruikt?
Titel van je poster Naam, school, datum, plaats Tabel/Figuur
Transcript van de presentatie:

Autisme: Weak central coherence of man brain? Koen, Joey, Henriette, Niels | Inleiding tot de cognitiewetenschappen, Universiteit Utrecht

Onderzoeksvraag: Wordt autisme veroorzaakt door een verhoogde testosteronspiegel, of door een zwakke central coherence? This is the question that your experiment answers

Overzicht onderzoek Inleiding Methode Resultaten Discussie Referenties

Inleiding Male brain theory Weak CC theory Welke is waar? Hypothese: Als het testosterongehalte bij autisten niet significant hoger is dan bij niet-autisten, en autisten zwakke CC hebben, dan is de male brain theory ontkracht en de weak CC theory bevestigd. Summarize your research in three to five points.

Methode: Testosterongehalte meten Central Coherence testen Controlegroep Groep zonder autisme Onafhankelijke variabelen Geslacht Autisme/geen autisme Afhankelijke variabelen Score op de tests Testosteron- gehalte

Meten testosterongehalte door radioimmunoassay RIA meet concentraties antigenen Bekende hoeveelheid antigen wordt radioactief gelabeld Bekende hoeveelheid antilichaam wordt toegevoegd Monster patient wordt toegevoegd Ongelabelde antigenen concurreren met gelabelde Meer ongelabelde antigenen  minder gelabelde Gelabelde en ongelabelde scheiden en radioaciviteit meten

Materialen Materialen Hoeveelheid Reageerbuizen 3 per proefpersoon Molecuulcentrifuge 1 Bloedmonster proefpersoon Per proefpersoon 1 Antigenen en antilichamen 1200 ng/dL Radioactieve I-125 GM-teller Goed stel hersens Zoveel mogelijk

Resultaten

Central Coherence tests Blokkentest Embedded figures test Sentence completion test Happé & Briskman, 2001

Blokkentest Methode Materiaal Unsegmented & segmented design nabouwen met blokken Tijd tussen unsegmented & segmented meten Materiaal Unsegmented design Segmented design Blokken met juiste afbeeldingen Stopwatch Rekenmachine Happé & Briskman, 2001

Resultaten

The Embedded Figures Test Methode De proefpersoon moet zo snel mogelijk een figuur terugvinden in de tekening Mensen met een weak Central Coherence vinden deze binnen 10 s (mannen) of 13,5 s (vrouwen) Materiaal Zoekplaatje Tekening van terug te vinden figuur Stopwatch

Resultaten

Sentence completion task Methode 10 zinnen afmaken in het juiste zinsverband Materiaal Papier of scherm met onafgemaakte zinnen Stopwatch Antwoordenblad

Resultaten

Discussie Testosterongehalte bij autisten niet significant groter Central coherence zwakker bij mensen met autisme Conclusie: Central coherence theory bevestigd Male brain theory ontkracht Hypothese bevestigd

Referenties Severson, A. & Barclay, R. S. (2015) Testerone Levels by Age http://www.healthline.com/health/low-testosterone/testosterone-levels-by- age#Adolescence3 Kimball, J. (2011) Radioimmunoassay http://users.rcn.com/jkimball.ma.ultranet/BiologyPages/R/Radioimmunoassay .html Happé, F. & Briskman, J. (2001)Exploring the Cognitive Phenotype of Autism: Weak “Central Coherence” in Parents and Siblings of Children with Autism: I. Experimental Tests http://web.a.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=13198f88-89a9- 454f-b84d-a8a328a142be%40sessionmgr4001&vid=1&hid=4114

Referenties Happé, F. (1999). Autism: cognitive deficit or cognitive style? TRENDS in Cognitive Sciences, 3(6), 216-222. https://wiki.inf.ed.ac.uk/twiki/pub/ECHOES/CentralCoherence/Happe1999 .pdf Baron-Cohen, S. (2002). The extreme male brain theory of autism. TRENDS in Cognitive Sciences, 6(6), 248-254. http://fmhac.com/Assets/Documents/2007/Silva%20article%202%20200 7.pdf