ICT in het Onderwijs: Wat Werkt? Dr. Joris GHYSELS TIER (Maastricht University) 18 April 2017
Een voorbeeld Software voor formatief toetsen, Kahoot Thema: Digitalisering in het PO en VO Surf naar www.kahoot.it
Samengevat Docenten PO VO Leerlingen (15-jarigen) Sluiten aan bij de leefwereld van leerlingen Benutten didactische meerwaarde PO Gebruikt veel oefensoftware en ook video & filmpjes VO Lager gebruik Video & filmpjes > oefensoftware Leerlingen (15-jarigen) Gebruiken ICT om samen te werken en als hulpbron Oefensoftware komt ook aan bod, maar minder
ICT & ouderbetrokkenheid Een heel ander thema: ICT & ouderbetrokkenheid
Ouderbetrokkenheid Expertise Uitnodiging Duidelijke rol
Muiswerk-oefensoftware met Ouder-app Ouders werden uitgenodigd om er gebruik van te maken (ouderavond) Ouders werd gevraagd wekelijks op te volgen of hun kind genoeg oefende en daar goede resultaten mee haalde Duidelijke rol Geen nood aan speciale expertise
Werkt dat echt? Experiment op drie VO-scholen Muiswerk als huiswerk voor taal en rekenen Gedurende een half schooljaar
Werkt dat echt? Ouders deden enigszins mee 1/3 gebruikte Muismeter en ging gemiddeld eens per week kijken Ongeacht SES (anders dan bij ‘gewone’ ouderbetrokkenheid) Leerlingen gingen meer oefenen Eerste- en tweedeklassers NIET derdeklassers (puberleeftijd)
Samengevat Digitalisering is er niet alleen voor schooladministraties, docenten en leerlingen Ouders maken er ook graag gebruik van Communicatie (e-mail) Opvolging (systeem-login of meer gerichte App’s) ICT kan drempelverlagend zijn Zelfgekozen moment? Geen directe interactie?