welkom Grenzen verleggen met NLT Frank Mol – TOA Scheikunde en NLT Jan Mulder – docent NLT en natuurkunde
NLT Hoe doen wij dat?
Onze historie Lesrooster en urenverdeling Examenvak en modulepunten Evaluaties Vragen, uitwisseling ervaringen
Onze historie Vervangen mono vakken onderbouw in leergebieden. Het pre NLT tijdperk Invoeren van prestatieweken (ook NLT-module) een vakoverstijgende werkweek. Tussen de 60 en 80 % van de leerlingen kiest een N-profiel. Bij herinrichting 2e fase als nieuw vak in de markt gezet. Het NLT tijdperk In samenwerkingsverband Feest zonder kater geschreven. Als keuzevak aangeboden en tot heden toe in de lessentabel opgenomen.
Te gebruiken materiaal apart begroten, te gebruiken apparatuur grotendeels lenen van de mono-vakken begroting Onze historie bekostigingsprobleem inzet docententeam inzet toa-formatie Het NLT tijdperk keuze modules groot aanbod spreiding modules puntensysteem
Vanaf dit schooljaar NLT officieel vanaf de eerste klas Robotica Programmeren met de Raspberry Pi en Lego NXT 2.0 Sterrenkunde en telescoop bouwen Beleef de lente: je eigen interactieve natuurroute uitzetten Ontwerpen en bouwen (elektr. Dobb. ) Geologie Experimenteren Excel en computervaardigheden Architectuur: Maak een ontwerp m.b.v. van het programma Formit en Mindcraft Geschiedenis van de ruimtevaart en een model nabouwen Sterrenkunde en het Zutphens Zonnestelsel Ruimtevaart in de klas NLT mini-modules voor klas 3 Geo Future School GLOBE Nederland
Lesrooster en urenverdeling NLT-rooster - 7 docenten - 4 TOA’s - 4 practicumlokalen - halfjaars-schoolrooster Lesrooster en urenverdeling
H5 en V6 besparen samen 1,5 lesuur = 75 taakuren
Examenvak en modulepunten
VWO
www.e-klassen.nl
Evaluatie
Vragen rondje Welke leerlaag en leerjaren wordt NLT aangeboden? Hoe groot zijn de klassen gemiddeld? Is de toa-formatie groot genoeg om de gekozen modules te ondersteunen? Zijn de toa’s betrokken bij de keuze van de modules? Raadpleging/bevindingen leerlingen, dus feedback? Hoe vaak evalueer je en hoe? Hoe vaak wissel je van module en waarom?
Leerlingen die niet verder willen met natuurkunde en in V5 alsnog met NLT willen starten Leerlingen die van V4 naar H5 overstappen Leerlingen die lopende de vierde klas willen overstappen naar NLT Heel erg grote (34) en heel erg kleine (4) groepen Sectiebegroting Voorlichting derde klassen Iedereen heeft scheikunde met daarnaast: Wi-A of W-B, Bio en/of Na Wat is gewenst, verplicht? Geen universiteiten dicht in de buurt, wel veel sterrenkunde