Kracht van Utrecht 2.0 het duurzame alternatief ROCOV Inspiratiebijeenkomst Tram 26 October 2010 Jan Korff de Gidts projectleider Stichting Onderzoek en Educatie Stad en Amelisweerd
Opbouw bijdrage effecten mobiliteitsgroei op leefomgeving transitie in ons denken KvU: april 2009 KvU Vrienden/NMU Dec 2009: Visie BRU-tramnetwerk 2010: Stichting SOESA burgerinitiatief a la Elverding: Niet tegen- maar meedenken “De Kracht 2.0” met ondersteuning APPM, Strukton, Stratagem integrale, toekomstvaste mobiliteitsvisie kansen en perspectief
2009: plan verbreding A27 tot 14 rijstroken Onze leefomgeving je loopt max. in een uur naar de natuur om je heen We laten we onze kleinkinderen na in 2030-2040: hoe ziet onze leefomgeving er dan uit Kunt u zich voorstellen wat er in de stad gebeurde toen er nieuwe plannen kwamen om de snelwegen te verbreden, inmiddels ligt er een plan voor verdubbeling van de huidige A27 door Amelisweerd. 2009: plan verbreding A27 tot 14 rijstroken door Amelisweerd : Wandelstad / dorp? Draaischijf? Ondernemers ! Creatieve bewoners ! Innovatie ! Fietsstad ? OV-stad ?
Regionaal verkeer in de stadsregio: Probleem en Plan nov. 2009 2/3 van de automobilisten rijdt binnen deze stadsregio, langs, vanuit en naar de stad Motivatie voor KvU 1.0 2009: plan verbreding A27 tot 14 rijstroken door Amelisweerd
Ontwikkeling mobiliteit toename van 71% file-uren in 10 jaar laag aandeel OV in de Randstad (25%) onvoldoende samenhang in OV-netwerk bedreiging concurrentiepositie en leefbaarheid
Omvangrijke leefbaarheids- en mobiliteitsopgave Wijzigen A12 keuzen maken Rob vd Bijl opvangen van grote verstedelijkingsdruk verbeteren van bereikbaarheid van stad en regio beschermen groene en landschappelijke waarden
VERDER integraal pakket aan maatregelen ongelijkheid in investeringen en procedures in verschillende sporten van de Ladder
Ladder van Verdaas ruimtelijk ordening anders betalen voor mobiliteit: beprijzen mobiliteitsmanagement openbaar vervoer en fiets infrastructuur beter benutten infrastructuur verbeteren infrastructuur vernieuwen
Kadernota Ruimte, provincie Utrecht 2 stations liggen vlakbij een afslag
Slimme koppeling RO en mobiliteit Amsterdam Utrecht Blauw zijn afslagen, groen stations, paars Knooppunten Amsterdam: Schiphol, Bijlmer, Sloterdijk, A’dam Zuid etc etc bron: Acupuntuur in de Hoofdstructuur, naar verknoping van verstedelijking en mobiliteit, VROM-raad, juli 2009
Integrale, toekomstvaste mobiliteitsvisie gebiedsagenda: Kadernota Ruimte Provincie MIRT <-> NMCA-cyclus <-> Minister voor Ruimte slimme koppeling woningbouwopgave aan multimodale knopen en OV-knooppunten schaalsprong in lightrail- en E-fietsnetwerk Gedrag / modal shift regionaal beïnvloeden (2/3 regionaal – 1/3 transito) ruimte maken voor het transito-verkeer (1/3) netto-effect: betere bereikbaarheid!
“Slim mobiel & bereikbaar zijn” ruimte voor bewegen E-Fiets in de stad & regio OV in stadsregio en tussengebieden auto en trein voor langere afstanden auto en bustaxi voor landelijke gebieden Invloed op de 2/3 – 1/3 – verhouding: Beprijzing regionaal
Beprijzen vanaf de ring de stad in toegangsheffing vanaf de Ring de stad in spitsperiode (€2,-) en daluren (€1,-) over de levensduur 10 jaar blijft 100 miljoen euro over reductie van 10 tot 15% van het autoverkeer Stockholm: 14% minder emissie en 30-50% minder files
Beprijzen in Stockholm Effect Congestion Charge Stockholm: 14% minder emissie en 30-50% minder files Gefaseerd ingevoerd Draagvlak vergroot met referendum na pilots
Een uitgekiend pakket aan mobiliteitsmanagement E-work, E-conferencing, flexibele werktijden, verhuisregeling mobiliteitsbudget, carpoolen, bedrijfsvervoer reductie 5% alle autobewegingen in spits in 2020 haalbaar Daarnaast extra aandacht voor Vervoerdersmanagement
De Fietskracht, een concurrerend (E-)fietsnetwerk 277 km. kwalitatief hoogwaardige (E-)fietspaden E-fiets in woon-werk: meer op de fiets >> 5 – 15 km Ketendenken: multimodale punten OV, fiets en auto modal split fiets, nu 26 %: toename tot zeker 40%. kosten 310 miljoen euro
“Slim mobiel & bereikbaar zijn” ruimte voor bewegen E-Fiets in de stad & regio OV in stadsregio en tussengebieden auto en trein voor langere afstanden auto en bustaxi voor landelijke gebieden Invloed op de 2/3 – 1/3 – verhouding: Beprijzing regionaal
Een samenhangend OV-net
Samenhangend OV-railnetwerk Detailplaatjes Strukton opnemen Googlemaps Idee Oosterspoorbaan In dit net is nadrukkelijk niet het spoor tussen Breda/Almere meegenomen. Dit is een groot verschil in de doorrekening van KvU 1.0 en 2.0. Door deze NIET mee te nemen houden we ons aan de gebiedsafbakening, maar stellen ook een moeilijke discussie uit. Leidsche Rijn - CS –Uithof - Driebergen/Zeist Maarssen/Zuilen/Overvecht – CS - Vianen/Nieuwegein/IJsselstein totale raming 1,25 miljard euro tot 2030
Utrechts OV-railnetwerk
OV-railnetwerk in 3 fasen Fase 1a De eerste en allerbelangrijkste stap Tram “Om de zuid” Fase 1b Uitbouw van de oost-west as vervoersas Leidsche Rijn de Binnenstadsas transferium Nieuwegein-Zuid Fase 2 De uitbouw naar een volwaardig HOV-netwerk vervoersas Overvecht en Zuilen vervoersas naar Vianen vervoersas Zeist-Driebergen en Zeist-Noord (tram optie?_ vervoersas naar Maarssen instellen tangenten (o.a. Overvecht - Lunetten) Fase 3 Vervolmaking van het HOV en tramnet na 2030 omzetting van één of meer vervoerassen in tramexploitatie Detailplaatjes Strukton opnemen Googlemaps Idee Oosterspoorbaan In dit net is nadrukkelijk niet het spoor tussen Breda/Almere meegenomen. Dit is een groot verschil in de doorrekening van KvU 1.0 en 2.0. Door deze NIET mee te nemen houden we ons aan de gebiedsafbakening, maar stellen ook een moeilijke discussie uit.
Knooppunten en Tangenten (Bus) Visie BRU dec. 2009 HEEL BLIJ WAREN WE DAT WE KATALYSATOR ZIJN GEWEEST VOOR HET BRU: HET BRU PAKTE DE POLITIEKE RUIMTE OM DE AMBITIE CONCREET TE MAKEN< ALLEEN HIER IS GEEN DEKKING VOOR GEVONDEN INMIDDELS SCHRIJVEN WIJ DEC 2009 Niet alleen zijn er nu vijf RADIALE LIJNEN ZIJN OVERGENOMEN: Uithof, Leidsche Rijn, Binnenstadstrace, Overvecht Amendement Utrecht: Samenhangend regionaal OV-systeem Ontlasting Utrecht CS / OV-terminal - > Leidsche Rijn Centrum IC-station Wat ontbreekt AUB
Benutten infrastructuur snelheidsverlaging op de ring en 70-80 km op de NRU positieve effecten: lagere emissies, betere ontvlechting weefvakken en grotere capaciteit in de “bak”
Conclusies / stand van zaken kosten Planstudie en KvU 2.0: zelfde orde grootte 1,5 miljard integrale baten van de KvU 2.0 scoren hoger dan voorkeursvariant van Planstudie (kwalitatieve inschatting) 9 november: 1ste doorrekening alternatieven beschikbaar
Aanbevelingen aansluiten op MIRT-onderzoek OV Utrechtse regio en regionale gebiedsagenda inclusief financiering en fasering alle beleidsmaatregelen in MKBA vergelijken in 2011 en 2012
Kracht van Utrecht 2.0 het duurzame alternatief Nader contact? 06 33630344 jan@jkdg.nl Alle versies van de (Fiets-)Kracht van Utrecht 2.0 zijn te downloaden via www.utrechtanders.nl Dank voor uw aandacht