Kracht van Utrecht 2.0 het duurzame alternatief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Actualisatie Nederlands Regionaal Model (NRM)
Advertisements

De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
Welkom bij de informatiebijeenkomst HOV Noordoost Brabant 29 januari 2014 ‘t Spectrum, Schijndel.
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
“Excellente AgriFood regio”. Introductiefilm Uitvoeringsagenda voor ambitie “In 2020 topregio in agrifood: dat is onze ambitie“. Daarom investeren we.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Spoedaanpak A28 Utrecht - Amersfoort
Lekker Fietsen ‘s-Hertogenbosch Bert Pauli, wethouder Verkeer en Vervoer ‘s-Hertogenbosch.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
Verkenning regionale wegenstudie in het stedelijk gebied 2012
Het vraagstuk duurzame mobiliteit in een notendop
0 Aanvullende maatregelen uit het VERDER-pakket Presentatie in De Bilt, 1 oktober 2009.
Fietsbeleid in Culemborg
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
EER Economische Effect Rapportage
22 juni 2011 | Maarten Hajer 1 De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte in het licht van PBL- analyses NIROV-debat.
Strategie Ontwikkeling Zuidvleugel
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
BRU en gemeente(s) werken samen: BRU Integrale netwerkontwikkeling GemeenteIntegrale gebiedsontwikkeling Blok 1: Visie en beleid.
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Presentation title 2e fase MER Planstudie Ring Utrecht van VoorKeursAlternatief (VKA) naar VoorKeursVariant (VKV) RIA 8 maart
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
De stad als woonplaats Stad Veel huizen en weinig ruimte
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Organisatie Programmabureau VERDER en het UVVB
Netwerkanalyse Zuidvleugel
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Aanpak N629: één project, twee delen
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 6-8.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
11 2 december 2015 Consultatiebijeenkomst Fietsplan Ede.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Programma Opening Marieke Fleer (ROCOV-Utrecht) Johan Diepens (directeur Mobycon, trendwatcher) Rob van der Bijl (lightrailexpert)
Meer bereiken door ruimtelijk inrichten Barry Zondag 9 maart 2016.
1 Ontwikkelingsvisie Noordvleugel Utrecht Utrecht, 31 oktober 2006.
Symposium ROCOV Utrecht “OV zonder oogkleppen” Utrecht, 15 november Marktwerking en aanbesteding in het OV: naar een nieuwe fase met meer reizigersparticipatie.
Fusieschool in het midden van het dorp. Namens. NOORD & ZUID.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
Gezonde stad Blijft mobiliteit gangbaar en leefbaar? Gemma van Eijsden RWS Schakeldag 21 juni 2016.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
Gezondheid & de Omgevingswet
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Klankbordsessie 2 december 2015
GROTE LIJN HUURPLANNEN DEKKER
GROTE LIJN HUURPLANNEN DEKKER
Verbinding A8-A9 Notitie Reikwijdte en Detailniveau
Utrecht, groei van de stad en mobiliteit
Duurzaamheid in MIRT-Programma’s
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Van wet naar Brabantse praktijk
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Nieuw OV-netwerk in regio DAV Drechtraad
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
N.V. RENDO Holding “Energietransitie!”
Transcript van de presentatie:

Kracht van Utrecht 2.0 het duurzame alternatief ROCOV Inspiratiebijeenkomst Tram 26 October 2010 Jan Korff de Gidts projectleider Stichting Onderzoek en Educatie Stad en Amelisweerd

Opbouw bijdrage effecten mobiliteitsgroei op leefomgeving transitie in ons denken KvU: april 2009 KvU Vrienden/NMU Dec 2009: Visie BRU-tramnetwerk 2010: Stichting SOESA burgerinitiatief a la Elverding: Niet tegen- maar meedenken “De Kracht 2.0” met ondersteuning APPM, Strukton, Stratagem integrale, toekomstvaste mobiliteitsvisie kansen en perspectief

2009: plan verbreding A27 tot 14 rijstroken Onze leefomgeving je loopt max. in een uur naar de natuur om je heen We laten we onze kleinkinderen na in 2030-2040: hoe ziet onze leefomgeving er dan uit Kunt u zich voorstellen wat er in de stad gebeurde toen er nieuwe plannen kwamen om de snelwegen te verbreden, inmiddels ligt er een plan voor verdubbeling van de huidige A27 door Amelisweerd. 2009: plan verbreding A27 tot 14 rijstroken door Amelisweerd : Wandelstad / dorp? Draaischijf? Ondernemers ! Creatieve bewoners ! Innovatie ! Fietsstad ? OV-stad ?

Regionaal verkeer in de stadsregio: Probleem en Plan nov. 2009 2/3 van de automobilisten rijdt binnen deze stadsregio, langs, vanuit en naar de stad Motivatie voor KvU 1.0 2009: plan verbreding A27 tot 14 rijstroken door Amelisweerd

Ontwikkeling mobiliteit toename van 71% file-uren in 10 jaar laag aandeel OV in de Randstad (25%) onvoldoende samenhang in OV-netwerk bedreiging concurrentiepositie en leefbaarheid

Omvangrijke leefbaarheids- en mobiliteitsopgave Wijzigen A12 keuzen maken Rob vd Bijl opvangen van grote verstedelijkingsdruk verbeteren van bereikbaarheid van stad en regio beschermen groene en landschappelijke waarden

VERDER integraal pakket aan maatregelen ongelijkheid in investeringen en procedures in verschillende sporten van de Ladder

Ladder van Verdaas ruimtelijk ordening anders betalen voor mobiliteit: beprijzen mobiliteitsmanagement openbaar vervoer en fiets infrastructuur beter benutten infrastructuur verbeteren infrastructuur vernieuwen

Kadernota Ruimte, provincie Utrecht 2 stations liggen vlakbij een afslag

Slimme koppeling RO en mobiliteit Amsterdam Utrecht Blauw zijn afslagen, groen stations, paars Knooppunten Amsterdam: Schiphol, Bijlmer, Sloterdijk, A’dam Zuid etc etc bron: Acupuntuur in de Hoofdstructuur, naar verknoping van verstedelijking en mobiliteit, VROM-raad, juli 2009

Integrale, toekomstvaste mobiliteitsvisie gebiedsagenda: Kadernota Ruimte Provincie MIRT <-> NMCA-cyclus <-> Minister voor Ruimte slimme koppeling woningbouwopgave aan multimodale knopen en OV-knooppunten schaalsprong in lightrail- en E-fietsnetwerk Gedrag / modal shift regionaal beïnvloeden (2/3 regionaal – 1/3 transito) ruimte maken voor het transito-verkeer (1/3) netto-effect: betere bereikbaarheid!

“Slim mobiel & bereikbaar zijn” ruimte voor bewegen E-Fiets in de stad & regio OV in stadsregio en tussengebieden auto en trein voor langere afstanden auto en bustaxi voor landelijke gebieden Invloed op de 2/3 – 1/3 – verhouding: Beprijzing regionaal

Beprijzen vanaf de ring de stad in toegangsheffing vanaf de Ring de stad in spitsperiode (€2,-) en daluren (€1,-) over de levensduur 10 jaar blijft 100 miljoen euro over reductie van 10 tot 15% van het autoverkeer Stockholm: 14% minder emissie en 30-50% minder files

Beprijzen in Stockholm Effect Congestion Charge Stockholm: 14% minder emissie en 30-50% minder files Gefaseerd ingevoerd Draagvlak vergroot met referendum na pilots

Een uitgekiend pakket aan mobiliteitsmanagement E-work, E-conferencing, flexibele werktijden, verhuisregeling mobiliteitsbudget, carpoolen, bedrijfsvervoer reductie 5% alle autobewegingen in spits in 2020 haalbaar Daarnaast extra aandacht voor Vervoerdersmanagement

De Fietskracht, een concurrerend (E-)fietsnetwerk 277 km. kwalitatief hoogwaardige (E-)fietspaden E-fiets in woon-werk: meer op de fiets >> 5 – 15 km Ketendenken: multimodale punten OV, fiets en auto modal split fiets, nu 26 %: toename tot zeker 40%. kosten 310 miljoen euro

“Slim mobiel & bereikbaar zijn” ruimte voor bewegen E-Fiets in de stad & regio OV in stadsregio en tussengebieden auto en trein voor langere afstanden auto en bustaxi voor landelijke gebieden Invloed op de 2/3 – 1/3 – verhouding: Beprijzing regionaal

Een samenhangend OV-net

Samenhangend OV-railnetwerk Detailplaatjes Strukton opnemen Googlemaps Idee Oosterspoorbaan In dit net is nadrukkelijk niet het spoor tussen Breda/Almere meegenomen. Dit is een groot verschil in de doorrekening van KvU 1.0 en 2.0. Door deze NIET mee te nemen houden we ons aan de gebiedsafbakening, maar stellen ook een moeilijke discussie uit. Leidsche Rijn - CS –Uithof - Driebergen/Zeist Maarssen/Zuilen/Overvecht – CS - Vianen/Nieuwegein/IJsselstein totale raming 1,25 miljard euro tot 2030

Utrechts OV-railnetwerk

OV-railnetwerk in 3 fasen Fase 1a De eerste en allerbelangrijkste stap Tram “Om de zuid” Fase 1b Uitbouw van de oost-west as vervoersas Leidsche Rijn de Binnenstadsas transferium Nieuwegein-Zuid Fase 2 De uitbouw naar een volwaardig HOV-netwerk vervoersas Overvecht en Zuilen vervoersas naar Vianen vervoersas Zeist-Driebergen en Zeist-Noord (tram optie?_ vervoersas naar Maarssen instellen tangenten (o.a. Overvecht - Lunetten) Fase 3 Vervolmaking van het HOV en tramnet na 2030 omzetting van één of meer vervoerassen in tramexploitatie Detailplaatjes Strukton opnemen Googlemaps Idee Oosterspoorbaan In dit net is nadrukkelijk niet het spoor tussen Breda/Almere meegenomen. Dit is een groot verschil in de doorrekening van KvU 1.0 en 2.0. Door deze NIET mee te nemen houden we ons aan de gebiedsafbakening, maar stellen ook een moeilijke discussie uit.

Knooppunten en Tangenten (Bus) Visie BRU dec. 2009 HEEL BLIJ WAREN WE DAT WE KATALYSATOR ZIJN GEWEEST VOOR HET BRU: HET BRU PAKTE DE POLITIEKE RUIMTE OM DE AMBITIE CONCREET TE MAKEN< ALLEEN HIER IS GEEN DEKKING VOOR GEVONDEN INMIDDELS SCHRIJVEN WIJ DEC 2009 Niet alleen zijn er nu vijf RADIALE LIJNEN ZIJN OVERGENOMEN: Uithof, Leidsche Rijn, Binnenstadstrace, Overvecht Amendement Utrecht: Samenhangend regionaal OV-systeem Ontlasting Utrecht CS / OV-terminal - > Leidsche Rijn Centrum IC-station Wat ontbreekt AUB

Benutten infrastructuur snelheidsverlaging op de ring en 70-80 km op de NRU positieve effecten: lagere emissies, betere ontvlechting weefvakken en grotere capaciteit in de “bak”

Conclusies / stand van zaken kosten Planstudie en KvU 2.0: zelfde orde grootte 1,5 miljard integrale baten van de KvU 2.0 scoren hoger dan voorkeursvariant van Planstudie (kwalitatieve inschatting) 9 november: 1ste doorrekening alternatieven beschikbaar

Aanbevelingen aansluiten op MIRT-onderzoek OV Utrechtse regio en regionale gebiedsagenda inclusief financiering en fasering alle beleidsmaatregelen in MKBA vergelijken in 2011 en 2012

Kracht van Utrecht 2.0 het duurzame alternatief Nader contact? 06 33630344 jan@jkdg.nl Alle versies van de (Fiets-)Kracht van Utrecht 2.0 zijn te downloaden via www.utrechtanders.nl Dank voor uw aandacht