Regionale Ontwikkelingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
BattleBots The school battle.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Logical Framework Approach
Webkwesties webquest.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
1 Cultureel zelfportret
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Presentatie Bijeenkomst 3
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Onderzoeksvaardigheden 3
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen
Netwerkmiddag ronde 3 Maart 2013 Welkom
Anders kijken, anders doen
Loopbaancompetenties
LOB in het PTA van het VMBO
Netwerkmiddag vier….. Welkom.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Netwerkbijeenkomst ronde 2
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Platform VMBO Dienstverlening en Producten
Plan van Aanpak Werken in stappen.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Netwerkbijeenkomst ronde 3
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Financiële zelfredzaamheid
Stichting Praktijkleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Welkom op het Saenredam College
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Welkom op het Saenredam College
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Aan de slag met MIJN TALENT DOCUMENT.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Regionale Ontwikkelingen Aansluiting MBO Hoe leren zij? Wat leren zij? Regionale Ontwikkelingen Visie Waar leren zij? Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma Expertise Team Middelen en Materialen Leerroutes Onderwijsaanbod Toetsen Mee begonnen , leidraad enz. Overal proberen te faciliteren gedurende het jaar. Nu inzoomen op middelen en materialen. We starten met de door de aangesloten scholen criteria voor leermiddelen

Doel van deze bijeenkomst Oriëntatie op beschikbare leermiddelen vanuit de gestelde criteria

De criteria Thematisch: taken en opdrachten Pedagogisch – didactische aanpak Integratie LOB Introductie op taken Competenties Evaluatie   Relatie lesstof/leermiddel met het examenprogramma Referentieniveaus Taal en Rekenen Criteria opgesteld door leden platform. Wellicht ook nog schoolspecifieke criteria!

Thematisch: taken en opdrachten Bij voorkeur: thematisch/modulair aanbod. Opbouw van het thema in taken en opdrachten Combi van onafhankelijke taken en opdrachten met onderlinge afhankelijkheid Meervoudige opdrachten en enkelvoudige opdrachten Bij voorkeur wordt intersectorale lesstof thematisch/modulair aangeboden. Een thema wordt opgebouwd uit taken en taken kunnen één of meerdere opdrachten bevatten. De taken hoeven geen onderlinge afhankelijkheid van elkaar te hebben. De opdrachten hebben dat wel. Scholen kunnen ook besluiten hun lesstof in enkelvoudige taken aan te bieden. Deze enkelvoudige taken kunnen ook bestaan uit meerdere opdrachten. Het spreekt voor zich dat de presentatie en de inhoudelijke uitwerking van de taak aan dezelfde criteria dienen te beantwoorden als de thema’s. 

Pedagogisch-didactische aanpak Eenduidige structuur in de lesstof, bijvoorbeeld OPUR(E)-methodiek. OPUR(E) staat voor oriënteren, plannen, uitvoeren, reflectie en evaluatie (beoordelen). Oriënteren: kennismaken met thema of taak, en met arbeidsgebieden / beroepen die bij het thema horen Plannen: leerlingen maken een planning maken voor het thema. Uitvoeren: het daadwerkelijk in stappen uitvoeren van de taken, alleen of in groepjes Reflecteren/Evalueren: leerlingen reflecteren op de taakuitvoering en op het resultaat ervan. Er dient sprake te zijn van een eenduidige structuur in de lesstof. Deze structuur wordt aangebracht door middel van een pedagogisch-didactische aanpak. Het Platform gebruikt hier voor de OPUR(E)-methodiek. OPUR(E) staat voor oriënteren, plannen, uitvoeren, reflectie en evaluatie (beoordelen). Deze aanpak is leidend voor zowel binnen het thema als wel de onderdelen die dit thema vormen. Onder Oriënteren wordt verstaan het kennismaken met het thema of taak, kennismaken met de beroepen die bij het thema horen en verder informatie wat je moet kennen en kunnen om deze beroepen uit te voeren in relatie tot wat je wilt, kent en kunt. Onder Plannen wordt verstaan dat leerlingen een planning maken voor het thema. In de planning geeft de leerling(en) aan wanneer ze welke taak gaan uitvoeren en met wie zij dat gaan doen en wanneer. Onder Uitvoeren wordt bedoeld het daadwerkelijk uitvoeren van de taken, alleen of in groepjes. Elke taak bestaat uit vier stappen namelijk: stap 1 Wat ga je doen? (Kennismaken met de taak), tap 2 Hoe bereid je je voor ( opstellen van een plan van aanpak, hoe en met wie je het gaat doen)., tap 3 De taakuitvoering, Stap 4 Hoe ging het ( terugkijken naar de taak, wat heb je geleerd, wat vond je er van) Elke stap kan weer bestaan uit opdrachten. Onder Reflectie/Evalueren wordt bedoeld het reflecteren door de leerling(en) over de taakuitvoering (heb ik het goed gedaan, wat vond ik gemakkelijk, wat vond ik moeilijk, vond ik het een leuke taak of opdracht, past de taak bij dat wat ik wil worden) en/of het beoordelen van het resultaat/proces door de leerling en/of medeleerlingen en/of docent en/of externe partijen.

Integratie LOB LOB (wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik, kan ik wat ik wil). Nadrukkelijke aandacht voor kennismaking met beroepen / arbeidsgebieden. Ruimte voor het opdoen van ervaringen en de ontwikkeling van loopbaancompetenties. Relatie met loopbaandossier Uitleg met als uitgangspunt en basis: vakwerkplan, matrixorganisatie, stollen van ideeën, monitoren etc..

Introductie op taken Ieder thema, taak of opdracht kent een inleiding waarin aangegeven wordt de relevantie van de taak voor de leerling. Kortom: waarom is dit voor jou belangrijk/ relevant? Let op: ook mogelijk dat leerlingen zelf op zoek gaan naar het antwoord. Beschrijving van de werk- en leerdoelen. Keuzemogelijkheden voor leerlingen Uitleg met als uitgangspunt en basis: vakwerkplan, matrixorganisatie, stollen van ideeën, monitoren etc..

Competenties Doelgericht en planmatig werken . Negen meest relevante competenties: Doelgericht en planmatig werken Onderzoeken en informatie verwerken Samenwerken Beslissen/acties kiezen en problemen oplossen Omgaan met veranderingen en tegenvallers Ondernemend en klantgericht werken Presenteren Reflecteren en evalueren Ethisch en integer handelen. Het Platform heeft samen met haar leden de 26 SHL competenties die het MBO gebruikt vertaald naar negen competenties geschikt voor het VMBO. Het Platform en de aangesloten scholen ervaren deze negen algemene competenties als bruikbaar binnen het VMBO ter voorbereiding van het competentiegericht onderwijs zoals dat vorm gegeven wordt binnen het MBO. Voor de beoordeling van de competenties heeft het Platform in samenwerking met de aangesloten scholen twee van de vier niveaus beschreven, namelijk het startniveau en het expertniveau. Het lesmateriaal dient een beschrijving te geven aan welke criteria de leerling moet beantwoorden als hij bij zijn competentieontwikkeling op niveau is.

Evaluatie Evaluatie van de leerdoelen Aandacht voor volgen van competentieontwikkeling van de leerling. Dialoog met leerlingen in kader van evaluatie. Hiertoe kent ieder themaboek een afzonderlijk hoofdstuk evalueren. De ingevulde evaluatieformulieren leerdoelen en/of competenties vormen vervolgens de basis voor de dialoog met de leerling. In een te ontwikkelen docentenhandleiding dienen tips opgenomen te worden voor het voeren van een goede dialoog met de leerling zodat het een onderwijsleergesprek wordt waar de leerling zijn/haar voordeel mee kan doen.

Relatie lesstof/leermiddel en examenprogramma Beschrijving van de relatie tussen leerdoelen in thema’s, taken en opdrachten aan de ene kant en de eisen van het examenprogramma anderzijds. Vergemakkelijkt het zelf arrangeren. Ieder intersectoraal themaboek is opgebouwd uit taken. Het themaboek dient informatie te geven over de leerdoelen, die in het examenprogramma intersectoraal en handreikingen zijn opgenomen, die aan de orde komen in de verschillende taken. Op deze manier wordt er via een kruisjeslijst aangegeven welke leerdoel in welke taak aan de orde komt. Dit vergemakkelijkt het arrangeren van nieuwe lesstof en het vervaardigen van nieuwe taken indien de voorgestelde taken niet passen in de regionale context van de school en/of bij de leefwereld van de leerling.

Referentieniveaus Taal en Rekenen Rekening houdend met de eisen die gesteld worden vanuit de referentieniveaus Taal en Rekenen Zowel in veronderstelde als te ontwikkelen taal- en rekenvaardigheid Uitleg met als uitgangspunt en basis: vakwerkplan, matrixorganisatie, stollen van ideeën, monitoren etc..

Opdracht Oriënteer u op de leermiddelen die uitgeverijen u laten zien Vijf plekken: Uitgeversgroep Den Bosch, Edu Actief, Thieme Meulenhoff, Dubbelklik en ‘zelf materiaal ontwikkelen’ Houd de door het platform ontwikkelde criteria en uw eigen criteria in het achterhoofd Uitleg met als uitgangspunt en basis: vakwerkplan, matrixorganisatie, stollen van ideeën, monitoren etc..

Reflectie aan tafels Ga met elkaar in gesprek over wat u heeft gezien / gehoord. Welke brandende vraag heeft u nog richting de leermiddelenontwikkelaars? Welk advies wilt u de leermiddelenontwikkelaars meegeven? Uitleg met als uitgangspunt en basis: vakwerkplan, matrixorganisatie, stollen van ideeën, monitoren etc..