Bijeenkomst IPO 29 maart 2017 Tycho lam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kennistafel ‘Saneringen’ Robbert Wolf  Mogelijkheden huidige / nieuwe Wro om saneringen te voorkomen  Actualiteiten saneringen -> rekenmodel.
Advertisements

Ruimtelijke Ontwikkeling in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Toekomst Omgevingsrecht
Op weg naar de Omgevingswet
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Omgevingswet (kamerstuknr )
Publiekrechtelijk kader: Wro, Chw, Wabo, Omgevingswet
stand van zaken oktober 2015,
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
Aanvullingswet bodem Afscheid van de Wbb: Overgangsrecht.
Presentatie Beheersverordeningen Commissie Ruimte 22 januari 2013.
Informatie aan de raad 6 april 2011 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Door Marion Looijen.
Raadspresentatie Ruimtelijke Ordening een korte inleiding op het beleidsterrein.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Ruimtelijke Ordening in Dordrecht Presentatie in de adviescommissie fysieke leefomgeving van de gemeenteraad op 20 mei 2014.
Invoering nieuwe Wet ruimtelijke ordening Advies voor de gemeenteraad van Steenwijkerland Juni 2008.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
Omgaan met gerechtelijke uitspraken
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
OMGEVINGSWET Kansen en randvoorwaarden Joyce Nellissen Adviseur 29 september 2015 Vakgroep GGB.
Kansenkaart geluid Discussie over de kansen voor geluid in het omgevingsplan Arthur Kramer Chrétienne Verhoeff Schakeldag 21 juni 2016.
Omgevingsplan Rijnhaven Oost Brug naar de Omgevingswet.
Het omgevingsplan.
Hoofdlijnen Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Informatiemarkt 6 oktober 2011.
SCHAKELDAG juni Sessie: milieueffectrapportage en Omgevingswet.
Windenergie, lokale autonomie en Omgevingswet Prof. mr. A.G.A. Nijmeijer 24 juni 2016.
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:  1.4 Waarom gezondheid? Zijn milieunormen niet genoeg?  2.18 Gelderse Gezondheidswijzer 
De werking van de Omgevingswet Doelgroep: beginners Schakeldag 21 juni 2016 Arjan Nijenhuis, plv. directeur Eenvoudig Beter.
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
RO & Milieu Gedwongen vriendschap onder de Omgevingswet? Sandra Anzion
Commissie Fysieke Leefomgeving 20 september 2016
Inleiding op de Omgevingswet & Praktische tips voor raadsleden
Samenhang instrumenten omgevingswet
Wat brengt ons de provinciale omgevingsverordening?
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Ontwikkelingsruimte grondgebonden rundveehouderij Juridische verankering Sint Anthonis 21 februari 2011 Tycho Lam
Alternatief voor geluidnormering bedrijven?
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Codificering van het participatiebeginsel
Bestemmingsplan Buitengebied
De gewijzigde Wet geluidhinder en transitieprojecten
Geur: van Activiteitenbesluit naar Omgevingswet
Les 12 De regelscontroleren
De bruidsschat Gijs van Luyn Astrid van der Wijst 26 juni 2018.
Omgevingsvergunning in de Omgevingswet
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
De knip: splitsing technische en ruimtelijke bouwvergunning
Project Handvatten Omgevingsplan
Gebiedsontwikkeling en de Omgevingswet
Omgevingsveiligheid en de Omgevingswet
Invoeringswet Omgevingswet
Welke activiteiten zijn vergunningplichtig?
De vier AMvB’s bij de Omgevingswet
Wat is een omgevingsplan?
Wat is een omgevingsvisie
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Landelijke Voorziening Bekendmaken en Beschikbaar stellen Wat is het, hoe werkt het en wat moet u doen? Versie: 12 januari 2019 Titel: bereik vergroten?
Digitaal stelsel in de praktijk
Snelheid, overzicht en transparantie
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
Utrechtse Omgevingswetdag
Wat is de waterschapsverordening?
Het projectbesluit uit de Omgevingswet: een kennismaking
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst IPO 29 maart 2017 Tycho lam

Overgangsrecht De IOw bevat twee overgangsregelingen: Hoofdstuk 11 IOw -> algemeen en specifiek deel Gelijkstellingsbepalingen Procedurebepalingen IOw voorziet tevens in invulling van hoofdstuk 22 Omgevingswet H.22 was gereserveerd voor overgangsrecht regels voor overgangsfase naar één OP Overgangsrecht nog niet compleet: voor een aantal onderwerpen wordt overgangsrecht nog overdacht, bij voorbeeld ten aanzien van de provinciale verordening in verband met de vier AMvB’s (Bkl, BAL, OB, BBL) is ook specifiek overgangsrecht noodzakelijk. Dit overgangsrecht zal worden opgenomen in het Invoeringsbesluit Omgevingswet

Toepassingsbereik algemeen overgangsrecht Hfdst. 11 IOw Algemeen overgangsrecht hoofdstuk 11 IOw is van toepassing op besluiten o.g.v.: Crisis- en herstelwet de Wet ammoniak en veehouderij artikelen 41, 41a en 57 van de Monumentenwet 1988 artikel 6 van de Wet beheer rijkswaterstaatswerken Ontgrondingenwet de Wet geurhinder en veehouderij, de Spoedwet wegverbreding, de Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden artikelen 5.1, 5.2, 6.2, 6.3, 6.4 en 6.10 van de Waterwet de artikelen 7 en 12 van de Wet lokaal spoor Wet algemene bepalingen omgevingsrecht paragraaf 1.2 en de hoofdstukken 7 en 14 van de Wet milieubeheer Wet ruimtelijke ordening tenzij in hoofdstuk 11 IOw anders is bepaald. LET WEL: H11 bevat ook specifiek overgangsrecht voor de verschillende bijzondere wetten (Wro, Chw, Belemmeringenwet privaatrecht etc. Bijzonder deel gaat uiteraard voor op algemeen deel.

Omgevingsvisies Rijk, provincies en gemeenten zijn verplicht een omgevingsvisie vast te stellen. Verplichting gaat niet direct gelden voor gemeenten, bij KB wordt moment bepaald -> 11.6 lid 1 IOw Uiteraard wel bevoegd om Omgevingsvisie vast te stellen Wetgever gaat er van uit dat Rijk en provincies hun omgevingsvisie tijdig en dus voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet gereed hebben. Daarom geen overgangsrecht voor structuurvisies Rijk en provincies. Consequentie: structuurvisies vervallen bij inwerkingtreding Omgevingswet, TENZIJ…

Gelijkstelling omgevingsvisies …een beroep kan worden gedaan op de in artikel 11.7 IOw opgenomen gelijkstellingsregeling voor omgevingsvisies Regeling geldt voor de drie bestuurslagen (Rijk, provincies en gemeenten) Een omgevingsvisie die: voldoet aan de eisen van artikel 3.2 en 3.3 van de Omgevingswet, én die voor of onmiddellijk na de inwerkingtreding van de Omgevingswet van kracht wordt, heeft te gelden als omgevingsvisie in de zin van die wet. Omgevingsvisie al voorbereiden?

Omgevingsvisie al voorbereiden? Ja, waarom niet? Inhoudelijke eisen zijn op zich al duidelijk (zie art. 3.2 en 3.3 Omgevingswet): Beschrijving hoofdlijnen vd kwaliteit vd fysieke leefomgeving; Beschrijving voorgenomen ontwikkeling, gebruik, beheer, bescherming en behoud van het grondgebied; Hoofdzaken van het te voeren integrale beleid; Rekening houdend met omgevingsbeginselen: Voorzorgbeginsel; Beginsel van preventief handelen; Beginsel dat milieuaantastingen voorkomen moeten worden aan de bron; Beginsel dat de vervuiler betaalt.

Geen overgangsrecht voor provinciale verordeningen Geen overgangsrecht opgenomen voor provinciale verordeningen. Reden: oude regels provinciale verordeningen niet goed toepasbaar op nieuwe instrumenten Omgevingswet. Wetgever gaat er van uit dat omgevingsverordeningen op het moment van de inwerkingtreding van de Omgevingswet beschikbaar zijn, zodat gemeenten en waterschappen de instructieregels (uit die verordeningen) in acht kunnen nemen bij het opstellen van hun omgevingsplannen en waterschapsverordeningen. Er wordt overleg gevoerd met provincies of het achterwege laten van overgangsrecht leidt tot knelpunten. Zo ja, dan wordt mogelijk alsnog overgangsrecht in de IOw opgenomen. Waarom geen gelijkstellingsbepaling?!

Knelpunten verordening? Wat als er geen overgangsrecht wordt opgenomen: Provincies moeten tijdig verordening vaststellen. Kan dat voordat de Ow in werking treedt? Er valt een gat. Is dat zo? Grondslag vervalt geheel, gedeeltelijk of vervalt niet. Voorbeelden?

Vangnetbepaling i.v.m. onvoorziene omstandigheden Artikel 12.1 lid 2 IOw bevat een bijzondere vangnetbepaling. Bij ministeriële regeling kan afgeweken worden van de IOw: “Als deze wet daarin niet voorziet of strikte toepassing van deze wet in specifieke situaties onredelijk is of leidt tot ernstige nadelige gevolgen voor de fysieke leefomgeving, kunnen, zo nodig in afwijking van deze wet, bij ministeriële regeling regels worden vastgesteld voor een goede invoering van de Omgevingswet.”. Wordt bij ministeriële regeling afgeweken van de IOw dan dient z.s.m. een voorstel van wet tot regeling van het betrokken onderwerp bij de Staten-Generaal ingediend te worden.

Het omgevingsplan van rechtswege

Situatie bij inwerkingtreding Omgevingswet Het omgevingsplan van rechtswege Bij inwerkingtreding Omgevingswet ontstaat het ‘omgevingsplan van rechtswege’ (OP). Bestaat uit twee onderdelen: Ruimtelijke besluiten (geldende bestemmingsplannen, wijzigings- en uitwerkingsplannen, beheersverordeningen en exploitatieplannen) (art. 22.1 en 22.4 lid 1 Omgevingswet), en Door Rijk opgestelde regels (specifiek voor geluid, geur en trillingen) (art. 22.2 lid 1 Omgevingswet). Gemeentelijke verordeningen m.b.t. fysieke leefomgeving zullen (vooralsnog) geen onderdeel uitmaken van OP. Deze blijven naast OP gelden Art. 22.3 Omgevingswet -> gemeenten hebben gedurende de overgangsfase de tijd om de regels uit de autonome verordening in het OP op te nemen

Ad 1. Ruimtelijke besluiten die van rechtswege deel uit gaan maken van het omgevingsplan Het omgevingsplan van rechtswege bestaat uit: Gebiedsontwikkelingsplannen (o.g.v. art. 2.3 Chw) Bestemmingsplannen Wijzigingsplannen Uitwerkingsplannen Inpassingsplannen (PIP + RIP) Exploitatieplannen Beheersverordeningen verordening in het belang van archeologische monumentenzorg (38 lid 1 Monumentenwet) gemeentelijke verordening afvloeiend hemelwater of grondwater (10.32a Wm) Die van kracht zijn ten tijde van inwerkingtreding van de Omgevingswet. Waar is het voorbereidingsbesluit gebleven?!

Hoe het zit het met bestemmingsplannen, wijzigingsplannen, uitwerkingsplannen etc. die ten tijde van de inwerkingtreding van de Omgevingswet nog in procedure zijn? Artikel 11.73 lid 2 en 3 IOw Op ontwerp van een bestemmingsplan, uitwerkingsplan, wijzigingsplan of exploitatieplan blijft oud recht van toepassing Worden daarna onderdeel van het omgevingsplan van rechtswege Datum terinzagelegging ontwerp is bepalend.

Uitwerkingsplichten en wijzigingsbevoegdheden Het bestemmingsplan wordt van rechtswege een omgevingsplan. Hetzelfde geldt voor uitwerkings- en wijzigingsplannen die van kracht zijn. Hoe zit het met de in een bestemmingsplan opgenomen wijzigingsbevoegdheid en/of uitwerkingsplicht waar nog geen gebruik van is gemaakt? Artikel 11.75 IOw Uitwerkingsplicht/wijzigingsbevoegdheid wordt van rechtswege een delegatiebesluit (als bedoeld in art. 2.8 Omgevingswet) B&W mogen deel of delen OP wijzigen

Ad 2. Rijksregels die van rechtswege onderdeel gaan uitmaken van het OP Activiteitenbesluit zal vervallen, net als het daarin opgenomen systeem van rechtstreeks werkende immissienormen. Hiervoor in de plaats komen instructieregels in het Bkl die gemeenten verplichten om in het OP immissienormen voor geluid, trillingen en geur op te nemen. Artikel 22.2 lid 1 van de Omgevingswet bepaalt dat bij AMvB (lees: Invoeringsbesluit) bepaald kan worden dat algemene regels (zoals inhoud Activiteitenbesluit) onderdeel uitmaken van het omgevingsplan van rechtswege. Bij een besluit tot vaststelling van een omgevingsplan kunnen die regels worden gewijzigd (artikel 22.2 lid 3 Omgevingswet).

Al werkende op weg naar één omgevingsplan

Op weg naar één omgevingsplan Van het ‘omgevingsplan van rechtswege’ naar één Omgevingsplan Gemeenten krijgen een overgangstermijn van max. 10 jaar om een omgevingsplan vast te stellen dat voldoet aan alle eisen van de Omgevingswet. Binnen deze termijn van 10 jaar moet de gemeente voor elke locatie binnen haar gemeente het OP wijzigen. Daarmee wordt regime van het OP dat van rechtswege geldt, vervangen door een regime dat voldoet aan: de eisen van de Omgevingswet (digitalisering, evenwichtige toedeling van functies etc.); Uitvoeringsregelgeving (AMvB’s Omgevingswet); (eventuele) provinciale instructieregels (omgevingsverordening).

Aanpak Naar één OP toewerken, drie smaken: Ruimtelijk regime locatie voor locatie omzetten naar regels die voldoen en in overeenstemming zijn met regime Omgevingswet; Thematisch te werk gaan en bepaalde onderwerpen in één keer regelen voor het gehele grondgebied van de gemeente (bijv. regels i.v.m. kappen bomen); Of in één keer OP vaststellen voor het gehele grondgebied. Ad 1 en 2: Deze wijzigingen (en daarmee de wijzigingsbesluiten) moeten uiteraard voldoen aan de eisen van de Omgevingswet.

Toestaan van concrete ontwikkelingen na i.w.t. Omgevingswet Mogelijkheden om concrete ontwikkelingen mogelijk te maken die in strijd zijn met het ‘omgevingsplan van rechtswege’: Functie toedelen aan de locatie van de voorziene ontwikkeling en daarbij regels voor die functie stellen. De (oude) bestemming en de daaraan verbonden regels moeten vervallen; Verlenen van een omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit (vgl. thans de buitenplanse omgevingsvergunning voor planologisch strijdig gebruik). In beide gevallen moet voldaan worden aan de regels van de Omgevingswet en daarbij horende uitvoeringsregels (AMvB’s).

Ad. 1. Een voorbeeld Van functie ‘bedrijvigheid’ naar functie ‘wonen’ in Omgevingsplan In hetzelfde besluit moet functie ‘bedrijvigheid’ geheel geschrapt worden uit het ‘omgevingsplan van rechtswege’ Nieuwe regels moeten voldoen aan eisen Omgevingswet, waaronder evenwichtige toedeling van functies aan locaties en digitaliseringseisen (art. 22.5 lid 2 Ow) Geen verplichting om voor die locatie geldende regels uit de gemeentelijke verordening ook te integreren in het Op. Wél rekening houden met kapverordening, APV, ligplaatsenverordening etc.

Artikel 22.5 IOw Let op: In een besluit tot vaststelling van een omgevingsplan moet worden vermeld welke onderdelen van het ‘omgevingsplan van rechtswege’ dit vervangt.

Weg met de actualiseringsplicht voor bestemmingsplannen, op naar het omgevingsplan!

Wetsvoorstel afschaffing actualiseringsplicht 26 januari 2017, Kamerstukken II, 2016/2017, nr. 34 666, nrs. 1 t/m 3 Wetsvoorstel Afschaffing actualiseringsplicht bestemmingsplannen en beheersverordeningen Het is van belang dat gemeenten voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet aan de slag gaan met de voorbereidingen voor het OP. Met schrappen actualiseringsplicht wordt ambtelijke capaciteit vrijgemaakt Om die reden wordt de verplichte actualiseringsplicht voor bestemmingsplannen en beheersverordeningen afgeschaft Let wel: betreft alleen bestemmingsplannen en beheersverordeningen die via www.ruimtelijkeplannen.nl elektronisch raadpleegbaar zijn -> ook ingescande plannen die niet voldoen aan de digitale standaarden

Overgangsrecht omgevingsvergunningen

Hoofdstuk 11 IOw – omgevingsvergunningen Besluiten op aanvraag (art. 11.2 IOw): Op ontvangen aanvragen ingediend voor inwerkingtreding Omgevingswet -> oud recht blijft van toepassing totdat besluit van kracht dan wel onherroepelijk is Ambtshalve besluiten die met toepassing van afd. 3.4 Awb worden voorbereid (art. 11.3 IOw): Oud recht blijft van toepassing op ontwerpbesluiten die ter inzage zijn gelegd voor inwerkingtreding Omgevingswet totdat besluit van kracht dan wel onherroepelijk wordt Let op: op een ontwerp van een bestemmingsplan, uitwerkingsplan, wijzigingsplan of exploitatieplan dat voor de inwerkingtreding ter inzage is gelegd, blijft oude recht van toepassing (artikel 11.73 lid 2 IOw). Oude recht blijft ook van toepassing op beroepsprocedure (artikel 11.73 lid 3 IOw).

Lex silencio positivo Geen eerbiedigende werking voor de lex silencio positivo! Artikel 11.2: Op een ingediende aanvraag blijft het oude recht van toepassing, met uitzondering van artikel 3.9 lid 3 eerste zin Wabo LSP niet van toepassing op aanvragen ingediend voor inwerkingtreding Omgevingswet en waarvan de (reguliere) beslistermijn afloopt ná inwerkingtreding Omgevingswet Kortom, na inwerkingtreding Omgevingswet kan er geen omgevingsvergunning van rechtswege ontstaan

Overgangsrecht omgevingsvergunningen Gelijkstellingsbepaling -> artikel 11.8 lid 1 IOw Een voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet onherroepelijke ontheffing of vergunning voor een activiteit* waarop een verbodsbepaling als bedoeld in paragraaf 5.1.1 van de Omgevingswet van toepassing is, geldt als een omgevingsvergunning voor de betrokken activiteit. *bouwactiviteit, afwijkactiviteit, ontgrondingsactiviteit etc. Aan een vergunning of ontheffing verbonden voorschriften hebben na de inwerkingtreding van de IOw te gelden als aan een omgevingsvergunning verbonden voorschriften (artikel 11.8 lid 2 IOw)

Contact Tycho Lam 06 – 51 83 26 43 t.lam@hekkelman.nl