Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Vragen over Water OS zoals voorgelegd aan groep tijdens OS in a day 11/12/ Wat verwacht u van het OS programma in het algemeen en in toevoeging op.
Financiering van HIC Tessa de Bruin Michiel van Hees
1 Migratie naar SEPA nog “slechts” 485 dagen te gaan Den Haag, 4 oktober 2012 Bernard Juffermans Programmamanager SEPA Nederland.
Platform Binnenmilieu Scholen Frans de Haas Arnhem 15 februari 2012.
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Stichting Dijk van een Kust
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
Natuurbegraven Als economische drager voor Natuur en Landschap Jac. Meter
Financiering van eHealth innovaties
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Marc Verbeeten Uitgangspunten Het realiseren van een maatschappelijke versterking door de energierekening, op een duurzame manier, omlaag.
1 Cloud Computing & SaaS boodschap and werkgroep Educatie & PR February © EuroCloud –
Maatschappelijke Sectoren & ICT
(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?. Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker.
Samenwerking met het bedrijfsleven
Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
Ronde tafel Workshop Ronde tafel 1 april Doel workshop Andere perspectieven horen Problemen oplossen.
Ontwikkelen werkt. Projectdirectie Leren & Werken Samenwerking ministeries van OCW, SZW, LNV en EZ Doel:Implementatie Leven Lang Leren Doelgroepen: werkenden.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
LNG dialoog; Kansen voor de scheepvaart ? Karin Blaauw
Up date werkgroepen Robert Goevaers Programma manager
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
Scania en alternatieve brandstoffen Symposium ‘LNG heeft de Toekomst’
Programma: Productie Hernieuwbaar Gas en Valoriseren Mest Focus vanuit Routekaart Hernieuwbaar Gas 2030 Uitgangspunt nu: Duurzame energie Besef van alle.
SPEERPUNTEN BELEIDSDOMEINEN Jaarverslag. Leden Individueel belang Branche Gezamenlijk belang Lange termijn Ontwikkelen Korte termijn Realiseren Economie.
Is de varkenshouderij gebaat bij TTIP? Door: Ingrid Jansen (voorzitter NVV)
Gemeentebrede OndernemersFondsen Bijeenkomst Ondernemersfonds Alblasserdam 25 november 2015 Blaauwberg /Bochove/Ewalts nov
Start event Nul op de Meter Twentse corporaties. Programma Opening Onderdeel 1 9:05-09:45 uur: initiatief, ambitie en aanpak a. Toelichting op het initiatief.
Elektronisch factureren: de volgende stap in online zaken doen Datum 14 september 2006.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Stand van zaken Kennisagenda Radboud Engbersen (Platform31), Ede 3 maart 2016.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Platform ‘Weert in Beweging’ Platform Weert in Beweging Iedereen gezond in beweging!
CONTINU EMISSIE MONITORING SYSTEEM (CEMS) Bart de Boer, Frerik van Beijnum.
De Nederlandse economie : vergroening en beleid EWI Focus op 7 september 2011 te Brussel Foppe de Haan.
Dordrecht Inhoud context van parkeren als beleidsterrein; ontstaan Coöperatie; werkwijze; financiën; huidige leden; toekomst; vragen?
16 oktober 2012 Raadsvergadering Gemeente Alblasserdam.
Gesubsidieerde bio-LNG keten? Waarom bio-LNG Wat is bio-LNG Wie zijn nodig voor een keten Wat zijn de problemen Hoe dit te realiseren Subsidie innovatiecontracten.
LNG sleephopperzuiger
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Stichting Eindhovense Kwaliteitstaxi
Informatiebijeenkomst LNG in de binnenvaart
Emission Vision Samenwerken op het gebied van innovaties
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
DE ENERGIE OM TE VERANDEREN
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Decentrale Opwek in het Energieakkoord voor Duurzame Groei
Inkoopcoöperatie.
STARTBIJEENKOMST.
Beweging van niche naar het nieuwe gangbaar
Wat hebben een pizza-automaat, VR-simulaties, serious gaming, melk- en kookrobots en de bibliotheek met elkaar gemeen?
Lokaal loket kinderopvang
Els de Wit Ministerie IenW
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Starten met Internationaal Ondernemen
Bevindingen Gedegen onderzoek methaanslip, brandstof efficiency en NOx emissie Resultaat: Motoren beter benutten (omzetten deellast naar hogere belasting,
LNG met haring 21 juni 2018.
The Next Step 21 juni 2018.
Bevindingen Gedegen onderzoek methaanslip, brandstof efficiency en NOx emissie Resultaat: Motoren beter benutten (omzetten deellast naar hogere belasting,
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
Lokaal loket kinderopvang
Green Deal zeevaart, binnenvaart en havens
De warmtetransitie en het Rijksbeleid
Een lerende en adaptieve organisatie
Trefdag Ouderen en lokaal beleid 4/4/2019
Transcript van de presentatie:

Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017 LNG en Scheepvaart Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017

Het nationaal LNG Platform Doel platform: uitrol van LNG (vloeibaar gas) als nieuwe, schonere en stillere brandstof voor wegtransport en scheepvaart. Hoe? Het verbinden van bedrijven en overheden, kennisuitwisseling en gezamenlijk werken aan oplossingen te vinden voor gezamenlijke uitdagingen. Het platform is gesprekspartner voor diverse ministeries zoals het EZ, I&M, Financiën. Ook internationaal zijn er contacten en activiteiten. Ontstaan uit Green Deal “Rijn en Wadden” (50/50/500 in 2015). Nu ca 400 trucks op LNG en een twintigtal LNG-tankstations is geopend, verdeeld over het hele land. De scheepvaartsector blijft echter achter => extra inzet door Platform op uitrol LNG in de scheepvaart. Nieuw convenant met Rijksoverheid is vrijwel gereed

Het nationaal LNG Platform Het Nationaal LNG Platform bestaat uit een 24-tal leden vanuit het bedrijfsleven. De dagelijkse leiding over het Nationaal LNG Platform ligt in handen van het Dagelijks Bestuur, ondersteund door een projectmanager en een klein Programmabureau. De activiteiten van het Platform zijn verdeeld over zes werkgroepen: Wegtransport, Scheepvaart Regelgeving en veiligheid Strategisch omgevingsmanagement Bio-LNG Internationale samenwerking.

Acties LNG Platform scheepvaart Kennis en informatie bundeling, communicatie naar doelgroepen binnenvaart & zeevaart. Monitoren en informeren over o.a.: Wet- en regelgeving Technische zaken Business case ontwikkelingen LNG Door middel van organisatie en bijdrage aan seminars, workshops en via de website (www.nationaallngplatform.nl ) .

Acties LNG Platform scheepvaart Korte lijnen met Rijksoverheid (I&M, EZ) -> stimulerend beleid en middelen voor uitrol LNG Mobiliseren ketenpartijen, focus op eindgebruikers en verladers Samen werken aan financiële instrumenten en incentives, op Europees en nationaal niveau met branche, overheid, banken, financiers

Waarom LNG? LNG is de transitie naar verduurzaming LNG economisch alternatief, terugverdienen, zeker in nabije toekomst LNG schoonste alternatief: laag in NOx, vrijwel geen fijnstof en geen zwavel LNG biedt daarbij 15 % CO2 reductie, met BioLNG naar 100% LNG is een stille brandstof LNG kan nu en met LNG voorbereid op de toekomst LNG is de transitie naar verduurzaming

LNG is realiteit!

Drijvende krachten Strengere emissie eisen scheepvaart: Binnenvaart: NRMM Stage V voor nieuwe motoren, naar een vrijwillige norm voor bestaande schepen en hun motoren Zeevaart: SECA, NECA (zwavel, NOx) Groeiende aandacht duurzaam transport vanuit consument en verladers en ook vanuit de steden en provincies langs het water Business case: met LNG (uiteindelijk) tegen lagere kosten transporteren voor schepen met gemiddeld hoger brandstofverbruik, ook bij Stage V NRMM

Uitdagingen Kleine markt, weinig vervanging motoren & schepen Business case: lage olieprijs & hoge investering, hoe om te gaan met fluctuaties in de brandstofprijs? Doorontwikkelen techniek en markt: o.a. methaanslip oplossen, modulaire concepten, goedkopere (standaard) tanks, meer keuze en breder aanbod leveranciers

Uitdagingen LNG vraagt meer kennis en expertise Eindgebruikers: veel kleinere ondernemingen, hoe deze te bereiken, bundelen en schaalvoordelen te realiseren? Dus: bij elkaar brengen belanghebbenden, wegnemen/terugbrengen van risico’s voor de eindgebruiker (binnenvaart ondernemer) Financiering organiseren: fondsen inrichten, consortia vorming, etc.

Conclusie LNG biedt win-win voor een deel van de markt; voordeel voor bedrijf en maatschappij/milieu LNG is beschikbaar als brandstof en techniek is klaar en voorbereid op NRMM Stage V Nu doorpakken en schaal realiseren, noodzaak krachten bundelen en samenwerken

Quispel@stc-nestra.nl 06 129 52 382 Contact National LNG Platform p.a. Deltalinqs info@nationaallngplatform.nl www.nationaallngplatform.nl Martin Quispel Quispel@stc-nestra.nl 06 129 52 382