Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden Directie en medezeggenschapsraden Obs het Tweespan en PCBO ‘t Foarhus
Doel van de avond Aan het eind van deze avond weet u hoe het onderzoek naar eventuele andere schooltijden verloopt, wat een continurooster inhoudt, hoe een continurooster kan worden ingedeeld en wanneer dit eventueel in zal gaan. Daarnaast heeft u uw vragen kunnen stellen en weet u wat er in het onderzoek van u gevraagd wordt.
Indeling van de informatieavond Aanleiding van het onderzoek naar andere schooltijden De stappen die tot nu toe genomen zijn Procedure van het onderzoek Wat is een continurooster Pauzes en toezicht Voor- en nadelen van een continurooster Onderzoek naar draagvlak invoering continurooster Vragen
Aanleiding van het onderzoek naar andere schooltijden Vragen van ouders Landelijke ontwikkelingen Plaatselijke ontwikkelingen: schoolbesturen laten de scholen vrij, steeds meer scholen in Drachten gaan over tot een continurooster
De stappen die tot nu toe genomen zijn Het management en de MR’en van beide scholen bespraken dit onderwerp regelmatig en het onderzoek is opgenomen in het meerjarenplan Intern onderzoek naar draagvlak beide scholen Onderzoek naar ervaringen andere scholen Directies en MR’en in gezamenlijkheid procedure opgesteld, meningen en visies uitgewisseld Verschillende varianten van schooltijden besproken Informeren besturen van PCBO, OPO Furore (Kader: het besluit is voor beide scholen geldend)
Procedure van het onderzoek 11 en 12 september 2017: Informatieavonden oktober 2017 onderzoek middels informatie- stemformulier Besluitvorming: November 2017 Respons: minimaal 50% van alle gezinnen op BEIDE scholen 60% stemmen op BEIDE scholen voor nieuwe schooltijden nodig Eventuele andere tijden vanaf 1-8-2018 Na de besluitvorming stellen we een klankbordgroep in (bestaande uit ouders en leerlingen en directie / leerkrachten), deze geeft advies over praktische zaken t.a.v. de invoering en uitvoering van het continurooster.
Continurooster: wat is dat? Welke schooltijden? Schooltijden waarbij de kinderen lunchen in de klas, onder toezicht van de leerkracht Mogelijke schooltijden continurooster: Groep 1/2 : 8.30 – 14.15 uur Maandag t/m donderdag 8.30 – 12.00 uur Vrijdag Mogelijkheid is ook nog om woensdag van 08.30 tot 12.00 naar school te gaan Groep 3 t/m 8: 8.30 – 14.15 uur Maandag tot en met vrijdag
Continurooster: Pauze en toezicht Pauzes: 15 minuten fruitpauze groepen 3 t/m 8 (zelfde als nu) 15 minuten lunch + 30 minuten buiten spelen groepen 3 t/m 8 Kleuters lunchen in de klas en spelen buiten Toezicht plein: Fruitpauze door teamleden, lunchpauze door teamleden en, indien noodzakelijk, ingehuurde pleinwachten
Voor- en nadelen van een continurooster voor ouders Voordelen Meer aaneengesloten uren school is makkelijker afstemmen met werk Geen overblijfkosten Minder breng- en haalmomenten Meer tijd voor sport / hobby van kinderen (meer dagen, avondeten) Nadelen Begin: organisatie thuis Eventueel hogere kosten naschoolse opvang School eerder uit Geen keuze tussen wel / niet overblijven
Voor en nadelen van een continurooster voor kinderen Voordelen Meer aaneengesloten tijd in de middag om te spelen, sporten of andere hobby’s te doen Minder wisselingen gedurende de schooldag (situatie, locatie en leiding) Minder reismomenten = veiliger en rustiger Eten met je klasgenoten is gezellig Nadelen Kortere middagpauze, niet thuis eten Geen keuze overblijven / thuis eten Jongste kinderen maken meer uren
Voor en nadelen van een continurooster voor leerkrachten Voordelen Meer rust in de schooldag Efficiënter gebruik van onderwijstijd Middagperiode begint sneller en is eerder afgelopen; voor de spanningsboog van kinderen beter Meer tijd na schooltijd voor overleg, voorbereiding, e.d. Meer marge-uren om te besteden aan scholing en administratieve werkzaamheden Nadelen Middagpauze is korter / tijd voor jezelf Werk- / rusttijden Tussen de middag minder tijd voor nakijken / voorbereiding / e.d.
Onderzoek naar draagvlak invoering continurooster Voor beide scholen geldt: respons minimaal 50%, voor nieuwe tijden minimaal 60% 1 stem per gezin, dit geldt ook voor gescheiden ouders e.d. er is maar 1 stem uit te brengen. Alleen gezinnen waarvan het jongste kind in groep 8 zit stemmen niet mee (na de zomervakantie 2018 niet meer op school) Stemformulier gaat mee op maandag 16 oktober, Uiterlijk woensdag 1 november inleveren bij de leerkracht Uitslag onderzoek: communicatie in week 45 (6 t/m 10 november)
Vragen