Minor: Werken in gedwongen kader

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Advertisements

Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Marijke de Jong Clusterhoofd veiligheid
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Gedrag Spiritualiteit GOD Identiteit eigen vrije wil geweten
Van visie naar actie.
Hogescholen in Dialoog
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Hangjongeren OMLO J. Hangjongeren Aanspreken, niet uitsluiten. In: Pedagogiek in praktijk, jg. 14, nr. 45, 2008.
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
Een eigen persoonlijkheid
Als meedoen pijn doet Lessen voor bestuur en beleid van 8 jaar onderzoek naar burgerinitiatieven Sociaal debat Binnenlands Bestuur 24 oktober 2013 Evelien.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
‘Ouders als behandelaars’
 Drs. Onderwijskundige Rijksuniversiteit Groningen Loopbaan:  2008: RMO (Raad Voor Maatschappelijke Ontwikkeling) in Den Haag  2009: ECBO (Landelijk.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
‘Marokkaanse’ straatjeugd: een beetje vreemd, maar wel eigen Dr. Jan Dirk de Jong (criminoloog/socioloog) Rebond: onderzoek en advies (
Dossier Empowerment.
Opdracht: permanente evaluatie Renault Fluence Z.E.
Voortijdig schoolverlaten
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Liefde en relaties.
In opdracht van Overlast in Amsterdam West ‘Het Columbusplein’ Project Ondernemen De Haagse Hogeschool Jeoffrey van Zijp.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Groepsdynamica.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
De stad als pedagoog Interactief beleid Dhr. drs. J.M. Bekker September 2009.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
7 e nationale conferentie (12 nov 2015) School Wide Positive Behavior Support De School en de Straat DR. JAN DIRK DE JONG, CRIMINOLOOG LECTOR AANPAK JEUGDCRIMINALITEIT,
gespreksvaardigheden
Bronnen van stress bij jeugdigen Femke Vanschaemelhout.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Resultaten van een Europese studie over racisme in Londen, Parijs en Brussel op het gebied van detailhandel en het openbaar vervoer.
Opdrachten en eindopdracht
Sociale steun voor drugsverslaafden in behandeling ARTIKEL VAN VEERLE SOYEZ.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
College voor de Rechten van de Mens Odile Verhaar Miranda Visser.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Schokkende beelden in de media Media begrip week
DOORPAKKEN OP VEILIGHEID EDWARD VAN DER TORRE | LOKALEZAKEN Dordrecht 8 december 2015.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Succes factor : je bestuur als team
Gebrokenheid onder jongeren
Sterk met je eigen sociaal netwerk
Actieplan Welzijn DR 31 maart EOC 19 april.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Waarom worden mensen crimineel?
Naam school Datum Logo van de school
De rol van de raad onder de Omgevingswet Pascale Georgopoulou Adviseur VNG Programma Invoering Omgevingswet Jong , 26 april.
Een kijkje in de keuken van Sterk VO & MST
BOM-model PV 25/03/2014.
Jean dobri, ahlam wa sahlam
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Social media voor statenleden/politici
Liefde en relaties.
Sterk met je eigen sociaal netwerk
Workshop weerbaarheid 12 april 2018
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
Transcript van de presentatie:

Minor: Werken in gedwongen kader Gastcollege: Zaandamse zaken… Jan Dirk de Jong, Lectoraat Aanpak Jeugdcriminaliteit 11 oktober 2016, Hogeschool Leiden

Wat komt vandaag aan bod? Nu aan de hand: Zaandam… Ontwikkeling overlast en jeugdcriminaliteit in adolescentie? Theorie: ontwikkelingsfactoren jongvolwassenheid Praktijk: wat weten we van ‘straatterroristen’ Zaandam? Werkelijkheid: wat voor aanpak? Met aandacht voor…

Iets over foute vrienden Kindertijd: status door positieve eigenschappen en sterk afhankelijk van volwassenen Adolescentie: ‘peers’ en identiteitsvorming Welk gedrag wordt gewaardeerd? Wat is ‘in’? ‘Maturity gap’ biologisch of sociaal? (risicogedrag) Optimale distinciviteitstheorie (alternatief gedrag) “Birds of a feather flock together”? “Wie met pek omgaat raakt ermee besmeurd”? Allebei een beetje?

Companions in Crime (Mark Warr, 2002) Angst voor ridiculisering (afwijzing, uitsluiting) Vrienden en loyaliteit (vgl. neutralisering) Behoefte aan status onder ‘peers’ (statusangst) Aanvullende factoren bij groepsdruk Negatief zelfbeeld (onzekerheid), beperkte mogelijkheden, beperkte vaardigheden… Verder uit te diepen… Zie ook: Samenplegen (Frank Weerman, 2001)

Hoe het allemaal begon… Pauw (8 september 2017): De wijk ‘Poelenburg’ in Zaandam: Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=ET1qzdpXU7o

Jeugdoverlast in Zaandam Opdracht: twee advieskampen “De media overdrijft en creëert zo juist probleem” “De overheid doet te weinig en moet handhaven” Argumenten bedenken voor analyse op basis data In debat: twee stellingen (eens/oneens) Twee concrete adviezen: Plan van aanpak?

Wat weten we? 12 ‘harde kern’ leden 32 ‘hoodvlogs’, aantal views x € 4 problematische fragmenten: peuken gooien, schijnbeweging, op politieauto staan, de klap Boef-beelden ook gebruikt: ‘treitervloggers’ Ismael: vader+, moeder problemen, twee zussen Kopieergedrag (12 jarige jongetjes) Selectieve vlogs: ingrijpen politie niet in beeld Terug in de tijd en dan terug naar Zaandam…

Hoe was dit gevallen? Hangjeugd: ‘nozems’ 1955 (foto: Ed van der Elsken)

Escalatie Zaandam Media-bom… Actie-reactie “tatta’s” Bedreiging raadslid en aangifte Politie-inzet en gebiedsverboden Burgemeester bijna naar huis Aanhoudingen (o.a. Ismael) Lokale bewoners (Turken) in actie na 2 weken Premier Rutte: “Tuig van de richel”

Plan van aanpak Achtergrond? Analyse? Aanpak? En… attitude? Zeg het maar!

De top 10 beschermende factoren (NJI) Sociale binding Kansen voor betrokkenheid en participatie Pro-sociale normen Erkenning en waardering voor positief gedrag Sociale steun Constructieve tijdsbesteding Competenties Cognitieve vaardigheden Schoolmotivatie Positieve identiteit

Hoe nu verder? De Wereld Draait Door (30 september 2016) http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/364638

Vragen? “γνῶθι σεαυτόν” (ken jezelf) “Streef er niet naar om een succesvol persoon te worden, maar eerder om van waarde te zijn (voor anderen)” Bedankt voor jullie aandacht… …en tot het volgende college!