Renovatie Velsertunnel Op naar een nieuwe tunnel Stephan van der Horst projectleider civiele techniek
Programma De Velsertunnel: oudste snelwegtunnel van Nederland Na zestig jaar toe aan een flinke opknapbeurt Renovatie Velsertunnel: wat gebeurt er? De Velsertunnel: oudste snelwegtunnel van Nederland Over de bouw van de tunnel (techniek, bouwput, waarom voor deze werkwijze was gekozen Leuke feitjes zoals hoe lang de renovatie duurde, hoeveel mensen eraan werkten, wie de tunnel openden, over de file vlak na de sluiting oid Na zestig jaar toe aan renovatie Tunnels kunnen 100 jaar mee, maar … Waarom renovatie echt nodig is Waarom de tunnel niet buis voor buis dicht kan De renovatie in grote lijnen Doorrijhoogte vergroten Technische installaties vernieuwen of vervangen Nieuwe vluchtwegen Nieuw ventilatiesysteem Na renovatie weer een ’nieuwe’ tunnel Tunnel kan weer 40(?) jaar mee Voldoet aan tunnelwet Renovatie Velsertunnel
De Velsertunnel: oudste snelwegtunnel van Nederland Beschrijving De Velsertunnel in aanbouw. Rond de bouwput, met een doorsnee van 63 meter, zuigen de pompen om het water te laten zakken tot ongeveer 25 meter beneden N.A.P (De autotunnel wordt 1644 meter en de spoortunnel 3224 meter lang.) Bron: Noord-Hollands Archief, aangekocht in 1977 van fotograaf C. de Boer. Identificatienummer 54-004133.
Geschiedenis Voor WOII al plannen voor tweebaanstunnel Na WOII veel meer auto’s Start bouw 1952 Open bouwput Opening 28 september 1957 Beschrijving foto: Opening van de Velsertunnel op 28 september 1957 door koningin Juliana. Bron: Noord-Hollands Archief, Provinciale Atlas.
Beschrijving prent De Velsertunnel in aanbouw. Op de achtergrond een schip. Bron: Noord-Hollands Archief, 1 topogr. tek: pen in zwart, potlood. r.o.: Chris Schut mf mei 1954 blad: 363 x 500 mm
Ventilatietorens (’hyacinten’) Zestig jaar dienst als ventilatiesysteem Architect Dirk Roosenburg – verwijzing naar bollenteelt Rijksmonument sinds 2007 Na renovatie andere functie: vluchtruimtes ventileren Dan denkt u dat we klaar zijn, maar nee….
De Velsertunnel: oudste snelwegtunnel van Nederland Beschrijving foto links: Voor de Velsertunnel is een geheel nieuw type schoonmaakauto in gebruik genomen. Bron: Noord-Hollands Archief, aangekocht in 1977 van C. de Boer. Identificatienummer 54-004343. Beschrijving foto rechts: De Velsertunnel is doorbroken: Minister Algra loopt er als eerste doorheen. Bron: Noord-Hollands Archief, fotograaf Boer, Cees de (1918-1985), identificatienummer NL-HlmNHA_54004345.
De Velsertunnel: oudste snelwegtunnel van Nederland Beschrijving foto links: Velsertunnel, zuidzijde, ziende naar het noorden, de drukte vlak na de opening op 28 september 1957. Bron: Noord-Hollands Archief, aangekocht in 1983 van fotograaf C. de Boer. - Gepubliceerd in het Haarlems Dagblad van 25.09.1982. Identificatienummer 54-013108. Beschrijving foto rechts: Opening van de Velsertunnel op 28 september 1957 door koningin Juliana. Bron: Noord-Hollands Archief, Provinciale Atlas.
Waarom renovatie? Na 60 jaar toe aan een stevige opknapbeurt Schade door te hoge vrachtwagens Voldoen aan de tunnelwet 1 mei 2019 Beschrijving foto rechts: De Velsertunnel bijna voltooid. Bron: Noord-Hollands Archief, Boer, Cees de (1918-1985).
Negen maanden volledig dicht Slopen en heropbouw: asbest en lichtroosters deels verwijderen, nieuwe vluchtwegen doorbreken, elektronica vervangen, asfalt en beton verwijderen. Testen van installaties, afzonderlijk én in gezamenlijkheid Opleiden en oefenen van alle betrokkenen (Tunnelwet) en praktijksituaties oefenen, met nood- en hulpdiensten Openstellingsvergunning door de gemeente Velsen Ombouw weghalen keerlussen ten zuiden van de tunnel Heropening
Grotere doorrijhoogte Link naar video Plafondknabbelaar
Tunnelbescherming
Vluchten van buis naar buis Filmpje kleine krachtpatser: https://www.facebook.com/velsertunnel/videos/1058609457527651/
Oude ventilatiegaten dichten
Nieuwe ventilatie
Bereikbaarheid – enkele resultaten Keerlussen en calamiteitenbogen kunnen meer verkeer aan dan verwacht Wijkertunnel verwerkt dagelijks 120.000 vtg Bijna evenveel als Velser- en Wijkertunnel samen vóór de sluiting Berger standby halveerde de aanrijtijd Weginspecteur bij Wijkertunnel zorgde voor snelle actie bijv. bij te hoge vrachtwagens Fietsstimulering; ongeveer 70% van de ritten zijn spitsmijdingen
Blijf op de hoogte facebook.com/velsertunnel twitter.com/velsertunnelrws rijkswaterstaat.nl/velsertunnel velsertunnel@rws.nl