Renovatie Velsertunnel Op naar een nieuwe tunnel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Achtergronden bij De eerste hapjes
Advertisements

Startconferentie 25 maart 2010
Linschoten op de kaart van Nederland
Informatiebijeenkomst voor bewoners
Themaweek Water Sectie Techniek.
Het NAP versie 2 Normaal Amsterdams Peil
DE WATERSNOOD.
September 2012 Waarom bedrijven en school samenwerken binnen de Stichting Engineering Noord.
Lijn denkers en Politiek Wat maakt het een land zwak.
VBS De Bron Meester Ronny Marc Horst
Verkeersveiligheid en voorstel sanering borden in Enspijk
Het NAP versie 1 Normaal Amsterdams Peil
PLAATSBEPALEN Een opdracht over plaatsbepaling aan de hand van coördinaten en een reis naar het EK voetbal­.   Klas | 1 kgt Gebruikte methode | Moderne.
Gezichtsbedrog? Klik voor vervolg..
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
2.1 De Duitse inval in Nederland
Photo Album by Leo Deel M E I tot 20 J U N I ! Mijn eerste vlieg vacantie. Merrimack, New Hampshire, USA. Landing was op vliegveld Logan, Boston.
Maatschappelijke Stage Brandweer Noord-Holland Noord …. -…. -……
ALLES EN NOG VEEL MEER OVER HET VERKEER !
Belang UOB voor de installateur
Kastelen in Nederland Een korte speurtocht.
Kastelen in Nederland Een korte speurtocht.
1. Starten Zet de telefoon aan en voer je pin code in Als dit scherm verschijnt klik dan vervolgens op de Boordcomputer Icoon 2.1 Inloggen Log in door.
Kastelen in Nederland Een korte speurtocht.
Kastelen in Nederland Een korte speurtocht.
Een vrachtschip heeft woensdagmorgen 18 april 2012, in de Rotterdamse Nieuwe Maas een aantal containers verloren nadat het de Willemsbrug had geraakt.
No De bezetters zijn weg, maar lieten puinhopen achter.
Apartamenta “Bouwvallia” Groeten uit Kluswoude Deel 5.
Techniek uitje 17 maart 2015 SBO het tangram. Prokal stoomtechniek bv We zijn bij de stoomtechniek geweest en we hebben geleerd wat stoom kan produceren.
Tekenen les 7 perspectief 2 Joeri Lefévre
Hofplein Rotterdam.
Blaak Rotterdam Door de eeuwen heen.
Sluizencomplex IJmuiden
Troelstralaan De Troelstralaan loopt van Ringbaan-West tot Van Hogendorplaan en is een doorgaande weg in de wijk Goese Polder. Deze wijk, waar de bouwactiviteiten.
Aanleiding : Behoud van de leefbaarheid in Ommerkanaal Bewoners komen zelf in actie ( draagvlak ) Plannen maken duurzaam dorp Duurzaam Buurthuis Ommerkanaal.
6 Leerhotel Het Klooster 23 mei Doorontwikkelen BRON; Wat is het ? Technische vernieuwing Vervangen van gegevensuitwisseling op basis van bestanden.
Sluizen. Hoe werkt een sluis  se_simulation.html se_simulation.html.
Vierde Informatiebijeenkomst herstel Vlaketunnel 22 maart 2011.
GPS coördinaten 1 en/ of 2 VMBO Docent: BE.
DEELPROJECT WATER GROEPJE 6 JOCHEM, NATHAN, JESSE EN GERT-JAN DOCENT VAN DEN BROEK.
De omgekeerde quiz.
Aan de slag… passend lezen in de bibliotheek
Werkzaamheden aan Geepstraat Steurweg, Makreel-straat, Spieringstraat
Stemexamen.
Studieloopbaanbegeleiding
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Ledverlichting bij Rijkswaterstaat
Cursus 1.2 Landschappen in Nederland Klas 2 KGT Lesweek 2
Gemaakt door:Râna,Tanya,Rosa,Rofaida en Cameron
Kennismaking met programmeren
C A D B # Datum : Teamfunctie : Aanvallen
Kastelen in Nederland Een korte speurtocht.
Kastelen in Nederland Een korte speurtocht.
Kastelen in Nederland Een korte speurtocht.
Kennismaking met programmeren
Architectuur.
Het NAP versie 1 Normaal Amsterdams Peil
Kastelen in Nederland Een korte speurtocht.
PowerPointpresentatie Algemene staatsinrichting
Gemeentelijk Rioleringsplan Haarlem voor periode 2018 t/m 2023
Losse onderdelen die samen één geheel vormen
Antwerpen anders : EEN ÉCHTE GROENPLAATS
Bouwen voor de plek.
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Over de lijn Zuid-Holland
Les Nederland in oorlog
In het landschap bij ons in de buurt zit een geheim wapen verborgen…
Rijkswaterstaat als wegbeheerder
Bewonersavond Corantijn- en Paramaribostraat
Transcript van de presentatie:

Renovatie Velsertunnel Op naar een nieuwe tunnel Stephan van der Horst projectleider civiele techniek

Programma De Velsertunnel: oudste snelwegtunnel van Nederland Na zestig jaar toe aan een flinke opknapbeurt Renovatie Velsertunnel: wat gebeurt er? De Velsertunnel: oudste snelwegtunnel van Nederland Over de bouw van de tunnel (techniek, bouwput, waarom voor deze werkwijze was gekozen Leuke feitjes zoals hoe lang de renovatie duurde, hoeveel mensen eraan werkten, wie de tunnel openden, over de file vlak na de sluiting oid Na zestig jaar toe aan renovatie Tunnels kunnen 100 jaar mee, maar … Waarom renovatie echt nodig is Waarom de tunnel niet buis voor buis dicht kan De renovatie in grote lijnen Doorrijhoogte vergroten Technische installaties vernieuwen of vervangen Nieuwe vluchtwegen Nieuw ventilatiesysteem Na renovatie weer een ’nieuwe’ tunnel Tunnel kan weer 40(?) jaar mee Voldoet aan tunnelwet Renovatie Velsertunnel

De Velsertunnel: oudste snelwegtunnel van Nederland Beschrijving De Velsertunnel in aanbouw. Rond de bouwput, met een doorsnee van 63 meter, zuigen de pompen om het water te laten zakken tot ongeveer 25 meter beneden N.A.P (De autotunnel wordt 1644 meter en de spoortunnel 3224 meter lang.) Bron: Noord-Hollands Archief, aangekocht in 1977 van fotograaf C. de Boer. Identificatienummer 54-004133.

Geschiedenis Voor WOII al plannen voor tweebaanstunnel Na WOII veel meer auto’s Start bouw 1952 Open bouwput Opening 28 september 1957 Beschrijving foto: Opening van de Velsertunnel op 28 september 1957 door koningin Juliana. Bron: Noord-Hollands Archief, Provinciale Atlas.

Beschrijving prent De Velsertunnel in aanbouw. Op de achtergrond een schip. Bron: Noord-Hollands Archief, 1 topogr. tek: pen in zwart, potlood. r.o.: Chris Schut mf mei 1954 blad: 363 x 500 mm

Ventilatietorens (’hyacinten’) Zestig jaar dienst als ventilatiesysteem Architect Dirk Roosenburg – verwijzing naar bollenteelt Rijksmonument sinds 2007 Na renovatie andere functie: vluchtruimtes ventileren Dan denkt u dat we klaar zijn, maar nee….

De Velsertunnel: oudste snelwegtunnel van Nederland Beschrijving foto links: Voor de Velsertunnel is een geheel nieuw type schoonmaakauto in gebruik genomen. Bron: Noord-Hollands Archief, aangekocht in 1977 van C. de Boer. Identificatienummer 54-004343. Beschrijving foto rechts: De Velsertunnel is doorbroken: Minister Algra loopt er als eerste doorheen. Bron: Noord-Hollands Archief, fotograaf Boer, Cees de (1918-1985), identificatienummer NL-HlmNHA_54004345.

De Velsertunnel: oudste snelwegtunnel van Nederland Beschrijving foto links: Velsertunnel, zuidzijde, ziende naar het noorden, de drukte vlak na de opening op 28 september 1957. Bron: Noord-Hollands Archief, aangekocht in 1983 van fotograaf C. de Boer. - Gepubliceerd in het Haarlems Dagblad van 25.09.1982. Identificatienummer 54-013108. Beschrijving foto rechts: Opening van de Velsertunnel op 28 september 1957 door koningin Juliana. Bron: Noord-Hollands Archief, Provinciale Atlas.

Waarom renovatie? Na 60 jaar toe aan een stevige opknapbeurt Schade door te hoge vrachtwagens Voldoen aan de tunnelwet 1 mei 2019 Beschrijving foto rechts: De Velsertunnel bijna voltooid. Bron: Noord-Hollands Archief, Boer, Cees de (1918-1985).

Negen maanden volledig dicht Slopen en heropbouw: asbest en lichtroosters deels verwijderen, nieuwe vluchtwegen doorbreken, elektronica vervangen, asfalt en beton verwijderen. Testen van installaties, afzonderlijk én in gezamenlijkheid Opleiden en oefenen van alle betrokkenen (Tunnelwet) en praktijksituaties oefenen, met nood- en hulpdiensten Openstellingsvergunning door de gemeente Velsen Ombouw weghalen keerlussen ten zuiden van de tunnel Heropening

Grotere doorrijhoogte Link naar video Plafondknabbelaar

Tunnelbescherming

Vluchten van buis naar buis Filmpje kleine krachtpatser: https://www.facebook.com/velsertunnel/videos/1058609457527651/

Oude ventilatiegaten dichten

Nieuwe ventilatie

Bereikbaarheid – enkele resultaten Keerlussen en calamiteitenbogen kunnen meer verkeer aan dan verwacht Wijkertunnel verwerkt dagelijks 120.000 vtg Bijna evenveel als Velser- en Wijkertunnel samen vóór de sluiting Berger standby halveerde de aanrijtijd Weginspecteur bij Wijkertunnel zorgde voor snelle actie bijv. bij te hoge vrachtwagens Fietsstimulering; ongeveer 70% van de ritten zijn spitsmijdingen

Blijf op de hoogte facebook.com/velsertunnel twitter.com/velsertunnelrws rijkswaterstaat.nl/velsertunnel velsertunnel@rws.nl