Campagne taalvaardigheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Logo Gemeente Laat Kracht en Pracht van (lokale) Sport zien! Datum 2012 Presentatie Sprekers:
Advertisements

Betrouwbare Informatie over Opvoeden, Opgroeien en Gezondheid voor Ouders en Opvoeders Stichting Opvoeden.nl Juni 2014.
Landelijke campagne bedrijfstakpensioenfondsen Bpf Bouw, 2 maart 2010 Marjolein Zaal Manager Communicatie VB.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Mede mogelijk gemaakt door schoolbieb.nl voor het primair onderwijs Naam datum.
Risicocommunicatie Zelfredzaamheid als motor
Nederland leeft met water & AGV verkiezingscampagne.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Herlancering educatieve website
Citymarketing Hilversum 2006
Actieplan ‘Veilig Werken in de Zorg’.
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
Taal voor het Leven aanpak
Rita de Bresser, Martijn Goossens, Peter Lubbers, Richard Rokx
Communicatie Participatiewet
Naar een nationale digitale bibliotheek Bas Savenije 21 oktober 2014.
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
Meetup Toptaken-website 29 januari 2015, Deventer – Michiel van Straalen, Adviseur nieuwe media.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
 VVSG 10 oktober 2013  Durven met dienstverlening  Workshop sociaal huis.
Inge Jansen – CDM3a. Afbakening op basis van social media concepting  Doelgroep: Nederlandse studenten  Leuke kortingen, acties, aanbiedingen en wedstrijden.
Zorgbelang Gelderland & aanpak laaggeletterdheid
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
PROMO VIA SOCIAL MEDIA Versie SOCIALE MEDIA De grote spelers anno 2015 Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Whatsapp, Pinterest, …
(Voor)lezen is leuk!.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
PR & Communicatie BIG Challenge BIG Challenge deelnemers uit de veehouderij en andere agrarische sectoren die samen fietsen en strijden tegen kanker.
In opdracht van SIOB 15 augustus Wat is dBos? De Bibliotheek op school is een landelijke strategische aanpak van de bibliotheken, primair onderwijs.
Communicatie & Programmering Stelling van Amsterdam Doelstellingen Vergroten naamsbekendheid van de forten van de Stelling van Amsterdam Bevorderen van.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
3 t/m 14 oktober Inhoud  Alert Online 2016  Thema  Communicatie en Onderzoek  Hoe meedoen?
Bibliotheek van betekenis; bibliotheekbeleid gemeente Borsele
Team Communicatie 6 enthousiaste vrijwilligers Eind 2012 gestart Persvoorlichting, sociale media, evenementen, Kampong TV, interne communicatie, evenementen.
Startnotitie dagactiviteiten 1.Huidige situatie 2.Stip op de horizon 3.Focus bestuurlijke aanbesteding 4.Financiële doelstellingen.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Communicatie Gezondheidsmonitor. Aanleiding Nieuw: grootschalig gelijktijdig onderzoek Kansen en risico’s.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Een heldere visie op samenwerking!. Het Klokhuis Bibliotheek Bs Sint Antonius Bs de Lingelaar.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Taalakkoord: Zet in op Taal!. Teksten begrijpen Hoeveel van een tekst moet je begrijpen om de inhoud te snappen? A. 70% B. 90% C. 100% Bron:
<plaats en datum>
PR & Communicatie BIG Challenge 2017
Prokkelweek maandag 12 t/m zaterdag 17 juni
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Campagne-middelen Hoe in te zetten? Yvonne Polman Relatiemanager.
Het Taalakkoord is een initiatief van ministerie SZW
Campagneplan Fiets Telweek 2017
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Sociaal Juridische Dienstverlening
Lage gezondheidsvaardigheden en laaggeletterdheid
Visie mediawijsheid KB
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Aanpak van laaggeletterdheid
PR & Communicatie BIG Challenge 2018
38 Belang 20 95% VERVOLG Halte Taal (balie 34)
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie Voorstelling:
<plaats en datum>
Welkom Presentatie over WELKOM BIJ CODA 28 maart 2018.
DEMO MIJN BIBLIOTHEEK 21 SEPTEMBER 2015
Informatiebijeenkomst omwonenden 11 oktober 2017
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Retail Hoeksche Waard Communicatie.
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Power up your fundraising
Transcript van de presentatie:

Campagne taalvaardigheid 11 september t/m 31 oktober 2017

Context Onderdeel programma ‘Tel mee met Taal’ van ministeries OCW, VWS en SZW : Ongeveer 2,5 miljoen Nederlanders (van 16 jaar en ouder) zijn laaggeletterd. Om deel te kunnen nemen aan de samenleving is een minimum aan basisvaardigheden vereist: taalvaardigheid, digitale vaardigheden en rekenvaardigheid. In het voorjaar hebben we campagneflight 1 gehad met focus op digitale en rekenvaardigheden, in het najaar focus op taalvaardigheden Deze campagne draagt bij aan overkoepelende doelstelling van Tel mee met Taal en het programma Bibliotheek en Basisvaardigheden: Groei naar 100% deelname van bibliotheken aan digiTaalhuizen eind 2018.

Doelstellingen Primair Positionering van de bibliotheek als toegankelijke plek waar je terechtkunt om je taalvaardigheid te verbeteren Secundair Taboe rondom laaggeletterdheid wegnemen Doelgroep (NT1-ers) en/of hun sociale omgeving oproepen het telefoonnummer te bellen (nu ca. 10 telefoontjes per dag (NT1 of NT2?), tijdens de campagne 12 per dag) of langs te gaan bij de Bibliotheek in de buurt voor informatie over het onderwerp De Bibliotheek neerzetten als doorverwijzer/vraagbaak richting andere instanties die bv. taalcursussen geven (NB: niet elke bibliotheek richt de dienstverlening hetzelfde in)

Doelgroepen NT1-ers (laaggeletterden met Nederlands als moedertaal) Sociale omgeving van laaggeletterde NT1’ers (partners, kinderen, vrienden, buren etc.) Lokale stakeholders: gemeenten, onderwijs en lokale maatschappelijke instellingen die diensten aanbieden op het gebied van het verbeteren van taalvaardigheden (loketorganisaties), Openbare locaties waar NT1érs ook komen (UWV, wachtkamer dokter, gemeentehuis, wooncorporaties etc.)

Samenwerking Stichting Lezen & Schrijven De modellen in de campagne zijn taalambassadeurs van de Stichting We maken gebruik van de bellijn van St Lezen en Schrijven Stichting Lezen & Schrijven neemt deze campagne mee in hun communicatie waar mogelijk Projectleiders en rayoncoördinatoren worden geïnformeerd over deze campagne

Uitgangspunten concept Doelgroep staat centraal, is ‘de held’ Positieve insteek, wat ze wel kunnen i.p.v. wat ze niet kunnen Woord laaggeletterdheid vermijden Herkenbare situaties uit het dagelijks leven, dichtbij huis Inzet taalambassadeurs: Persoonlijk, echte verhalen/mensen, geen modellen PR belangrijk onderdeel van de campagne, echte verhalen van belang Nauwe samenwerking met St. Lezen en Schrijven Zo min mogelijk tekst Telefoonnummer wat mensen kunnen bellen Bibliotheken moeten materialen taylormade kunnen maken

Campagnebeeld

Fysieke toolkit Bibliotheken 7 verschillende posters A3-formaat per vestiging (te bestellen op A0 en A1 formaat) 2 x 250 flyers (een versie voor doelgroep NT1, een versie voor sociale omgeving) per vestiging 1 roll-up banner met een compilatie van de 6 foto’s per hoofdvestiging Verstuurd in week van 21 augustus en na te bestellen via landelijkehuisstijl.nl

Posters in 7 soorten en 3 formaten (A3, A0 en A1) en een roll-up banner

Voor- en achterzijde flyer, per vestiging 250 stuks

Voor- en achterzijde flyer sociale omgeving, per vestiging 250 stuks

Digitale toolkit Bibliotheken op landelijkehuisstijl.nl • Communicatieplan • Zeven posters in verschillende formaten (A0, A1 en A3) in twee varianten: 1 aanpasbaar template en 1 in vaste vormgeving • Flyers in 2 soorten (1 voor sociale omgeving en 1 NT1-ers) in twee varianten: 1 aanpasbaar template en 1 in vaste vormgeving • Banners in verschillende formaten voor op je website • Online content • Nieuwsbriefheader, nieuwsbrief- en websiteteksten, headers social • Persbericht • Narrowcasting materiaal en kant en klare presentatie • Voorbeeldbrief om je stakeholders te informeren over de campagne • Artikel en advertenties voor lokale/regionale bladen

Digitale toolkit Bibliotheken op landelijkehuisstijl.nl

Banners in diverse formaten en soorten voor op je website Banners in diverse formaten en soorten voor op je website. De varianten met ‘Verhaal van ….. ‘laten linken naar www.bibliotheek.nl/ikwilleren LET OP: De variant met ‘Jij ook’ laten verwijzen naar je eigen activiteitenpagina rondom taalvaardigheid

Landelijke campagne PR lobby Actieve persbenadering om zoveel mogelijk in het nieuws te komen met artikelen die aansluiten op de campagne. Zowel landelijk als regionaal i.s.m. Bibliotheken Online campagne Filmpjes en bannering online en social kanalen (facebook, twitter) Landingspagina www.bibliotheek.nl/ikwilleren

Schets! landings- en vervolg-pagina

Filmpjes voor social en online

Succes met de campagne!

Vragen?