Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Advertisements

Developmental Coördination Disorder
Informatieavond groep 8
Namen van de Abers die de presentatie geven.
Gedragsproblemen
Dyscalculie.
Informatie avond groep 8
DCD ‘Lekker onhandig’ Marleen Rijnsent, orthopedagoog/GZ-psycholoog
Er is meer aan de hand... Meervoudige problematiek
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
Autismespectrumstoornissen
Systematische screening: een utopie? Paul De Cock COS Leuven
DCD Developmental Coordination Disorder
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Je herkent het pas als je het kent
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Welkom op onze open schoolavond
Januari Zorgoverdracht peuterspeelzaal groep 1 t/m 8 Voortgezet Onderwijs overdrachtsformulieren overdrachtsgesprekken onderwijskundig dossier overdrachtsgesprekken.
Vakdidactische opdracht
oorzaken ‘hyperkinetisch gedrag’?
Huiswerk maken Uw kind helpen bij het maken van schoolopdrachten.
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Prikkelverwerkingsstoornis
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Informatieavond Groep 6C
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Informatieavond groep
De weg van de leerling met specifieke
Wat we beleven in groep 7!. Een goede start gemaakt! Een meester Sfeer Duidelijk Respect Relatie.
Yvonne Telgen: ma, di, do en vrij Chrissy van der Vliet: wo.
Informatieavond groep 8
INFORMATIE AGENDAGEBRUIK EN HUISWERK IN GROEP 7 EN 8. Welkom.
Welkom op de ouderavond V23 22 september Doel van de avond Kennis maken met de mentor Informatie over school en eerste weken in de klas Uitwisselen.
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Dyslexie en comorbiditeit (dubbeldiagnose) Door Corry Broek n.a.v. de conferentie Lexima 2012.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Wat we beleven in groep 7!.
Hoe stel je de diagnose dementie?
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Welkom iedereen! Rick van der Hulst (6R) Tineke van der Bent (6MT)
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Betekenisvol rekenen Context gebonden rekenen
Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O. Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O.
Intensieve begeleiding
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb. Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb.
Ontwikkelings-psychologie
Ontwikkelingspsychologie
Kennismakingsavond Compaen VMBO.
WELKOM Mezelf voorstellen.
Transcript van de presentatie:

Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis

Programma Even voorstellen Inleiding Startopdracht Theorie Praktijkopdracht Begeleiding in de klas

DCD – inleiding Developmental Coordination Disorder Andere namen: Coördinatie Ontwikkelingsstoornis Motorische ontwikkelingsachterstand Sensomotorische integratiestoornis Ontwikkelingsdyspraxie Dyspraxie en MBD

DCD - startopdracht

Criteria Dagelijkse activiteiten die motorische coördinatie vereisen worden duidelijk slechter verricht dan bij de leeftijd past. Dit heeft aantoonbare gevolgen voor de dagelijkse activiteiten thuis en op school of werk. De problemen zijn niet te verklaren vanuit een medische aandoening. De problemen zijn niet toe te schijven aan een lagere intelligentie (tot IQ 70)

Kenmerken van DCD Grove motoriek Fijne motoriek Handschrift Planning Ordenen en organiseren Ruimtelijk - en tijdsbewustzijn Aandacht en concentratie Spraak

DCD Oorzaken van DCD Samengaan met andere stoornissen: co-morbiditeit (overlap symptomen) met o.a. ADHD, ADD, ASS, dyslexie, dyscalculie, NLD

DCD - gevolgen Motorische ontwikkeling Sociale ontwikkeling Emotionele ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling

Opdracht

DCD – begeleiding in de klas Leerling Daan Moeite met gym Slecht leesbaar handschrift Slechte fijne motoriek Zwakke planning en organisatie Kan moeilijk zijn gedachten ordenen Zwakke ruimtelijke oriëntatie Concentratie Sociaal-emotionele problematiek

DCD – begeleiding in de klas Begrip Gym: beoordeel op inzet en differentieer Tehatex: beoordeel op inzet en idee, differentieer Huiswerk en toetsen tijdig op bord en/of in Magister Controleer agenda, spullen mee naar huis Ondersteun bij plannen en organiseren Ondersteun bij opzet werkstuk, leesverslag e.d. Sta gebruik IPad/laptop toe Extra toetstijd Wees alert op pestgedrag Houd rekening met vermoeidheid

DCD – meer informatie Paul Calmeyn: De DCD survivalgids www.balansdigitaal.nl

benoem dit ook naar de leerling toe! Wat gaat goed, benoem dit ook naar de leerling toe!