Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis
Programma Even voorstellen Inleiding Startopdracht Theorie Praktijkopdracht Begeleiding in de klas
DCD – inleiding Developmental Coordination Disorder Andere namen: Coördinatie Ontwikkelingsstoornis Motorische ontwikkelingsachterstand Sensomotorische integratiestoornis Ontwikkelingsdyspraxie Dyspraxie en MBD
DCD - startopdracht
Criteria Dagelijkse activiteiten die motorische coördinatie vereisen worden duidelijk slechter verricht dan bij de leeftijd past. Dit heeft aantoonbare gevolgen voor de dagelijkse activiteiten thuis en op school of werk. De problemen zijn niet te verklaren vanuit een medische aandoening. De problemen zijn niet toe te schijven aan een lagere intelligentie (tot IQ 70)
Kenmerken van DCD Grove motoriek Fijne motoriek Handschrift Planning Ordenen en organiseren Ruimtelijk - en tijdsbewustzijn Aandacht en concentratie Spraak
DCD Oorzaken van DCD Samengaan met andere stoornissen: co-morbiditeit (overlap symptomen) met o.a. ADHD, ADD, ASS, dyslexie, dyscalculie, NLD
DCD - gevolgen Motorische ontwikkeling Sociale ontwikkeling Emotionele ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling
Opdracht
DCD – begeleiding in de klas Leerling Daan Moeite met gym Slecht leesbaar handschrift Slechte fijne motoriek Zwakke planning en organisatie Kan moeilijk zijn gedachten ordenen Zwakke ruimtelijke oriëntatie Concentratie Sociaal-emotionele problematiek
DCD – begeleiding in de klas Begrip Gym: beoordeel op inzet en differentieer Tehatex: beoordeel op inzet en idee, differentieer Huiswerk en toetsen tijdig op bord en/of in Magister Controleer agenda, spullen mee naar huis Ondersteun bij plannen en organiseren Ondersteun bij opzet werkstuk, leesverslag e.d. Sta gebruik IPad/laptop toe Extra toetstijd Wees alert op pestgedrag Houd rekening met vermoeidheid
DCD – meer informatie Paul Calmeyn: De DCD survivalgids www.balansdigitaal.nl
benoem dit ook naar de leerling toe! Wat gaat goed, benoem dit ook naar de leerling toe!