7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Adviesgroep Personenzorg
Advertisements

Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Ronde tafel 19 januari Missie o2 consult Missie »Onze missie bestaat erin om bij de planning en de uitvoering van projecten »die verband houden.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
Intro op masterroute Gezondheid en Welzijn 08/09, N. Steverink, Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg m.i.v. studiejaar
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Inhoud van deze synthese :
Leerplantoelichting derde graad verzorging
Buurtgroen en groene schoolpleinen. (Hoe) werkt het voor gezondheid?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Oefeningen sociale agogiek
Oefeningen sociale agogiek
AD6 in leerplan verzorging
Tweede graad verzorging voeding
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Agenda Servicedocument: verschillende kaders
Thuis- en bejaardenzorg/zk
Vereiste in leerplan VZ zie AD AD 4 en AD 5…
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Jongeren Preventie Team
Een bewegingsbeleid op school
Even voorstellen Anja Hol
Samenvatting  Sociaal-economische verschillen in ongezond gedrag  Voor een verklaring moet aan twee voorwaarden worden voldaan: 1.Een relatie met het.
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Leerplantoelichting Kinderzorg
Hervormingen in de zorg AWBZ en Wmo
Leerplantoelichting derde graad verzorging
Leerplantoelichting Tweede graad verzorging voeding
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Doel en taak van de hulpverlening
Corporate Communicatie
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Netwerk Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige
Leerplantoelichting derde graad verzorging Katholiek Onderwijs Vlaanderen West Vlaanderen.
Leerplantoelichting Tweede graad verzorging voeding
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Titel samenkomst 14 januari 2016
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
UITGANGSPUNT.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Info Fase 1 Ann Reale Info keuzestage.
UITGANGSPUNT.
2de graad verzorging - voeding
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Leerplantoelichting 2de en 3de graad VZ
JEUGDzorg - voor wie?.
Auteur: Magrite Kalverboer Gemaakt door Jolien Vanoverbeke
Transcript van de presentatie:

7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige Toelichting bij AD5

Situering vanuit leerplan Competenties: C1 Als verzorgende, binnen het kader van zorg- en bijstandsverlening, zorg verlenen vanuit een totaalvisie C2 Als zorgkundige, binnen het kader van KB78, zorg verlenen vanuit een totaalvisie In de toelichting bij elke AD wordt de nadruk gelegd op het afstemmen op de gebruiker en zorg verlenen vanuit een totaalvisie; In het zorg verlenen zit zorg dragen voor gezondheid en welzijn (AD4) – (ped)agogisch handelen (AD5) en indirecte zorgverlening (AD6)

Een geïntegreerde aanpak: UITGANGSPUNT Dit schema omvat alle AD’s en hun samenhang

Naar een AFSTEMMEN van het agogisch handelen op de individuele gebruiker en zijn situatie

ACTOREN in de zorgrelatie in kaart brengen en hun betekenis verduidelijken en toelichten (5.1) Sociaal netwerk (zie ook 5.8) Voorziening /dienst (zie ook AD1-AD3) Cultuur (zie ook 1.4 en AD4) Samenleving (zie ook AD7)

Zorg dragen voor het ontwikkelingsproces overheen de graden 5.4 Exploreren van verschillende levensfasen binnen de levensloop van de mens 5.15 (in samenhang met AD4 / cfr. Gordon) In functie van het zorg dragen het verouderingsproces verduidelijken en toelichten (focus levensfase zorgbehoevende volwassene / oudere) 5.2 Zorg dragen voor het ontwikkelingsproces + aandacht voor eigene specifieke doelgroepen => ordening volgens Gordon (11 patronen!)

Gordon (geel = AD4 / blauw = AD5 / groen = AD6) ? Zelfbeleving Seksualiteit / voortplantings Slaap en rust Activiteiten Gezondheid en instandhouding Voeding en stofwisseling Uitscheiding Stress verwerking Waarneming en cognitie Rol en relatie AD5.3 onderliggende doelen ook uitwerken!

FACTOREN die de actoren en partners in de zorgrelatie beïnvloeden (5 * Persoonlijke factoren (geslacht, leeftijd, levensstijl, levensloop, gezondheid,…) * Externe factoren (klimaat, sociale omgeving, fysiek milieu / leefomgeving) * Persoonlijke factoren = interne factoren (zie 2e graad) + zie terminologie ICF schema

Naar een agogisch handelen Gedrag situeren en interpreteren in een kader (vb. Cuvelier) Elementen in de agogische relatie aanwenden Agogisch handelen sturen Samenwerken / participeren steunen Stimuleren

Nog specifieke uitbreiding rond… AD 5.7 onthaal en begeleider van gebruikers bij de komst en het verblijf binnen de verschillende settings of bij transfers naar andere settings AD 5.6 Begeleiden van kinderen binnen een gezin