Resultaten evaluatie – versie 7_ Ilse Schelling en Niels Beenker

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
Advertisements

Concept-Regelscenario, situatie 6: Blokkade Kruithuisbrug
René Grispen Infovergadering Plan-MER Oosterweelverbinding 26 juni 2013 Doorrekeningen Plan-MER OWV 1.
Het nieuwe FTK Jan Koeman Hoofd afdeling Pensioenbeleid
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Documenten Verkeerscentrum
Behandeling van doorbraakpijn
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Dataverzamelingsmethoden
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
Het Rekenkamerrapport en de Luchtkwaliteit Raadsinformatieavond, 6 sept Jan Korff de Gidts Kracht van Utrecht-initiatief.
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
Concept-Regelscenario, situatie 4: ‘Jellabies-festival’
Concept-Regelscenario, situatie 2D: Filevorming Westbaan A13 (tussen Delft-Zuid en A20) Hart rond Delft 30 juni 2005 Omschrijving Met name in de avondspits.
Concept-Regelscenario, situatie 3: Kooppiek Ikea Hart rond Delft 30 juni 2005 Omschrijving Piekaanbod van vekeer richting Ikea Delft, nabij de aansluiting.
Concept-Regelscenario, situatie 2C: Prinses Beatrixlaan: knelpunt bij ’t Haantje. Hart rond Delft 30 juni 2005 Omschrijving Prinses Beatrixlaan: knelpunt.
Concept-Regelscenario, situatie 2B: afritten A4R Den Haag-zuid (Harnaschknoop) / den Hoorn Hart rond Delft 30 juni 2005 Omschrijving Op de afritten A4R.
  Sociaal-economische effectrapportage 2009 presentatie 14 mei 2009 Stadsregio Rotterdam ABF Research Rik Lukey.
CO 2 bij paprika: wanneer kan ik het beste doseren? Anja Dieleman, Wageningen UR Glastuinbouw.
Monitoring Harmsenbrug
Aanpak N629: één project, twee delen
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
Stimulans Kwaliteit BPV Kinderopvang Amsterdam 17 maart 2015.
Visstand Beheer Commissie; VBC Beleidsbesluit binnenvisserij 1999 Sport- en beroepsvisserij verplicht samenwerken: Instellen VBC’s. Opstellen Visplannen.
Meten van Burenlawaai ing.Rein.C.Muchall Geluidconsult bv. Amsterdam- Amersfoort woonoverlast 28 April 2011.
Smart Traffic: pilot N201 Dataverrijking door combinatie met simulatie
Toelichting advies Rfv Verdeling budget Participatiewet Toelichting aan de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid Michiel van Haersma Buma,
VvE Beheer. Wie zijn wij Landelijke organisatie; Platte organisatiestructuur; Uitgebreide technische kennis van zowel installatietechnische, bouwkundige.
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
A1 - Startoverleg, 15 januari 2013, Arnhem Beesel Evaluatie Heerstraat- Kesselseweg.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Presentatie Workshop Een optimale Camjo redactie Wim Kramer Nieuwsmanager RTV Utrecht.
Presentatie onderzoeken binnenluchtkwaliteit op VO-scholen.
Agenda locatie 3 ■ Sociaal veilig ontwerp en beheer ■ Beeldkwaliteit en landschappelijke inpassing ■ Technische veiligheid ■ Beheer en onderhoud ■ Kosten.
Onderzoek netto-lasten onderwijs Lansingerland Raad 25 november 2014.
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
De haalbaarheid en meerwaarde van quasi-dynamisch toedelen en vertrektijdstipkeuzemodellering binnen de BBMA Martijn Heynickx Kobus Zantema 9 MAART 2016.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016.
1 Betrouwbare reistijd van deur tot deur Commissie EMG 14 mei 2004 Ludger Schrauwen Coördinator infrastructuurbeleid.
BIGTIRE Ommen Inzicht in de financiële positie en in het financieel handelen van de gemeente Ommen.
Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer. Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies.
Toolboxmeeting Versie 1, maart 2005 Wegenverkeerswet.
Tussenrapportage Praktijkproef Amsterdam
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen
Toets kader project Verbetering Modellering Reistijden
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
ZorgkaartNederland En toezicht op de zorg
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Hoe eenvoudig is een gemiddelde?
Pilot computers in examenzalen Eerste resultaten
Richard West University of Georgia
Herman Gelissen penningmeester
Update financiële positie per eind 2015 – waarom nu een korte versie?
De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017
Agendapunt 4: - databank; - minimale dataset; - DST/SVT; - letterbenoemtaak; - tijdpad; - analyse KD-data 2014.
Nadere Effect Analyse Methode voor effectbepaling Imagine the result.
Parkeerregulering wijken en stadsdeelcentra
Ineke Meijer (namens provincie Gelderland/ Beter Benutten)
Hoe eenvoudig is een gemiddelde?
Kwantitatief onderzoek
Transcript van de presentatie:

Resultaten evaluatie – versie 7_011214 Ilse Schelling en Niels Beenker Evaluatie PPA Wegkant 13 juni 2013 Evaluatie PPA Wegkant Resultaten evaluatie – versie 7_011214 Ilse Schelling en Niels Beenker Imagine the result  | 13 juni 2013 | © ARCADIS 2013 1

Inhoud/structuur Opbouw Evaluatie Wegkant Conclusies, constateringen en aanbevelingen Conclusies ex post evaluatie Constateringen Potentie systeem – ex ante beoordeling Inzoomen werkwijze en (detail)resultaten Dia 2

Opbouw evaluatie Dia 3

Opbouw evaluatie Wegkant Gefaseerde uitrol realisatie gefaseerde evaluatie Evaluatie = leidend Learning on the job  accepteren van nog niet 100% uitontwikkelde systemen Dia 4

Opbouw evaluatie Wegkant Evaluatie PPA Wegkant Evaluatie verkeerskundig effect Gedragsonderzoek [d] Eindevaluatie Gecoördineerd deelnetwerk S101-S107 Enquêtes automobilisten en vrachtwagenchauffeurs [c] Tussenevaluatie Gecoördineerde aansluitingen S101-S107 Interviews beroepsgebruikers [b] Tussenevaluatie Realtime Netwerkregelaar S102 Focusgroepen bewoners en weggebruikers [a] Tussenevaluatie S101 lokale aansluiting Social media onderzoek Dia 5

Opbouw Eindevaluatie Aanpak en scope evaluatie Proef PPA systemen (0 en 1 meting) Data controle en verkeerskundige context Selectie dagen Ex post evaluatie Evaluatie verkeerskundige effecten Conclusies (en constateringen) Aanbevelingen Ex ante beoordeling potentie systeem Overall conclusie Ex ante beoordeling Dia 6

Conclusies en aanbevelingen PPA Wegkant Dia 7

Conclusies (netwerkregeling S102) Evaluatie PPA Wegkant 13 juni 2013 Effecten SWN (per gem. avondspits): Op de Transformatorweg (oostzijde A10) is de reisduur gemiddeld met 13% korter geworden Op de Basisweg (westzijde A10) is de reisduur gemiddeld met 11% korter geworden. Neveneffecten SWN (per gem. avondspits): Effecten op roodlichtnegatie en langzaam verkeer beperkt zijn. Voor het openbaar vervoer is op alle richtingen een afname van de reisduur waargenomen. Noot: het is aannemelijk dat effecten door PPA zijn veroorzaakt. Door korte meetperiode echter geen zekerheid. Dia 8  | 13 juni 2013 | © ARCADIS 2013 8

Conclusies (gecoördineerde deelnetwerk) Evaluatie PPA Wegkant 13 juni 2013 Effecten HWN (per gem. avondspits): VVU: -190 VVU (ca. -15%) Reisduur: -75 sec. (- ca. 6%) Snelheid: + 1,1 km/h Spreiding reisduur: -4 sec A10w: -35 sec naar 8 min [5.300 vtg/u] A5: -40 sec naar 3,5 min [1.400 vtg/u] Effecten SWN (per gem. avondspits): VVU: +250 VVU (+ ca. 30%) Waarvan toeritten +77 Reisduur: + 422 sec. (+ ca. 7%) Waarvan toeritten + 90 sec Snelheid: - 4,2 km/h Waarvan toeritten - 2,6 km/h Spreiding reisduur: + 3 sec Waarvan toeritten + 11,7 km/h Resultaten bij zwarte lijnen zijn niet significant, maar doen wel mee in totaaleffecten. S101: + 25 sec naar 2 min [300 vtg/u] Toerit S101: + 15 sec naar 1,5 min [800 vtg/u] Effect netwerk: VVU: +60 VVU Dia 9  | 13 juni 2013 | © ARCADIS 2013 9

Conclusies (gedragsonderzoek) Evaluatie PPA Wegkant 13 juni 2013 Weggebruikers: Tevredenheid doorstroming met 10% toegenomen t.o.v. 0-meting. Invloed PPA is onduidelijk (a.g.v. wijziging maximum snelheid op de A10 West tussen 0 en 1 meting) Het principe van PPA wordt als geloofwaardig ervaren Opgevallen dat de toeritdosering vaker aan staat maar dat al gedoseerd wordt terwijl het verkeer op de A10 nog door rijdt Omwonenden Zien PPA meer als het verplaatsen van het probleem van de A10 naar de toeritten Hebben in de praktijk nauwelijks effecten van PPA gezien. Wegbeheerders/weginspecteurs: Grootste doorstromingsproblemen waargenomen rondom de aansluiting S101. Verschillen tussen de 0-meting en 1-meting kunnen niet duidelijk genoemd worden. Te zien is dat langere wachtrijen voor ongewenst gedrag zorgen Social media onderzoek Beperkt gebruikt. Dia 10  | 13 juni 2013 | © ARCADIS 2013 10

Resume - Constateringen Evaluatie PPA Wegkant 13 juni 2013 Positief Technisch werkend systeem opgeleverd dat stabiel heeft gewerkt met een solide basis PPA is in staat de file op de A10 uit te stellen waardoor de doorstroming op de A10W en de A5 wordt bevorderd Door PPA zijn de wachtrijen eerlijker verdeeld over de buffers Neveneffecten zijn beperkt De netwerkregelaar op de S102 leidt (waarschijnlijk) tot betere doorstroming Systeem afhankelijk van instabiele bronnen (met name Vlog) Geen verbetering doorstroming op netwerkniveau door negatieve impact op het SWN Veel buffers met lage fractie leiden tot onnodig verlies Irrelevante rijrichtingen bij VRI’s beïnvloed door PPA Toeritten S101 en S104 niet optimaal benut als wachtrij Doseren (incl. flushen) na capaciteitsval niet effectief PPA startte te vroeg met doseren Negatief Dia 11  | 13 juni 2013 | © ARCADIS 2013 11

Aanbevelingen Technisch Proces 12 Vooraf Ex ante evaluatie uitvoeren Evaluatie PPA Wegkant 13 juni 2013 Technisch Vooraf Ex ante evaluatie uitvoeren Onderzoeksdesign en hypothesen vooraf niet vast zetten Breder kijken dan sec hoofdhypothese (netwerkeffect) Meer tijd nemen voor ontwikkeling, testen en inregelen (komt de evaluatie ten goede) Proces Onderzoeken mogelijke optimalisaties Buffers met lage fractie uit configuratie halen. Exclusief regelen VRI’s. Beter benutten toeritten S101 en S104. Onderzoeken effectiviteit doseren (incl. flushen) na capaciteitsval. Later (bij hogere intensiteit) starten met doseren. Onderzoeken optimalisaties doseeralgoritme Onafhankelijkheid VRI data (Vlog) onderzoeken. Dia 12  | 13 juni 2013 | © ARCADIS 2013 12

Ex ante beoordeling technische aanbevelingen Dia 13

Conclusies ex-ante beoordeling Evaluatie PPA Wegkant 13 juni 2013 Eenvoudige berekening obv Excelsheet niet mogelijk Aannamen noodzakelijk om tot inzichten te komen Diverse berekeningen en review uitgevoerd voor: Aanpassen bufferconfiguratie Optimaliseren doseeralgoritme Exclusief regelen Conclusie Optimalisaties maken resultaat op netwerkniveau (VVU) minder negatief (iets minder nadeel voor het SWN maar ook iets minder voordeel voor het HWN) Overall saldo blijft echter neutraal. Dia 14  | 13 juni 2013 | © ARCADIS 2013 14

Werkwijze en conclusies (detail) gecoördineerd deelnetwerk Dia 15

Design eindevaluatie Effectanalyses gebaseerd op vergelijking 0- en 1-meting 0-meting (PPA UIT): lokale dosering TDI’s 1-meting (PPA AAN): gecoördineerd deelnetwerk PPA Meetperiode 11 weken in het voorjaar van 2014 Filter dagen op basis van 1) beschikbaarheid en storingen 2) incidenten en weersomstandigheden Resultaat: 30 geschikte dagen (15 vs 15) Dia 16

Indicatoren Dia 17

Doorstroming HWN Door langer en strenger doseren t.o.v. 0-meting: Evaluatie PPA Wegkant 13 juni 2013 Doorstroming HWN Door langer en strenger doseren t.o.v. 0-meting: Vertraging A10 West: afname reisduur 36 sec. Capaciteitsval A10: het aantal fileminuten is afgenomen met max. 20 minuten bij een hoge intensiteit. De file is uitgesteld met ca. 7 min. Blokkades HWN: t.h.v S101/S102 afname 6-8% Doorstroming per traject A10 West Door uitstel capaciteitsval kan langer een hogere intensiteit (+7,2%) verwerkt worden. Snelheid in file is toegenomen PPA doseert 20% van de tijd al bij lage intensiteiten Door te flushen kan langer gedoseerd worden, maar bij file heeft flushen geen invloed op de doorstroming op de A10 West. A5 Minder en latere ‘terugslag file’ vanaf A10 Tijdstip file a.g.v. bottleneck samenvoeging A5/A10 wordt niet beïnvloedt door PPA Per saldo wel positief effect (+16% toename snelheid) Dia 18  | 13 juni 2013 | © ARCADIS 2013 18

Doorstroming SWN Door langer en strenger doseren t.o.v. 0-meting: Evaluatie PPA Wegkant 13 juni 2013 Doorstroming SWN Door langer en strenger doseren t.o.v. 0-meting: Grootste toename VVU bij S101, S102, S106 30% verschil in VVU vindt plaats op toeritten Reistijd corridor S102: ook verkeer dat niet naar de toerit gaat wordt gehinderd. Op verder weggelegen buffers (m.n. S104-S107) wordt ook verkeer gehinderd waarbij de relatie met de kiem bij de Coentunnel beperkt is. Dia 19  | 13 juni 2013 | © ARCADIS 2013 19

Wachtrijen SWN 20 Uitgangspunten PPA Evaluatie PPA Wegkant 13 juni 2013 Wachtrijen SWN Uitgangspunten PPA Wachtrijlengte: overschrijdingen nemen toe (toets beleidsgrenzen niet mogelijk) Restruimte: minder ruimte, maar spreiding neemt af (betere verdeling) Verdeling restruimte Wachtrijen op SWN, maar toerit niet altijd volledig gevuld Toerit S101 in begin spits (ca. 10 min) nog niet gevuld, maar wel wachtrijen op SWN Toerit S104 nauwelijks gevuld, wel lange wachtrijen op SWN 0-meting (15 dagen)  Tijd (15-19u) 1-meting (15 dagen) Aanvullende analyse: check vulling toerit Dia 20  | 13 juni 2013 | © ARCADIS 2013 20

Randvoorwaarden en neveneffecten Evaluatie PPA Wegkant 13 juni 2013 Randvoorwaarden en neveneffecten Neveneffecten Hinder OV: toename reistijd, niet acceptabel ivm punctualiteitseisen. Langzaam verkeer: wachttijd conform beleidsdoelen Roodlichtnegatie: geen verschil VRI’s relatief hoge negatie TDI’s (S104/ S106) Leefbaarheid: Effect op lucht en geluid is beperkt Lokaal (t.h.v. toeritten) is een kleine toename in emissie mogelijk Verkeersveiligheid HWN: kans op ongevallen lager door vermindering blokkades (beredenering) SWN: kans op ongevallen hoger door langere en langdurigere wachtrijen (beredenering) Baten: verlies van €900,- per gemiddelde avondspits Dia 21  | 13 juni 2013 | © ARCADIS 2013 21

Resumerend Overall Detail Aanbevelingen optimalisatie 22 Evaluatie PPA Wegkant 13 juni 2013 Resumerend Overall Technisch werkend en stabiel systeem opgeleverd Resultaat proef is positief voor HWN, echter prijskaartje voor SWN is negatief (netwerk +60 VVU). Echter, optimalisaties zijn mogelijk wat tot een positiever beeld zal leiden (per saldo neutraal) Detail Het aantal fileminuten is afgenomen met maximaal 20 minuten bij een hoge intensiteit. De capaciteitsval nabij Coentunnel is met 7 minuten uitgesteld Blokkades toe- afritten S101 en S102 verminderd (6-8%) Grootste effecten stroomafwaarts van S104, file slaat minder ver terug Wachtrijoverschrijdingen SWN nemen toe, spreiding restruimte neemt af Er zijn nagenoeg geen neveneffecten voor OV, LV en roodlichtnegatie Verkeersveiligheid en leefbaarheid nauwelijks beïnvloed Aanbevelingen optimalisatie Aanpassen bufferconfiguratie Exclusief regelen bij VRI’s Functioneren lokale coördinatie aansluiting Effectiviteit doseren na capaciteitsval Later starten met doseren Aanpassen doseeralgoritme Dia 22  | 13 juni 2013 | © ARCADIS 2013 22

Dank voor uw aandacht! Vragen? Evaluatie PPA Wegkant 13 juni 2013 Dank voor uw aandacht! Vragen? Dia 23  | 13 juni 2013 | © ARCADIS 2013 23