Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H3 Industralisatie en Ismen.
Advertisements

Uitslag opdracht 2 (samsam, nr
Gelijkheid voor iedereen
Hoofdstuk 4: Burgers en stoommachines
Industriële revolutie
 Paragraaf 4. Sterke uitbreiding van het personeel in de dienstensector  Personeel in de dienstensector nam sterk toe. De mensen in de dienstensector.
Onderwijs en kinderarbeid
de tijd van burgers en stoommachines
Conflicten tussen kapitaal en arbeid
Kinderarbeid.
Over het arbeidersklasse in Nederland
de tijd van burgers en stoommachines
Paragraaf 2: Socialistische ideeën
DE INDUSTRIËLE REVOLUTIE Periode aan klas 8A door Nathalie French.
4.2 de sociale kwestie..
Gemaakt door Max jolita isabella fleur demi max
De staatsinrichting van Nederland.
nieuwste tijd of tijd van volkeren (ca.1800 – 1945)
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
8.4 Hoe help je een ontwikkelingsland?
Wat moet je weten aan het eind van de les?
UITDAGING 2 Wat is het kinderrecht dat hoort bij ‘onderwijs’ en bij ‘bescherming tegen kinderarbeid’? De wet dat hierbij hoort is het kinderwetje van houten.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
Tijd van burgers en stoommachines,
Vrijheid en democratie Democratisering in Nederland
Wat moet je weten aan het eind van de les?
5.2 De sociale kwestie.
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Kinderarbeid en het recht op onderwijs in de wereld
Geschiedeniswerkplaats – 2KGT Hoofdstuk 2
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
Arm vs. Rijk (1910) 'Wij zijn vegetariërs, wij eten nooit vleesch.'
Tijd van burgers en stoommachines,
Het Kapitalisme Handelskapitalisme Oostzeevaart VOC/WIC
De industrialisatie van het westen
De twintigte eeuw 1900 – 1919.
Politieke stromingen De liberalen
De sociale kwestie = het sociale probleem (dat ontstaat door de IR)
3.1 De Griekse wereld Hoofdstuk 3.
De tijdslijn Wereldoriëntatie thema 5 kinderen van alle tijden Les 6 Met Celina naar de fabriek.
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
Dit is Dorcas Dorcas is een christelijke hulporganisatie die mensen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika helpt die door grote armoede,
5.1 Industriële Revolutie Tijd van burgers en stoommachines
Kinderarbeid door de eeuwen heen Tijd van burgers en stoommachines.
Educatiecentrum in een krottenwijk in Bangladesh
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
De industriële revolutie
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
Tijd van burgers en stoommachines
Burgers en stoommachines 5.2 De sociale kwestie
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
de tijd van burgers en stoommachines
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
Sociale zekerheid en verzorgingsstaat in Nederland
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
Blok 2 Koffie en suiker Deelvraag:
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Blok 2 Milieuvervuiling,
5.1 a + b.
§3.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
§2.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
§2.1 Industrie en samenleving
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Blok 2 Aantekening: Stoommachines Gevolgen voor de samenleving
Transcript van de presentatie:

Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie Hoofdstuk 4 Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie

Wat gaan we doen vandaag? Lezen 4.2 A Huiswerk: * Maken de vragen van 4.2 A

Opdracht Lees de tekst op bladzijde 82, 83 en 84 Leg de volgende begrippen uit met behulp van de tekst: Sociale kwestie Klassenmaatschappij Kapitalisme

Antwoorden Sociale kwestie Het probleem van de slechte leef- en werkomstandigheden van de arbeiders tijdens de industriële revolutie Klassenmaatschappij Samenleving waarin de bevolking is ingedeeld op basis van bezit en beroep Kapitalisme Vorm van produceren die is gericht op het behalen van een zo hoog mogelijke winst

Kinderarbeid In de 19e eeuw was kinderarbeid in Nederland normaal. Het extra geld dat gezinnen hiermee verdienden was hard nodig om te kunnen overleven. Vanaf 1860 kwam er steeds meer kritiek op kinderarbeid. Dokters en onderwijzers benadrukte dat het werk ongezond was. Ook de politiek ging zich er mee bemoeien. De liberale politicus Samuel van Houten ontwierp de eerste wet die in Nederland een einde moest maken aan kinderarbeid: Het Kinderwetje van Van Houten. Deze wet uit 1874 verbood kinderen tot 12 jaar in fabrieken te werken.

Kinderarbeid in de grafische industrie.

Jongen aan werkbank Er was echter nauwelijks controle op de uitvoering van de wet, het Kinderwetje van Van Houten, waardoor er ook na 1874 nog kinderen onder de 12 jaar werkten in de fabrieken. De wet op de leerplicht uit 1900 maakte hier een einde aan. Deze wet verplichtte kinderen van 6 tot 12 jaar tot het volgen van onderwijs.

Samuel van Houten

De liberale politicus Samuel van Houten ontwierp de eerste wet die in Nederland een einde moest maken aan kinderarbeid: het Kinderwetje van Van Houten. Deze wet uit 1874 verbood kinderen tot 12 jaar in fabrieken te werken. Omdat de uitvoering van het kinderwetje nauwelijks gecontroleerd werd, werkten er ook na 1874 nog steeds kinderen onder de 12 jaar in de fabrieken.

Kinderarbeid anno nu In de derde wereld komt nog veel kinderarbeid voor. In Afrika en Azië bijvoorbeeld. Kleine kinderen moeten daar hard werken. Vaak is hun werk gevaarlijk en krijgen ze erg weinig geld. Net als vroeger in Nederland moeten de kinderen geld verdienen voor hun ouders. Hierdoor kunnen de kinderen niet naar school. UNICEF is een organisatie die zich inzet om deze kinderen te helpen.

Klokhuis: Verzet tegen kinderarbeid http://entoen.nu/kinderarbeid/beeld-en-geluid/klokhuis-verzet-tegen-kinderarbeid#beeld

Huiswerk: * Maken de vragen van 4.2 A * Leren 4.2 A