Bevraging streekproducten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Het doen van eigen onderzoek
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Geld verdienen met trends
Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland.
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW Waarom streekproducten op de kaart zetten? Jo Van Caenegem 22 oktober 2007 Sint-Genesius-Rode.
Hoogtepunten, uitdagingen en ontwikkelingen Terugblik 2012 Voornemens 2013 Vaste activiteiten, nieuwe activiteiten, begroting 2013.
Het geven van een workshop
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Info avond Toerisme en Ondernemen. vzw Toerisme Oost-Vlaanderen Missie: Uitbouw en instandhouding Oost-Vlaanderen en Oost-Vlaamse regio’s als kwaliteitsvolle.
Belevingswerelden dagrecreatie
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Er valt wat te beleven…! Over evenementen en bestemmingen En over wat Toerisme Vlaanderen kan doen Lea Winkeler – stafmedewerker Toerisme Vlaanderen Brakel.
De vakantieganger in plattelandslogies in Vlaanderen april 2011.
FairTradeGemeente. Een campagne van: Max Havelaar Oxfam-Wereldwinkels Vredeseilanden.
Toerisme in Zuidoost Azië
Workshop Fondsen werven
Enquête Vliegbrief 1 OKTOBER– 26 NOVEMBER 2010 RESPONDENTEN 674 volwassenen, 636 ontdubbeld 440 kinderen, 424 ontdubbeld.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Cultuurforum Herent Donderdag 26/3 Tim Guily Tikke1.
Powered by enquete toeristen heeg vrijdag 7 november 2014.
Iedereen gebruikt social media.
Ouder worden & alcohol Welkom – Karen Vanmarcke
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
“video op Youtubekanaal” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Sofie, ICT-verantwoordelijke.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Onderzoek levenslang leren Klankbordgroep 1 december 2009 Onderzoek in opdracht van:
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Connect West-Vlaanderen. inhoud  wat?  opstartfase - aanleiding  enquête  doel van Connect West-Vlaanderen  doelstellingen  actieterreinen  hoe.
Verkiezingen Beste Strandpaviljoen Doelstelling De strandpaviljoens langs de Nederlandse kust te promoten en het imago te versterken.
Toerisme Vlaanderen Vlaanderen Vakantieland 2011 Redemptieonderzoek 15 februari 2012 M.A.S. – Market Analysis & Synthesis Brusselsesteenweg 46 a – B 3000.
1 V AN INVENTARIS TOT DECISION SUPPORT SYSTEM. Ontsluiting via website naar ondernemer (visitekaart) en burger (zoek) 2.
Louise Derre & Julie Verlinden o.l.v. Prof. Dr. J. Bryon en Prof. Dr. P. Cabus Antwerpen, 19 februari 2008 Gebruik van toeristische statistieken voor lokale.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
AtyJean & Kracht On Tour Samen on Tour in Goes op 12 oktober 2016.
Het Groot Vleeshuis, Promotiecentrum voor Oost-Vlaamse streekproducten Het verloop van een succesverhaal! 1 Didier Huygens VVSG | De Bijloke | Gent 30.
WELKOM! bij de kick-off van het toeristisch jaar 2016 in Salland!
Cultuurconnect 2017 Haalbaarheid en marktpotentieel
Klanttevredenheidsonderzoek
Mediagedrag van Millennials
Focus op “Ouder worden in je buurt” Feedback
Communicatie(beleids)plan Prot. Gemeente Badhoevedorp-Lijnden
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Uit de knoop Evaluatie.
Wouter Lamme “Vindt de beste online supermarkt!”
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
Jezus ging naar de woestijn. Hij was daar 40 dagen en 40 nachten,
© UNIEK IN DE KLAS.
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Gasten- of Toeristen informatiecentrum enquête
Horeca Vlaanderen Horeca Academie
Lokaal loket kinderopvang
Energiek Dorpen Poperinge
First voters Jongeren en de gemeenteraads-verkiezingen van 2018
Lichen Planus Vereniging Nederland,
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie Voorstelling:
Onderzoeksstrategie: survey
Rookenquête 2018 Een onderzoek voor Stichting tegen Kanker, uitgevoerd door GfK Belgium Rapport 1.
Mijn Positieve Gezondheid
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Tervuren Participatieve wijkmonitor Mei 2018 Jo Steyaert Partner
Traject De Beleverij WELKOM!.
De resultaten van de projecten die in deze presentatie worden getoond, zijn enkel ter info en mogen niet verder worden gedeeld.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Hoofdstuk 10 Procenten basis. Hoofdstuk 10 Procenten basis.
Vlaming en brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen en Brussel
Transcript van de presentatie:

Bevraging streekproducten

Bevraging streekproducten Online bevraging (Opinio) van 8 oktober tot 16 november 2014; 5 weken Verspreiding door Toerisme Vlaanderen, 5 PTO’s, VLAM en de dienst landbouw en plattelandsbeleid provincie Antwerpen Verspreidingskanaal: nieuwsbrieven PTO’s VLAM en de dienst landbouw en plattelandsbeleid provincie Antwerpen Bevraging streekproducten Onderzoek dienst Kennisbeheer Toerisme Vlaanderen

Bevraging streekproducten Bereikte doelgroepen: Vlaming met een interesse in activiteiten en/of overnachting in Vlaanderen Enkel Vlamingen Geen streekproductenspecialisten Aantal respondenten: N=1.292. Erg representatief Doel van het onderzoek: peilen naar de toeristische belevingen omtrent streekproducten van de Vlaming, om met deze resultaten aan de slag te gaan om een gerichte promotiecampagne te ontwikkelen. Checken bij PTO’s naar hoeveel bevraagden nieuwsbrief is vertrokken Bevraging streekproducten Onderzoek dienst Kennisbeheer Toerisme Vlaanderen

Profiel van de respondent

1.292 respondenten: resultaten zijn representatief Profiel

Profiel 78% tussen 40 en 69 jaar < 20 2 0% 20 - 29 76 6% 30 – 39 121 9% 40 – 49 199 15% 50 – 59 384 30% 60 – 69 424 33% 70 – 80 83 > 80 3 totaal 1292 100% 78% tussen 40 en 69 jaar

Profiel 1. Lekker van bij ons 25 2. Straffe streek 15   ja nee 18% van respondenten toont interesse in streekproducten en laat zich actief informeren door middel van een nieuwsbrief Indien men zich laat informeren: TOP 3 populairste nieuwsbrieven: 1. Lekker van bij ons 25 2. Straffe streek 15 3. Het Lekkere Westen 13

Profiel Samenvatting profiel respondenten: Vlaming afkomstig uit heel Vlaanderen 2/3 vrouw; 1/3 man Leeftijd tussen de 40 en 69 18% toont actieve interesse streekproducten via een thematische nieuwsbrief

Streekproducten Wat zijn voor jou streekproducten? 1 2 3 4 Top 4   ja nee Wat zijn voor jou streekproducten? Meerdere antwoorden toegestaan 1 2 3 4 Het is belangrijk om te weten wat er verstaan wordt onder streekproducten, dit zal het “makkelijkste” te promoten zijn. Top 4

Indien “andere” dan zijn dit de top antwoorden Streekproducten Waar ga je op zoek om streekproducten aan te kopen of te consumeren in je eigen gemeente of stad? Meerdere antwoorden toegestaan Indien “andere” dan zijn dit de top antwoorden Boerderij / hoevewinkel 20 Producent 10 Bakker 8 Boerenmarkt 4 Biowinkel 3

Streekproducten In welke mate ben je op de hoogte over welke hotels, cafés en restaurants er werken met streekproducten, in je eigen stad of gemeente? Slechts 12% weet goed tot perfect in welke lokale horecazaken er gewerkt wordt met streekproducten Maar liefst 56% weet niet zo goed in welke lokale horecazaken er gewerkt wordt met streekproducten 32 % heeft geen uitgesproken mening

Streekproducten In welke mate ben je op de hoogte over welke hotels, cafés en restaurants er werken met streekproducten, in je eigen stad of gemeente? 12% of N=162 verdeling per leeftijdscategorie verdeling per geslacht

Streekproducten In welke mate ben je op de hoogte van events / workshops / bezienswaardigheden, etc. rond streekproducten, in jouw stad of gemeente? Slechts 16% is goed tot perfect op de hoogte van events rond streekproducten in eigen regio 51% is niet zo goed op de hoogte van events rond streekproducten in eigen regio Geen uitgesproken mening

Streekproducten In welke mate ben je op de hoogte van events / workshops / bezienswaardigheden, etc. rond streekproducten, in jouw stad of gemeente? 16% of N=207 verdeling per leeftijdscategorie verdeling per geslacht

  ja nee Streekproducten Ben je al op zoek gegaan naar informatie omtrent streekproducten, gecombineerd met toeristische informatie (verblijfsarrangementen, fiets- en wandelroutes, etc.) om op basis hiervan een uitstap te ondernemen? Iets meer dan de helft (56%) is reeds actief op zoek gegaan naar info over streekproducten in combinatie met toeristische info in kader van een uitstap.

  ja nee Streekproducten 56% of N=726 Ben je al op zoek gegaan naar informatie omtrent streekproducten, gecombineerd met toeristische informatie (verblijfsarrangementen, fiets- en wandelroutes, etc.) om op basis hiervan een uitstap te ondernemen? verdeling per leeftijdscategorie verdeling per geslacht

Streekproducten In welke mate vind je dat toeristische informatie rond streekproducten makkelijk terug te vinden is? 15% vindt toeristische info rond streekproducten niet makkelijk terug 42% kan makkelijk tot zeer makkelijk informatie over streekproducten terugvinden 44% heeft geen uitgesproken mening

Streekproducten Waar gaat u op zoek om streekproducten aan te kopen of te consumeren als u in een andere gemeente, stad of provincie bent in Vlaanderen? Meerdere antwoorden toegestaan Indien andere: voornamelijk boer / hoeve / producent abdij bakker

Streekproducten Waar gaat u op zoek om streekproducten aan te kopen of te consumeren… Vergelijking: in eigen regio  in een andere regio

Streekproducten In welke mate ben je op de hoogte van events / workshops / bezienswaardigheden, etc. rond streekproducten, in een andere stad, gemeente of provincie in Vlaanderen? Slechts 10% is goed tot perfect op de hoogte van events rond streekproducten in andere regio’s Geen uitgesproken mening 60% is niet zo goed op de hoogte van events rond streekproducten in andere regio’s Som meer dan 100%

Streekproducten In welke mate ben je op de hoogte van events / workshops / bezienswaardigheden, etc. rond streekproducten… Vergelijking: in eigen regio  in een andere regio

Streekproducten In welke mate geef je de voorkeur aan Vlaamse streekproducten bij:

Streekproducten In welke mate geef je de voorkeur aan Vlaamse streekproducten bij:

  ja nee Streekproducten Heb je al meerdaagse trips naar het buitenland ondernomen die in het teken stonden van streekproducten?

  ja nee Streekproducten Heb je al meerdaagse trips naar het buitenland ondernomen die in het teken stonden van streekproducten? 22% of N=282 verdeling per geslacht verdeling per leeftijdscategorie

Streekproducten Indien men reeds een meerdaagse trip naar het buitenland in teken van streekproducten heeft ondernomen, naar welke bestemming ging men dan? Meerdere antwoorden toegestaan = 282 personen

Streekproducten Indien men reeds een meerdaagse trip naar het buitenland in teken van streekproducten heeft ondernomen, welke specialiteit zocht men dan op? Meerdere antwoorden toegestaan = 282 personen

Streekproducten Zou je Vlaanderen aanraden als toeristische bestemming waar je lekkere streekproducten kan eten? 85% zou Vlaanderen zeker aanraden als bestemming waar je lekkere streekproducten kan eten.

Streekproducten Zou je Vlaanderen aanraden als toeristische bestemming waar je lekkere streekproducten kan eten? 85% of N=1096 verdeling per geslacht verdeling per leeftijdscategorie

Streekproducten In welke mate zou je door streekproducten gemotiveerd kunnen worden om in Vlaanderen op vakantie te gaan? 69% kan door middel van streekproducten gemotiveerd worden om in Vlaanderen op vakantie te gaan

Streekproducten In welke mate zou je door streekproducten gemotiveerd kunnen worden om in Vlaanderen op vakantie te gaan? 69% of N=891 verdeling per geslacht verdeling per leeftijdscategorie

Streekproducten “In welke mate zou je door streekproducten gemotiveerd kunnen worden om in Vlaanderen op vakantie te gaan?” 69% of N=891 Vergelijk met: “Heb je al meerdaagse trips naar het buitenland ondernomen die in het teken stonden van streekproducten?” 22% of N=282   ja nee Van het aandeel (N = 891) dat zegt door streekproducten gemotiveerd te kunnen worden om in Vlaanderen op vakantie te gaan, heeft 27% of 238 personen reeds een trip naar het buitenland ondernomen in teken van streekproducten

Streekproducten Wat is voor jou doorslaggevend om een meerdaagse uitstap in Vlaanderen te maken? Meerdere antwoorden toegestaan Top 5 belangrijkste argumenten ¿ Sociaal wenselijk antwoord + Doelgroep? Top 5 minst belangrijke argumenten

Streekproducten Wat is voor jou doorslaggevend om een meerdaagse uitstap in Vlaanderen te maken? verdeling per leeftijdscategorie

Streekproducten In welke mate kan je informatie over streekproducten vinden op volgende kanalen?

Streekproducten In welke mate kan je informatie over streekproducten vinden op volgende kanalen?

Streekproducten In welke mate kan je informatie over streekproducten vinden op volgende kanalen? Geen geschikte kanalen Sociale media Kookboeken TV TV open antwoorden die in het oog springen: Vlaanderen vakantieland Dagelijkse kost Geschikte kanalen Toeristische dienst Website Brochure Nieuwsbrieven

Streekproducten In welke mate kan je informatie over streekproducten vinden op volgende kanalen? TV Sociale media

Streekproducten In welke mate kan je informatie over streekproducten vinden op volgende kanalen? Nieuwsbrief Websites

Streekproducten In welke mate kan je informatie over streekproducten vinden op volgende kanalen? Brochures Kookboeken

Streekproducten In welke mate kan je informatie over streekproducten vinden op volgende kanalen? Kranten/magazines Toeristische dienst

Streekproducten Wat zou voor jou de makkelijkste manier zijn om het aanbod (van de horeca, bezienswaardigheden, workshops etc.) omtrent streekproducten bekend te maken? Meest geschikte kanalen In volgorde van belang

Streekproducten Wat zou voor jou de makkelijkste manier zijn om het aanbod (van de horeca, bezienswaardigheden, workshops etc.) omtrent streekproducten bekend te maken? verdeling per geslacht

Streekproducten Wat zou voor jou de makkelijkste manier zijn om het aanbod (van de horeca, bezienswaardigheden, workshops etc.) omtrent streekproducten bekend te maken? verdeling per leeftijdscategorie

Algemene besluiten 78% van de deelnemers aan de bevraging is tussen de 40 en 69 jaar. In het algemeen “scoren de vrouwen beter dan de mannen” Top 3 van plaatsen waar de Vlaming op zoek gaat naar streekproducten zijn: Streekproducten of delicatessenwinkel De Markt Dienst voor Toerisme

Algemene besluiten 12% is goed tot perfect op de hoogte Horeca er met streekproducten in eigen stad of gemeente 16% is goed tot perfect op de hoogte van events rond streekproducten in eigen regio (10% voor andere stad en gemeente) Bij een restaurantbezoek geeft men het meeste voorkeur aan een streekproduct

Algemene besluiten 85% zou Vlaanderen aanraden als toeristische bestemming waar je lekkere streekproducten kan eten 69% kan door streekproducten gemotiveerd worden om op vakantie in Vlaanderen te gaan

Algemene besluiten Meest geschikte kanalen het aanbod rond streekproducten bekend te maken: Websites Toeristische dienst Nieuwsbrief

Besluitvorming verder te bespreken Streekproducten hebben potentieel: 85 % zou Vlaanderen aanraden als bestemming waar je lekkere streekproducten kan eten 69% kan gemotiveerd worden om door streekproducten in Vlaanderen op vakantie te gaan Profiel: vrouw 40-69 jaar? Waar moeten we zeker aan werken? Informatie: aanbod horeca en belevingen  te versnipperd? Waar bereiken we het beste de mensen? Streekproducten en delicatessenwinkel Markt Dienst voor toerisme (ster) restaurant Website

Hoe gaan we verder? One Stone Starten met één steen Analyse Co-creatie Plakfactor Simple Unexpected Concrete Credible Emotional Story Datum volgende vergadering: 25 juni 2015

Zijn er nog vragen?